abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14580908
hallo,

weet niet of dit de plaats is voor dit topic, maar dat merk ik vanzelf wel.
ik wil dus zelf luidsprekers bouwen.
is er iemand die al een bouwtekening heeft, of weet waar ik die zo kan vinden.
maar zelf wil ik natuurlijk ook wel een ontwerp doen ( liever eigenlijk), maar ik weet niet hoe het zit met afmetingen en dergelijke.
iemand hulp??
een goeie website ofzo?? google kan ik ieder geval niet zo super vinden, maar ik zoek nog verder.

alvast bedankt.

thijs

And music Will change the world
  woensdag 12 november 2003 @ 15:41:09 #2
25153 MrLunk
a journey thru cyberspace
pi_14581021
Ik weet helaas geen site voor je maar uit ervaring weet ik dat het bouwen van speakers een zeer exact klussie is...

1 kleine minimale fout in b.v. de kast constructie en het gewenste eindresultaat kwa geluid is verloren...

Vaak kom je met zelfbouw ook nog duurder uit aan materialen dan als je een profi gebouwd setje koopt.
Ok, das dan ook niet goedkoop maar dan heb je we een set van kwaliteit...

Dit neemt niet weg dat het leuk is om te doen....

success !

pi_14581041
uhmm

[Dit bericht is gewijzigd door michellikoes op 12-11-2003 15:43]

pi_14581090
Luisprekers zelf bouwen? Daar ben je zo te zien te lui voor.
  woensdag 12 november 2003 @ 15:43:16 #5
25153 MrLunk
a journey thru cyberspace
pi_14581091
toch even een google linkje naar wat tekeningen enzo...

http://www.google.nl/search?hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=zelfbouw+speakers+bouwtekening&lr=

latorrr !

pi_14581150
quote:
Op woensdag 12 november 2003 15:37 schreef thijs121 het volgende:
<knip>
een goeie website ofzo?? google kan ik ieder geval niet zo super vinden...
Met google niet vinden?
Zelfs met de spelfout uit je titel er nog in vind je al een boel bruikbare sites:

http://www.google.nl/search?q=Luisprekers+zelf+bouwen&ie=ISO-8859-1&hl=nl&btnG=Google+zoeken&lr=

't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_14581201
Lees eerst eens het Loudspeaker Cookboek van Vance Dickason (de luidspreker goeroe) Daar staat alles in wat je moet weten over ontwerpen van luidsprekers.

Daarnaast kan je natuurlijk naar speaker en co gaan, ze verkopen daar complete luidspreker bouwpaketten en kunnen je advies geven welke je moet hebben en hoe te werk te gaan. http://www.speakerenco.nl/

Hello! I am a signature virus. Please copy me into your own signature to help me spread.
pi_14581864
Kijk anders eens hier: http://forum.licht-geluid.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9269

Er komt me iets bekend voor.

't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_14582956
is zeker de moeite waard! ook een leerzame ervaring, en als het klaar is, ben je des te meer tevreden met het resultaat.

let wel op de houtkeuze, geen spaanplaat ofzo, andere dingen om op te letten:

- inhoudsvolume van de klankkast is afhankelijk van de speakers
- dynamisch bereik in aantal hertz of kilohertz van de verschillende speakers in 1 box moeten op elkaar aansluiten (veel winkels verkopen losse speakers van topkwaliteit, maar die hebben als set geen aaneengesloten bereik)
- goede scheidingsfilter tussen de speakers
- goede afstemming aantal watts rms vermogen van de speakers op het rms vermogen van de versterker, let ook op aantal ohms weerstand
- goede aansluit-pluggen en bekabeling, slechte of losse contacten kunnen ze geluid ook grondig verpesten, maar te dikke kabels komt schijnbaar ook geen goed signaal doorheen....

pi_14584370
quote:
Op woensdag 12 november 2003 16:06 schreef Simba het volgende:
Kijk anders eens hier: http://forum.licht-geluid.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9269

Er komt me iets bekend voor.

klopt . Hoe opmerkzaam onze medefokkers toch zijn

thijs

And music Will change the world
  woensdag 12 november 2003 @ 17:42:19 #11
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_14584479
Een paar goede plaatsen voor speaker zelfbouw:

Kijk even op www.speakerland.nl. Die hebben ook een shopje, waar je langs kunt komen, zelfbouwkitjes kunt luisteren ed.

Je lokale elektronicazaak heeft waarschijnlijk wel een folder van www.visaton.de liggen. Daarin staan naast veel speakers ook tientalle bouwpakketjes.

In de Elektuur hebben enkele ontwerpen gestaan.

Er zijn boeken van te krijgen in de bieb.

quote:
Op woensdag 12 november 2003 15:41 schreef MrLunk het volgende:
1 kleine minimale fout in b.v. de kast constructie en het gewenste eindresultaat kwa geluid is verloren...
Mwah, valt wel mee! Een standaard kast maken is niet zo lastig.
quote:
Vaak kom je met zelfbouw ook nog duurder uit aan materialen dan als je een profi gebouwd setje koopt.
Ligt eraan. Wil je maximaal 500 euro uitgeven dan is een fabrieksspeaker waarschijnlijk goedkoper (maar niet leuker). Maar voor 1000 euro bouw je zelf iets wat in de winkel wel 2000 euro kost!
Ga doorrrrrr!
  woensdag 12 november 2003 @ 17:53:01 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_14584784
quote:
Op woensdag 12 november 2003 17:42 schreef Ablaze het volgende:
Ligt eraan. Wil je maximaal 500 euro uitgeven dan is een fabrieksspeaker waarschijnlijk goedkoper (maar niet leuker). Maar voor 1000 euro bouw je zelf iets wat in de winkel wel 2000 euro kost!
klopt helemaal,.
Meestal ben je duurder uit als je zelf bouwt.
Alsje echt geld uitgeeft, stel je bouwt wat voor 1000 Euro dan KAN het beter klinken als gekocht, MAAAR het kan ook misgaan, omdat goed bouwen moeilijk is. Precies het volume van de kast enzo. Bovendien is het moeilijk de boel echt mooi te maken.
Als je dus echt goeie speakers wilt hebben voor een goeie prijs kan je beter
1) Heel goed gaan kijken (luisteren) naar wat je mooi vindt
2) je energie steken in Knalhard onderhandelen met dealers over de prijs.
3) Proberen direct van de fabrikant te kopen, bv bij een kleine fabrikant van High End speakers die in NL geen distributeur of dealers heeft.
4) Goed op internet kijken naar wat je hebben wilt, en daar de goedkoopste aanbieding uit trekken. Ik heb speakers op internet gekocht voor de HELFT van wat ik de GOEDKOOPSTE aanbieding bij een dealer zag.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')