In navolging van mijn vorige auto-probleem-topic weet ik ondertussen dat mijn koppakking lek is. AGAIN. Nog geen 4 maanden geleden is mijn auto daarvoor al in reparatie geweest. 400 euro voor gelapt. Problem solved. Ondertussen heb ik er zeker niet meer dan 2000 kilometer mee gereden, absoluut nooit mee geragd, nooit te heet geweest, alleen nu dus weer problemen met hitte (na 3 kilometer ging het alarmlampje van de temperatuur branden en kwam er stoom uit de motorkap... na analyse garage: lekke koppakking).
Dit MAG toch niet kunnen? Wat kan de oorzaak zijn? Auto is Peugeot 306 uit '95 met 1.4 liter motor, 120k op de klok. Iemand dit eerder meegemaakt? En kan ik van de garage verwachten dat ze dit gratis/goedkoop gaan fixen?
quote:Hebben ze bij de vorige reparatie de kop gevlakt of gecontroleerd of dit nodig was ? Zo niet, dan is het redelijk dat ze die reparatie niet in rekening brengen.
Op woensdag 5 november 2003 11:58 schreef JeOma het volgende:
Hello,In navolging van mijn vorige auto-probleem-topic weet ik ondertussen dat mijn koppakking lek is. AGAIN. Nog geen 4 maanden geleden is mijn auto daarvoor al in reparatie geweest. 400 euro voor gelapt. Problem solved. Ondertussen heb ik er zeker niet meer dan 2000 kilometer mee gereden, absoluut nooit mee geragd, nooit te heet geweest, alleen nu dus weer problemen met hitte (na 3 kilometer ging het alarmlampje van de temperatuur branden en kwam er stoom uit de motorkap... na analyse garage: lekke koppakking).
Dit MAG toch niet kunnen? Wat kan de oorzaak zijn? Auto is Peugeot 306 uit '95 met 1.4 liter motor, 120k op de klok. Iemand dit eerder meegemaakt? En kan ik van de garage verwachten dat ze dit gratis/goedkoop gaan fixen?
quote:Dat, of inderdaad is dan de kop niet, of niet goed gevlakt. dat kan ook de oorzaak zijn.
Op woensdag 5 november 2003 12:04 schreef BaBy-G het volgende:
ik heb wellis gehoord dat bij het monteren van de koppakking je de schroeven met een momentsleutelin een bepaalde volgorde moet vast draaien... als je dit niet doet is de kans groot dat ie weer gaat lekken...
quote:je moet ze gelijkmatig om beurten aandraaien zodat het geheel haaks strak komt te zitten
Op woensdag 5 november 2003 12:05 schreef Tjabbo het volgende:[..]
Dat, of inderdaad is dan de kop niet, of niet goed gevlakt. dat kan ook de oorzaak zijn.
Er moet iig een oorzaak voor zijn.
Eerder genoemde opties kunnen ook kloppen, maar ik weet niet hoe goed jij die garage-houder kan vertrouwen.
SUC6
Misschien is je kop krom en hebben ze niet gevlakt.
Misschien hebben ze je kopbouten niet genoeg aangehaald bij monteren. Vaak moeten ze na een aantal KM gereden ook een keertje nagetrokken worden.
quote:Maar daarvoor heb je wel momentsleutels nodig!
Op woensdag 5 november 2003 12:19 schreef beschuit het volgende:[..]
je moet ze gelijkmatig om beurten aandraaien zodat het geheel haaks strak komt te zitten
quote:Ja natuurlijk!
Op woensdag 5 november 2003 15:13 schreef -Carioca- het volgende:[..]
Maar daarvoor heb je wel momentsleutels nodig!
quote:Kan ook met een gradenboog systeem mensen. Of combinatie van gradenboog systeem en momentsleutel. Je draait dan de bouten vast met de momentsleutel op aangegeven kracht en trekt ze na op zoveel graden met gradenboog tussen sleutelset. Bij sommige auto's moet ie dan eerst weer helemaal los. En dan hele tafereel nog een keer uitvoeren soms met andere waarden.
Op woensdag 5 november 2003 15:15 schreef WorstKaas het volgende:[..]
Ja natuurlijk!
Welke idioot gaat nu een koppakking vervangen zonder momentsleutel
De rekbouten moeten wel ingevet worden...
[Dit bericht is gewijzigd door Klaasklapschaats op 06-11-2003 11:06]
Mogelijke oorzaken.
-Kopbouten verkeerd aangehaald (van binnen naar buiten 20Nm, dan 180 graden hoekverdraaiing , maar daar geef IK geen garantie op btw)
-kopbouten (rekbouten) zaten niet meer binnen de tolleranties en zijn niet vervangen
-kop en/of/ motorblok niet goed gevlakt, gereinigt of ontvet.
-Gescheurde kop (of blok maar dat is zeer onwaarschijnlijk)
Het hoort NIET en dit moet zeker onder garantie vervangen worden tenzij zij kunnen aantonen dat het niet hun schuld was (thermostaat kapot gegaan?). Gewoon zeuren, schrijf evt. de importeur aan dat je zeer ontevreden bent over hun service en zeg van tevoren dat je dat gaat doen (ze houden er hélemaal niet van om in een slecht dagligt te staan bij de importeur).
Ik hoop voor je dat ze het nu wél goed repareren.
Thanks for the mental support.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |