Mijn therapeuten raden me af om in een echte borderline groep mee te gaan draaien, omdat dit erg hoogdrempelig is (er wordt daar vreselijk veel van mensen verwacht, wat de kans op voortijdig stoppen dus groot maakt), waardoor de kans dus groot is dat ik eerder zal afhaken. Het lijkt hen daarom verstandiger dat ik deel ga nemen aan een laagdrempelige groep ga volgen, waar de eisen wat minder hoog liggen. In die groep zal vooral worden gewerkt aan het leren weerstand te bieden aan mijn impulsiviteit. die me erg belemmerd.
Ik schijn een mens te zijn die ontzettend veel behoefte heeft een duidelijke regelmaat, iets wat nu totaal ontbreekt in mijn leven. Dat is iets waar ik ook hard aan moet gaan werken.
Tevens ben ik iemand die moeilijk onderscheid kan maken in het geheel: belangrijke en minder belangrijke dingen kan ik moeilijk onderscheiden, waardoor ik vaak het complete overzicht verlies.
Pfffffffff, een hele lap tekst dus.
Voel me nu redelijk, ondanks dit nieuws (die BPS wist ik natuurlijk eigenlijk al, alhoewel de bevestiging toch altijd klote is om te horen) maar dit kan ook weer zo omslaan. Omdat mijn stemming nu eenmaal erg veranderlijk is.
niet veel nieuws onder de zon, maar toch even slikken als je het hoort
Je praat over de diagnose alsof het een ander betreft Herken je jezelf niet in het profiel? (Behalve het introverte deel dan)
Ben je van plan om therapie te gaan volgen?
Bah. Ik snap heel goed dat het even slikken is! Zelf is bij mij in februari door de schoolpsycholoog, in maart door jeugdzorg en in juli door de ggz vastgesteld dat ik een zware depressie heb. Ik wist dit eigenlijk ook al een paar jaar, hoewel ik het lang verborgen heb gehouden, maar om het zo te horen, in volgorde van toch voor mij steeds meer beroepsmatigere mensen, moet ik toch ook even slikken. Volgens mij heb ik het zelf ook nog niet echt door, het wil niet echt doordringen. Diep van binnen weet ik het wel, maar om het te zeggen en er ook 100 % zeker van te zijn en 'erachter' te staan, dat lukt nog niet. Zelfs niet na een aantal zelfmoordpogingen (hoezo koppig...)! Veel succes ermee, en hoewel ik het zelf ook moeilijk kan geloven en het zo verschrikkelijk als een cliché klinkt, je bent niet alleen! Hoop dat je 'behandeling' je een beetje steun biedt. Ik ben pas 3 maand bezig met therapie en medicijnen, en ik moet eerlijk zeggen dat het op dit moment slechter gaat dan ooit, maar misschien wordt het nog wel eens op een dag beter..
Nogmaals heel veel succes!
Liefs,
Maaike
(maar uitspraken als "Uw hersenscan voldoet aan alle kenmerken die bij hoogfunctionerend autisme horen, maar U vertoont niet meer de gedragskenmerken." dan wel weer...)
quote:Ik vraag me af of dit met border-line heeft te maken. Ik ben zelf ook vrij verlegen, maar wanneer ik iemand eenmaal goed ken verandert dat snel
Op vrijdag 7 november 2003 21:04 schreef miendobbelsteen het volgende:Verder kwam er uit de test dat ik erg introvert ben van nature, en dit probeer te verbloemen door mijn drukke, uitbundige gedrag (ben ik het zelf niet helemaal mee eens, want introvert ben ik alleen bij mensen die ik niet goed ken. Bij familie en vrienden ben ik wel mijzelf en ben ik ook "in" voor leuke, gekke dingen).
quote:Hebben denk ik ook veel mensen, dat is rechtvaardigheidsgevoel
Ook dat ik dus erg impulsief ben, mij moeilijk kan beheersen en wanneer iemand mij in mijn ogen onterecht heeft behandeld (zoals exen) er wraakgevoelens in mij naar boven komen.
quote:Ja, het is een opluchting.
Op vrijdag 7 november 2003 21:23 schreef Lexie het volgende:
Het is even schrikken, maar ben je niet ook een beetje opgelucht dat je eindelijk een "labeltje" hebt?
quote:Ik herken mezelf er helemaal in.
