abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14705976
Op m'n stage bedrijf moest ik vandaan een (vracht)auto repareren met een kapotte constant drossel klep (eigenlijk de spie die er achterop zat), deze klep zit tussen een uit- en inlaatpoort, ongeveer 1cm in doorsnede.

Ik wou de werking en vooral het nut van die klep weten, helaas kon geen van de monteurs daar mij vertellen hoe het nou precies zat.

Het gaat om een Actros V6 met 350 pk (diesel uiteraard).

Ik zal als ik het eten op heb een foto posten waar de klep duidelijk te zien is.

"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_14709205
Het foto'tje

Het is het klepje waar de schroevendraaier naar wijst

pi_14709547
overdruk?
(weet ik veel)
pi_14710071
quote:
Op maandag 17 november 2003 19:52 schreef mistermaniac het volgende:
overdruk?
(weet ik veel)
ja, maar er is nog een reden, er is namelijk een leiding welke deze klep aanstuurt
  maandag 17 november 2003 @ 20:17:19 #5
21631 jacco
Speedhunters.com
pi_14710504
Vind het dan toch een slechte zaak als de monteurs niet weten waar het voor dient
Japanese Car Lifestyle blog
Waar ik werk? Speedhunters natuurlijk :)
pi_14711026
quote:
Op maandag 17 november 2003 20:17 schreef jacco het volgende:
Vind het dan toch een slechte zaak als de monteurs niet weten waar het voor dient
Het had iets te maken met de druk in de cilinder, dat wist de monteur mij te vertellen. Moet wel zeggen dat ik niet verder heb gevraagd aan andere monteurs (hallo, het was al 17;15u moest nog boorschappen doen).

En heb jij ooit van zo'n klep gehoord? Ik dacht dat ik wist hoe een motor werkte en alle onderdelen kende. Maar had hier nog nooit van gehoord. En het is een normale Mercedes-Benz vrachtwagen motor.

En ik moet exact weten hoe het werkt voor m'n stage verslag, zodat ik de leraren voor schut kan zetten (ze wat kan leren, dus een hoger cijfer)

maandag 17 november 2003 @ 20:36:34 #7
21631 jacco
Speedhunters.com
pi_14711243
quote:
Op maandag 17 november 2003 20:30 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Het had iets te maken met de druk in de cilinder, dat wist de monteur mij te vertellen. Moet wel zeggen dat ik niet verder heb gevraagd aan andere monteurs (hallo, het was al 17;15u moest nog boorschappen doen).

En heb jij ooit van zo'n klep gehoord? Ik dacht dat ik wist hoe een motor werkte en alle onderdelen kende. Maar had hier nog nooit van gehoord. En het is een normale Mercedes-Benz vrachtwagen motor.

En ik moet exact weten hoe het werkt voor m'n stage verslag, zodat ik de leraren voor schut kan zetten (ze wat kan leren, dus een hoger cijfer)

Maar ik ben dan ook geen vrachtwagen monteur.
Japanese Car Lifestyle blog
Waar ik werk? Speedhunters natuurlijk :)
pi_14711534
quote:
Op maandag 17 november 2003 20:36 schreef jacco het volgende:

[..]

Maar ik ben dan ook geen vrachtwagen monteur.

ik ook, niet en zal het nooit worden ook (gelukkig), maar behoor zoiets wel te kennen eigenlijk. Maar goed, heb op school 50 pagina's over diesel motoren gehad, en daarvan was er maar een halve over common-rail, en dit klepje stond er ook niet in (heb zonet ff gekeken).

Ik denk dat ik vrijdag op de terugkomdag, mijn leraren maar eens de vuurproef moet gaan geven.

Ondertussen heb ik nog geen antwoord.

ps, een monteur hoeft van mij niet de werking van iets te weten, als hij maar weet wat er kapot is, en het kan repareren (en hier had hij gelijk)

pi_14713401
hmm mijn pappa werkt bij scania, ik ga ff kijken of ik wat mercedes software kan vinden. (hij komt pas vrijdag avond terug uit zweden)
2825cc Single Turbo Beast
pi_14736614
Hey Ulti,

dankje voor je moeite gisteren.

Ik weet nu wat het is, dankzij de werkplaats voorman.

De constant drossel, is een motorrem.

Deze werkt doordat de klep opent, daardoor kan er geen druk meer worden opgebouwt, of iig heel weinig. De diesel verbrant daardoor maar gedeeltelijk. Dit zorgt voor een remmende werking. Mercedes-Benz is het enigste merk welke dit standaard in vrachtwagens boven de 8 ton monteerd.

pi_14746770
Mij lijkt het eerder een starthulpje, oftewel een decompressieklepje.

Werkt eigenlijk heel simpel. De startmotor is op zichzelf niet sterk genoeg om de motor op volle compressie rond te krijgen; Dus opend de electronica die "drosselklep" waardoor je minder compressie hebt. Op het moment een minimum toerental is gehaald begint de dieselinspuiting en de die klep gaat dicht, in theorie zou de energie opgeslagen in het vliegwiel, samen met de startmotor genoeg moeten zijn om dit bakbeest te doen aanslaan.

De "motorrem" werkt doordat de hele motor gebruikt word als compressor.Bij diesels nog efficienter dan bij benzine door de hogere compressieverhouding in de cylinders.Dus zeker niet omdat de compressie verlaagt word door een klepje open te trekken.Omdat net de remmende werking van de motor rond de compressie draait.
Bij terugschakelen is het motorrem effect nog groter, omdat er meer "gas" gecompresserd word door het hogere motortoerental.En het is logisch dat een "grotere compressor" meer vermogen vraagt.

Of de uitleg van die voorman was gewoon mis, of wil ie je een grap verkopen, zoals ze mij ooit om een "luchthaak" hebben gestuurt.Of zoals ik al leerjongens om een emmer electriciteit heb horen vragen.

Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_14839794
of wat je vaker hoord bij leerlingen;

- Las electroden voor beton
- Doosje bougie vonkjes
- Een vierkante gaten boor

hehe zie je ze dom kijken, en geloven het haast ook nog

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')