abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14662565
Goedenavond.

Paar vraagjes aangezien ik niet de meest technische onder ons ben.

Ik heb hier nog een gitaartje liggen die ik graag om wil bouwen (lees: een nieuw kleurtje etc.) Kan het ten koste van het geluid gaan als ik de gitaar schuur ofzo? De kwaliteit van het geluid moet namelijk niet verloren gaan.
Ik wil er ook een slagplaat opschroeven.. Is dit schadelijk als ik gewoon langs de apparatuur in de gitaar afschroef?

bvd..

pi_14662858
Het hout zit er vanwege de resonantie en het geluid. Dus het kan schadelijk zijn, maar ik durf er geen zekerheid over te geven :S.

Ben nog niet zo into gitaren, alleen in geluid.

pi_14663679
het geluid word anders als je 'm schuurt ja, maar of dat voor jou positief of negatief is dat kan ik niet zeggen.
"Looooooooooooosch!!"
"Onze doelgroep is dan natuurlijk ook vooral jongeren die nog echt keihard Loosch kunnen gaan"
- Pim Derks, 1 juni 2005
  zaterdag 15 november 2003 @ 21:12:31 #4
71114 scumback
Sex and Drugs And Rock and Rol
pi_14664231
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 19:53 schreef irestmycase het volgende:
Goedenavond.

Paar vraagjes aangezien ik niet de meest technische onder ons ben.

Ik heb hier nog een gitaartje liggen die ik graag om wil bouwen (lees: een nieuw kleurtje etc.) Kan het ten koste van het geluid gaan als ik de gitaar schuur ofzo? De kwaliteit van het geluid moet namelijk niet verloren gaan.
Ik wil er ook een slagplaat opschroeven.. Is dit schadelijk als ik gewoon langs de apparatuur in de gitaar afschroef?

bvd..

Allereerst adviseer ik je persoonlijk om of:
A) Naar een gitaarbouwer gaan,
b) Of geluk hebben dat je hier op FOK iemand treft die gitaarbouwer is of iemand die er veel verstand van heeft....

Maar het zit allemaal gecompliceerder inelkaar als dat je maar denkt...
Anders zou iedereen maar eventjes gitaarbouwer worden.
Men neme een workmate en wat beitels en hoppa.....een gitaar.....
Zo werkt het dus niet. Gitaarbouwers zijn echt vakbekwame mensen die jou het juiste advies kan geven omtrent het schuren....
Ik kan je vertellen dat ik drie Fender Stratocasters heb. Twee uit '63 en 1 uit '65. Verder heb ik nog een Fender Six bass uit '65 en een Fender Jazz Bass uit '64.
Ik heb er altijd voor gekozen om mijn gitaren te laten repareren/behandelen/upgraden/afstellen/spuiten/schuren/ enz. enz.
door een persoon die een voorliefde heeft voor gitaarbouw. Ik heb ze gevonden in Enschede en Arnhem. Ontzettend goeie vaklui.
Ook mijn gitaren heb ik diverse malen laten spuiten.
Ik weet het.....jammer want het authentieke is eraf, maar ik heb wel een gitaar in kleuren die ik wilde hebben.
Mijn ervaringen met schuren en spuiten van mijn gitaren , ik dan maar ook niets van merk van een ander geluid of wat dan ook.....
Ik ga er wel van uit dat je er een laag afhaalt die voldoende is om er een nieuwe laag overheen te leggen. Niet dat we er eventjes een paar centimeter afhaalt.....Ik heb dit nog nooit gedaan bij mijn gitaren dus ik kan hier ook niets over zeggen......
Laat je wel goed adviseren over welke laklagen je er overheen wilt hebben......

quote:
Is dit schadelijk als ik gewoon langs de apparatuur in de gitaar afschroef?

Ik kan je hier helaas geen antwoord opgeven omdat ik alleen spullen op mijn gitaar zet die op genoemde gitaren passen, zonder al teveel restauratie te moeten toepassen.....

Soort hout is 100% zeer zeker belangrijk voor een goeie sound ( in combinatie met je elementen, electronica en ophanging van de snaren enz. enz.
Oud uitgewerkt hout vind ik het beste.....
Het is momenteel zo....gisteren een boom, vandaag een gitaar.
Neemt niet weg dat er nu geen goeie gitaren worden gebouwd.....tuurlijk wel.......maar dan zitten we wel even over prijsklasse's te praten die eigenlijk niet interressant is voor de amateurspeler......denk aan de 2000-4000 euro range gitaren.....pittige prijs....shure.....maar dan heb je wel wat.....
Ok dan.......for so far......zie wat je er mee doet.
Ikzelf heb ook nog een akoustische gitaar. Die heb ik geocht van Bernd Steidl. Zoek maar eens op het internet en typ maar eens in Kazaa......Bernd Steidl.........Ik heb die gitaar gekocht waar hij die CD mee heeft gemaakt in Los Angeles. Hand gemaakt en helaam gemaakt naar zijn lichaam. Helaas niet op mijn lichaam afgestemd maar hij heeft een waanzinnig mooi geluid......Gitaar kostte mij 3500 euro......Zie het als een soort Stradivarius onder de violen.....Heel apart aan deze gitaar is dat een snarenfabrikaat de snaren speciaal heeft gemaakt voor deze gitaar. Heeft een hele hoge snaarspanning. Als je de nummers luistert dan hoor je ook wel waar om......Hij klinkt gewoon anders als een aukoustische gitaar......speciaal.....anders......iets eigens......snap je? Dus niet de lopende band gitaren......

He, veel succes en mocht je nog wat willen weten dan hoor ik dat graag. Veel succes alvast met je gitaar. En als jij hem goed behandeld dan zal hij jou goed behandelen.....

DOEI!!!

Moraal = sociaal instinct + intelligentie + gewoonte
  zaterdag 15 november 2003 @ 21:16:18 #5
71114 scumback
pi_14664321
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 20:46 schreef BrianMay het volgende:
het geluid word anders als je 'm schuurt ja, maar of dat voor jou positief of negatief is dat kan ik niet zeggen.
Nou, ik weet niet wat voor oren jij hebt maar volgens mij zijn het de gekloonde oren van Mr. Spock......

Denk effe na zeg. Natuurlijk hoor je dat niet. Als je een goeie gitaarbouwer heb die haalt er zoveel af als genoeg is en vul dat weer aan. Als je een goeie bouwer hebt gebruikt ie goeie dek en laklagen.
En dan wil jij het verschil horen?????
No way man......no way.....
HEEEEEEEEL misschien is het met hypermodern meetapparatuur het verschil te meten. Maar wij horen daar geen reet verschil van.....
Oef......ik heb gesproken.......

zaterdag 15 november 2003 @ 21:17:23 #6
71114 scumback
pi_14664349
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 20:05 schreef G3rtjuh het volgende:
Het hout zit er vanwege de resonantie en het geluid.
En om de hardware er op te kunnen schroeven.....
  zaterdag 15 november 2003 @ 21:18:31 #7
71114 scumback
pi_14664379
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 20:46 schreef BrianMay het volgende:
Hoe kom jij aan die wijsheid?
Van bla bla bla?
pi_14664390
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 21:16 schreef scumback het volgende:

[..]

Nou, ik weet niet wat voor oren jij hebt maar volgens mij zijn het de gekloonde oren van Mr. Spock......

Denk effe na zeg. Natuurlijk hoor je dat niet. Als je een goeie gitaarbouwer heb die haalt er zoveel af als genoeg is en vul dat weer aan. Als je een goeie bouwer hebt gebruikt ie goeie dek en laklagen.
En dan wil jij het verschil horen?????
No way man......no way.....
HEEEEEEEEL misschien is het met hypermodern meetapparatuur het verschil te meten. Maar wij horen daar geen reet verschil van.....
Oef......ik heb gesproken.......

Als je er weer lak overheen doet niet nee, maar als je hem schuurt en niet opnieuw lakt wel
"Looooooooooooosch!!"
"Onze doelgroep is dan natuurlijk ook vooral jongeren die nog echt keihard Loosch kunnen gaan"
- Pim Derks, 1 juni 2005
pi_14664423
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 21:18 schreef scumback het volgende:

[..]

Hoe kom jij aan die wijsheid?
Van bla bla bla?

wat lul jij nou man,

wie ben ik om te zeggen of een ander geluid beter is of niet.

"Looooooooooooosch!!"
- Pim Derks, 1 juni 2005
  zaterdag 15 november 2003 @ 21:33:29 #10
71114 scumback
pi_14664843
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 21:20 schreef BrianMay het volgende:

[..]

wat lul jij nou man,

Daar gaat het helemaal niet om indeze....
Jij schrijft:
quote:
Nogmaals......jij en niemand hoort het verschil.......dus er is geen positief of negatief iets......het is hetzelfde.....dus......
  zaterdag 15 november 2003 @ 21:34:50 #11
71114 scumback
pi_14664879
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 21:20 schreef BrianMay het volgende:

[..]

wat lul jij nou man,

Er is geen ander geluid!
het geluid blijft hetzelfde......MITS je het laat doen door een vakman en niet de winterschilder die effe langs komt...
  zaterdag 15 november 2003 @ 21:36:50 #12
71114 scumback
pi_14664927
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 21:18 schreef BrianMay het volgende:

[..]

Als je er weer lak overheen doet niet nee, maar als je hem schuurt en niet opnieuw lakt wel

Ik ga ervan uit dat je hem in de oorspronkelijk staat terug brengt, afgezien van eventueel een andere kleur....
Misschien heeft rood een warmer geluid als een witte geitaar. Hoor jij het hoor ik het.....
pi_14664976
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 21:34 schreef scumback het volgende:
Er is geen ander geluid!
Dat hangt er volledig vanaf hoeveel je wegschuurt. Bij een vakman zou dat idd het probleem niet moeten zijn.

Eddie van Halen heeft in de tijd dat hij veel experimenteerde met zelfgitaarbouw wel eens een heel blok uitgezaagd, waarna de gitaar inderdaad nergens meer naar klonk.

"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_14664992
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 21:34 schreef scumback het volgende:

[..]

Er is geen ander geluid!
het geluid blijft hetzelfde......MITS je het laat doen door een vakman en niet de winterschilder die effe langs komt...

Volgens mij is TS geen vakman maar een amateur met 0 ervaring.
Je hoort het wel degelijk tenzij je echt weet wat je doet.
Lyrics. Wasted time between solos
  zaterdag 15 november 2003 @ 21:51:08 #15
71114 scumback
pi_14665297
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 21:39 schreef LifeTap het volgende:

[..]

Je hoort het wel degelijk tenzij je echt weet wat je doet.

Ik heb het steeds over dat je wel weet wara je mee bezig bent en dat je gewoon de hulp in koet roepn van een vakman......enne....
je hoort het niet hoor......althans......wij niet....
  zaterdag 15 november 2003 @ 21:52:33 #16
71114 scumback
pi_14665334
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 21:39 schreef LifeTap het volgende:

[..]

En daarom moet een iemand met 0 ervaring naar de vakman voor het beste resultaat...(waar heb ik dat meer gehoort ).......
  zaterdag 15 november 2003 @ 21:53:17 #17
71114 scumback
pi_14665354
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 21:38 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat hangt er volledig vanaf hoeveel je wegschuurt. Bij een vakman zou dat idd het probleem niet moeten zijn.

Eddie van Halen heeft in de tijd dat hij veel experimenteerde met zelfgitaarbouw wel eens een heel blok uitgezaagd, waarna de gitaar inderdaad nergens meer naar klonk.

Helemaal mee eens.....
pi_14665399
Ach het is eigelijk heel simpel. Je schroeft de hele boel uit elkaar, je schuurt 'm op en spuit hem over. Dat heb ik laatst ook nog gedaan bij een strat van me.

De truc is alleen dat je overal flink de tijd voor neemt en hem niet in een dagje klaar wil hebben. Je schuurt hem glad met korrel 320, daarna spuit je een laagje kleur erop. Dan weer licht schuren met waterproof korrel 800, en weer spuiten. Zo blijf je een aantal lagen bezig, schuren spuiten, ook met de blanke lak. Daarna een weekje laten uitharden en dan goed polijsten.

Et voila. Wel zorgen voor een stofvrije ruimte en en temp. van zeker een graadje of 20.

pi_14665530
quote:

[..]

en dát bedoelde ik! , tnx
"Looooooooooooosch!!"
- Pim Derks, 1 juni 2005
pi_14666701
quote:

[..]

Dat kan bijna alleen als je een stuk hout wegzaagd waar normaal de brug zit ofzo. Je z ult misschien als kenner wel verschil horen maar niet zo drastisch.

Aan de topicstarter adviseer ik het advies van manson op te volgen, mits je gitaar (je) niet te waardevol is.

pi_14676469
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 21:55 schreef Manson het volgende:
Ach het is eigelijk heel simpel. Je schroeft de hele boel uit elkaar, je schuurt 'm op en spuit hem over. Dat heb ik laatst ook nog gedaan bij een strat van me.

De truc is alleen dat je overal flink de tijd voor neemt en hem niet in een dagje klaar wil hebben. Je schuurt hem glad met korrel 320, daarna spuit je een laagje kleur erop. Dan weer licht schuren met waterproof korrel 800, en weer spuiten. Zo blijf je een aantal lagen bezig, schuren spuiten, ook met de blanke lak. Daarna een weekje laten uitharden en dan goed polijsten.

Et voila. Wel zorgen voor een stofvrije ruimte en en temp. van zeker een graadje of 20.

Dank, ik zal er eens wat mee gaan rommelen.
Ik heb wel wat vrienden die me willen helpen en die wel wat technischer zijn.
  zondag 16 november 2003 @ 16:42:01 #22
71114 scumback
pi_14678065
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 21:18 schreef BrianMay het volgende:

[..]

Ja, wie doet dat nou????
pi_14678159
quote:
Op zaterdag 15 november 2003 22:48 schreef LenL het volgende:

[..]

Dat kan bijna alleen als je een stuk hout wegzaagd waar normaal de brug zit ofzo. Je z ult misschien als kenner wel verschil horen maar niet zo drastisch.

Zal het geen invloed hebben op de spanning in het hout van de body?
pi_14678283
Ik heb op mijn Les Paul de tuners aangepast, dat waren zo'n Tulip dingen, die kut dingen
ik heb ze van 'n Strat gejat, en op de les paul gezet, nu is die gitaar echt goed.

Oja, wat ik ook nog heb aangepast, is de humbucker in de bridge, dat was zo'n burstbucker (zilvere) die piepte als 'n tiet, nu heb ik 'n Dimarzio Evolution erin hangen, die is stukken beter

pi_14690572
quote:
Op zondag 16 november 2003 16:42 schreef scumback het volgende:

[..]

Ja, wie doet dat nou????

heb jij nog NOOIT een gitaar gezien waar de lak vanaf geschuurt is?
"Looooooooooooosch!!"
- Pim Derks, 1 juni 2005
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')