quote:
Op woensdag 31 maart 2004 22:55 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Feli
![]()
Even recapitutoyeren
![]()
1. Als je hem op volle kracht laat scannen begint fotosoep te huilen
2. Vuescan heeft een soort digitaal ijs, maar dan wel digitaal maar geen ijs, en die doet het prima met een Epson
3. Een Perfection 3170 kost momenteel zo'n 260 Euri en die lust ook midden- en grootformaat
Als ik nou aan die 3200dpi genoeg heb (en dat heb ik), blijven er dan nog redenen over om toch die 4870 te kopen ?
een kleine rekensom leert dat ik dan budget overhou voor een Koni Omega of iets van die strekking
euh... antwoorden:
1. Mijn computer is niet krachtig genoeg om die grote scans aan te kunnen..ik heb maar 512 mb en tja ik had het al verwacht...je moet dan niet 6x6 negatieven op 4800 dpi scannen...ik moet gewoon naar een gig geheugen upgraden...en dat kost nou ook niet alle haren op men hoofd. De beperkende factor is de aansturing, dat ding is perfect, gewoon uit de doos halen, nieuwe software van de site downloaden, installeren, scanner aansluiten en het doet gewoon wat er beloofd is en verwacht wordt. Ik zie de scans met mijn eigen ogen en dit is wat ik wilde, dus daarom alleen al de prijs waard.
2. Dat weet ik niet, ik weet wel dat digital ice niet voor niks een naam en ditto reputatie heeft verworven. Ik heb echt supergoeie resultaten ermee tot zover. Ik moet het nog maar eens zien van Vuescan of dat wel zo goed is t.o.v. Digital Ice, ik ben altijd sceptisch over dat soort uitspraken want da's zo ook met Linux...ze zeggen wel da's een windows killer, maar ik ben geen idealist, ik doe en gebruik de dingen die voor mij goed uitkomen. Ik probeer niet de hele wereld te verbeteren, ik heb het al moeilijk genoeg met mijn eigen vriendenkring en familie. Als men zegt Vuescan is net zo goed..mwah dan gebruik je dat toch? Ik heb nu een werkend ding en ik ben dik tevreden.
3. 4870 vs 3170:
hogere dmax 3.8 vs 3.4
Betere transperancy unit (is groter en feller hence hogere dmax geloof ik)
Truecolor imaging system (het werkt echt mike)
Hogere hardware resolutie
Scant meer en helder de negatieven (35mm: 24 vs. 12, frame dia's: 8 vs 4: 6x6: 2 vs 6 (kan eenmaal 6x20 cm neg's aan en niet 3x 6x12)..je scant dus dubbel zo veel in 1 run, op hogere kwaliteit.
Zie plaatjes van de 3170:
![]()
![]()
Nu is dit voor mij zelfs nog geen reden om 200 euri meer te betalen, maar ik weet wel dat ik spijt zou hebben als ik de 3170 zou hebben gekocht ipv de 4870.
De redenen zijn courantheid, prijs/kwaliteit verhouding (voor mij is het anders 269 euro uitgeven aan iets wat ik eigenlijk niet wil hebben) en ik weet ook dat de 3170 dan de hele tijd op zen tenen moet lopen en de 4870 doet het werk fluitend.
Je moet Vuescan ook nog es aanschaffen ($ 80), dus da's ¤ 60 en maakt alles totaal ¤ 330. Nog steeds 150 euro verwijderd.
Ik zie het als een diepte investering. Computers worden alsmaar sneller en beter en geheugen wordt echt niet veel duurder, eerder goedkoper en ik weet zeker dan ik binnnen een paar weken 1 Gb ram heb en dan kan ik 4800 dpi allemaal wel aan en dan zit ik met een scanner die geen 4800 dpi kan...tja...ik zal dan toch ineens wel die 3170 een paar jaar moeten gebruiken, als ik joouw weg had gekozen O_S. En dan balen
Enige minpuntje is dat het allemaal wat lang duurt, maar dat kan denk ik ook komen omdat ik gewoon niet gewend ben om kwalitatief zo hoog te scannen en niet gewend ben om te werken met D-Ice...nah ja komt wel dnek ik anders jammer...live with it, het eindresultaat telt. En dan moet ik maar betere foto's maken, hoef ik ook niet alles te scannen