Dinosaur_Sr | dinsdag 11 november 2003 @ 07:32 |
Althans poging tot reisverslag. Want vorige keer, tijdens mijn Birmese Days, is daar uiteindelijk ook niet veel van terecht gekomen. Het zit nog in mijn hoofd, en in mijn bloed (mede vandaar deze reis) en we hebben natuurlijk de foto's nog, maar toch.... Er is wel een verschil. Voor de geplande reis door Thailand, Cambodja en Laos hebben we deze keer voor ongeorganiseerd gekozen, en belangrijker, voor 100 dagen. Dat geeft de mogelijk tot een iets rustiger tempo dan georganiseerd reizen waarbij je in drie weken een heel land doet. Wel meer regelen natuurlijk.... Waarom 100 dagen??? Eigenlijk gewoon omdat dat leuker klinkt dan 3 maanden Een cambodjaans (Cabodjees?) visum hebben we hier ter plekke (nou ja: Berlijn dan, nou ja 'we', het visumburo dan) geregeld. We zijn ook behept met een double entry Thais visum, zodat we evt. langer kunnen blijven als we willen (als was dat niet het doel waarvoor we 60 eurotjes neer mochten tellen). Het vliegticket is een half jaar geldig. Een Laotiaans (Laoïtisch? Keej dan, wat is de planning, zo die er al is? Na deze twee dagen vinden we zelf onze weg op Ko Chang, waar we wel ergens een hutje aan het witte zandstrand zullen vinden van waaruit we elke avond de zee van kleur zien veranderen, totdat het laatste stukje zon erin gezakt is. Even alle haast en stress uit ons systeem laten vloeien en 'reishonger' opbouwen Vervolgens steken we bij Hat Lek (het zuidoostelijkste puntje van Thailand) de grens met Cambodja over. Per boot overzee naar Sihanoukville. Treinen naar Kampot en het verlaten stadje van Kep. Eigenlijk gaan we gewoon van Thailand naar Vietnam, maar dan langs de kust. Laos. We zijn dan ongeveer halverwege onze reis (qua tijd in ieder geval), mooi tijd om een dagje of wat te relaxen op één van de 4000 eilandjes in de Mekong in het zuiden van Laos. Laos is een simpel te bereizen land (qua route dan), grofweg is er één zinnige weg van noord naar zuid (of omgekeerd natuurlijk & gelukkig). Mee en dan zullen we kleine zijstapjes doen (naar het Bolovenplateu bijvoorbeeld, of één van de resorts bij de watervallen - Tat Fane bijvoorbeeld-). Hier worden de reisplannen al wat vager, afhankelijk wat we gezien en gedaan hebben, en hoe we in de tijd zitten. Een verblijf in Tha Khaek (wat helaas geen enkele reisorganisatie in hun routes heeft opgenomen Als eerste een bezoekje aan de tuinen Nong Khai. Altijd als iets willen leren over boedistische astrologie Nou ik erover schrijf, misschien blijven we wel iets langer Alhoewel de rugzak al een keer geproefpakt is (dertien kilo in totaal, netjes toch? Als ik zin en mogelijkheid heb zal ik mee en dan een berichtje proberen te plaatsen. Voor mezelf ga ik weer proberen een reisverhaal op papier bij te houden, met wat meer discipline dan vorige keer. Maar het moet natuurlijk wel sànùk blijven Groetjes, Uwer Dino | |
dwerg | dinsdag 11 november 2003 @ 21:08 |
*gelezen.
| |
Liejannuh | dinsdag 11 november 2003 @ 21:09 |
Wow!! ![]() ![]() Heeeeeeeeeeeel veel plezier! | |
Pandorah | woensdag 12 november 2003 @ 00:39 |
Zooo heee! Klinkt goed die tocht! Have fun Dino ![]() ![]() | |
case_ | woensdag 12 november 2003 @ 12:58 |
Veek plezier, Dino! | |
Liejannuh | vrijdag 14 november 2003 @ 17:30 |
Hoe zou het nu zijn met Dino?? ![]() Heeft ie Holland International overleefd?? ![]() | |
Dinosaur_Sr | woensdag 19 november 2003 @ 08:20 |
Ja, Dino heeft HI overleefd ![]() Maar zou ' ie ook Ko Chang overleven Blauwe lucht, heerlijke temperatuur, ' go slow' overal, hutje op drie meter van het strand (ook een iets andere prijs dan het resort waar we twee dagen gebleven zijn). Blauwe-groene-turquoise zee. Zwemmen, hapje eten (Liejannuh kookt heter dan menig Thai!). Een sawat-dii 'tje hier, een sawat-dii'tje daar. Loomheid is het woord. Heerlijke verzengende loomheid. Hebben een weekje uitgedreven op Ko Chang, niet veel gedaan, dus ook niet veel te vertellen (over je zou het over luie honden, katten en Thais moeten hebben, ze hebben geen rasta-krullen, maar het zit er dicht tegenaan, kortom: 100 punten!) en gaan einde van deze week aan de echte reis beginnen: naar Cambodja. Ik neem een koel biertje, en een duik, en vraag me af wat in 's hemelsnaam sint en zwarte piet hierboven in het logo doen. Het is dertig graden, man (of /v)! PS: ik ben het wachtwoord van mijn hotmailadres een beetje vergeten Sawat-dii! Dino | |
Liejannuh | woensdag 19 november 2003 @ 08:40 |
Case vond ook al dat mijn curry's heter zijn dan die in Thailand! ![]() ![]() Verder is het wel heeeeeeeeeeel fout dat je je password kwijt bent! Nu kan ik je niet eens mailen! | |
Dinosaur_Sr | dinsdag 25 november 2003 @ 02:55 |
Hey Liejannuh, ik had toch een andere mail. Eindigt op @wanadoo.nl ![]() ![]() Ik ben nu in Sihanoukville, Cambodja. Da's een kilometer of 150 ten zuidwesten van Phom Phen, aan de kust. Ik neem even de tijd om de eerste veertien dagen even wat nader te omschrijven. 'S ochtends vroeg vertrokken naar Schiphol. Raar om in de trein te zitten, het Nederlandse landschap aan je voorbij te zien gaan, en vaag te beseffen dat je het pas over 100 dagen weer ziet. Het was wel koud! Aankomst op Bangkok Airport. Het was 5.30 lokale tijd, dus geheel verlaten gangen. Heel mooi om te zien, een leeg en schone luchthaven. Bij de paspoortcontrole hilariteit alom. Mijn pasfoto is al weer even oud, en mijn uiterlijk is nogal veranderd. Gegrinnik van het meisje, die haar supervisor erg nog even bijriep. Kijk: geen snor! Sànùk dus We zijn vervolgens doorgevlogen naar Trat (zuidoost kust). De stopover van 3 uur vloog eigenlijk voorbij (even langs de straat gaan zitten: het gaat goed in Thailand; nog nooit zoveel mercedessen en bmw's voorbij zien komen). Nat warm, zelfs in november. Het ging zelfs zo snel voorbij dat ik omgeroepen werd om te boarden Leuke vlucht, mooi uitzicht over de kustlijn. Landen op Trat met een dergelijk toestel is ook wat anders. Flink op en neer gegaan, scherpe bochten en dan landen op een nieuw maagdelijk vliegveld. Kortom: ik wil nog eens, en als we in Laos een binnenlandse vlucht (in nog kleinere vliegtuigjes) kunnen nemen, dan doen we dat zeker! | |
Dinosaur_Sr | dinsdag 25 november 2003 @ 03:13 |
De 'terminal' op Trat is geweldig. Zes palen met een rieten kap, en verder helemaal open. Opgehaald wordt je met een soort madeurodamkarretje, compleet met vlaggetjes. Voordat je de ATR72 uit kunt wordt eerst even het trapje vanuit het vliegtuig omgeklapt, en terwijl je in het karretje stapt om 150 meter vervoerd te worden, wordt achter je de bagage al in een pick-up geladen. Vanuit de lucht dachten we vlaggetjes aan de kant te ontwaren, bleek het een hele schoolklas van zwaaiende kinders te zijn ![]() We hadden vanuit Nederland het vervoer van Trat Airport naar Koh Chang geregeld, maar dat bleek helemaal niet nodig. 180 Baht, en je wordt per minibus naar elk resort naar keuze vervoerd. Weten we ook weer ![]() ![]() Op Koh Chang hebben we de eerste dagen verbleven in een in Nederland geregeld resort. Vooral bijslapen dus. Er is één rondweg over Koh Chang, en daar passeren talloze song-thaews (ik spel het vast verkeerd). Dat betekent letterlijk: "twee rij'en", het is dan ook een pickup met in de laadbak twee banken, in de lengterichting, en een dak daarboven. Bovenop het dak verdwijnt de bagage (het verbaast me telkens dat er niks afvalt), en achter aan de song-thaew kunnen nog zeker 8 localen aanhangen. Een volle song-thaew schijnt 15 personen tevatten, incl. bagage, marktwaren, groentes, balen rijst etc. etc. Na twee dagen die al in NL betaald waren, hebben we eens voorzichtig geïnformeerd wat verlengen zou kosten. Nou, 2500 Baht. (circa 60 euro). Ja doei! We hebben de spullen gepakt (de rugzak is nog erg zwaar aan het begin van de reis) en zijn op de gok naar een volgend strand getrokken. En daar hebben we een lot uit duizenden getroffen, durf ik nu wel te zeggen. Een bungalowtje, drie meter van het strand, en vijf meter verder de (warme) zee. Rieten dakje, wel een badkamer (koud water, brrrrr Verder is er niet veel te doen op Koh Chang. In het noorden heb je White Sand Beach, da's Pattaya II. In het zuiden heb je lonely beach, door velen omgedoopt tot 'busy beach', laten we zeggen Pattaya III. En wij zaten dus er tussenin, wat een oase van rust en geruis van de zee is. Onze bungalow moest wel gedeeld worden met twee padden, die mee en dan een bezoekje aan onze badkamer kwamen brengen (deksel wc omlaag!), en een stuk of zes gekko's, die ons van de mugjes kwamen afhelpen. Een muskietennet is eigenlijk wel een must hier (en die hing er nog, waarschijnlijk van de vorige bewoner Na een dagje of tien zijn we verder getrokken naar Cambodja | |
Dinosaur_Sr | dinsdag 25 november 2003 @ 03:23 |
Bugetair ging erg erg voorspoedig op onze tweede locatie op Koh Chang, dus we hebben ons de luxe veroorloofd om een song-theaw voor onszelf naar Hat Lek (grens met Cambodja) af te huren. Scheelt een hoop overgestap en gewacht totdat de minibus vol is. We zijn immers ook al iets aan de late kant (loom hè). Eerst met de ferry naar het vaste land. Wouw, bootjes hangen hier aan draadjes aan elkaar vast, gas geven doet de bootsman (naast wie ik zat) met een elastiekje ![]() ![]() De songthaewdriver denkt zijn snelheidsrecord te verbeteren. Terig, wat rijden ze hier hard! We wandelen naar de Cambodjaanse grens. Eerst (jawel) SARScontrole. Een formulier invullen dat je gezond bent, niet hoest etc. Erg vriendelijk man, die uitvorig de brillekoker van mijn reisgenote wil bekijken. Die heeft 'ie kennelijk nog nooit gezien! Ook wordt ons vaccinatiepaspoort bekeken! Yep, en we hebben het cholerastempeltje, waar ze je anders een paar dollar voor proberen af te troggelen (of een brillekokertje Vervolgens gaan we verder Cambodja in. Maar daarover later meer. Ja, dit een cliffhanger Genieten is hart werken, en tijd is schaars (zeker on-line), dus ik probeer over een weekje of zo in Phon Pehn een vervolg te geven. Su 's dei mensen! Groetjes uit Sihanoukville, Uwer Dino | |
YPPY | dinsdag 25 november 2003 @ 08:33 |
Wat leuk! ![]() ![]() | |
Liejannuh | dinsdag 25 november 2003 @ 18:16 |
Ow!!! Ik wil ook naar Cambodja!!! ![]() Heel veel plezier met al het moois en bijzonders dat jullie nog gaan zien daar! ![]() Owja, heb je al een echt hete curry op? | |
Dinosaur_Sr | donderdag 4 december 2003 @ 07:41 |
Phnom Penh, 13.25uur locale tijd. Het is warm, en alles is tussen 11.30 en 14.00 dicht (althans alles wat naar ambtenaren en dus ook musea etc. ruikt), ik zit achter een pc. Langs de boulevard Kikkers hebben we wat mee. Hadden we op Koh Chang twee padden in huizig, een paar dagen geleden in Kep hadden we inwoning van twee boomkikkers. Plakten zo tegen de muur aan. De andere link is dat ik spring in de tijd. Wat heden is Phnom Penh, terwijl de vorige post ophield bij de grens tussen Thailand en Cambodja, tusssen Trat en Koh Kong. De knip die ik daar legde was min of meer bewust. Want van de eerste dagen Cambodja kon ik niet geloven dat dit het land was waar ik me zo op verheugd had. Ik vond dat iets meer afstand en reflectie nodig was, ik wilde Cambodja graag een kans meer geven. Alles heeft een begin, en Cambodja had een begin bij het grensplaats Koh Kong. Dit plaatsje ligt geïsoleerd, doordat het tot voor kort alleen vanuit Thailand, of over zee bereikbaar was (althans in praktische zin). Bekend als een smokkelhol, en dat soort bevolking schijnt het dan ook aangetrokken te hebben. Goudzoekers, gokkers, en alles wat daaromheen hoort. Net over de grens met Thailand werden we al (nadrukkelijk) aangesproken door touts. 'Nee' is niet wat ze willen horen, laat staan 'no', en aangezien iedereen samenspant is vervoer naar het dorpje (een kilometer of 10 verderop) een kwestie van betalen wat er gevraagd wordt. Boos worden heeft geen zin, en later zal ik het verhaal van een expat lezen die het zo spuugzat was dat hij wilde lopen, maar die vervolgens door een twintigtal kutcambodjaantjes met brommertjes klemgereden werd (totdat hij de tolbrug opliep | |
Dinosaur_Sr | donderdag 4 december 2003 @ 07:57 |
De guesthouses in Koh Kong lijken allemaal op elkaar. Een poort, waarachter een lange gang (waar 's avonds de auto's en moto's ingereden worden), en in deze gallerij allemaal kamers (zonder raam). Hokjes dus. Ach, het is maar voor één nacht, morgenvroeg pakken we de ferry naar Sihanoukville. Doet u maar een kamertje. De tout wil ons wel een ticket voor de ferry verkopen. Hij wil de beheerder van het hotel een kwitantie laten uitschrijven voor 2 x USD 15, en vervolgens de tickets halen. Ik heb nog nooit iemand zo verschrikkelijk droevig zien kijken als de beheerder. Hij vertrouwt het niet, en ik nog minder. Dus als ik zeg: eerst de tickets, en dan het geld, en anders alleen de kamer, pakt de beheerder met hand met beide handen vast en schudt ze met een brede glimlach. Ik ga gewoon tussen tout en beheerder instaan, en te lange leste stuurt de tout iemand weg om de tickets eerst te gaan halen. Grmbllll, gezeik ![]() Na een opfrisbeurt gaan we even in het stadje kijken. Het verschil met Thailand is immens. Wegen aan puin, overal afval. De markt heeft alle geuren en nóg meer vliegen. Op ons rondje zien we een nieuw groot huis, de begane grond helemaal open door de openstaande grote pui, en daarachter een marmeren trap, met bordes etc. We zijn nieuwsgierig, en vragen aan het meisje wat ervoor zit of het misschien een hotel is. 'No, it's my home' is het antwoord. Wat een schreinend contrast tussen de protserige rijkdom die aan eenieder getoond wordt, en de volstrekte armoe op de markt ertegenover, waar iemand achter drie stukjes bevliegde vis zit om ze hopelijk te verkopen. Moto's (afwel brommertjes) is de verkozen manier van vervoer van de meesten. En het is een kunst om er zoveel mogelijk op te laden. Het record tot nu toe is vijf personen incl. bagage. En dat over wegen vol met gaten. men rijdt wel heel relaxt hier, dat scheelt. Wat verder opvalt in Koh Kong is de hoeveelheid snooker- en pooltafels. Lopen we over de markt, over een donker nauw gangpad tussen de stalletjes, en dan staan we plotseling tegenover drie grote snookerstafels, waar mannen staan te biljarten..... Op ons tochtje zien we tenslotte nog huisjes waar hele rij'en stoelen voor één of twee t.v.'s staan. Alsof het een bioscoop is. En dat is het dus ook. Daar komen de localen 's avonds gezamelijk t.v. kijken. Gebiologeerd t.v.. kijken, want zoals later nog zal blijken hebben Cambodjanen een fascinatie voor t.v. 'S avonds gaan we nog wat drinken in de plaatselijke kroeg (de lonely planet is soms ook handig om juist NIET te gaan waar iedereen gaat), en lol met de plaatselijke uitbater. Die het heel leuk vindt dat een farang (vreemdeling) iets komt drinken bij hem. | |
Dinosaur_Sr | donderdag 4 december 2003 @ 08:10 |
Om iets voor 0800 uur staan we voor de ferry naar Sihanoukville. het is een speedboat, maar dan we één voor circa 80 personen, met achterin vracht, en eentje die over open zee denkt te gaan. Onze rugzakken verdwijnen bovenop de boot. Samen met een partij ananas etc. ![]() De binnenzijde van de boot verraadt dat het ding ongetwijfeld al aan zijn tweede of derde leven bezig is. Nee, het is geen kat, het is vies! Niet in het minst door de gewoonte van Cambodjanen om afval gewoon op de grond te smijten daar waar ze toevallig staan. Zonder blikken of blozen, dat is de gewoonte hier. Als de boot vertrekt, gaat de t.v. aan, en alles is stil. Mijn buurman wordt gevangen door de beeldbuis, en verdwijnt er bijna in.... Het tochtje duurt een ruime 3,5 uur en gaat goed, totdat..... we op open zee komen, de golven hoger worden, en de boot enorm begint te kantelen. Ik zie de zee van opzij op me afkomen, telkens weer, wordt wit, dan geel..... en dan net op tijd meren we aan. Het gaat snel, maar geloof me, er zijn comfortabelere wijzen van vervoer..... In de loop van deze week meer over Sihanoukville (door expats omgedoopt tot Snookyville) en verder (Kampot, Kep, Takeo, Phonm Penh, Amerikaanse Canadezen, Amerikaanse Engelsen, bootsmannen, etc.) Su 's dei! | |
Dinosaur_Sr | zaterdag 6 december 2003 @ 11:44 |
Su 's dei! Ik was gebleven in Sihanoukville. DE kustplaats van Cambodja. Waar de rijke Khmers zich vermaken, samen met de westerlingen. Ergens had ik al gelezen dat er zich in Sihanoukville een strijd afspeelde. Tussen een aantal gehaaide investerders die er een nieuw Pattaya van willen maken (mede aangezien Thailand tegenwoordig hard optreedt tegen sextourisme) en even gehaaide investerders die er een groot resort voor rijke Khmers van willen maken. Welke twee woorden hebben deze zaken met elkaar gemeen? Gehaaid en investeerders. Juistem. Sihanoukville heeft een aantal stranden, waarvan Serendipity beach bij de backpackers in trek is, en Occeteal (spelling vast verkeerd) bij de Khmers. Wij kozen in eerste instantie voor de laatste. . Drie rij'en hotels en guesthouses, erg modern en schoon en voor een prikke. Er is duidelijk grote overcapaciteit. Maar het mist sfeer, zeker als je net op Koh Chang geweest bent, waar de zee en het strand toch echt een paar slagen mooier zijn. Maar voordat je zover bent, moet je er eerst wel komen. Alles ligt namelijk erg ver uit elkaar. De haven ligt een kilometer of zeven buiten de stad (dorp), en dat ligt weer een kilometer of drie van de beaches. Veel te ver om te lopen, zeker met zware rugzakken, dus we lieten ons vervoeren door twee moto's. De grote rugzak tussen stuur en bestuurders en wij met de dagpacks achterop. Erg veel keus was er niet, en ze wisten verdomd goed dat we niet konden gaan lopen, dus we worden getild. En ik heb er een kutgevoel bij. Ik betaal graag een redelijke prijs, maar geloof me, wat we betalen aan de motomaffia slaat nergens op. Later begrijp ik ook dat de moto's en touts van Koh Kong en Sihanoukville tot het ergste slag behoren, en gelukkig ervaar ik later dat het ook anders kan. We laten ons bij een eettentje afzetten (bij een enorme rotonde, waarop een nog grotere gouden leeuw met een bal in zijn bek, heaven knows waarom...., dat van die bal bedoel ik). Golden Lions roundabout. We wachten geduldig totdat de bloedzuigers, pardon, ik bedoel moto's weg zijn. Pas dan zoeken we een guesthouse. 'S avonds belanden we opnieuw bij de rotonde, om een hapje te eten. We vragen in de plaatselijk pub waar iets te doen is, waar de Khmers lol hebben. Een dikke grijns van een doorgewinterde dikke Ier. Autentiek? Khmer? Dit is Sihanoukville! De jeugd hangt rondom de gouden leeuw (wat kenmerkend blijkt te zijn voor Cambodja, het nachtleven, zeker in kleinere plaatsen, draait om rotondes en monumenten daarop). En dat was het! We belanden in wat later een karaokebar blijkt te zijn. Of ze wat te eten hebben? Momentje. Iemand wordt weggestuurd, en later krijgen we een enorm vette hap, compleet met botten voorgeschoteld. Een biertje wordt direct een jug (een kan), getapt door een biermeisje, compleet in uniform van Angkor Beer. Tot onze grote verbazing blijken ze tapbier te hebben, op z'n Cambodjaans. Een minifust is verbonden met een koelbox waarin ijs zit. En daar zit weer een soort tap op geschroefd, gelast, geietst. | |
Dinosaur_Sr | zaterdag 6 december 2003 @ 12:18 |
De dag erna kiezen we toch om te verkassen naar een hotel in het centrum. Want de beaches zijn echt te suf voor woorden, en we zijn verwend ![]() Het Marlin hotel werd hoog aangeprezen door de Lonely Planet. Het hotel blijkt gedreven te worden door een Australier, en de bar blijkt 's avonds bevolkt door animeermeisjes, die aan de armen gaan zitten van vadsige westerlingen. Het zou een bordeel kunnen zijn, althans het zou ons niet verbazen. Ach, voor een nacht moet het maar. We leren wel wat kritischer te zijn, de kamer is goor (bij nader inzien). 'S middags gaan we naar de markt (erg leuk, en weer overal snookertafels De dag erna begeven we ons 's ochtends vroeg naar de taxistandplaats voor een shared taxi naar Kampot. We leren. Als we een moto willen huren voor het vervoer van hooguit 500 meter naar de taxistandplaats (zware rugzaken weet je nog?) en een belachhlijke prijs van een daginkomen van een gemiddelde Cambodjaan aangeboden krijgen, spugen we vuur, en lopen we met een ferme ruk aan. 10 meter verder kan het tegen een kwart van de oorspronkelijke prijs. Shared taxi. Helaas geen bussen, dus dit wordt het. Een personenwagen die normaal bezet wordt door 6 personen (vier op de achterbank, twee op de voorbank), plus alle bagage die de vering en het onderstel kan hebben. We huren de acherbank af, en zijn een dag eerder door een Australisch echtpaar die de reis de omgekeerde kant op heeft gemaakt getipt over de redelijke prijs. Het onderhandelen kost weliswaar wat tijd, maar goed. Voor wie niet georganiseerd wil of kan: calculeer gerust een half uur tot een uur per reisdag. We huren een achterbank af, en voorin gaan twee Cambodjanen. Inmiddels zijn we trouwens ook een visum voor Vietnam rijker, binnen drie minuten verstrekt op het consultaat in Sihanoukville. Het snelste visum ter wereld. Maar tegen de verwachting in wel op datum, grmbl..., dus waarschijlijk niet bruikbaar. We dachten dat het een aantal maanden geldig zou zijn, maar de entry en exitdatum staan exact vastgesteld..... jammer.... Kampot is een raar plaatsje.Nog voor we de brug over zijn hangt er al een moto aan de taxi, en duwt een briefje door het spleetje van het raam. Welkom to Kampot. Ze zijn wel wat vriendelijker dan in Sihanoukville. Gradueel, oke. We worden naar het guesthouse gebracht waar we naartoe willen, althans dat denken we. Wat blijkt namelijk de volgende dag. We wilden naar het Sen Monorom (tip van collegareizigers), en belanden in Monorom. Ik zal er maar niet te veel over uitwijden, grappig is het wel, en de dag erna zijn we naar het Sen Monorom gegaan. Monorom was niet zo best voorzien, het ' restaurant' had voor diner alleen oud brood met kaas. Waar was de vis, kip, garnalen etc. die de kaart beloofden? Daarna hebben we een dagtocht naar Bokor National Park gemaakt. Erg leuk. Incl. jungletrekking naar een waterval. Bovenop een berg ligt een totaal verlaten majesteus hotel, compleet leeg en uitgewoond. Zegt iemand de film ' The Shining' iets? Erg creepy, maar het moet ook een geweldig hotel geweest zijn. Dat is overigens het algemene beeld van Kampot, het staat vol met vroegere koloniale gebouwen (uit de Franse tijd), in complete staat van verval, zwart van het vocht. Het is de ongelofelijke tegenstelling tot wat het ook eens was, in verhouding tot wat het nu is. Onwezenlijk als je probeert voor te stellen wat het eens was. 'S avonds eten we tot groot vermaak van de localen in een eettentje waar ze alleen Khmer food serveren. Lusten wij ' farang' dat dan? Het is een soort rijstepak, met een bord met verschrikkelijk vet varkensvlees (varkens die je trouwens overal los door de stad ziet rondlopen), en bordjes met gedroogde stukjes vis, gember etc. De volgende stop ik Kep, het vergeten beachresort van Cambodja. Vroeger was dit ' the place to be'. Langs de kust (rotsen, nauwelijks stranden) staan gigantische villa's die de glorie van weleer uitdrukken.... helemaal overgroeid en aan barrels geschoten en geslagen. Eerst de Khmer Rouge, daarna de Vietnamezen, en daarna de eigen bevolking die de materialen verkochten op de markt. Ook hier weer de verwoesting en teloorgang die het beeld bepaald. En op de crabmarket is de crab ' uitverkocht'. Nog wel te krijg tegen dubbele prijs. Nee, bedankt (de dag erna toch voor het eerst krab gegeten, daar ben je wel een uurtje zoek mee, met het kraken, pulken etc.). Heerlijke saus! We trekken een paar dagen op met een Canadees, Alex, die we op de tocht naar Bokor tegenkwamen. We deelden met hem onze ervaringen van de eerste week Cambodja, en zijn beoordeling was dat er een zekere ' lack of morality' was. Hij had zeker 20 moto's gehad op zijn reis door Cambodja, allemaal in de leeftijd tussen 20 en 30, en geen een van hen had nog een vader. Een hele generatie is hier wegevaagd, en dat zal nog wel een tijd duren voordat dat hersteld is. Kep is rustig, zeker na Sihanoukville/Kampot, en via een tussenstop in Takeo (dagtrip met de speedboat naar Phnom Da) gaan we naar Phnom Pehn. Met de bus, heerlijk, lekker sloom, een vaste (lage) prijs, lekker beetje uit het raam kijken en babbelen met de passagiers. Later meer over de wereldstad Phnom Pehn. Lekker druk na het landelijk Takeo De komende dagen gaan we naar de provinciestad Battambang (westen van Cambodja) en daarna maar de tempelstad Siem Reap (Angkor Wat), om vervolgens via het noorden van Cambodja naar Laos over te steken. Dus het kan even duren voordat ik weer iets laat weten, want het noorden van Cambodja/zuiden van Laos is een beetje niemandsland..... | |
YPPY | zondag 7 december 2003 @ 10:18 |
Dat klinkt weer ontzettend leuk, maar wat een gedoe met die taxi's! ![]() | |
oYo | zondag 7 december 2003 @ 10:50 |
Ik heb deze voor het eerst gelezen. <spannend> Waar ga je nog overal heen? | |
Liejannuh | zondag 7 december 2003 @ 19:39 |
Ik heb al een mailtje gehad over Phnom Penh! ![]() Ziek worden op vakantie is niet leuk! ![]() | |
Dinosaur_Sr | woensdag 10 december 2003 @ 07:13 |
quote:Ach, ziek worden was een dag of vier geleden. Wat dacht je van aangereden worden door een moto? ![]() Tot eergisteren. Want iemand lette niet op en reed me met een middelmatig vaartje finaal ondersteboven. Salto, brood en ananas slingerden over het semi-asfalt, bandensporen op mijn broek (precies op m'n onderbenen geraakt), en een dikke pijnlijke knie. Gelukkig niks gebroken of wat dan ook, alleen blauwe plekken en schaafwonden. Het gaat weer prima nu, zelfs lopen gaat goed (ook na een nachtje). Binnen notime stonden er wat mannen om ons heen, en werd ik overeind geholpen. Hilariteit toen iemand mijn twee broodjes en de ananas aanreikte. Ik hield de plastic zak open om ze in te doen, maar dat was bij de botsing de onderkant uitgescheurd. Alles viel dus voor de tweede keer op de grond. Ik heb maar een dagje plat gelegen, en gisteren zijn we toch per twee persoons aanhanger achter een moto de omgeven gaan verkennen. O.a. een killing field, waarbij vooral het persoonlijke verhaal van onze motochauffeur erg indrukwekkend was. Ik ben nog geen motochauffeur tegengekomen die een vader heeft... Maar goed, de titel wordt dus 'twee krukken op reis', aangezien Yvonne van al het gehobbel rugpijn heeft gekregen, en ik dus het locale verkeersmikpunt ben We gaan het waarschijnlijk de komende dagen wat rustig aan doen in Siem Reap (Angkor Wat) en bekijken daar wat onze verdere opties zijn. Even terug naar vorige week Phnom Penh. Leuke stad. Ontzettend druk (circa 1,5 mln inwoners schat ik). Veel nachtleven. We hebben er ondermeer The Royal Palace (de koning woont niet slecht) en de Silver Pagoda (met een vloer van zilveren tegels) bezocht. Maar dat zijn wel toeristtraps (geen localen te vinden), we vonden de locale tempels die we gisteren bezochten veel leuker. Ook veel rustiger. Yvonne is, omdat ik ziek zwak en misselijk was (tjsa, het moest en zou gebeuren in de Tropen) alleen naar het Tuol Sleng museum geweest (folterplaats Khmer Rouge), en kwam erg beïndrukt en stil terug. Ik heb gisteren m'n deel gehad, zoals je hiervoor kunt lezen. Bij de toeristenholen tref je overal bedelaars aan, veelal met missende ledematen. Da's eerlijk gezegd wel even slikken. We houden gewoon een beetje in de gaten hoe de localen ermee omgaan, die weten het beste wie wat nodig heeft, en wie niet. Wat ik verder nog erg leuk vond aan Phnom Penh was de promenade, met onder meer de Foreign Correspondents Club (FCC). Daar hebben we cocktails gedronken en gegeten, voor het koloniale gevoel. Moet je wel een keer gedaan hebben denk ik. Ik geloof dat we onze draai in Phnom Penh wel gevonden hebben, maar betwijfel of we ons hele visum (tot de 23ste) in Cambodja wel gaan volmaken. Het is een land vol verval, misschien zelfs wel zonder trots/eer. Zo zijn de gebouwen en zelfs de tempels van beton, eigenlijk erg lelijk. En de oude architectuur is vaak onherkenbaar van verval. Dit land heeft nog een paar generaties nodig om weet te bekomen van de schok. Maar goed, het voorlopige plan is: deze week Siem Reap (Angkor Wat), daarna proberen we te vliegen naar Ban Lung (Rattanakiri). Da's midden in de jungle, in het noordoosten. Van daar proberen we over te steken naar Laos. Met de nodig sigaretten, brillekokers en US dollars, aangezien dat geen officiële grensovergang is, en er het nodig theegeld en permits aan te pas moet komen. Ik denk overigens dat mijn berichtjes aanzienlijk beknopter zullen worden, aangezien het eigelijk teveel tijd kost. Ik zie wel Groetjes uit Cambodja, Dino | |
YPPY | woensdag 10 december 2003 @ 10:24 |
Wat een pech! Gelukkig ben je niet zwaar gewond. Dat van de kmer klinkt toch wel weer eng, dat zou voor mij bijna een reden zijn om niet naar Cambodja te gaan. Succes met jullie avontuur de grens over! ![]() | |
Liejannuh | woensdag 10 december 2003 @ 18:34 |
Asfalt in Cambodja??? Daar is ff het nodige verandert in 3 jaar tijd dan! ![]() Sterkte met je knie Dino, hebben jullie al een leuk hotelletje gevonden in Siem Reap? En laat je niet afzetten door die brommerjongentjes! ![]() | |
Liejannuh | woensdag 10 december 2003 @ 20:00 |
topictitel aangepast.... | |
bluesparkle | zaterdag 13 december 2003 @ 05:54 |
Veel plezier in Angkor/Siem Reap Dino ![]() En veel geluk in Laos ![]() TIP: Als je in Laos iets niet wil kopen van een van de Vietnamese verkopers.....zeg dan: Bor Au Khop Tjai Geweldige trip als ik dit zo lees, geniet er van en wees gerust het verkeer in Laos is een stuk relaxter als in Cambodja!! | |
Liejannuh | zaterdag 13 december 2003 @ 12:06 |
Ben je al getrouwd Bluesparkle? ![]() Gefeliciteerd trouwens!!! ![]() ![]() | |
bluesparkle | dinsdag 16 december 2003 @ 05:53 |
Verlovingsfeest was 29 november was hartstikke gaaf met vel bezoekers ongeveer 250 a 300 gasten bij haar thuis in de tuin. We zijn nu in Bangkok de foto's zullen jullie wel zien op een van de meetings of ik post er wat als ik weer thuis ben. | |
Dinosaur_Sr | donderdag 18 december 2003 @ 09:56 |
Bluesparkle en Noy gefeliciteerd! ![]()
Battambang was best aardig eigenlijk. Ondanks een dikke knie (is weer helemaal bijgetrokken nu). Een ritje met tuk-tuk (brommertje met aanhanger) door de countryside was erg leuk. En de mensen waren best aardig. Ondanks het feit dat volgens een moto in Kampot mensen in Battambang allemaal maffia zijn... We zijn vervolgens met de slowboat naar Siem Reap gegaan, en da's een aanrader. Op een gegeven moment wordt de rivier heel smal, met haakse bochten, en dan moet de bootsman echt gaan manouvreren om erdoorheen te komen. Verder zie je veel van het leven op het water. Hele gezinnen leven hier op een bootje. Incl. koken etc. Er is een drijvende srv-boot, zelfs een drijvend tankstation. En drijvende varkenshokken. A propos varkens: die zie je hier overal rondscharrelen. Ze lopen namelijk gewoon los, alsof het honden zijn. Je komt ze ook tegen in karretjes achter brommers, ondersteboven op de bagagedrager van een brommer, of met z'n veertigen ondersteboven op een pickup. Varkenstransport op z'n Cambodjaans. Of ze liggen natuurlijk gewoon te suffen onder een struik. In Siem Reap zijn we natuurlijk naar Angkor Wat geweest. Vooral Ta Prom (een tempel die deels overwoekerd is door de jungle) is erg indrukwekkend. Er liepen hier wel héél erg veel toeristen rond, erg druk. Maar inderdaad, het is een must. Angkor Wat zelf vinden we trouwens niet zo mooi, eerder de andere tempels. Angkor Wat zelf is vooral groot, maar met erg sinistrere gangen. We waren ook vrij laat daar, dus het kan ook aan het licht gelegen hebben. In Siem Reap is ook de invloed van het toerisme goed duidelijk. Hier wordt namelijk wel heel veel gerenoveerd. We hebben de neiging om tourisme te verguisen, maar het heeft ook zijn goede kanten, ook voor de mensen zelf. | |
Dinosaur_Sr | donderdag 18 december 2003 @ 10:10 |
Vervolgens begon de grote puzzeltocht. In ons oorspronkelijke plan wilden we immers naar Ban Lung (Rattanakiri), in de jungle van NO-Cambodja, om daarna over te steken naar Laos (vrij lastige onofficiële grensovergang). Aangezien de wegen naar Rattanakiri, zo aanwezig, rampzalig zijn, wilden we vliegen. Van Siem Reap naar Banlung gaat niet, wel met tussenstop in Phnom Penh. En het gaat vooral om het stuk tussen Phnom Penh en Banlung. Dat vliegtuig vertrekt namelijk alleen indien er een minimaal aantal personen meegaan. Dat aantal varieert per reisagent, evenals de vertrekdag en -tijd. We hebben het op vijf plaatsen nagevraagd en telkens een ander antwoord, al dan niet in Engels of Khmer gekregen. Toen we naar het kantoor van de luchtvaartmaatschappij zelf gingen, bezwoor men dat het vliegtuig op een weer andere dag en tijd zou vertrekken (waardoor we ook geen aansluiting meer hadden met de vorige vlucht), en van een paar motodrivers kregen we de tip om naar het vliegveld te gaan, na te gaan of het vliegtuig er stond en vertrekklaar was, en pas dan tickets te kopen.... Kortom, we gaan naar Vietnam, doen daar een toer door de Mekongdelta en hopen dan van Ho Chi Min City naar Vientiane (Loas) te vliegen. We slaan dus noord-Cambodja en zuid- en midden Laos over. Temeer omdat midden Laos volgens collega-reizigers niks te bieden heeft, en dat daarom ook door een onzekere vlucht geslecht zou moeten worden. Teveel gezeur (in Rattakiri worden 'farang' -westerlingen- echt tot op het bot uitgekleed door de lokale vervoersmaffia), teveel hassle, we dan het anders Van Siem Reap naar Phnom Penh dus, van waaruit we hopen met een slowboot de Mekong af te varen. Omdat we nu wat tijd over hadden, wilden we een tussenstop in Kompong Thom maken. Om twee redenen, eigenlijk drie. Zomaar, om de tempels van Sambor Prei Kuk te bezoeken, en om een Nederlandse expat te bezoeken, die we in de FCC in Phnom Penh waren tegengekomen. Een artsenechtpaar die na vijf jaar Afrika nu al drie maanden in Kompong Thom zaten. Tussen Siem Reap en Phnom Penh rijden bussen, en aan ons verzoek om er in Kompong Thom uitgegooid te worden (net niet letterlijk) Later meer over Kompong Thom, waar we ons erg vermaakt hebben, en het vervolg van de reis naar Phnom Penh. En natuurlijk een terugblik op dertig dagen Cambodja. Wat vinden we er nou echt van? Nou? Nou? Nou? | |
