Ik speel erg graag gitaar en heb al zo'n 12 jaar les bij de regionale muziekschool. Het lijkt me ook erg leuk om de hele dag met muziek en vooral de gitaar bezig te zijn.
Het probleem is alleen dat je zo weinig kan met een conservatoriumdiploma. In principe is de enige garantie dat je kan gaan werken als muziekdocent op een muziekschool of middelbare school. Andere garanties heb je niet.
Ik heb dus niet gekozen voor het conservatorium, maar voor een reguliere HBO opleiding (Financieel Management). Ik ben van plan dit af te ronden, samen met m'n MBA/SPD-examen (zie ook dit topic AUB: MBA / SPD examen?). Als ik dat heb afgerond heb ik een goede basis lijkt me, en dan kan ik alsnog de vooropleiding van het conservatorium en het conservatorium zélf doen.
Kort samengevat; ik zie het conservatorium direct na het middelbare onderwijs niet als een goed alternatief, omdat ik dat dan misschien wel kan halen, maar in prin cipe nog niks heb waar ik wat mee kan. M'n hele verdere leven lang als muziekdocent zie ik niet zitten, en bijv. studiomuzikant wordt je ook niet zo maar en het is dan ook maar de vraag of je wat beleg op je boterham kan verdienen.
edit: Nog ff een toevoeginkje.
Ik heb ook gekeken naar de opleiding Muziekmanagement aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU). Dit leek mij wel wat, maar na geen reactie te hebben gehad op meerdere emails met vragen ben ik daar niet verder mee gegaan... Misschien dat ik toch, zodra ik m'n huidige opleiding heb afgerond, weer eens informatie ga vergaren van de HKU.
[Dit bericht is gewijzigd door Gitarist op 14-11-2003 14:20]
quote:en volgende week zaterdag (de 22e) in Utrecht
Op vrijdag 14 november 2003 16:56 schreef Marialice het volgende:
Misschien ook wel handig: morgen is er een open dag van het conservatorium in Groningen.
quote:vaak wordt het gecombineerd met schoolmuziek/docent muziek...daarin is werk te over!
Op zaterdag 15 november 2003 13:30 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Omdat er niet echt meer veel brood in de muziekwereld te verdienen valt is het op zich verstandig om er een studie naast te doen.
quote:dat is misschien wel verstandig, maar de meeste mensen die een muziekvakopleiding doen hebben daar geen tijd voor.
Op zaterdag 15 november 2003 13:30 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Omdat er niet echt meer veel brood in de muziekwereld te verdienen valt is het op zich verstandig om er een studie naast te doen.
Daarom is het ook zo vervelend dat er niet zoveel werk in te vinden is; het is namelijk wel een zware studie..
Ik heb zelf een paar jaar conservatorium in Rotterdam gedaan, electrisch gitaar aan de pop afdeling. Was best leuk en leerzaam maar ik kwam er al snel achter dat ik muziekmaken niet als beroep wil hebben. Het ging me tegenstaan, en oefenen werd steeds meer een vervelende verplichting. Ik wil gewoon lekker spelen wanneer ik wil en spelen wat ik wil, zonder druk, geen broodmuzikant worden. Ik ben dan ook gestopt en gaan werken. Muziekmaken doe ik in mijn vrije tijd, maar niet meer op hoog niveau ofzo, gewoon wat pingelen als ik er zin in heb zeg maar.
quote:Het lijkt mij idd ook dat je erg gemotiveerd moet zijn om de opleiding af te kunnen ronden.
Op zaterdag 15 november 2003 15:30 schreef Schorpioen het volgende:
Conservatorium doe je ook niet om een goede baan te krijgen en een vet salaris te verdienen. Conservatorium doe je omdat muziek je leven is en je je nauwelijks kan voorstellen iets anders te doen. Je moet dus echt heel gemotiveerd zijn, anders kun je beter rechten ofzo gaan doen, want dan zul je het niet redden.Ik heb zelf een paar jaar conservatorium in Rotterdam gedaan, electrisch gitaar aan de pop afdeling. Was best leuk en leerzaam maar ik kwam er al snel achter dat ik muziekmaken niet als beroep wil hebben. Het ging me tegenstaan, en oefenen werd steeds meer een vervelende verplichting. Ik wil gewoon lekker spelen wanneer ik wil en spelen wat ik wil, zonder druk, geen broodmuzikant worden. Ik ben dan ook gestopt en gaan werken. Muziekmaken doe ik in mijn vrije tijd, maar niet meer op hoog niveau ofzo, gewoon wat pingelen als ik er zin in heb zeg maar.
Zoals ik al eerder postte zie ik m'n leven als beroepsmusicus (lees: muziekdocent, want of je iets anders met een conservatorium-diploma kan bereiken is nog maar de vraag) gewoonweg niet zitten. Ik denk dat zodra ik m'n huidige opleiding heb afgerond ik alsnog de keuze kan maken om aan 't conservatorium te gaan studeren. Als dan blijkt dat ik het tóch niet leuk vindt, heb ik ten minste iets om op terug te vallen.
Ik ben misschien van plan om deze opleiding te doen volgend jaar(elektrisch gitaar dus). Zou je er misschien nog iets meer over kunnen vertellen(ervaringen e.d.)? Alvast hartstikke bedankt.quote:Op zaterdag 15 november 2003 15:30 schreef Schorpioen het volgende:
Conservatorium doe je ook niet om een goede baan te krijgen en een vet salaris te verdienen. Conservatorium doe je omdat muziek je leven is en je je nauwelijks kan voorstellen iets anders te doen. Je moet dus echt heel gemotiveerd zijn, anders kun je beter rechten ofzo gaan doen, want dan zul je het niet redden.
Ik heb zelf een paar jaar conservatorium in Rotterdam gedaan, electrisch gitaar aan de pop afdeling. Was best leuk en leerzaam maar ik kwam er al snel achter dat ik muziekmaken niet als beroep wil hebben. Het ging me tegenstaan, en oefenen werd steeds meer een vervelende verplichting. Ik wil gewoon lekker spelen wanneer ik wil en spelen wat ik wil, zonder druk, geen broodmuzikant worden. Ik ben dan ook gestopt en gaan werken. Muziekmaken doe ik in mijn vrije tijd, maar niet meer op hoog niveau ofzo, gewoon wat pingelen als ik er zin in heb zeg maar.
Ik speelde toendertijd 4 jaar piano.quote:Als enkele jaren een instrument speelt zul je waarschijnlijk weinig kans hebben om zelfs de selectie maar te halen, laat staan de opleiding
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |