De muziek die ik maak is pop/rock. Ik speel zelf alle gitaarpartijen in, ik maak mijn drums in Fruityloops, en zing zelf ook alles in. Qua productie gaat het in principe goed, het enige waar ik steeds tegenaanloop zijn de vocalen (nee ik zing niet vals).
Als ik meerdere stemmen erin mix gaat het gauw robotachtig klinken, of veel te druk. Nou heb ik al met equalizers zitten werken, maar het resultaat is nog niet echt super. Als ik bv naar Guns N Roses of Aerosmith luister hoor ik daar echt ontzettend veel stemmen door/over elkaar heen. Maar zonder dat het te vol of vervelend klinkt. Op welke manier mix ik die stemmen zodat het dus niet meer zo vol klinkt. Ik zing een partij op de 'gewone" melodie in, en ik zing het een keer laag, en dan hier en daar ad-lips(of zoiets). Maar het klinkt al gauw te druk of stemmen gaat een hele bas/vibrato vorm krijgen.
Hoe lossen jullie dit op? Alle tips over vocalen mixen/opnemen zijn trouwens welkom.
ps. Wat ik ook al wel doe is een compressie van ongeveer 20% er overheen doen.
quote:Hij steekt er genoeg geld in anders.
Op dinsdag 11 november 2003 14:48 schreef Viola_Holt het volgende:
--edit: offtopic--
[Dit bericht is gewijzigd door Summoner op 11-11-2003 14:54]
quote:Jawel want dat is mijn mening. En ik vindt Trance vanuit Fruityloops geen echt produceerwerk.
Op dinsdag 11 november 2003 14:48 schreef Viola_Holt het volgende:
--edit: offtopic--
[Dit bericht is gewijzigd door Summoner op 11-11-2003 14:54]
Wat ik altijd doe (standaard) is LPF en HPF over elk instrument gooien, de waarde van de instelling hang af van het type instrument.
Voorbeeld: een stem zit tussen de 100-10000 Hz.
Dus alles beneden de 100 Hz en boven de 10000 Hz filter ik voor betreffende kanaal weg. En dat scheelt heel veel, want je hebt maar een beperkte 'bandbreedte' bij het afmixen, dus alle ruis wat niet nodig moet weg.
Maar over je meerdere stemmen robot probleem kan ik pas oordelen als ik hoor wat je bedoelt.
edit: het kan zijn dat er een fase verschil is waardoor het zaakje wordt opgeheven/vervormd.. Probeer het eens te pannen op verschillende kanalen (L/R) en dan stereo afsluisteren en vervolgens mono.
[Dit bericht is gewijzigd door klnvntrbyt op 11-11-2003 14:54]
quote:Met volume spelen doe ik al wel, en dat helpt ook wel. En pitchshifter? Ik neem aan dat je bedoelt de stem te verhogen of verlagen? Want dat lijkt me een beetje een vreemd effect geven, een soort helium stem..
Op dinsdag 11 november 2003 14:50 schreef MSXUser het volgende:
Naast EQ, probeer wat lichte panning en speel wat met het volume van de partijen. Indien de zangpartijen gelijk aan elkaar zijn (behalve toonhoogte), kun je overwegen een pitchshifter te gebruiken.
Wat je zou kunnen doen is werken met je stereobeeld. Je kunt stemmen allemaal een eigen plekje geven in het stereobeeld door bij bijvoorbeeld 3 stemmen de hoofdstem centraal te plaatsen en de andere een bepaald percentage naar links en rechts te draaien.
Een andere mogelijkheid is om de hoofdstem eerst perfect te maken en dan de bijstemmen (om ze zo maar even te noemen) wat minder vol te maken. Probeer eens te spelen met de frequentiegebieden rond de 250 en 500 Hz. Een combinatie is ook mogelijk.
Probeer te bedenken dat als je voor alles een perfect vol basisgeluid hebt, het geheel te vol zal klinken. Mooi is relatief dus moet je andere dingen in verhouding wel eens minder mooi maken.
quote:Dat moet je veel extremer doen. Zorg dat de EQ eerst vlak is, zoek vervolgens de frequentie waar de stem het beste uitkomt (Dus een piek toevoegen en dan met de frequentie schuiven). Vervolgens maak je twee pieken naar beneden (dalen), eentje laag en eentje hoog, zodat alles beneden en alles boven een bepaalde frequentie weg wordt gehaald. Schuiven met frequenties zolang je geen verschil hoort. Zodra je verschil hoort, haal je niet alleen ruis weg, maar ook stem.
Op dinsdag 11 november 2003 14:52 schreef klnvntrbyt het volgende:
Voorbeeld: een stem zit tussen de 100-10000 Hz.
Dus alles beneden de 100 Hz en boven de 10000 Hz filter ik voor betreffende kanaal weg.
quote:Uiteindelijk doe ik dat ook. dat LPF op 10000 en HPF op 100 is zeg maar een beginsituatie. (ik heb trouwens een vreemde manier van afmixen, m'n 'ruwe' mix doe ik zonder te luisteren
Op dinsdag 11 november 2003 14:57 schreef MrTorture het volgende:[..]
Dat moet je veel extremer doen. Zorg dat de EQ eerst vlak is, zoek vervolgens de frequentie waar de stem het beste uitkomt (Dus een piek toevoegen en dan met de frequentie schuiven). Vervolgens maak je twee pieken naar beneden (dalen), eentje laag en eentje hoog, zodat alles beneden en alles boven een bepaalde frequentie weg wordt gehaald. Schuiven met frequenties zolang je geen verschil hoort. Zodra je verschil hoort, haal je niet alleen ruis weg, maar ook stem.
quote:Hmmz, vreemd.. Ligt een beetje aan de stijl muziek, maar het lijkt me van groot belang dat je altijd luistert naar je wijzigingen.
Op dinsdag 11 november 2003 14:59 schreef klnvntrbyt het volgende:
ik heb trouwens een vreemde manier van afmixen, m'n 'ruwe' mix doe ik zonder te luisteren
quote:Yup, verhogen of verlagen van de stem door middel van een apparaat/plugin. Die shifters kun je vaak erg mooi instellen en je krijgt geen heliumstem (tenzij je ineens 2 oktaven of meer omhoog gaat natuurlijk).
Op dinsdag 11 november 2003 14:54 schreef OutKast het volgende:
Met volume spelen doe ik al wel, en dat helpt ook wel. En pitchshifter? Ik neem aan dat je bedoelt de stem te verhogen of verlagen? Want dat lijkt me een beetje een vreemd effect geven, een soort helium stem..
quote:Wat is LPF en HPF precies?
Op dinsdag 11 november 2003 14:52 schreef klnvntrbyt het volgende:
Heb je een voorbeeld van hoe meerdere stemmen bij jouw klinkt, ik kan me niet echt iets voorstellen bij 'robotachtig'.Wat ik altijd doe (standaard) is LPF en HPF over elk instrument gooien, de waarde van de instelling hang af van het type instrument.
Voorbeeld: een stem zit tussen de 100-10000 Hz.
Dus alles beneden de 100 Hz en boven de 10000 Hz filter ik voor betreffende kanaal weg. En dat scheelt heel veel, want je hebt maar een beperkte 'bandbreedte' bij het afmixen, dus alle ruis wat niet nodig moet weg.Maar over je meerdere stemmen robot probleem kan ik pas oordelen als ik hoor wat je bedoelt.
edit: het kan zijn dat er een fase verschil is waardoor het zaakje wordt opgeheven/vervormd.. Probeer het eens te pannen op verschillende kanalen (L/R) en dan stereo afsluisteren en vervolgens mono.
En met welke functie doe jij dat wegfilteren? Want als ik in SX werk heb ik in de track mixer inderdaad knoppen staan die oplopen van 100 tot aan 12000 Hz. Welke moet ik dan hebben en welke kant moet ik die op draaien? Wat ik nu altijd doe is die van 100 en 800Hz een beetje verschillende kanten opdraaien tot het wel oke klinkt.
Het robotachtige element zit hem in het feit dat als ik twee keer hetzelfde inzing (op dezelfde manier) dat het een dubbel effect geeft. Maar omdat ik vaak 2 stemmen hoor bij een "echte" opname, probeer ik het dus wel passend te maken.
Pannen doe ik altijd al....het is ook niet zo dat het mega beroerd klinkt en tegenwoordig klinkt het al beter, maar ik zou graag willen weten hoe ik dat het beste kan doen, aangezien ik met veel zang, koortjes en 2e stemmen werk.
quote:Low Pass Filter, High Pass Filter.
Op dinsdag 11 november 2003 15:02 schreef OutKast het volgende:[..]
Wat is LPF en HPF precies?
quote:Ik zit nu niet in Windows (dus kan ik niet even kijken bij Cubase), maar van de 4 knoppen is de meest linkse knop de HPF en de meest rechtse knop de LPF... Maar... voordat deze knoppen als LPF/HPF dienst doen, moet je nog iets anders aanzetten (er zijn een paar toggle knopjes).
En met welke functie doe jij dat wegfilteren? Want als ik in SX werk heb ik in de track mixer inderdaad knoppen staan die oplopen van 100 tot aan 12000 Hz. Welke moet ik dan hebben en welke kant moet ik die op draaien? Wat ik nu altijd doe is die van 100 en 800Hz een beetje verschillende kanten opdraaien tot het wel oke klinkt.
Maar als je in de Manual zoekt naar Low/High Pass Filter dan kom je er snel achter (of wacht tot dat iemand post die wel even in Cubase kan kijken of het uit zijn hoofd weet)
quote:Flange/Phase effect dus, zie reactie MSXUser hierboven
Het robotachtige element zit hem in het feit dat als ik twee keer hetzelfde inzing (op dezelfde manier) dat het een dubbel effect geeft. Maar omdat ik vaak 2 stemmen hoor bij een "echte" opname, probeer ik het dus wel passend te maken.
quote:Deze vraag kan ik niet beantwoorden, ik maak namelijk een heel anders soort muziek.
Pannen doe ik altijd al....het is ook niet zo dat het mega beroerd klinkt en tegenwoordig klinkt het al beter, maar ik zou graag willen weten hoe ik dat het beste kan doen, aangezien ik met veel zang, koortjes en 2e stemmen werk.
Nu terug naar jouw probleem:
Met meerdere vocalen wordt het te druk of wordt het een brij m.a.w. er zijn meerde ballonnetjes en die dreigen elkaar nogal te overlappen ze willen allemaal de zelfde plek in het plaatje. Oplossing kan zijn om ze een eigen plek te geven. Ik zou zelf van het koortje eerst een groep maken, mix het koortje tot het lekker klinkt en koppel ze of stuur ze naar een groep fader, dit maakt van verschillende balonnetjes 1 ballon en dat versimpelt de boel al lekker. Vervolgens lekker 'uitdunnen' : een koortje hoeft niet vet te klinken het is ondersteunend, dus dunnen we het op het belangrijkste frequentiegebied van de leadzang wat uitdunnen met de EQ bedenk ook dat de lage frequenties van een koor niet veel toevoegen ( en al dun je dat uit een lage stem blijft laag). Een koortje hoeft ook niet erg vooraan in de mix dus probeer het volume niet te hoog te hebben. Vervolgens geef je het koortje wat meer reverb (maar niet te veel!) dan de leadzang, dit maakt het balonnetje wat transparanter waardoor we er een beetje doorheen kunnen kijken. Als dan de ballonnen van de lead en het koortje een beetje over elkaar heen vallen kunnen we de lead blijven zien.
En bedenk vooral dat mixen een werkwoord is dus mixen is niet de faders in een stand zetten en achterover gaan zitten het is een continue dynamisch proces, elk moment in een song vereist een bepaalde mix, blijven schuiven dus.
Succes en zet eens wat online!
quote:bedankt voor je reactie.... het klinkt allemaal heel begrijpelijk...ik kan hier zeker wat mee. Ik heb alleen nog een vraag, wat is reverb precies???
Op dinsdag 11 november 2003 16:59 schreef sam_the_man het volgende:
Vervolgens geef je het koortje wat meer reverb (maar niet te veel!) dan de leadzang, dit maakt het balonnetje wat transparanter waardoor we er een beetje doorheen kunnen kijken. Als dan de ballonnen van de lead en het koortje een beetje over elkaar heen vallen kunnen we de lead blijven zien.
En bedenk vooral dat mixen een werkwoord is dus mixen is niet de faders in een stand zetten en achterover gaan zitten het is een continue dynamisch proces, elk moment in een song vereist een bepaalde mix, blijven schuiven dus.Succes en zet eens wat online!
En ik heb nog een andere vraag, ik wil graag een soort sustain/echo over de leadzang heen, zodat hij mooier klinkt. Nu doe ik dat met een echo, wat niet helemaal is wat ik zoek. Weet je toevallig hoe ik dat kan doen in Cubase SX?
quote:De compressor die ik gebruik is idd een software matige. Heb helaas nog geen geld voor een echte. Is het verschil echt zo groot?
Op dinsdag 11 november 2003 17:08 schreef smegmakrijger_3d het volgende:
een compressor doet wonderen (nee geen software matige, maar een echte, eens simpele behringer voldoet al). probeer ook eens om van de 2e zang 2 tracks te maken en dan elke track naar 1 kant te pannen, ongeveer 60/40 verhouding, geeft al een heel ander geluid. Met reverb zou ik oppassen, software matig klinkt het vaak te galmend.
Let ook goed op de volume verhoudingen, als de zang overheerst tov de muziek, dan klinkt het ook al gauw blikkerig.
De volume verhouding met de rest van de mix is prima, het is meer de zangpartijen onderling die niet helemaal juist klinken.
Edit: De 2e stem is idd op een andere toonhoogte
quote:Reverb is een galm en ik denk dat je dat ook zoekt voor je lead. Ik ben niet zo thuis in CbSX maar als je een echo als plug-in hebt dan zal er ook wel een reverb in zitten. Pas wel op met reverb op een leadstem het maakt het wel mooier maar vaak wordt er teveel gebruikt, de kunst zit hem in doseren. Ook hier is het een kwestie van smaak natuurlijk maar ik vind het meestal het mooist als er slechts een randje reverb is, als je hem (bijna) niet kan horen. Als je echt overmatig reverb toevoegt dan krijg je de lead bijna niet meer vooraan in de mix.
Op dinsdag 11 november 2003 17:04 schreef OutKast het volgende:[..]
bedankt voor je reactie.... het klinkt allemaal heel begrijpelijk...ik kan hier zeker wat mee. Ik heb alleen nog een vraag, wat is reverb precies???
En ik heb nog een andere vraag, ik wil graag een soort sustain/echo over de leadzang heen, zodat hij mooier klinkt. Nu doe ik dat met een echo, wat niet helemaal is wat ik zoek. Weet je toevallig hoe ik dat kan doen in Cubase SX?
Een plug-in compressor kan net zo goed werken als een hardware, en als je het hebt over een puffie behringer dan kun je zeker net zo goed een plug-in gebruiken.
quote:Reverb is een effect zoals bijvoorbeeld kerk, studio, concertzaal... en is zeker bruikbaar voor wat jij nodig hebt. Ook voor op de elektrische gitaar is het aan te raden. Niet te veel gebruiken echter, het moet het beter laten klinken, maar niet hoorbaar vervormen
Op dinsdag 11 november 2003 17:04 schreef OutKast het volgende:[..]
bedankt voor je reactie.... het klinkt allemaal heel begrijpelijk...ik kan hier zeker wat mee. Ik heb alleen nog een vraag, wat is reverb precies???
En ik heb nog een andere vraag, ik wil graag een soort sustain/echo over de leadzang heen, zodat hij mooier klinkt. Nu doe ik dat met een echo, wat niet helemaal is wat ik zoek. Weet je toevallig hoe ik dat kan doen in Cubase SX?
quote:Reverb is het nabootsen van de echo(s) van een natuurlijke ruimte. Inderdaad zijn standaardvoorbeelden een kerk (lange nagalm) maar wat ook reverb is is de korte echo die je hebt in je eigen woonkamer.
Op dinsdag 11 november 2003 17:43 schreef Maidenfan het volgende:[..]
Reverb is een effect zoals bijvoorbeeld kerk, studio, concertzaal... en is zeker bruikbaar voor wat jij nodig hebt. Ook voor op de elektrische gitaar is het aan te raden. Niet te veel gebruiken echter, het moet het beter laten klinken, maar niet hoorbaar vervormen
quote:Welnee, ik heb ze nog nooit gehoord maar ik werk met de software compressors van Sonar en die zijn echt ok. Ik kan me niet voorstellen dat die van Cubase slecht zijn. Ze zitten alleen op een andere manier in je signaalketen.
Op dinsdag 11 november 2003 17:10 schreef OutKast het volgende:[..]
De compressor die ik gebruik is idd een software matige. Heb helaas nog geen geld voor een echte. Is het verschil echt zo groot?
De volume verhouding met de rest van de mix is prima, het is meer de zangpartijen onderling die niet helemaal juist klinken.
Edit: De 2e stem is idd op een andere toonhoogte
Wat er waarschijnlijk bedoelt wordt is dat het fijn is om een simpele (microfoon)voorversterker te hebben waarmee je het geluid van de op te nemen zang al wat kunt temmen voor wat betreft al te grote verschillen in geluidssterkte. Als je een goeie hebt, levert het meestal nog een wat warmer geluid op.
Neem je trouwens je zang op met een dynamische of een condenstator microfoon?
Ik ben niet zo mega technisch, maar hij was aardig prijzig en hij was als het goed is uitermate geschikt voor zangpartijen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |