abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14622904
Ik vind de muziek van Paul de Munnik (alleen) wel erg mooi. Vooral nummers met uitsluitend of voornamelijk piano begeleiding. Zoals lopen tot de zon komt, eerste helmerstraat etc. Er zullen vast nog vele artiesten zijn die soortgelijke nummers maken, zowel in nederlands als in engels. Alleen hoe ze heten, geen idee Vandaar dit topic, heb je suggesties ben ik er benieuwd....
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt - Jonh Lennon
  vrijdag 14 november 2003 @ 02:56:30 #2
53753 BereNDD
drampo uit je raam
pi_14622914
ach dan krijg je kampeerhuis carvan, of veldhuis en kempman, weet niet hoe ze heten,
maar idd, de munnik alleen is echt heel goed, vooral lopen tot zon komt,
Maar als acda en de munnik samen een nummer maken vind ik het toch altijd wel iets origineler...

en thomas acda alleen krijg je weer meer de humoristische nummers zoals "ik herkende je wel, kwam allleen even niet op je naam, natuurlijk ik weet het 4 have jij kon zo mooi zingen, wat doe je hier achter het raam, nee denk niet dak me schaam" nou je kent hem wel zeg maar...

You're crazy in the coconut..
That boy needs therapy..
pi_14623125
Maarten van Roozendaal zit qua muziek (met name de eerste 2 cd's) wel een beetje in hetzelfde hoekje. Het is ook een vriend van Paul de Munnik trouwens. Ergens Zingt Een Zanger gaat bijvoorbeeld over Maarten van Roozendaal, en bevat verwijzingen naar het nummer Olielamp. Dus als AedM fan is het sowieso leuk om dat nummer te kennen.
Ramses Shaffy geldt ook wel als een grote inspirator voor Paul de Munnik, maar zijn nummers hebben doorgaans toch wat meer muzikale omlijsting dan alleen een piano.

Internationaal gezien kan je het wellicht ook in de chanson hoek zoeken, maar daar heb ik ook weinig kennis van. Ja, Brel uiteraard, maar verder kom ik ook niet.

Als je op zoek bent naar mannen achter een piano dan is het vroegere werk van Tom Waits wel aan te bevelen. Dat bevat wel de melancholie die Paul de Munnik ook in zijn nummers legt. Closing Time lijkt me een aardige instapper.
Randy Newman zou je ook eens kunnen proberen, evenals Ben Folds Five, en dan weer met name de eerste twee albums. Bevatten een aantal erg mooie ballads en pianoriedeltjes.

Oja, op Nederlandstalig gebied zou je misschien Stef Bos een kans kunnen geven. Hij heeft ook een groot aantal prachtige pianoballads. Met name over de cd's Schaduw In De Nacht en Zien ben ik erg te spreken.

Voorbeeld van een tekst/nummer van Stef Bos wat ik erg mooi vind is Normandie. Dat is zeker een aanrader:

quote:
In de straten van Honfleur
Waar Satie de wereld zag
Langs de monding van de Seine
In het midden van de nacht
Met de lichten Le Havre
En de sterren in de lucht
Ik droom elke dag weer weg
Droom elke dag die weg weer terug

Naar de eindeloze stranden
Waar Europa werd bevrijd
Het was een hemel op een slagveld
Want ik wou je nooit meer kwijt
En de wereld en de tijd
Stonden stil en keken toe
Want alles was van ons
Maar alles was ons niet genoeg

En deze woorden zijn mijn wapens
In een oorlog met de tijd
De toekomst wordt verleden
Het meeste wordt vergeten
Het meeste raak je kwijt
Maar deze liefde blijft mij bij

En Deauville, de oude luxe
De Place m'as tu vu, de rijke hel
Waar de eenzaamheid flaneert
Met een masker van Chanel
Het is een uitgemaakte zaak
Dat je de triestigheid herkent
Zolang je zelf niet eenzaam bent
Zolang je zelf niet eenzaam bent

Deze woorden zijn mijn wapens
In een oorlog met de tijd
De toekomst wordt verleden
Het meeste wordt vergeten
Het meeste raak je kwijt
Maar deze liefde
Blijft
Mij bij

Hmmzz....
pi_14623160
Ramses Shaffy
gelijk hedde, kapot gade
pi_14623173
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 04:11 schreef -Wepeel2- het volgende:
Voorbeeld van een tekst/nummer van Stef Bos wat ik erg mooi vind is Normandie. Dat is zeker een aanrader
Woew , mijn op 1 na favoriete nummer van dat album.
Het scheelt niet veel, maar Fin de Siecle won het toch met een fotofinish bij mij.
  vrijdag 14 november 2003 @ 04:31:18 #6
44815 Duran
Stupidly Charming
pi_14623188
Ik vind de stem van Paul de Munnik idd heel erg mooi...Maar de combi AedM blijft gewoon ...
So it was written, So it shall be done
pi_14623191
ik vind de borsten van aukje anders ook niet mis
gelijk hedde, kapot gade
pi_14623197
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 04:27 schreef Lamon het volgende:

[..]

Woew , mijn op 1 na favoriete nummer van dat album.
Het scheelt niet veel, maar Fin de Siecle won het toch met een fotofinish bij mij.

Ja ook een prachtig nummer. Maar ik kan natuurlijk niet alles noemen.

quote:
De vooruitgang is een wonder van staal
De mens heeft z'n monster gemaakt
De eeuw die moet komen
Maakt brandhout van dromen
Maar de lichtstad valt langzaam in slaap

Hopelijk is meneer Bos in staat om nog een keer zo'n prachtig album als Schaduw In De Nacht te maken. Zien komt overigens wel in de buurt, maar na veelvuldige draaibeurten moet ik toch concluderen dat Schaduw In De Nacht mooier is.

En nu tijd voor wat bedrust.

Hmmzz....
pi_14623218
gelijk hedde, kapot gade
pi_14630885
Wepeel2 thnx voor je uitgebreide post! Ik ga wat van je tips opzoeken, stef bos heb ik al cd's van, die vind ik inderdaad ook erg goed.

Inmiddels wat beluisterd van Randy Newman, ik vind I miss you erg mooi.

[Dit bericht is gewijzigd door MrCaBLeGuY op 14-11-2003 14:21]

Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt - Jonh Lennon
pi_14637148
Lopen tot de zon komt.

Volgens mij wordt hij in ieder geval geinspireerd door Jacques Brell

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_14638856
Misschien hou je dan ook wel van Paul Mcartney? Luister naar een nummer als Golden Slumbers, Mother Nature's Son, Fool on the Hill etc. Ik vind dat A&M zowieso wel een beetje Beatles volgelingen zijn, muzikaal gezien (al vind ik de Beatles wel 20 keer beter). Dus dat zou je zeker eens moeten proberen. Het is dan wel niet Nederlandstalig, maar dat maakt eigenlijk toch ook niet zoveel uit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')