Liejannuh | donderdag 18 december 2003 @ 18:31 |
Terug naar Phnom Penh heeft zn voordelen! ![]() ![]() | |
Dinosaur_Sr | vrijdag 19 december 2003 @ 04:53 |
quote:Of Khmer-sjaaltjes natuurlijk, en er zitten tig pakketverzenddiensten om overtollige zooi naar Nederland te sturen.... ![]() | |
Lucille | vrijdag 19 december 2003 @ 09:45 |
Wat een puzzeltocht zeg. Maar zo te zien lukt het allemaal prima. ![]() | |
bluesparkle | zondag 21 december 2003 @ 18:19 |
Even wat foto's van onze verloving, ophalen van het visum in Bangkok en de ontvangst op Schiphol.. [edit] foto's staan nu hier: Hominess Travel Lounge, vlucht 22 naar 2004[/edit] [Dit bericht is gewijzigd door Liejannuh op 21-12-2003 20:00] | |
Liejannuh | zondag 21 december 2003 @ 19:13 |
Wat leuk Bleusparkle!! ![]() Wat vindt Noy van Nederland?? ![]() misschien is het handig als je je foto's in de travel lounge post, ik vrees dat Dino zo af en toe te maken heeft met een niet al te snelle verbinding! | |
bluesparkle | zondag 21 december 2003 @ 19:48 |
Noy vindt Nederland leuk ... wel beetje koud... Kun je mijn post niet verplaatsen naar travellounge... (excuses) | |
Liejannuh | zondag 21 december 2003 @ 20:00 |
Done! ![]() | |
Lucille | zondag 21 december 2003 @ 20:01 |
Hoi ![]() Nogmaals gefeliciteerd. Welkom terug. Heel leuk die foto's. | |
Dinosaur_Sr | zaterdag 27 december 2003 @ 08:28 |
Groetjes & de beste wensen uit Cantho (spreek uit: Kantheuuuuu), Vietnam. Leuke foto's Bluesparkle, ondanks een ander topic en (inderdaad) langzame verbinding heb ik ze toch bekeken Even onze reisroute in de tussentijd. Van Siem Reap zijn we naar Kompong Thom gegaan, een tussenstop op weg naar Phnom Penh. Vervolgens zijn we per boot over de Mekong naar Vietnam overgestoken (Chau Doc). Daarna zijn we met een tour naar Cantho gegaan (Mekong Delta dus), morgen gaan we als het goed is met de bus naar Ra Gia, om vervolgens een ruime week te verpozen op het strand van het eiland Phu Quoc. We vliegen daarna hopelijk via Ho Chi Min City naar Vientiane (Laos dus). Ik zeg maar twee woorden: Bos Atlas! Ik was vorige keer geloof ik gebleven bij Siem Reap. Vandaar hebben we de bus naar Phnom Penh genomen, waarbij we gevraagd hadden om halverwege eruit te mogen (Kompong Thom). Briljant goede weg (echt!). Na Kompong Thom wordt ' ie echter iets slechter, kort gezegd ' non existing'. De grap is dat van Siem Reap naar Kompong Thom de ene firma de opdracht heeft gekregen de weg op te knappen, en Van Kompong Thom naar Phnom Penh de andere. En ja, de ene heeft het gedaan, en de andere niet. Tip voor Cambodjareizigers: bij busvervoer je rugzak ALTIJD in een hoes doen. Of een rijstzak. Helpt tegen accuzuur, stof, hitte, en alle bagage van medepassagiers, waaronder complete niet te tillen dynamos.... (echt alles gaat mee op zo'n bus We hadden meerdere redenen om in Kompong Thom te stoppen. Ten eerste de tempels van Sambor Prei Kuk. Tempels uit de tijd v'o'or Angkor Wat. Weinig bezocht, omdat KOmpong Thom een beetje in de middle of nowhere, en meer in het bijzonder in een infrastructuurloos gebied ligt. Ten tweede hadden we in Phnom Penh een tijdje met een expat gebabbeld, die in Kompong Thom woonde. Ze miste Nederland nogal, en vond het erg leuk weer eens Nederlands te praten, en ach, we waren toch in de buurt.... De tempels van Sambor Prei Kuk zijn de moeite waard. Mooie route ernaartoe, en de tempels zijn extreem rustig (liggen in de jungle). Hooguit 10 bezoekers per dag Verder is Kompong Thom een aardig stadje om eens gewoon doorheen te lopen, een echt slaperig provinciestadje. Cambodja pur sang, met houten Khmer style huizen, stoffige straten, razende brommers, en totaal overladen brommers/karren/pick ups. Doorreizen naar Phnom Penh was eigenlijk best simpel, ondanks dat KOmpong Thom geen reguliere stop is. Ruim op tijd aan de kant van de weg gaan staan, en als je de bus ziet opdoemen met je ticket in de hand staan wuiven, en met je handpalm naar onderen op en neer zwaaien. En het gevaarte stopt! | |
Dinosaur_Sr | zaterdag 27 december 2003 @ 08:48 |
Omdat ons Vietnamees visum op datum is gesteld, en pas over een dag of vier ingaat, zijn we die dagen in Phnom Penh blijven hangen. Een stad die we al een beetje kennen, en waar we ons (dus?) thuisvoelen. Ach, we kennen er het loopje naar de markt, hebben onze vaste baguetteleveranciers, etc. Veel hebben we niet gedaan, even naar de Psar o Russei (niet te verwarren met de Russische markt), wat de markt voor de lokalen is. Hoe kunnen ze een dergelijk lelijk gebouw ontwerpen? Drie etages markt! Verder een beetje ontspannen. Ik ben nog naar het Tuol Sleng museum geweest, en kan vertellen dat ik letterlijk in tranen vertrokken ben en de rest van de dag niets meer gedaan heb. In stilte. Tuol Sleng is een absolute must voor Cambodja bezoekers. Ga 's ochtends, neem de film van 10.00 mee, en plan de rest van de dag helemaal niets! We zijn daarna met de boot naar Vietnam gevaren. O, en de douane gaat van 11.30 tot wanneer ze weer zin hebben dicht. Zin kregen ze pas rond 14.15. Veel wachten en lief lachen dus (al viel dat niet meer mee Van Chau Doc hebben we een tour van Sing Caf'e naar Cantho genomen. We voelden ons een beetje opgesloten in het tempo van georganiseerd reizen, dus dat doen we denk ik niet meer. Het is wel simpel, maar ach, we hebben tijd. Het is gewoon leuk om boven op een tempelberg een uur te kunnen ' praten' (handgebaren en veel lachen) met de stokoude beheerder, en niet met de groep omlaag te moeten. Lekkere thee daar trouwens! Op deze tour kwamen we ook weer onze onderburen van het hotel in Chau Doc tegen. Een Zwitsers paar die voor 2 jaar op reis zijn (!). Erg aardige mensen, lekker twee dagen en avonden mee geouwehoerd. Cantho is gewoon een grote stad, met maar liefst ruim een half miljoen inwoners. We kijken uit naar het rustige strand van Phu Quoc, waar we morgen naartoe op reis gaan. Even bijtanken na veertig dagen van hobbelen Tot ziens in het Vietnamees lukt nog niet. De mazzel dan maar? | |
YPPY | zaterdag 27 december 2003 @ 09:25 |
Leuke verslagen weer! | |
bluesparkle | dinsdag 30 december 2003 @ 13:07 |
Genieten is wat jullie doen en zo hoort dat ook ![]() Toch tikkie jaloers....Vietnam en dan naar Laos | |
travelman | woensdag 7 januari 2004 @ 20:04 |
met veel interesse lees ik je verslagen, met name omdat ik over enkele maanden ook die kant op wil. Ga zo door !!!! | |
Liejannuh | woensdag 7 januari 2004 @ 20:07 |
Ik heb een kerstkaartje gekregen van Dino! ![]() Dankjewel!!!! ![]() Ik zal m van de week ff inscannen, als ik niet meer zo zielig ben! ![]() | |
Dinosaur_Sr | vrijdag 9 januari 2004 @ 15:08 |
Sawadii mensen! Vanuit Vientiane, Laos. De meest relaxte stad die ik tot nu toe ben tegengekomen. Heer Bluesparkle moet wel heel veel overredingskracht op Noy uitgeoefend hebben om haar naar Nederland te krijgen (of is 'ie simpelweg onweerstaan...? Het vorige stukje eindigde met Cantho, Vietnam. Misschien wel het leukste aan Cantho waren de vele (Chinese) winkeltjes. Kleine pijpjes volgestouwd met porseleinen en kunststoffen bordjes, met de meest foute afbeeldingen denkbaar. Van Cantho zijn we naar Ra Gia gegaan, zodat we daar de boot naar Phu Quoc Island konden nemen. Een alleraardigste tuktukdriver zet ons pal voor de (mini)bus af, die naar Ra Gia gaat. 125km voor iets meer dan een dollar, da's value for money. We krijgen een ereplaatje naast de bestuurder, de bus zit verder redelijk vol. De chauffeur lacht zijn tanden bloot, en blijft ten alle tijde relaxt op een meter van zijn voorganger hangen, ook met 60 km per uur, ook als het een bromfietser of fietser is. En als het bijna mis gaat schudt ' ie eens met z'n hoofd. Het altaartje voor op zijn dashbord doet de rest... Over Ra Gia is niet veel te zeggen. Anders dat je er niet naar toe wilt anders dan om de ferry te pakken, of om uiting te geven aan een wel zeer veredelde vorm van zelfkastijding. Een hotel/guesthouse zoeken is een uitdaging. Dat is te zeggen dat ik twee uur de hele stad heb rondgelopen, en genoeg hotels heb gezien, maar sommige waarschijnlijk al tien jaar niet meer zijn schoongemaakt. We betalen dus de prijs voor een brandnieuw hotel Het leukste aan Ra Gia is het plein voor ons hotel (jawel het lijkt wel of we alleen aan pleinen slapen; pleinen in Vietnam zijn leuk! | |
Dinosaur_Sr | vrijdag 9 januari 2004 @ 15:31 |
Om de ferry naar Phun Quoc te halen staan we heel vroeg aan de straat met onze rugzakken (2 grote, 2 kleine). De eerste die reageert is een cyclo. Dat is iemand (veelal oude magere mannetjes) op een fietje (in Vietnam model racefiets, met gebogen stuur), met daarachter een karretje. De man bezweert ons de anderhalve kilometer naar de ferry te kunnen brengen, incl. bepakking, en wel in zijn eentje. Ik zou me schuldig voelen, als ik niet wist welke vrachten hij anders rond zou moeten brengen (het zijn de pakezels van Vietnam). Hey, daar gaat een cyclo met backpacks, zitten er nou ook nog mensen tussen? ![]() We zijn ruim op tijd, zodat we een paar broodjes kunnen kopen, we hebben nog jam en kaasjes (le vache qui rit; lachende koeien dus) bij ons. Als we de broodjes opensnijden verzamelen we een schare van vol ongeloof starende Vietnamezen om ons heen, van alle leeftijden. Rare ' farang' , broodjes opensnijden en er beleg op doen....? Wie kijkt naar wie? De overtocht over open zee gaat voorspoedig, niet zo wild als naar Sihanoukville (gelukkig). Op het eiland aangekomen staat een schare van touts op ons te wachten. Ze hebben kaartjes van alle resorts/guesthouses/hotels, ik tel er zo snel wel honderd! Bussen zijn er volgens hem niet, en als ik navraag doe bij het kantoor van de ferry wordt dat bevestigd. We stappen dus op een moto voor de dertig kilometer naar Duong Dong, waar het beste strand en de meeste accomodaties liggen. Later blijkt er gewoon een bus te rijden, al na een minuut komen we het vooroorlogse exemplaar tegen. En dan hou ik in het midden voor welke oorlog precies.. Over Phu Quoc kan ik verder kort zijn, het is een verborgen strandlocatie, waar veel mensen jaarlijks terugkeren. Over een jaar of wat zullen D-reizen en OAD ernaartoe gaan. Weg duffe niksheid, die het nu nog is. Na een paar dagen konden we verhuizen naar een bungalow aan het strand. Heerlijk fijn zand. Heerlijk warme en zuivere zee. Als er dagelijks vijf mensen passeerden was het veel. Gelukkig maakt de aankomst op Vientiane Airport veel goed. Ik moet hollen om de bagage op te halen, zo snel ligt die op de band. De airport is kraakhelder en duidelijk, de mensen zijn aardig, er staat geen rij irritant schreeuwende mensen om de bagage uit je handen te rukken en je naar een provisiebetalend guesthouse te scheuren. | |
Dinosaur_Sr | vrijdag 9 januari 2004 @ 15:36 |
Later meer over Vientiane, de weergaloze taxis, de nog mooiere tuktuks (of zijn het samlors), te huur staande huizen, vacatures voor accountants. Ik was nog iets vergeten over Phu Quoc Island, Vietnam. Namelijk, o schaamte, om te vermelden hoe leuk het was om tot diep in de nacht een vuurtje te stoken op het strand, met twee aardige Engelsen, die in Japan wonen, en daar heimelijk getrouwd zijn (en dus nu op hun heimelijke huwelijksreis waren), samen met grappige Vietnamese jongentjes die ons leren hoe je echt een goede fik kunt stoken, en en passent met blote voeten in de bomen klimmen om kokosnoten voor ons te halen. Want dat was leuk Groeten tot u allen! Ik ben geloof ik een beetje verliefd op Laos en ga me snel weer aan haar laven! | |
Lucille | vrijdag 9 januari 2004 @ 15:41 |
Hoi Dino, wat een fantastische verhalen allemaal weer. Happy holidays ![]() Het nieuws hier in Nederland: | |
bluesparkle | zaterdag 10 januari 2004 @ 19:55 |
Vanuit holland heel veel plezier in ons geliefde Laos ! En ja blijkbaar ben ik onweerstaanbaar ![]() Maar Noy heeft het prima naar haar zin hier, de meeste dingen vind ze beter of beter geregeld. Wat haar op dit moment het meest irriteert is dat er hier zo weinig groente wordt verkocht op de markt. In Azie heb je van die grote hallen of open lucht markten waar je wel 40 kramen met groente hebt. Hier zijn het er hooguit drie waar je niet eens zelf mag knijpen, voelen, ruiken en proeven. | |
YPPY | zondag 11 januari 2004 @ 10:25 |
En de groente is hier niet eens altijd goed op de markt. Maandag heb ik mandarijntjes gekocht en zelfs die van de supermarkt smaakten beter en hadden minder pitjes. ![]() Leuk om je avonturen weer te lezen Dino! | |
Dinosaur_Sr | maandag 12 januari 2004 @ 06:07 |
Vientiane, Loas. Het vliegveld is bijzonder klein voor de hoofdstad van een land. Niks geen lcd of roulerende borden, er komen maar een paar vluchten aan of vertrekken, dus alles is gemonteerd op vaste borden met een lampje ervoor. Het vliegveld is gebouwd met een traditioneel dak, als waren het een aantal daken over elkaar, met draken op de uiteinden (als ware het een zeemeermin voorop een schip). Wat een rust, vergeleken met Cambodja en met name Vietnam (wat wel heel druk is). Voor het gebouw staat een schare stokoude Toyota's (ik ken de modellen nog van begin jaren '70), die kennelijk taxis zijn. Ik zie zelfs een oude Volga. Eerst binnen een kaartje kopen, voor een kennelijk vaste prijs. Tuktuks mogen hier niet komen, we zijn te lui om de hoofdstraat te lopen, waar we ongetwijfeld wel een tuktuk kunnen afhuren (tegen lagere prijs). Maar het is al over vijven, en bij de deal hoort dat we naar elk guesthouse mogen dat we willen en rondgereden worden tot we content zijn. Twee slag en het is raak. Het eerste guesthouse blijkt een echt backpackershol, waar je je schoenen uit moet doen, een avondklok geldt, niet mag wassen op de kamer, en vooruit moet betalen. En het zit nog vol ook! (no problem, we houden niet zo van die regeltjes, en het zegt waarschijnlijk ook iets over de gemiddelde gast Geweldig. Dat zijn de tuktuks in Vientiane. Bont beschilderde karretjes met een bromfiets ervoor inge"integreerd. Er zijn echte tuktukstandplaatsen, met tuktukstandplaatsborden, echte politietuktuks, en eentje met handgranaatjes als ventieldopjes Het is hier heerlijk rustig en relaxt, mensen zijn totaal niet opdringerig, en na Cambodja en Vietnam is dat best fijn. Het verkeer is rustiger, wat opvalt is dat de pick-up tot moto ratio erg hoog is in vergelijking met Cambodja/Vietnam. Meer auto's dus, en niet de kleinste en/of oudste. Laos, althans dit deel, lijkt aardig goed af. Erg veel westerlingen ook, in locale wagens, expats dus. Maar dat ligt misschien ook aan de locatie (centrum). Uberhaupt veel toeristen, zeker tussen de middag (van 11.30-14.00) als localen siesta houden en alleen de westerlingen overblijven op straat. Ontzettend veel (en goedkope) restaurants, in alle stijlen. Beer Lao is uit de kunst (en onder 1 USD per liter Eigenlijk bevalt Vientiane zo goed dat we stiekum de advertenties in de ramen van winkels bekijken, huizen te huur, auto's te koop. Vooral de witte Mercedes uit 1958 stal mijn hart, tesamen met de vele VW Kevers die hier nog rondknorren. En o lot, toen ik een exemplaar van de Vientiane Times ( url=[http://www.vientianetimes.org.la]http://www.vientianetimes.org.la[/url] ) kocht, werden daar zowel een accountant als een salesmanager gevraagd bij een telecommij. Helaas stond bij de accountant bij dat het een Laotiaan moet zijn, en al hoewel ik aardig bruin worden, haal ik dat net niet..... Wat hebben we verder in Vientiane gedaan, behalve genieten? We hebben prachtige zijden sjaaltjes gekocht (onderhandelen tot v'er na sluitingstijd.... Van onrust merk je hier niks, na verluid zijn er de laatste tijd geen bomaanslagen en overvallen geweest. Bij populaire restaurants wordt je overigens wel gefouilleerd, met het oog hierop. Morgen gaan we naar Vang Vieng, dat ligt op de weg naar Luang Prabang. Dan gaan we het ruige berglandschap (karstgebergte) in. Kijken of dat een ander Laos is. Van daar uit gaan we naar Luang Prabang, stad vol tempels. Luang Prabang zal hopelijk uitvalsbasis worden voor een rondje noord Laos (in het gebied tussen Birma, Thailand en China). Tijd gaat verloren, we zijn ruim over de helft en het telt h'e'el snel terug..... Over ruim een maand gaan we naar huis..... of niet..... Terugkijkend ligt er een grens op ongeveer een maand, en dan gaat de tijd vervagen. Na twee maanden ben je echt gewend aan het reizen en niks moeten. Waar ik na een maand dacht dat ik volgende keer korter zou reizen, kan ik me nu niet voorstellen weer naar ' huis' te gaan. Home is where i lay my head. Had Elvis Costello dan toch gelijk? Sawadii! | |
Lucille | maandag 12 januari 2004 @ 09:40 |
Die oude Toyota's uit de jaren 70 ken ik. Mijn vader heeft ook zo'n model gehad. Ik heb in Nepal dus ook model jaren 70 Corolla's gezien. Maar ik heb het vermoeden dat Toyota die oude productielijnen gewoon verkocht heeft, zodat die auto's niet zo extreem oud zijn. | |
bluesparkle | maandag 19 januari 2004 @ 12:25 |
De oude toyota's die in Vientiane rondrijden waren daarvoor ook taxis in Bangkok. Nadat die vervangen werden door de nieuwe zijn de oude naar Laos gegaan. De zijden sjaaltjes in Vientiane zijn denk ik de beste souvenir die je er kunt kopen en niet duur als je afdingt! | |
Dinosaur_Sr | donderdag 22 januari 2004 @ 09:20 |
Een megakort berichtje deze keer, vanuit Luang Prabang. Zonde om achter een computer te hangen, en de volgende pc verwacht ik pas over een week of twee in Thailand. Wat hebben we in de tussentijd gedaan? We zijn vanuit Vientiane naar Vang Vieng gegaan, per ' VIP' bus. Dit naar aanleiding van verhalen over route 13, die onveilig zou zijn, waar minderheden aanslagen plegen op bussen etc., maar niet op ' touristenbussen'. Vang Vieng ligt geweldig, aan de voet van karstgebergte. Die kant moet je dan ook opkijken en van genieten, want het plaatsje is volkomen opgeslokt door ' falang' (westerlingen). En dan van het type gympende partie"ende gitaren-en-radio's-meeslepende zaktrekkers. Die ook bij zware bewolking hun zonnebril ophouden omdat dat ongetwijfeld ' cool' s. Vervoglens weer met de VIP bus naar Luang Prabang. Onderweg veel militairen, maar ook burgers met machinegeweren gezien (kies maar uit Kalisnikow of AK-47, of is dat hetzelfde?). Ook van het foute type, met hijgerige blik en witte (!) trainingspakjes. En de buschauffeur maar zwaaien naar de heren. Ach, zolang hij blij is, zijn wij ook blij Over Luang Prabang later meer. Ook hier massaal veel touristen, heel erg veel retired Americans. Laat ik erover opmerken dat Laos een prachtig land is, maar m.i. volkomen overstroomd wordt met touristen. Althans als je je beperkt tot de highlights. Een halve kilometer verderop ligt vaak wel het ' echte Laos', dus het loont de moeite gewoon eens een stuk te gaan lopen zonder plan. En laat ik opmerken dat we ons zwaar irriteren aan toeristen die zonder enig respect voor de lokale cultuur in korte broek (en dan bedoel ik heel kort) en met blote schouders tempels in en uit lopen alsof ze van hen zijn. En nee, dat zijn niet toevallig vaak Amerikanen, en vaak jonge mensen. En niet zeggen dat ze het niet weten, want ze kennen de Lonely Planet van buiten..... De 24ste gaan we met de slow boat naar Muang Ngoi. Van daar uit gaan we door noord-Laos richting Thailand, de 5de moeten we het land (helaas) weer uit zijn. We gaan zodadelijk maar even kijken of we verleninging van ons visum kunnen krijgen, want het reizen zal de komende weken wel moeilijker worden... A propos sjaaltjes. We gaan zo direct ook kijken of we wat dingen kunnen opsturen, want de backpacks worden erg zwaar.... | |
bluesparkle | vrijdag 23 januari 2004 @ 12:45 |
Visumverlenging dien je in Vientiane te doen. Bij het Nationaal buro voor toerisme nabij de morning market. Jammer dat jullie dat niet hebben gedaan, had waarschijnlijk wat tijd gescheeld. Het schijnt ook in andere plaatsen mogelijk te zijn om het visum te verlengen. En anders betaal je gewoon een boete als je langer bent gebleven (5 dollar voor de overtreding en 3 of 4 dollar voor elke dag die je langer bent gebleven). | |
Nohoch-Mul | vrijdag 23 januari 2004 @ 12:59 |
Hmmm, goeie herrinneringen komen weer boven na het lezen van de posts! Vooral de busrit van VV na LP is idd prachtig! Maar het mooiste krijg je nog de trip over de Mekong naar Thailand Ik deed het trouwens anders om! Veel plezier! | |
frank303 | zaterdag 26 juni 2004 @ 14:04 |
Dinosaur_Sr goede verhalen! Krijg er zin in! Veel aanknopingspunten voor mij om mn eigen route aan op te hangen, bedankt! |