Smots | maandag 10 november 2003 @ 17:53 |
Alrightee then, Ik heb een aanbod gekregen om een email-interview te houden met Jesper Kyd, de man die de muziek voor (o.a.) Freedom Fighters heeft gecomponeerd. Nu wil ik aan de bezoekers aan het GAM-forum vragen welke vraag zij aan hem willen stellen. De leukste/interessantste/grappigste vragen zullen ook daadwerkelijk aan Jesper gesteld worden, en deze zullen dan ook gepubliceerd worden
 Dus 'k zou zeggen: vroagt moar!
 Muziek van Freedom Fighters: http://www.music4games.net/freedomfighters.html Wil je weten wie Jesper Kyd is? Ga dan maar ff kijken op zijn site: http://www.jesperkyd.com |
Smots | maandag 10 november 2003 @ 17:55 |
dit is 'm trouwens:

 |
Smots | maandag 10 november 2003 @ 18:03 |
quote: Op maandag 10 november 2003 17:40 schreef Verbal het volgende:[..] Ik vind dat hij geweldige muziek heeft gemaakt voor Hitman 2 en voor FF. Dat maakt hem redelijk uniek, in dat gamesmuziek over het algemeen compleet ruk en irritant is. Maar ik ben benieuwd wat hij verder heeft gedaan (filmmuziek? klassiek?). Ook ben ik benieuwd hoe hij in de gamesindustrie verzeild is geraakt. V.
Dit zijn dus al twee vragen
 |
Strolie75 | maandag 10 november 2003 @ 18:06 |
Ik wil wel weten voor welke games hij nog meer benaderd is, en of FF2 en Hitman 3 tot die games behoren. |
Smots | maandag 10 november 2003 @ 18:07 |
quote: Op maandag 10 november 2003 18:06 schreef Strolie75 het volgende: Ik wil wel weten voor welke games hij nog meer benaderd is, en of FF2 en Hitman 3 tot die games behoren.
Cool, ben ik ook wel benieuwd naar. |
Notorious_Roy | maandag 10 november 2003 @ 18:14 |
Komt het interview ook op de site van Tiscali? |
Smots | maandag 10 november 2003 @ 18:55 |
quote: Op maandag 10 november 2003 18:14 schreef Notorious_Roy het volgende: Komt het interview ook op de site van Tiscali?
Da's wel de bedoeling. |
Strolie75 | maandag 10 november 2003 @ 19:11 |
Maak deze anders even sticky Roy.  |
Notorious_Roy | maandag 10 november 2003 @ 19:28 |
quote: Op maandag 10 november 2003 18:55 schreef Smots het volgende:[..] Da's wel de bedoeling.
Mag tie dan wel op de FP komen werd me gevraagd. |
Smots | maandag 10 november 2003 @ 19:33 |
quote: Op maandag 10 november 2003 19:28 schreef Notorious_Roy het volgende:[..] Mag tie dan wel op de FP komen werd me gevraagd.
Van wie? |
Notorious_Roy | maandag 10 november 2003 @ 19:34 |
quote: Op maandag 10 november 2003 19:33 schreef Smots het volgende:[..] Van wie?
Dat maakt verder niet uit, maar gaat erom of Tiscali dat wel wil? |
Smots | maandag 10 november 2003 @ 19:37 |
quote: Op maandag 10 november 2003 19:34 schreef Notorious_Roy het volgende:[..] Dat maakt verder niet uit, maar gaat erom of Tiscali dat wel wil?
Heel strikt genomen mogen artikelen die op Tiscali staan niet ergens ander gepubliceerd worden. Maar als het om twee verschillende interviews gaat dan is er niks aan de hand.
 |
Notorious_Roy | maandag 10 november 2003 @ 19:42 |
Ik heb het aangekaart bij Angelic. Die regelt dit soort dingen voor de FP In de tussentijd kunnen er hier natuurlijk gewoon de vragen van de Gamers gesteld worden.Game On ! |
Smots | dinsdag 11 november 2003 @ 10:08 |
het loopt storm.
 |
V. | dinsdag 11 november 2003 @ 10:09 |
quote: Op dinsdag 11 november 2003 10:08 schreef Smots het volgende: het loopt storm.

Ja, hoor eens, ik heb mijn vragen gesteld  V. |
Bastard | dinsdag 11 november 2003 @ 10:14 |
Heeft hij de muziek gecomponeerd op het spel (kijkend naar het spelen) of is het gewoon het "onderwerp"waar hij mee aan de gang ging, en heeft hij later gezien op wat voor soort spel het werd toegepast? Inderdaad de vraag hoe hij in de gameindustrie is gekomen.. en of hij dan ook een soort van vrijheidsbeperking heeft. |
V. | dinsdag 11 november 2003 @ 10:36 |
Okee, nog eentje dan... Russisch-achtige koren komen prominent voor in FF en HM2 (ik geef toe, in HM2 zit ik nog in St. Petersburg, wellicht dat op andere lokaties andere muziek klinkt)... heeft hij daar een voorliefde voor ofkwam het toevallig zo uit dat hij twee games deed met Russische inslag? V. |
Smots | dinsdag 11 november 2003 @ 11:08 |
kijk, dit wordt al een hele leuke vragenlijst! Keep 'em coming
 |
Chen | zondag 16 november 2003 @ 11:29 |
Speelt hij zelf ook games? En wat vind hij van de games waar hij voor muziek maakt? |
bosbanaan | zondag 16 november 2003 @ 22:07 |
Wow, geweldig. Jesper Kyd is echt een geniale man. Wil je vragen wat zijn inspiratie was bij het maken van het nummer "47 makes a decision" uit Hitman 2. I really got a thrill on my back there... Echt geweldig. |
Smots | maandag 17 november 2003 @ 13:47 |
cool, cool, cool Nog meer vragen?
 |
Notorious_Roy | maandag 17 november 2003 @ 14:38 |
Tot wanneer kunnen de vragen gesteld worden? |
Smots | maandag 17 november 2003 @ 14:54 |
quote: Op maandag 17 november 2003 14:38 schreef Notorious_Roy het volgende: Tot wanneer kunnen de vragen gesteld worden?
Ik wil de vragen rond 20 Nov. naar 'm toe sturen. Dus mensen moeten RAP zijn, willen ze 'm nog iets vragen |
DainBramage | maandag 17 november 2003 @ 14:59 |
Muziek en de beelden helpen de spanning te verhogen en komen de gameplay ten goede. Op het moment dat het spel in ontwikkeling is, is het nog onmogelijk te zeggen hoe de muziek bijdrage gaat leveren. Betekend dat er pas laat met de muziek wordt begonnen of dat de muziek later aangepast gaat worden aan de gameplay. |
Smots | maandag 17 november 2003 @ 15:07 |
quote: Op maandag 17 november 2003 14:59 schreef DainBramage het volgende: Muziek en de beelden helpen de spanning te verhogen en komen de gameplay ten goede. Op het moment dat het spel in ontwikkeling is, is het nog onmogelijk te zeggen hoe de muziek bijdrage gaat leveren. Betekend dat er pas laat met de muziek wordt begonnen of dat de muziek later aangepast gaat worden aan de gameplay.
ik moest ff goed lezen, maar ik snap de strekking van je vraag.
 |
Vision | maandag 17 november 2003 @ 15:14 |
Om muziek voor games te maken lijkt 't me dat Jesper zelf ook games speelt. Wat voor genre(s) speelt hij, welke heeft zijn vookeur en wat zijn zijn alltime en huidige favorites  -edit- Heeft hij wel eens opdrachten geweigerd, en zo ja, baalde hij daar achteraf misschien van? (Ik kan me voorstellen dat je berhoorlijk voor je kop kan slaan als je denkt " GTA gaat niks worden, daar wil ik geen muziek voor maken" terwijl 't later een enorme hit blijkt te worden). [Dit bericht is gewijzigd door Vision op 17-11-2003 15:18] |
Smots | maandag 17 november 2003 @ 15:30 |
quote: Op maandag 17 november 2003 15:14 schreef Vision het volgende: Om muziek voor games te maken lijkt 't me dat Jesper zelf ook games speelt. Wat voor genre(s) speelt hij, welke heeft zijn vookeur en wat zijn zijn alltime en huidige favorites  -edit- Heeft hij wel eens opdrachten geweigerd, en zo ja, baalde hij daar achteraf misschien van? (Ik kan me voorstellen dat je berhoorlijk voor je kop kan slaan als je denkt " GTA gaat niks worden, daar wil ik geen muziek voor maken" terwijl 't later een enorme hit blijkt te worden).
Ok, coole vragen.
 |
HomerJ | maandag 17 november 2003 @ 16:18 |
Wat is zijn favo game en console? Wat vond hij zelf van Freedom fighters trouwens |
DainBramage | maandag 17 november 2003 @ 20:06 |
Ik zou ook wel willen weten of hij ook inspraak heeft op de geluidseffecten in de game. FX en Muziek horen op elkaar afgestemt te zijn. |
V. | maandag 17 november 2003 @ 20:11 |
Wat is zijn game-soundtrack topdrie? (niet zijn eigen werk) Wat is zijn film-soundtrack topdrie? Is hij beïnvloed door bepaalde componisten?V. |
twi | woensdag 19 november 2003 @ 11:44 |
Welke games zijn volgens hem veel slechter dan ze hadden kunnen zijn door slecht gebruik van geluid / muziek? En andersom: Welke games zijn grandioos overgewaardeerd, vooral vanwege geluid / muziek? |
twi | woensdag 19 november 2003 @ 11:46 |
En zou 'ie niet eens mee willen werken aan het geluid in een (eventueel animatie) film? Zoja, watvoor film zou dit dan moeten zijn? Waar is het leuker om geluid voor te maken, voor gigantische introfilmpjes (zodat je alles zo mooi mogelijk moet laten klinken met alle vrijheid van dewereld), of voor de gameplay (zodat je het naadloos bij de acties in de game zelf moet verwerken)? |
Smots | donderdag 20 november 2003 @ 12:38 |
ik ga vandaag de vragen vertalen en doorsturen. Iedereen die een vraag heeft ingezonden: ontzettend bedankt! |
Notorious_Roy | donderdag 20 november 2003 @ 12:40 |
Ik neem aan dat het interview hier nog gepost gaat worden? |
Smots | donderdag 20 november 2003 @ 13:39 |
quote: Op donderdag 20 november 2003 12:40 schreef Notorious_Roy het volgende: Ik neem aan dat het interview hier nog gepost gaat worden?
 |
BMH | zaterdag 22 november 2003 @ 20:17 |
Ik ben benieuwd.  |
Smots | maandag 24 november 2003 @ 16:56 |
De vragenlijst=onderweg naar zijn vertegenwoordiger. En nu maar afwachten.
 |
nlboy | maandag 24 november 2003 @ 21:34 |
Die muziek van Jesper Kyd is niet verkeerd, heb net het album binnen.  |
Smots | dinsdag 25 november 2003 @ 10:42 |
quote: Op maandag 24 november 2003 21:34 schreef nlboy het volgende: Die muziek van Jesper Kyd is niet verkeerd, heb net het album binnen. 
hejje 'm gekocht?
 of gewoon ergens van 1 of andere FTP-server gehaald?
 |
Fuxl | dinsdag 25 november 2003 @ 16:35 |
quote: Op dinsdag 25 november 2003 10:42 schreef Smots het volgende:[..] hejje 'm gekocht?
 of gewoon ergens van 1 of andere FTP-server gehaald?

Denk het laatste, binnen halen is meestal downloaden.. |
V. | dinsdag 25 november 2003 @ 22:00 |
quote: Op dinsdag 25 november 2003 16:35 schreef Fuxl het volgende: Denk het laatste, binnen halen is meestal downloaden..
Ja, maar 'binnen hebben' kan ook het resultaat zijn van 'binnen krijgen', als in: *plof* op de deurmat na bestelling als een eerlijke consument  V. |
Fuxl | dinsdag 25 november 2003 @ 22:26 |
quote: Op dinsdag 25 november 2003 22:00 schreef Verbal het volgende:[..] Ja, maar 'binnen hebben' kan ook het resultaat zijn van 'binnen krijgen', als in: *plof* op de deurmat na bestelling als een eerlijke consument  V.
Oh, ja daar had ik niet aan gedacht  Postbode kan ook ja  |
Notorious_Roy | dinsdag 25 november 2003 @ 23:01 |
Zullen we het daar gewoon niet over hebben Dat is totaal niet relevant. |
V. | dinsdag 25 november 2003 @ 23:02 |
quote: Op dinsdag 25 november 2003 23:01 schreef Notorious_Roy het volgende: Zullen we het daar gewoon niet over hebben Dat is totaal niet relevant.
Ja baas  V. |
ManTra | woensdag 26 november 2003 @ 10:38 |
mijn vraag: Wat vind je technisch interessanter: 4chan mods te maken of is het toch leuker om met volledige orkesten te mogen werken. Zelf vond ik de uitdaging om zoveel mogelijk instrumenten en effecten in 4 stemmige modules te plaatsen. Hoe staat dit in verband met bijv. Chiptunes voor een GBA of een Megadrive?
|
Vision | woensdag 26 november 2003 @ 10:40 |
quote: Op woensdag 26 november 2003 10:38 schreef ManTra het volgende: mijn vraag: Wat vind je technisch interessanter: 4chan mods te maken of is het toch leuker om met volledige orkesten te mogen werken. Zelf vond ik de uitdaging om zoveel mogelijk instrumenten en effecten in 4 stemmige modules te plaatsen. Hoe staat dit in verband met bijv. Chiptunes voor een GBA of een Megadrive?
misschien toch eens een topic door lezen voor je reageert. Dan had je geweten dat de vragen 4 dagen geleden al vertaald en doorgestuurd zijn  |
Smots | woensdag 26 november 2003 @ 13:53 |
quote: Op woensdag 26 november 2003 10:38 schreef ManTra het volgende: mijn vraag: Wat vind je technisch interessanter: 4chan mods te maken of is het toch leuker om met volledige orkesten te mogen werken. Zelf vond ik de uitdaging om zoveel mogelijk instrumenten en effecten in 4 stemmige modules te plaatsen. Hoe staat dit in verband met bijv. Chiptunes voor een GBA of een Megadrive?
ja, lekker op tijd...
 |
ManTra | woensdag 26 november 2003 @ 14:48 |
nou ja sorry hoor.. .. zag het topique nu pas en reageerde gelijk.. maar goed.. boeit niet  |
BMH | zaterdag 29 november 2003 @ 17:32 |
quote: Op woensdag 26 november 2003 14:48 schreef ManTra het volgende: nou ja sorry hoor.. .. zag het topique nu pas en reageerde gelijk.. maar goed.. boeit niet 
Wel een goede vraag, alleen jammer dat niemand er iets van snapt. |
Fuxl | dinsdag 2 december 2003 @ 13:39 |
De gast typt weg erg langzaam  |
Bastard | woensdag 3 december 2003 @ 11:55 |
Al nieuws? |
Smots | woensdag 3 december 2003 @ 13:29 |
Nog niet echt. ik heb het interview opgestuurd, en ik wacht nu gewoon op de antwoorden. |
DaMSWer | vrijdag 5 december 2003 @ 07:27 |
Jesper Kyd is stoer. De kyd/balle productions waren baanbrekend een aantal jaar geleden  |
chibibo | vrijdag 5 december 2003 @ 19:25 |
Global Trash  |
FluxC5 | dinsdag 9 december 2003 @ 00:34 |
quote: Op woensdag 3 december 2003 13:29 schreef Smots het volgende: Nog niet echt. ik heb het interview opgestuurd, en ik wacht nu gewoon op de antwoorden.
Volgens mij ben je genept  |
Vision | dinsdag 9 december 2003 @ 00:37 |
quote: Op dinsdag 9 december 2003 00:34 schreef FluxC5 het volgende:Volgens mij ben je genept 
denk 't niet. Vergeet ook niet dat die gast 't misschien stinkend druk heeft met een of andere deadline. Spellen moeten vaak nog net voor de kerst de markt op, en je kan (lijkt me) geen muziek maken voor een spel dat nauwelijks af is. |
Smots | dinsdag 9 december 2003 @ 13:49 |
quote: Op dinsdag 9 december 2003 00:34 schreef FluxC5 het volgende:[..] Volgens mij ben je genept 
En jij mag drie keer raden wat ik vandaag in mijn mailbox aantrof. JUIST! De antwoorden op de vragen.
 |
Fuxl | dinsdag 9 december 2003 @ 15:07 |
quote: Op dinsdag 9 december 2003 13:49 schreef Smots het volgende:[..] En jij mag drie keer raden wat ik vandaag in mijn mailbox aantrof. JUIST! De antwoorden op de vragen.

En toen dacht je, laat ik ze vandaag eens lekker niet op Fok! posten!Of ga je het eerst vertalen/ordenen? |
Smots | dinsdag 9 december 2003 @ 15:17 |
quote: Op dinsdag 9 december 2003 15:07 schreef Fuxl het volgende:[..] En toen dacht je, laat ik ze vandaag eens lekker niet op Fok! posten! Of ga je het eerst vertalen/ordenen?
dat tweede |
gieling | dinsdag 9 december 2003 @ 15:30 |
quote: Op dinsdag 9 december 2003 15:07 schreef Fuxl het volgende:[..] En toen dacht je, laat ik ze vandaag eens lekker niet op Fok! posten!
Niet echt aardig geformuleerde zin  |
Fuxl | dinsdag 9 december 2003 @ 15:35 |
quote: Op dinsdag 9 december 2003 15:30 schreef gieling het volgende:[..] Niet echt aardig geformuleerde zin 
Aardig in de zin van goed (spelling, woordvolgorde), of aardig in de zin van aardig tegen Smots? |
gieling | dinsdag 9 december 2003 @ 15:38 |
niet echt tegen smots. Hij heeft waarschijnlijk ook niet direct tijd enzo  [Dit bericht is gewijzigd door gieling op 09-12-2003 15:39] |
Notorious_Roy | dinsdag 9 december 2003 @ 15:40 |
Zullen we het ontopic houden. Dat betekent in dit geval dat we nix posten totdat de antwoorden er zijn  |
Fuxl | dinsdag 9 december 2003 @ 15:42 |
quote: Op dinsdag 9 december 2003 15:40 schreef Notorious_Roy het volgende: Zullen we het ontopic houden. Dat betekent in dit geval dat we nix posten totdat de antwoorden er zijn 
OK!  |
Smots | dinsdag 9 december 2003 @ 16:36 |
Ok, ik ga het zo doen: de onvertaalde en niet aangepaste Engelse vragen en antwoorden plaats ik hier op Fok, en voor de Nederlandse vertaling moet je op die ene site zijn. (Daar is trouwens ook een leuk extraatje aan het interview toegevoegd) ------------------------------------------------------------Can you tell us about how you started in the games industry? I was the part owner of a game company based in Copenhagen. The company was called Zyrinx and was made up of some of the best demo scene talent in Denmark. We created games such as Subterrania, Red Zone & Scorcher. The demo scene is a place for people to showcase their ability to program, draw or make music. These elements are put together by the programmer and that becomes a demo. You would put a disc in your Amiga computer and the demo would take over your computer for 5-10 minutes. It's like watching a small effects film. Are you in any way limited when composing music for games? I don't feel limited when composing for video games. What can become limited is the developers/publishers resistance to try to do something new and fresh. Sometimes game projects require some typical sounding score, but I try to stay away from those types of projects. If someone says that they want the music to sound like John Williams, I would not want to be part of that project. I mean, they should hire John Williams then. If they don't it is just going to sound like a cheap, generic version of John Williams. I am more interested in making something that sounds good, instead of making something sound almost as good as John Williams.
When listening to the scores of Hitman 2 and Freedom Fighters one can't help but noticing a very 'Slavic' sounding score. Is this merely a coincidence or do you have a particular predilection for this kind of music? Well, Freedom Fighters is about a Russian invasion of Manhattan, so I worked on implementing Russian elements in the score. Hitman 2 is a mix of music styles. There are Russian, Japanese, Indian, Middle Eastern, suspenseful ambient and heroic music tracks. I don't have a particular preference for "slavic sounding music.
What games do you like to play yourself, if any? If you do: what are some of your favorites, and why? My current favorites are Call of Duty, Vice City & Freedom Fighters. On consoles I play Soul Caliber II & Burn Out 2. On consoles I like to play arcade action type games. On PC I mostly play mission-based action games with good story lines.
Do you have any say in what kind of sound effects are used in a game? No, but I do let the developers know if there is something I think works great or could work better.
When looking back on the games you've composed the scores for, what do you think of these games? Any titles you particularly like or dislike, and why? I love playing Freedom Fighters, the Hitman series and MDK2. These are the types of games I like to play. How exactly did you go about composing the music for Freedom Fighters? Did you actually play the game before you started composing or were you requested to convey a certain 'mood'? I played the game a lot before starting the music. I was not required to come up with a certain mood but asked to come up with suggestions on music style. Freedom Fighters is the first game where I have been given complete creative freedom. I think the score turned out to be a very unique sounding score, and that makes the game atmosphere more unique and helps the game stand out from other games in the same genre.
When composing the music for a game, at what point in the development-process do you start composing the music? Is this done early in the process or later on? For instance, has it ever happened that a particular element of the gameplay was altered to better fit the musical score? I usually start composing the music once the core gameplay elements are in place. This way I can get a better feeling of the pace of the game. It's important to know where the main focus of the game is. Action, strategy, exploration, stealth etc. For example, if there are lots of exploration elements and minor action elements, the game score will include mostly non-action exploration type music.
Have you ever turned down a project or a certain title that you were sorry about later on? No.
What are your three favorite game-soundtracks, and why? I love the music from Samba De Amigo.
What are your three favorite movie soundtracks, and why? First Blood (this is such a creative soundtrack) Total Recall (awesome) Batman (great composition and orchestration) Who would you name as the composers that influenced you the most? Vangelis, Jean Michel Jarre, Mike Oldfield, Martin Galway, Rob Hubbard, Tim Follin
Can you think of certain titles where the musical score either completely ruined OR greatly improved the gaming experience? Well, the GTA3 series make great use licensed music. Also, music games benefit greatly from a good soundtrack.
What do you like doing more: composing the music for a certain piece of FMV or for a segment in gameplay? Are there any differences and which of these two do you prefer? I prefer composing for the in-game music. When doing the FMV's the music is often put in the background to make room for sound effects, voice overs etc. Also, there is more freedom involved when writing in-game music, since you don't have to pay attention to each scene so regimentally.
Jesper Kyd www.jesperkyd.com
Freedom Fighters Original Soundtrack available at: www.music4games.net/freedomfighters.html [Dit bericht is gewijzigd door Smots op 09-12-2003 16:44] |
Fuxl | dinsdag 9 december 2003 @ 17:17 |
Leuk interview. Ik zie ook een paar Fok! vragen voorbij komen  Maar op die ene site, wat is dat voor een rare vraag?: quote: Welke games speelt Jesper zelf het liefst?
Zou win ik die CD natuurlijk nooit  |
Fuxl | dinsdag 9 december 2003 @ 17:18 |
http://www.tiscali.nl/content/article/cgame/550524.htm Hier staat de Nederlandse versie dus.. |
Notorious_Roy | dinsdag 9 december 2003 @ 17:20 |
En het topic mag unsticky. Cool gedaan Smots  |
Smots | dinsdag 9 december 2003 @ 17:48 |
quote: Op dinsdag 9 december 2003 17:17 schreef Fuxl het volgende: Leuk interview. Ik zie ook een paar Fok! vragen voorbij komen  Maar op die ene site, wat is dat voor een rare vraag?: [..] Zou win ik die CD natuurlijk nooit 
FOUTJE!! is verbeterd Vraag moest natuurlijk zijn welke game hij NIET speelt
 |
Fuxl | dinsdag 9 december 2003 @ 17:49 |
quote: Op dinsdag 9 december 2003 17:48 schreef Smots het volgende:is verbeterd
Nee hoor  |
Smots | dinsdag 9 december 2003 @ 20:31 |
quote: Op dinsdag 9 december 2003 17:49 schreef Fuxl het volgende:[..] Nee hoor 
patience... |
gieling | dinsdag 9 december 2003 @ 22:20 |
Erg leuk gedaan!  |
Vision | vrijdag 12 december 2003 @ 00:24 |
tof interview en toffe antwoorden hulde smots  |
Strolie75 | zondag 18 april 2004 @ 10:36 |
Binnenkort komt weer een nieuwe game uit met muziek van Jesper Kyd, namelijk Hitman: contracts.
Dit is wat IGN erover te zeggen had:
Jesper Kyd's soundtrack is entirely different than any of his work on previous Hitman games, yet it's distinctly his own, and it's both impressive in what he does and what he elects not to do. The music is moody, dark and surreal. It's often not really a song at all, just eerie waves of sound, and electronic drums slowly pounding. The Meat Packer level is amazing, at least to me, because the music recalls early '80s electronica and it's so, soooooo good.
 |