pberends | zaterdag 15 november 2003 @ 14:21 |
quote:Bron: Fok.nl Wat is dit verdomme voor onzin? De Nederlandse economie heeft het al zwaar genoeg, en toen dacht het Ministerie van Binnenlandse Zaken: Laten we toch ff 59 miljoen in de Belgische economie pompen! Ik snap de negatieve economische groei opeens wel. Wat kan het buitenland doen? Niks het is een vrije markt, dus we mogen ook besluiten om orders in Nederland te laten plaatsen als we dat willen. Wie is voor de pberends "Buy Dutch"-pact? | |
JohnnyKnoxville | zaterdag 15 november 2003 @ 14:23 |
Welk Nederlands bedrijf bouwt helikopters? En computerchips? En auto's? | |
Byte_Me | zaterdag 15 november 2003 @ 14:23 |
dit zat ik 5 minuten geleden nou ook te denken, terwijl ik dat nieuwsbericht las. mee eens dus! | |
Puntenjager | zaterdag 15 november 2003 @ 14:23 |
voor | |
pberends | zaterdag 15 november 2003 @ 14:24 |
quote:Ik wist dat dit antwoord al kwam. Dit is slechts een voorbeeld! Tuurlijk kan niet alles in Nederland gedaan worden. Maar 80% wel. Dit argument wil ik niet meer horen dus. | |
JohnnyKnoxville | zaterdag 15 november 2003 @ 14:24 |
quote:Omdat het niet in je straatje past? | |
Byte_Me | zaterdag 15 november 2003 @ 14:26 |
quote:helikopters: MD helikopters (http://www.telegraaf.nl/krant/archief/19990515/teksten/fin.helikoptersjoep.html) chips: philips auto's: donkervoort. je kunt auto's kopen die door nedcar worden geproduceerd. | |
pberends | zaterdag 15 november 2003 @ 14:27 |
quote:Kijk het op macro-niveau en niet op het voorbeeld niveau. Maar nee hoor, ze halen het helicopter voorbeeld er graag weer bij. Daar gaat het niet om. Voer de discussie op macro-niveau. | |
pberends | zaterdag 15 november 2003 @ 14:27 |
quote:Kijk eens aan ![]() | |
GREENSKiN | zaterdag 15 november 2003 @ 14:27 |
Nee. Laten we dit in EU verband doen. Koopt EU waar (en dat moet dan iedereen in de EU doen). | |
JohnnyKnoxville | zaterdag 15 november 2003 @ 14:30 |
quote:Die helicopters worden in de VS geproduceerd (als ik het stukje goed begrijp zijn alleen de eigenaren Nederlands) Phillips maakt geen processoren voor PC's volgens mij. Niet iedereen kan een Donkervoort betalen en niet iedereen wil in een Smart rijden. | |
Byte_Me | zaterdag 15 november 2003 @ 14:30 |
quote:dan zou ik toch zeggen: kijk eerst in nederland, dan in europa, en dan erbuiten. | |
Dante_A | zaterdag 15 november 2003 @ 14:33 |
Alsof de 'Nederlandse Economie' bestáát. Er bestaat een Europese economie die voor een deel in NL ligt. Nederland probeert al sinds de gouden eeuw economisch zelfstandig te worden maar dat is nooit meer gelukt en dat zal ook nooit meer lukken, misschien als Nederland meer dan 200 miljoen inwoners heeft en zo groot is als Noord-Amerika zou het lukken en dan zal het waarschijnlijk nog moeizaam zijn. Overigens, die helicopter bestaat waarschijnlijk weer uit onderdelen uit China, Japan, de VS, België, Portugal en natuurlijk Nederland. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat je Europese waar moet kopen om de EU-economie te steunen maar zelfs dat is twijfelachtig. | |
_Flash_ | zaterdag 15 november 2003 @ 14:33 |
quote:Leer eerst een fatsoenlijk Nederlands. | |
Byte_Me | zaterdag 15 november 2003 @ 14:34 |
quote:de winst gaat dus naar nederland quote:dat zei je ook niet, je zei chips. maar ok, puntje voor jou (gelukkig maakt asml de apparaten waarmee chips geproduceerd worden. quote:volgens mij maakt nedcar wel meer dan smarts hoor: quote:bovendien hebben we het hier over uitgaven van de regering, niet van personen. | |
pberends | zaterdag 15 november 2003 @ 14:35 |
quote:Tuurlijk is het geen 100% maar het stimuleert de economie iig veel meer dan het rechtstreeks in het buitenland te pompen. | |
pberends | zaterdag 15 november 2003 @ 14:36 |
quote:Kom jij eerst maar eens met fatsoenlijke topics. | |
Naj_Geetsrev | zaterdag 15 november 2003 @ 14:41 |
Door buitenlandse overheden wordt er ook genoeg in nederland gepompt hoor, bijvoorbeerd Holland Signaal. Het is niet dat zij dat niet kunnen, maar omdat Holland Signaal sommige dingen beter en goedkoper kan dan een bedrijf in hun eigen land. Ik heb liever iets dat goed is en goedkoop is dan iets dat duurder is en van een matige of normale qualiteit, alleen maar om het feit dat het beter zou zijn voor de nederlandse economie. | |
mdeen | zaterdag 15 november 2003 @ 14:41 |
quote:Oh, jemig, daar heb je wat aan. De winst maar een klein deel van de omzet (als je het goed doet misschien 15%). De rest van het geld ben je dus kwijt. Als je iets in Nederland aanbesteed dan gaat een veel groter deel van de omzet naar Nederlanders, en wel via loon en materialenaankoop. Dus iets door een Nederlands bedrijf in het buitenland laten vervaardigen heeft nauwelijks positieve invloed op de Nederlande economie. | |
Dante_A | zaterdag 15 november 2003 @ 14:42 |
quote:Maar wie zegt dat het rechtstreeks in het buitenland wordt gepompt? Het is helemaal niet ondenkbaar dat de NL economie meer heeft aan deze aankoop in België dan als hij in NL was gedaan. Misschien betrekt deze Belgische fabriek wel alle electronica van Phillips terwijl een Nederlands bedrijf dat bij Alcatel had gedaan. Je kunt op basis van puur de vestigingslokatie van een bedrijf amper iets zinnigs zeggen over waar het geld naar toe gaat. Hoogstens dat dit misschien tien (10!) arbeidsplaatsen in die fabriek oplevert. De rest van de arbied komt immers toch weer van toeleveranciers en die kunnen overal zitten. | |
blieblie | zaterdag 15 november 2003 @ 14:42 |
Is het niet slimmer om materieel te kopen op doel ipv. land van herkomst? Ander kan je dalijk een Vijand gaan bestoken in Fokker F27's, troepen verplaatsen in Nedacr Volvo's en rijdt de politie hun arrestanten rond in Smarts. Als je een beetje verder kijkt dan je aarsch lang is zie je behoorlijk dat Nederland eerst kijkt of er geen nederlandse bedrijven dingen produceren die ze kunnen gebruiken. Het Leger rijdt bijv. massaal in Daf trucks en op elke fregat (ook van Nederlandse makelij) staan radar en goalkeeper systemen van Thales (aka Holland Signaal). Je moet dit alleen niet te ver doordrijven tot in alles, want Nederland heeft simpelweg niet alles. | |
blieblie | zaterdag 15 november 2003 @ 14:43 |
Daarnaast heeft Nederland officieel geen productie maatschappij maar een kennis maatschappij ![]() Oh en de politie rijdt hier allemaal in Nedcar Muzziebuzzies [Dit bericht is gewijzigd door blieblie op 15-11-2003 14:43] | |
JohnnyKnoxville | zaterdag 15 november 2003 @ 14:43 |
quote:Dat andere voorbeeld van het ministerie slaat ook nergens op. De buitenlandse architect zal misschien 10% vangen van de bouwsom (als zijn bureau tenminste al het werk doet. Waarschijnlijk zullen er ook wel Nederlandse adviesburo's bij betrokken zijn). Blijft toch 90% over die naar Nederlandse aannemers gaat? | |
Yi-Long | zaterdag 15 november 2003 @ 14:43 |
Misschien liggen de prijzen in Nederland voor dit soort orders gewoon véél hoger, dan de tariefen in het buitenland!? Ik vind dat je altijd gewoon naar de goedkoopste aanbieder van een produkt moet gaan. Ik koop mijn DVD's toch ook nit in een Nederlandse winkel!? Kom nou! Is 2 keer zo duur als in Australié of Canada of whatever. De enige manier waarop de nederlandse economie standhoudt, vooral in deze tijden, is het niet zichzelf uit de markt prijzen. Ik zou trouwens nóg verder gaan; besteedt die bouw-projecten voortaan ook maar uit aan buitenlandse bedrijven, aangezien die nederlandse bedrijven massaal de Nederlandse samenleving opgelicht hebben met hun prijsafspraken. Als Belgié goedkoop goede Heli's kan leveren, dan moeten we ze vooral daar gaan kopen. Ik heb liever 8 goede politie heli's in de lucht, dan 4 dure Nederlandse, met het idee dat we op die manier de economie geholpen hebben... Wat ik me wél afvroeg toen ik het bericht las; Waarom besteld de politie deze luxe helicopters!? Hebben ze opeens wilde ambitieuze plannen om de criminaliteit aan te gaan pakken!? Dat is nieuw | |
pberends | zaterdag 15 november 2003 @ 14:43 |
quote:Lees het gehele topic zou ik zeggen. Staat duidelijk in dat Nederland niet alles kan, duh ![]() ![]() ![]() | |
blieblie | zaterdag 15 november 2003 @ 14:57 |
quote:Ik heb het hele topic gelezen, maar heb nog nergens iets gezien waarvan ik dacht, goh, indedaad, waarom kopen ze nie daar? ![]() MD - helikopters telt nie, want daar komt alleen de dividend van naar 2 personen in Nederland. | |
mdeen | zaterdag 15 november 2003 @ 15:00 |
quote:En hoe meer je in het buitenland gaat kopen, hoe minder aantrekkelijk het voor sommige bedrijven wordt om in Nederland te produceren en dus naar het buitenland verhuizen of falliet gaah, hoe minder je weer in Nederland kunt kopen, hoe meer reden je weer hebt om naar het buitenland te gaan, hoe minder.... Maak het verhaaltje maar af. Simple economics. Voor burgers gaat het verhaaltje 'Buy Dutch' minder op omdat ze het nadeel in prijs niet terugkrijgen. De overheid wel. Je kunt beter 1 miljoen extra uitgeven voor een order dan een bedrijf met 50 man op de fles laten gaan omdat je dan toch de uitkeringen moet betalen. | |
blieblie | zaterdag 15 november 2003 @ 15:11 |
En nogmaals, de Nederlandse overheid koopt zoveel mogelijk in Nederland zelf. Zolang hetmaar aansluit op het doel van hetgene wat ze aan kopen, en het kwalitatief/prijs verhoudingsgewijs beter is dan hetgene dat ze ergens anders kunnen kopen. [Dit bericht is gewijzigd door blieblie op 15-11-2003 15:17] | |
pberends | zaterdag 15 november 2003 @ 15:20 |
quote:Prijs/kwaliteit is minder belangrijk als het om belastinggeld gaat. Je pompt het dan immers in de Nederlandse economie. | |
Yi-Long | zaterdag 15 november 2003 @ 15:36 |
En als je het geld uitspaart door het goedkoper in het buitenland te kopen, kun je het geld waarvoor je in Nederland dus afgezet wordt door de hoge prijzen, weer gebruiken voor nuttigere doeleinden. Afgezet worden is nooit goed voor de economie. Of vondt je de bouwfraude ook wel goed, omdat die bedrijven er beter van egworden zijn!? | |
prodx-whinar- | zaterdag 15 november 2003 @ 15:37 |
Hier komt het weer neer op het onderwijs niveau in nederland. Of eerder de richting die de studenten in worden gestimuleert. Als je dit soort dingen wil produceren in Nederland voor de binnenlandse als buitenlandse markt zul je goed opgeleid volk nodig hebben. Technici, ingenieurs, kortom bèta studenten. Laten we daar nou net een enorm tekort aan hebben en ook nog eens snoeien in het bèta onderwijs. Ik ben het met je eens maar hetgeen dat nu gebeurd is juist iets dat je idee tegenwerkt. | |
blieblie | zaterdag 15 november 2003 @ 15:40 |
quote:bullshit.... of wil jij als marinier met een frotding de vuurlinie in? Da maggik hopen van nie. | |
prodx-whinar- | zaterdag 15 november 2003 @ 15:48 |
Blieblie je moet het niet overdrijven ![]() Ik denk dat zijn punt is dat als hetgeen ook in Nederland verkrijgbaar is én de prijs/kwaliteits vergelijking vergeleken met andere landen is acceptabel dat we het dan hier moeten kopen. Daar ben ik het op zich wel mee eens. Als een auto 30.000 per stuk minder kost bij een ander bedrijf weet je het ook wel, maar je moet wel relativeren. Toch blijf ik er bij dat we dit niet in Nederland kunnen produceren door een tekort aan technici. (Philips is laatst ook verhuisd naar het buitenland voor productie door dit tekort. En het is daar ook nog goedkoper.) | |
Piro | zaterdag 15 november 2003 @ 15:57 |
The Mil Mi-24 (Hind-D) is a Soviet two/three seater assault and anti-armour helicopter. It is armed with one 12.7 mm four-barrel rotary machine-gun in a remotely-controlled under-nose turret and up to 1500 kg of disposable stores carried on eight hardpoints, two below and two above each stub wing). Als ze daar meer dan 1500 kilogram aan troep in krijgen dan is er nog wel een ander Russisch altenatief. Edit : The Kamov Ka-27 (Helix) is a Soviet shipborne anti-submarine and utility helicopter. It is manned by a flight crew of two or three and a mission crew of three and can carry 4000 kg of freight or passengers in the hold, and 5000 kg of freight carried as a slung load. Two Klimov TV3-117V turboshafts provide a top speed of 250 kmh and a range of 800 km. Upto 2000 kg of disposable stores can be carried in a lower-fuselage weapon bay, and generally comprise two torpedoes or depth charges. De KA-27 bijvoorbeeld. | |
prodx-whinar- | zaterdag 15 november 2003 @ 16:00 |
Die Hind ![]() Dit is ook een mooitje. http://www.combataircraft.com/aircraft/hah64_p_02_l.jpg [Dit bericht is gewijzigd door prodx-whinar- op 15-11-2003 16:06] | |
Frederic | zaterdag 15 november 2003 @ 16:01 |
quote:Waarvoor dank! ![]() Het "made in Belgium"-label zullen jullie wel verwijderen, zeker? | |
Piro | zaterdag 15 november 2003 @ 16:11 |
quote:De hind wint het denk ik nog, maar we gaan OT, waarom nemen ze niet gewoon een legerhelikopter? | |
prodx-whinar- | zaterdag 15 november 2003 @ 16:14 |
quote:Beats me. Misschien om eenbeetje een "high-tech" indruk te wekken op "het volk" met deze investering in het justitie aparaat, in plaats van echt efficient aan de gang te gaan met militair spul. ![]() Hey.. het kan. | |
Piro | zaterdag 15 november 2003 @ 16:17 |
quote:Ik vind de politie meer high tech overkomen als ze met kamovs vliegen dan zo'n gele bubbel aluminium. Volgens mij zijn ze gewoon stom bezig. | |
hmmmmmmmmm | zaterdag 15 november 2003 @ 16:31 |
Het buy-dutch systeem is echt achterhaald. Het doet me op de een of andere manier ook meteen denken aan de Russisch-communistische economie. ![]() Het leidt tot overprijzing en slechte kwaliteit omdat het toch wel gekocht wordt. Wat weer leidt tot minder investeringen, minder vooruitgang, een mindere export en uiteindelijk een slechtere economie. De enige die voordeel heeft bij buy-dutch is de overheid, maar ook slechts in beperkte mate. | |
blieblie | zaterdag 15 november 2003 @ 16:35 |
quote:Wat ik probeer duidelijk te maken aan de TS, als de Nederlandse Overheid besluit iets aan te kopen overwegen ze echt wel *en daar ben ik 100% van overtuigd* of ze niet op een bepaalde manier de Nederlandse Economie kunnen ondersteunen met deze aankoop. En ondersteunen kan direct door in Nederland aan te kopen, maar gebeurd in de meeste gevallen indirect door in het buitenland te kopen die weer producten aantrekken vanuit Nederland. Maar het is gewoon tikkeltje kortzichtig hoe de TS denkt. De overheid is stukken minde achterlijk dan hij ednkt. Ze zijn er echnie op uit om zomaar miljoenen euroos het buienland in te schoppen. | |
Flip21 | zaterdag 15 november 2003 @ 16:38 |
Het onderwerp van dit topic kan niet, is niet te doen, onjuist. In America hebben ze precies hetzelfde: "BUY AMERICAN" hebben ze daar een tijdje geroepen. Resultaat: inefficiente economieen die gewoon door blijven draaien (Metaal industrie bv). Het gaat hier om comparatieve kostenvoordelen; als een land zich kan specialiseren in alleen de producten die het goedkoper en snelller kan produceren dan andere landen moet het dat ook doen, en de andere minder winstgevende industrieen laten vallen. Over het geheel valt er dan een grotere economie stijging te behalen. Er zullen ontslagen vallen in de minder lopende sector, maar deze arbeidskrachten moeten worden omgeschoold om in de winstgevende sector te werken (nieuwe allocatie van arbeidskrachten) dit proces kan wel enkele jaren duren. Dus; koop voortaan wat je wil in elk land, tegen de voordeligste prijs. Ik denk dat iedereen die hier een beetje kennis van economie heeft mij kan ondersteunen. | |
stekkel | zaterdag 15 november 2003 @ 16:54 |
Wat een hoop onzin lees ik hier weer. Bij aankopen boven een bepaald drempel bedrag zijn overheids instanties verplicht om dit te doen via een Europese aanbestedings procedure. Dit houdt in dat via objectieve criteria de beste aanbieding gekozen wordt. Componenten die bepalen of iets de beste aanbieding is zijn o.a. prijs en kwaliteit. Het betreft hier een Europese aanbesteding in de catagorie leveringen. Het drempel bedrag waarbij een Europese aanbesteding verplicht is, is ongeveer 250.000 Euro. De publicatie van deze opdracht is te vinden op: Zoals je daar kan zien is de opdracht in 1999 in de markt gezet en in 2001 is er gegund. [Dit bericht is gewijzigd door stekkel op 15-11-2003 16:58] | |
Piro | zaterdag 15 november 2003 @ 16:56 |
quote:Je moet gewoon kopen wat de beste kwaliteit levert, ongeacht de verhoudingen,tenzij die exhorbitant zijn, als betere kwaliteit een miljoen duurder is, so be it, het zijn wel onze jongens die die dingen moeten vliegen. | |
T0mBa | zaterdag 15 november 2003 @ 19:03 |
1) in belgie is het zo dat de overheid voor iedere uitgave, zeker de grote, een openbare aanbesteding moet doen, waar ieder bedrijf aan kan deelnemen en een prijsofferte inzenden. en daarna wordt normaal de goedkoopste leverancier gekozen (mits de producten natuurlijk gelijkwaardig zijn). ik neem aan dat men in nederland dit principe ook toepast. als bvb uit zou komen dat de overheid véél meer voor iets betaald heeft omdat het in nederland geproduceerd is, zouden er meer mensen zijn die klagen, dat de overheid maar met (belastings)geld gooit en allerlei gelul over vriendjespolitiek 2) ik denk niet dat de EU en het WTO dit soort maatregelen zomaar zouden goedkeuren, lijkt nl wel erg fel op het beschermen van de eigen industrie door buitenlandse bedrijven geen kans te gunnen. en dit is strikt verboden (niet dat bvb de amerikanen zich er iets van aantrekken, maar dat is een andere discussie ![]() | |
Yi-Long | zaterdag 15 november 2003 @ 19:08 |
quote:De Nederlandse politie ÉN dom bezig zijn!? Dat kán toch niet, gekkie! ![]() | |
stekkel | zaterdag 15 november 2003 @ 19:50 |
quote:De EU richtlijnen ten aanzien van leveringen, diensten en werken (in dit geval betreft het een levering) zijn opgenomen in nationale wetgeving dus ja dat is in NL ook zo. Wanneer er gegund wordt op meest economische aanbieding dan betekend dat dat prijs niet altijd de doorslag geeft. Bij de helicopters is volgens mij de duurste aanbieding het geworden. Kwaliteit gaf daar dus de doorslag. Wel moet je voordat je zo'n procedure ingaat definieren hoeveel procent prijs mee weegt in de uiteindelijke beoordeling. quote:Precies, daarom zijn die aanbestedingsregels er. Wanneer de Nederlandse overheid die niet zou volgen dan worden ze op het matje geroepen door de EU met een boete tot gevolg. Ter info: | |
sp3c | zaterdag 15 november 2003 @ 20:13 |
quote:volgens mij gaat het hier om een gedeeltelijk Nederlandse helikopter (MD 902?) ![]() maar goed ik ben voor, ik koop graag Neerlandsche waer ... mits het geen rotzooi is natuurlijk | |
T0mBa | zaterdag 15 november 2003 @ 20:24 |
quote:idd, en ik betwijfel dus of het toegelaten is de factor 'land van herkomst' zomaar als factor te laten meetellen in een publieke aanbesteding. particulieren die dit echter wèl belangrijk vinden staat het natuurlijk vrij om enkel nederlandse producten te kopen indien mogelijk, maar ik ben er vrij zeker van dat de meesten van hen ook vooral naar de prijs/kwaliteit kijken, en zelfs zelden weten waar iets geproduceerd is. | |
pberends | zaterdag 15 november 2003 @ 20:29 |
Lekker hypcriet van die hoogopgeleide Boris van der Ham bij Kopspijkers. Die boxer die antwoordde Helsinki bij de hoofdstad van Zweden, en lachte daar heel hypcriet om. Terwijl 80% van het publiek het ook niet wist | |
stekkel | zaterdag 15 november 2003 @ 20:47 |
quote:Je mag het land van herkomst niet laten meetellen aangezien dat een discriminerende eis is. Wat je wel mag doen is het eisen dat de offertes in de Nederlandse taal ingeleverd worden. Dat filtert al het een en ander. | |
tvlxd | zaterdag 15 november 2003 @ 22:44 |
Gôh, ik had geen idee dat topicstarter zo'n voorstander van overheidsinvesteringen in economisch slechte tijden was. | |
pberends | zaterdag 15 november 2003 @ 22:49 |
quote:whoops verkeerd topic ![]() | |
pberends | zaterdag 15 november 2003 @ 22:49 |
quote:Ombuigen heet zoiets. | |
DaBuzzzzz | zaterdag 15 november 2003 @ 22:52 |
Al eerder kocht de regering geen Fokkers maar Boeings. Al heel lang rijden ambtenaren niet in een NEDcar Volvo. Al zo lang zijn zend en communicatieapparatuur van diensten niet van Philips.... enz, enz, enz... Moet je eens aan een Fransman vertellen, die lacht je uit en terecht... | |
Num | zondag 16 november 2003 @ 15:04 |
Als je iets duur in Nederland koopt dan is dat voor de verkopende partij goed. Deze maakt meer winst en betaald dus meer belasting. Heel leuk allemaal. Maar voor de koper is het minder. Deze heeft meer kosten dus minder winst en dus minder belasting. Maar nog erger. De koper heeft een concurrentienadeel omdat zij dure spullen heeft gekocht terwijl de concurrentie goedkopere producten inkoopt. Met andere woorden bedrijven prijzen zich uit de markt als zij om nationalistische redenen Nederlandse producten kopen. Voor overheden is het anders. Die moet wat mij betreft zoveel mogelijk Nederlands (of anders Europees) kopen. Volgens mij gebeurt dit nu ook al genoeg. Als je ziet dat de microfoons in de tweede kamer allemaal heel subtiel zijn voorzien van de letters "P H I L I P S". En het is toch ook wel toevallig dat de NS en de KLM samen de HSL-zuid gaan exploiteren. Kortom bedrijven moeten vooral goedkoop inkopen (laagste aankoopprijs en laagste exploitatiekosten) en de overheid moet lekker Nederlands kopen. Nog een opmerking over die Nederlandse helicopter. Wat een onzin om zoveel van die dingen te kopen. Helamaal als je ziet in welke financiele nood sommige korpsen zitten. Dat de gekozen helicopter de duurste is zegt niet zoveel. Misschien verbruiken ze niet zoveel brandstof of kunnen ze door minder mensen worden bemand waardoor de exploitatiekosten lager uitvallen. | |
gtotep | zondag 16 november 2003 @ 21:04 |
quote:Nederland heeft geen handelstekort maar een overschot van gem 2,5mld per maand vorige maand was dit zelfs opgelopen naar 3,5mld door de verkoop van een gigantisch booreiland. | |
Kaalhei | zondag 16 november 2003 @ 21:09 |
Volgens mij krijgt Nederland gezeur met de WTO als ze zo openbaar een protectionistisch beleid gaan voeren. | |
Pietverdriet | zondag 16 november 2003 @ 21:11 |
Wat een onzin, economie is globaal. Bedenk je bv dat Nederland de grootste investeerder in de USA is. Als iedereen zo zou denken als jij zou Nederland als handelsnatie falliet zou gaan. |