Op vrijdag 7 november 2003 21:12 schreef DuchessX het volgende:
Zo Mien, dat is heel wat! het is toch even schrikken denk ik als je dat allemaal hoort, of niet?Je praat over de diagnose alsof het een ander betreft
Herken je jezelf niet in het profiel? (Behalve het introverte deel dan)
Ben je van plan om therapie te gaan volgen?
Ik volg al therapie, maar ik wil inderdaad doelgerichte therapie gaan volgen. Een borderline groep wordt me afgeraden, in mijn geval zou het gaan om een groep die erop gericht is om mijn impulsiviteit / gebrek aan zelfbeheersing te leren beheersen. Wat ik ook heel graag wil, want dat zijn mijn grootste struikelblokken.
Ik ben bereid EN gemotiveerd om aan mijzelf te gaan werken.
quote:Heb je dat al vertelt in SEX?
Op vrijdag 7 november 2003 21:04 schreef miendobbelsteen het volgende:
maar toch even slikken als je het hoort
quote:Eigenlijk is dat positief, als je echt totaal geen idee had waar ze mee aankwamen had je er minder aan gehad, of had je in ieder geval meer tijd nodig gehad om het te verwerken en het er mee eens te raken.
niet veel nieuws onder de zon, maar toch even slikken als je het hoort
quote:Pheww, gelukkig maar, als er iets niet goed gaat, kunnen we het tenminste wijten aan BPS.
Mijn prognose is "arm, matig dus. Met als reden: een persoonlijkheidsstoornis ligt zoals gezegd dus verankerd in mijn persoonlijkheid. Dit maakt dat dit erg moeilijk te behandelen is. MAAR (zo zeiden ze erbij): als ik wil kan ik wél veranderen (maar zal een jarenlang en erg moeizaam proces zijn). De prognose is namelijk arm omdat mensen met mijn persoonlijkheid snel opgeven / afhaken in hun therapie (wat weer wordt veroorzaakt door het impulsief zijn). En mijn prognose is iets wat ik zelf kan bepalen. Als ik ECHT wil is er een hoop mogelijk.
Staat BPS trouwens niet voor Bi-Polaire Stoornis?
quote:Ok, maar wel uitkijken dat je je diagnose nou niet gaat gebruiken om je achter te verschuilen of een bijzondere behandeling van anderen te verwachten. Iedereen heeft wel wat, het enige verschil is dat sommigen het nog niet weten of een afwijking hebben die nog geen naampje is gegeven.
Op zaterdag 8 november 2003 00:09 schreef miendobbelsteen het volgende:[..]
Ja, het is een opluchting.
Nu weet ik tenmisnte dat er ECHT wat is en ik geen aansteller ben (zoals kortzichtige mensen dus denken)
quote:Wat is ECHT? Een ziekte is ook maar een naampje om iets in een hokje te kunnen duwen. Bij reeds bekende ziekten word je dan in een bestaand hokje gestopt, net zolang tot je symptomen vertoont die niet in dat hokje passen. In dat geval wordt er een nieuwe ziekte verzonnen.
Nu weet ik tenmisnte dat er ECHT wat is en ik geen aansteller ben (zoals kortzichtige mensen dus denken)
En zoals AngelWings al een voorzet gaf: ik zie ook trends wat dat betreft. Een vriendin van me heeft alles al doorlopen, van overspannen tot manisch-depressief tot borderline, net wat er in die tijd in de mode was :-)
Dit zeg ik overigens zonder iets te willen bagatelliseren. Ik vind je ook geen aansteller, daarom wens ik je ook veel sterkte.
quote:En dat kan niet vaak genoeg gequoot worden met een thumbs-up erbij. Bij deze!
Op zaterdag 8 november 2003 00:49 schreef klinz het volgende:
Wat is ECHT? Een ziekte is ook maar een naampje om iets in een hokje te kunnen duwen. Bij reeds bekende ziekten word je dan in een bestaand hokje gestopt, net zolang tot je symptomen vertoont die niet in dat hokje passen. In dat geval wordt er een nieuwe ziekte verzonnen.
quote:Dat is waar, en terecht. Want ik merk inderdaad dat dit gevaar erin zit, moet er dus wel alert op zijn en blijven.
Op zaterdag 8 november 2003 00:32 schreef Vibromass het volgende:[..]
Ok, maar wel uitkijken dat je je diagnose nou niet gaat gebruiken om je achter te verschuilen of een bijzondere behandeling van anderen te verwachten. Iedereen heeft wel wat, het enige verschil is dat sommigen het nog niet weten of een afwijking hebben die nog geen naampje is gegeven.
quote:Ja, dat is ook zo.
Op zaterdag 8 november 2003 00:49 schreef klinz het volgende:[..]
Wat is ECHT? Een ziekte is ook maar een naampje om iets in een hokje te kunnen duwen. Bij reeds bekende ziekten word je dan in een bestaand hokje gestopt, net zolang tot je symptomen vertoont die niet in dat hokje passen. In dat geval wordt er een nieuwe ziekte verzonnen.
En zoals AngelWings al een voorzet gaf: ik zie ook trends wat dat betreft. Een vriendin van me heeft alles al doorlopen, van overspannen tot manisch-depressief tot borderline, net wat er in die tijd in de mode was :-)
Dit zeg ik overigens zonder iets te willen bagatelliseren. Ik vind je ook geen aansteller, daarom wens ik je ook veel sterkte.
ik vind het knap hoe je ermee omgaat, heel volwassen
Ik wil je even succes wensen met de nieuwe therapie; hartstikke goed dat je ermee door gaat; het kan je alleen maar goed doen
Je gaat de goede kant op. Laat je niet meteen bestempelen en ga ervoor!!
OT: Aan de ene kant bahlen, aan de andere kant wel goed dat je tenminste nu weet waar je aan toe bent toch?
Hoeveel mensen zijn er wel niet introvert (je hebt maar 2 soorten, introvert en extravert, extravert is weer impulsief (excentriek) etc, dus dat is ook al niet goed), verlegen bij mensen waar ze zich niet helemaal op hun gemak voelen of gewoon in sommige situaties, impulsief zijn er ook zoveel mensen op zijn tijd, achterdochtig, wantrouwig, wraakgevoelens..tja vind dat meer een temperamentje (en idd zoals iemand zei 'rechtvaardigheidsgevoel')..wat moeten die mensen in Zuid-Europa wel niet dan (vraag ik me hardop af), die hebben over het algemeen een pittig temperamentje (als ik alleen al naar mijn moeder kijk)..en kunnen best (de Slavische landen) wraaklustig zijn..allemaal borderliners. Volgens de Nederlandse maatstaven is iemand al gauw niet normaal denk ik als je je niet gedraagt volgens hun 'lijstje'.
Niemand is toch echt altijd elke dag hetzelfde? Of zijn er echt mensen (ik heb ze nog nooit ontmoet), die echt elke dag hetzelfde denken, doen en zeggen en dus nooit hun meningen, gedachtes, ideeën, gevoelens etc herzien. Je groeit als mens, je ontwikkelt je als mens en vooral je leert als mens.
Zelf denk ik (puur volgens psychologische kenmerken) dat iedereen (soms of op zijn tijd) wel een beetje borderline heeft. De één meer dan de ander alleen.
quote:Dat is iig een goed voornemen en nah ja zo met het nieuwe jaar op komst een mooie deadline ook nog eens.
Op zaterdag 8 november 2003 00:12 schreef miendobbelsteen het volgende:
Ik ben bereid EN gemotiveerd om aan mijzelf te gaan werken.
Maar goed, leuk om te horen wat je uitslag is, zou het zelf niet zo snel op het net zetten, maar goed....dit kan misschien ook wel een trekje van je zijn die anderen neit hebben?
sterkte en succes !
Miendobbelsteen, sterkte, beterschap, alle goeds, wat dan ook...
quote:Meid, wat ben je een heerlijke nuchtere calvinist.
Op zaterdag 8 november 2003 14:01 schreef sweetgirly het volgende:
Volgens de Nederlandse maatstaven is iemand al gauw niet normaal denk ik als je je niet gedraagt volgens hun 'lijstje'.
Pffff, wat voegt jouw post nou toe?
Dat mensen twijfels hebben over het al dan niet bestaan van BL is onderhand wel duidelijk.
Dat Mien (en andere mensen met BL) ziekelijke, psychiatrische kenmerken hebben, lijkt me ook duidelijk. Je hoeft Miens diagnose toch niet weg te bagatelliseren?
Ik denk dat het voor Mien alleen maar 'prettig' is, dat eea op papier staat, zodat ze heel doelgericht met de juiste therapie aan de slag kan.
Succes wijffie!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |