Er zijn dagen dat je geloof in een samenleving waarin groepen elkaar naderen en respecteren, plots verdampt. Dagen waar je kokhalzend eerst een paar uren door je werkkamer moet ijsberen voordat je angst en je woede ietwat getemperd worden. Donderdag was zo'n dag.
Ik had een mail van een lezeres gekregen, een docent die me vroeg of ik ooit van de rappers gehoord had die zich NAG noemen, de Nieuwe Allochtone Generatie. Ze schreef me dat ze eerder in de week met een jonge leerling werd geconfronteerd die een nummer aan het rappen was met zwaar antisemitische connotaties: 'Deze leerling is natuurlijk uit de klas gezet. Mijn probleem is dat hij aangeeft dat het toch maar gewoon een liedje was, geen punt toch? Daarna kwamen andere leerlingen vertellen dat het ging om een groep die NAG heet.'
Het duurde niet al te lang voordat ik NAG op het spoor kwam, via het downloadprogramma Kazaa. Er stonden bij Kazaa enkele tientallen nummers van NAG, een rapgroep, waarschijnlijk uit Hilversum, die via internet furore maakt bij jonge gebruikers, gezien de frequentie waarmee de liedjes worden opgehaald.
Zelden heb ik zoveel haat in stemmen gehoord. Tegen vrouwen - die 'kankerhoeren' -, homoseksuelen - die 'vieze flikkers' -, 'kutnegers' en vooral Joden. De passages uit het nummer 'Kankerjoden' die ik hier zal citeren, zullen vele lezers tegen de borst stuiten. Maar ik vind dat je dit gif niet mag negeren en moet weten wat er op schoolpleinen en in klaslokalen, op straat en op feestjes ten gehore wordt gebracht, dankzij het populairste internet-liedjesprogramma van dit moment: 'Fuck die joden, de vieze joden / de allochtonen zullen jullie komen doden / Playerhaters moeten dood, want ze spelen met je brood, Binnenkort komt, gaat die T-shirt, wordt rood / Joden moeten dood, Hamas, Hamas, Joden aan het gas / kameraad, luister naar de bas, 11 september, 11 september, twee vliegtuigen op de World Trade Center / Fuck die Israël / fuck die VS, Saddam Hoessein die is the best, Moslims weten dat de wereld binnenkort vergaat, jullie Joden moeten weten dat ik jullie haat / Binnenkort kom ik met kalasjnikov / jullie moeten weten dat ik jullie pof.'
Nieuwe Allochtone Generatie is echt, NAG is een bestaande rapgroep die haat zaait in een samenleving waar justitie (ik kwam er gisteren achter dat het Cidi al in juni een klacht hierover heeft ingediend) machteloos zwijgt.
Sylvain Ephimenco in Dagblad Trouw; 15 november 2003.
================================
Wie kent die gasten van NAG??? Op internet kan ik alleen vinden dat ze opgetreden hebben in Hilversum ooit, en op een of andere site lopen wat tieners mee te rappen over die leden.
-
GOOIZZGEVOELde SPECIAL X-PARTY :20 December, Tagrijn, Hilversum : De eerst groep, heet zoals gezegd NAG, wat een afkorting is voor "Nieuwe Allochtone Generatie" Dit verklapt meteen alles over de achtergrond van deze vier rappers. Ze stonden nog enigszins onwennig op het podium, maar brachten toch twee goed vloeiende nummers ten gehoor. Link
Daar zullen vast ook nog wel wat creatieve scheldwoorden in staan
quote:Misschien kun je daar een eigen topic over openen en mijn topic niet verder verzieken met jouw geneuzel.?
Op zondag 16 november 2003 07:45 schreef calvobbes het volgende:
Heeft iemand ook de tekst van de nummers die die band Rassenhas heeft gespeeld in die Eindhovense brandweerkazerne?Daar zullen vast ook nog wel wat creatieve scheldwoorden in staan
Vriendelijke dank.
quote:Wat wil je met dit topic R@b?
Op zondag 16 november 2003 07:49 schreef R@b het volgende:Misschien kun je daar een eigen topic over openen en mijn topic niet verder verzieken met jouw geneuzel.?
Ik denk niet dat je dit topic hebt geopend omdat je het zo'n leuk bandje vind.
quote:Ik wil weten wie NAG kent en wat dat voor leden zijn. Die neo-nazi band komt uit Duitsland, dit gaat over een Nederlandse ''band'' met Nederlandstalige teksten die kennelijk hier en daar vrij ongestoord kunnen optreden en nogal popi zijn bij bepaalde jongelui die hun teksten ook vertolken.
Op zondag 16 november 2003 07:52 schreef calvobbes het volgende:[..]
Wat wil je met dit topic R@b?
Ik denk niet dat je dit topic hebt geopend omdat je het zo'n leuk bandje vind.
Over die neo-nazi concerten is al ophef overigens: ANP: Verbieden nazi-concert juridisch onmogelijk.
quote:Tenzij er nog een andere groep bestaat lijkt het het werk van 1 blanke jongen: zie hier In de comments (die via Hotmail zijn binngekomen) kom ik vergelijkbare teksten tegen. Dus ik denk wel dat het de act is die jij bedoeld.
Op zondag 16 november 2003 07:57 schreef R@b het volgende:Ik wil weten wie NAG kent en wat dat voor leden zijn.
quote:sorry hoor maar als een aantal vrouwen in videoclips halfnaakt uit hun keren kunnen gaan en kunnen zeggen hoe opgewonden ze niet zijn , wrom kan een groep met een wat te radicale mening dat dan niet ,l en dat ze popi zijn , heeft nix te maken met hun teksten , dat heeft juist te maken met volk als jullie die altijd meteen een nationaliteit aan iemand met een kleurtje geven , terwijl als het een blanke huid heeft het automatisch als autochtoon beschouwd word
Op zondag 16 november 2003 07:57 schreef R@b het volgende:[..]
Ik wil weten wie NAG kent en wat dat voor leden zijn. Die neo-nazi band komt uit Duitsland, dit gaat over een Nederlandse ''band'' met Nederlandstalige teksten die kennelijk hier en daar vrij ongestoord kunnen optreden en nogal popi zijn bij bepaalde jongelui die hun teksten ook vertolken.
Over die neo-nazi concerten is al ophef overigens: ANP: Verbieden nazi-concert juridisch onmogelijk.
en dit zeg ik dus als blanke , om er nog een nadruk aan te geven
[Dit bericht is gewijzigd door PaRoDiUzZ op 16-11-2003 08:27]
quote:Ik vraag me af of dat dezelfde band is als waar het hier over gaat. Daar staat namelijk Nag, mc, Antwerp.
Op zondag 16 november 2003 08:03 schreef calvobbes het volgende:[..]
Tenzij er nog een andere groep bestaat lijkt het het werk van 1 blanke jongen: zie hier In de comments (die via Hotmail zijn binngekomen) kom ik vergelijkbare teksten tegen. Dus ik denk wel dat het de act is die jij bedoeld.
Die comments kunnen net zo goed van lieden zijn die het verwarren met NAG -> Nieuwe Allochtone Generatie uit Nederland, die zoals je al kon lezen uit drie mensen betstonden toen ze optraden in Hilversum.
quote:
Op zondag 16 november 2003 08:15 schreef PaRoDiUzZ het volgende:[..]
sorry hoor maar als een aantal vrouwen in videoclips halfnaakt uit hun keren kunnen gaan en kunnen zeggen hoe opgewonden ze niet zijn , wrom kan een groep met een wat te radicale mening dat dan niet
Zegt het spreekwoord met appels en peren jouw wat?
Zie niet in wat haatzaaien met naakt uit de kleren te maken heeft.
Haatzaaien is bij de wet verboden. Als ik een column of wat dan ook schrijf met discriminerende, of haatzaaiende teksten ben ik sowieso strafbaar bezig.
Vraag me af hoe dat met teksten in liedjes zit.
quote:Oh het is mijn schuld begrijp ik? 1.000 maal excuses.
en dat ze popi zijn , heeft nix te maken met hun teksten , dat heeft juist te maken met volk als jullie die altijd meteen een nationaliteit aan iemand met een kleurtje geven , terwijl als het een blanke huid heeft het automatisch als autochtoon beschouwd word
Waar je het allemaal vandaan haalt wat ik vind, is mij een raadsel. Ik vraag wie dat NAG kent, weet wie of wat het is. Meer heb ik niet gezegd dacht ik in mijn openingspost.
Hebben ze bijvoorbeeld cd's gemaakt, staan ze onder contract bij een platenmaatschappij etcetra.
quote:
N.A.G. (Nieuwe Allochtoonse Generatie) - Stationshoeren
Deze teksten zijn voor de sletten
de niet oprechte en zeer terechte
stationshoeren die op kanker bezems loeren
van station den haag tot aan station woerden.
Wat ik een kanker bezem hoor ik je al zeggen
dat zal ik je nu ff haarfijn uitleggen
Dat zijn die vieze zones met blonde punthaar
broeken opgevouwen hebben geen beenhaar.
Wenkbrauwen epileren doen ze elke dag
en ook nog masturberen want ze weten wat nie mag.
Stationshoeren.. Kankerhoeren!
Thuis zeggen die sletten ik ga naar mijn baan
maar ondertussen laten ze zich helemaal gaan.
Die gore bitches laten zich graag betasten
door die vieze vuile blonde kankergasten.
Kankerflikkers met die jullie hoogwater broeken
en neppe kankerhoeren met die mode hoofddoeken
Thuis gedragen zich als oprechte huisjet
maar ergens onder die hoofddoek verbergen sigaret
Waar gaat het heen met het verachte aarde
al die chicks doen me denken aan de normen en waarden
Het is toch allemaal te gek voor woorden
Ik kan ze wel één voor één vermoorden
die kanker bitches zijn gewoon niet meer te vertrouwen
vind je het gek dat later niemand met hen wilt gaan trouwen
Dan heb je nog die bitches die omgaat met niggers
dat is toch veel erger dan die vieze vuile flikkers
Flikka.. Nigga.. voor mij één pot nat
ik ben het nu gewoon echt helemaal zat
En die chicks die proberen via internet dan
dat is helemaal een grote kankergrap man
En wijf die met via via me chat
is gewoon een grote gore kanker slet
slet slet slet slet.. haha.. kankerbezems
pampo jimego...
Fuck Joe Man!
Montana wat ga je met ze doen Montana
'Ik Ga Ze Doodrijden Met Mijn Kadet Men'Kankerflikkers met die jullie hoogwater broeken
en neppe kankerhoeren met die mode hoofddoeken
Thuis gedragen zich als oprechte huisjet
maar ergens onder die hoofddoek verbergen sigaret
Waar gaat het heen met het verachte aarde
al die chicks doen me denken aan de normen en waarden
Het is toch allemaal te gek voor woorden
Ik kan ze wel één voor één vermoorden
die kanker bitches zijn gewoon niet meer te vertrouwen
vind je het gek dat later niemand met hen wilt gaan trouwen
Dan heb je nog die bitches die omgaat met niggers
dat is toch veel erger dan die vieze vuile flikkers
Flikka.. Nigga.. voor mij één pot nat
ik ben het nu gewoon echt helemaal zat
zat.. zat.. zat.. zat..Maar Montana Komt Jullie afmaken!
quote:Wat heeft half naakt uit hun kleren kunnen gaan(wat trouwens niet kan,of je gaat uit de kleren of je bent halfnaakt!) te maken met antismetische uitingen???
sorry hoor maar als een aantal vrouwen in videoclips halfnaakt uit hun keren kunnen gaan en kunnen zeggen hoe opgewonden ze niet zijn , wrom kan een groep met een wat te radicale mening dat dan niet ,l en dat ze popi zijn , heeft nix te maken met hun teksten , dat heeft juist te maken met volk als jullie die altijd meteen een nationaliteit aan iemand met een kleurtje geven , terwijl als het een blanke huid heeft het automatisch als autochtoon beschouwd word
quote:Wheheeee. Goed punt. Bijna.
sorry hoor maar als een aantal vrouwen in videoclips halfnaakt uit hun keren kunnen gaan en kunnen zeggen hoe opgewonden ze niet zijn , wrom kan een groep met een wat te radicale mening dat dan niet ,l en dat ze popi zijn , heeft nix te maken met hun teksten , dat heeft juist te maken met volk als jullie die altijd meteen een nationaliteit aan iemand met een kleurtje geven , terwijl als het een blanke huid heeft het automatisch als autochtoon beschouwd word
Waarom kan dat niet? Omdat het uiten van je commercieel gestuurde geilheid niet echt gelijk staat aan antisemitisme he?
Ik ben ervan overtuigd dat als het 'een blanke' zou zijn, zoals je beweert, dattie net zo zou worden aangesproken.
Zelfs de islam met al haar verachtingen staat het gebruik van dat soort woorden niet toe, voor zover ik ben geinformeerd.
quote:Het heet beide provocatie , waar in het ene geval de normale man op de straat bang is dat een noord afrikaan zijn baan over neemt , en in het andere geval dat een streng gelovige niet wil dat zijn zoon/dochter 'expirementeert , voor dat ie getrouwd is
Op zondag 16 november 2003 08:32 schreef R@b het volgende:[..]
Zegt het spreekwoord met appels en peren jouw wat?
Zie niet in wat haatzaaien met naakt uit de kleren te maken heeft.
quote:Je bent pas strafbaar bezig als je een advocaat inhuurt , en de rechter je goed gezint is
Haatzaaien is bij de wet verboden. Als ik een column of wat dan ook schrijf met discriminerende, of haatzaaiende teksten ben ik sowieso strafbaar bezig.
quote:Teksten in liedjes vallen altijd in de vorm van artistieke meningsuiting en zijn daardoor inprincipe onaantastbaar , zolang er tenminste een publiek voor is
Vraag me af hoe dat met teksten in liedjes zit.
quote:geef mij dan is drie betere argumenten , als ik meneer R@b ookal wil hij er wat meer over weten al zo neerkijkend reageert , in dat soort gevallen kan ik ook wel topics openen over pillen slikkende techno of trance djs van een jaartje of 30 die 15 jarige meisjes mee naar huis lokken dooor ze dronken te voeren , is dat dan geen misdaad , komt dat dan niet in de krant , nee ! , maar als er een paar jongens van islamitische afkomst een paar zinnetjes tegen israel rappen word er meteen over gezeken , ik weet dat deze discussie eilk niet in dit topic gevoerd moet worden , maar de topicstrater heeft het wel over een gedachte van aan banden leggen aan , naar mijn mening dan
Op zondag 16 november 2003 08:47 schreef mvdlubbe het volgende:
Parodiuzz. Ondanks al je ontzettend slechte argumenten is dit geloof ik niet het topic voor deze discussie.
quote:Wederom het appelen en peren verhaal.
Op zondag 16 november 2003 08:58 schreef PaRoDiUzZ het volgende:in dat soort gevallen kan ik ook wel topics openen over pillen slikkende techno of trance djs van een jaartje of 30 die 15 jarige meisjes mee naar huis lokken dooor ze dronken te voeren , is dat dan geen misdaad ,
A is dat wel een misdaad, en B heeft dat niets te maken met haatdragende teksten.
quote:Als er een paar blanke jongen een paar anti-semitische zinnen zingen wordt er ook over gezeken. Lees de pagina's van de AFA bijvoorbeeld maar eens door.
, maar als er een paar jongens van islamitische afkomst een paar zinnetjes tegen israel rappen word er meteen over gezeken
maar nu ga ik alspen , dus ik lul morgen wel verder als er nog enige vorm van nuttige discussie uitkomt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |