Het gaat me erom dat ik het begrip arm uit de kom kan plaatsen, qua pijn, qua herstellen, en de directe dagen daarne.
Iemand ervaringen hierover, en me inzicht kan geven?
Thx!
quote:en het risico wilt lopen dat je dingen blijvend beschadigd..
Op woensdag 5 november 2003 09:50 schreef realist_ik het volgende:
als je het zelf wil doen.
quote:Ja, je kan het zelf doen, ok.
Op woensdag 5 november 2003 09:50 schreef Grayburn het volgende:
Ik weet wel dat als je het eenmaal hebt gehad, de kans groter wordt dat het terugkomt. En volgens een vriend van mij was het best pijnlijk.
Meestal wordt het in het ziekenhuis erin gezet en krijgt ze wat valium toegediend zodat ze wat slap wordt en het makkelijker kan worden teruggezet en ook minder pijn doet.
Mijn moeder liep op het laatst meestal hoogop een week met mitella (meestal maar 3 dagen) en gebruikte dr arm daarna gewoon weer.
Kwestie van gewenning denk ik.....
Maargoed, na de laatste keer is ze geopereerd, dus alle banden en spieren zijn ingekort. Hopelijk gebeurd het nu dus nooit meer... maar dat is natuurlijk een laatste redmiddel dat je niet na 1 of 2 keer al laat doen.
quote:En nu heb je er geen last meer van??
Op woensdag 5 november 2003 09:59 schreef Cybart het volgende:
ik had het vroeger elk weekend.
kan me er nog weinig van herrineren eigenlijk.
alleen dat de dokter het op een gegeven moment zo scheitziekwerd dat we elke week voor de deur stonden dat ie op een gegeven moment mijn pa het maar geleerd heeft hem terug te zetten....
quote:weheheh
Op woensdag 5 november 2003 09:59 schreef Cybart het volgende:
scheitziekwerd dat we elke week voor de deur stonden dat ie op een gegeven moment mijn pa het maar geleerd heeft hem terug te zetten....
Eerste keer tijdens het zwemmen op de bodem gedoken en bovengekomen met een vreemd zittende arm, maar ik had het niet echt door, alleen een pijnlijke schouder. Toen ik mijn armen, nog in het water draaide, is ie teruggeschoten. Die avond nog gewoon gefeest en de volgende morgen van de pijn mijn bovenarm bijna niet kunnen bewegen. Bij de dokter geweest en die gaf sterke pijnstillers om ervoor te zorgen dat ik toch bleef bewegen. Na een week was alles over.
11 maanden later met wildwatervaren weer schouder uit de kom, in de middle of nowhere. Door vrienden gelijk de schouder weer in de kom laten trekken en daarna voorzichtig aan gedaan. Volgende dag wel een pijnlijke schouder, maar viel toen reuze mee. Even bij de dokter langs voor controle, en verder gewoon blijven bewegen. Tegen de pijn toen af en toe een asperine.
Wel 1 waarschuwing: hoe vaker het gebeurt, hoe slechter het wordt. Op een gegeven moment zijn de banden zo uitgerekt dat het te vaak gebeurt. Operatief kan dat worden ingekort, maar dan ben je een half jaar vaste patient bij de fysio.
That's it. Sindsdien geen last meer van gehad.
quote:nee, niet echt. ik was rond die tijd 5 ofzo...
Op woensdag 5 november 2003 10:00 schreef Diepvrieskip het volgende:[..]
En nu heb je er geen last meer van??
heel leuk als je 's morgens op wil staan, en dan niet kan omdat je je hele arm niet kan gebruiken. En familie is natuurlijk op zo'n moment op vakantie
maar wat betreft schouder uit de kom: op een geveven moment raak je er denk ik toch wel wt aan gewend. okay altijd wel janken. en commentaar dat ik rustiger moest doen.
Ik lees dus eigenlijk dat het niet bij iedereen hetzelfde hoeft te zijn.
Het kan dus bij de 1 zo zijn dat ie een dag erna nergens last meer van heeft, en de andere loopt een week in een mitella.
Grappig, ik wil nu eigenlijk vertellen waarom ik dit alles vraag, maar dat gaat jullie eigenlijk geen ene reet aan. En dat hoeft eigenlijk ook niet, wel?
Het heeft bij mij bijna 2 uur geduurd alvorens de schouder weer op zijn plek zat. Was nogal een body-builders typetje. Ze maken overigens eerst fotoos, om zeker te zijn dat geen aders in de ontstane ruimte zijn gekomen die bekneld kunnen raken bij het zetten.
Essentieel na een luxatie is dat je je DIRECT meldt bij de fysiotherapie. Het spier- en bandweefsel is behoorlijk beschadigd en moet met beperkt bewegen gestimuleerd worden tot herstel. Gebeurd dit niet goed heb je vrijwel zeker een blijvende blessure.
Door foute behandeling heb ik jaren last gehad van partiele of volledige luxaties *soms zelfs iedere week*, welke ik door de grote mobiliteit van mijn schouder zelf kon zetten. Operabel zou het niet zijn werd me verteld na een kijkoperatie omdat mijn schouder kop en kom te veel beschadigd zijn er er geen kraakbeen meer zit.
Pas jaren later ontmoette ik een fysiotherapeut op een sportschool die me binnen drie maand trainen zover heeft doen herstellen dat ik weer normaal kon sporten. Zelfs skieen en zware 'crashes' op de pieste overleef ik zonder luxaties..
Genoeg info? Zo niet, dan moet je maar gericht vragen..
het gehele verhaal staat hierboven al vermeld
[Dit bericht is gewijzigd door MuRKie op 05-11-2003 10:17]
quote:De eerste keer doet onwijs pijn, tenminste bij een volledige luxatie. De daarop volgende keren aanmerkelijk minder. Voor mij was het de 2 t/m 11 keer vaak een dag niet gebruiken en daarna een klein weekje stevige spierpijn. De 12 tot en met de 100 zoveelste *ja, zovaak* meestal niet meer dan een dagje goed spierpijn.
Op woensdag 5 november 2003 10:08 schreef TheMassive het volgende:
Bedankt alvast voor de info.Ik lees dus eigenlijk dat het niet bij iedereen hetzelfde hoeft te zijn.
Het kan dus bij de 1 zo zijn dat ie een dag erna nergens last meer van heeft, en de andere loopt een week in een mitella.Grappig, ik wil nu eigenlijk vertellen waarom ik dit alles vraag, maar dat gaat jullie eigenlijk geen ene reet aan.
En dat hoeft eigenlijk ook niet, wel?
quote:Je zegt dat je na luxatie direct fysiotherapie nodig hebt.
Op woensdag 5 november 2003 10:09 schreef bastardhost het volgende:
Hehe... eindelijk iets waar ik met recht ervaring mee heb...
Ik heb een volledige luxatie gehad op mijn 19e, en geloof me dat doet meer dan 10 keer vet pijn. De schouderkop schuift naast de kom en wel zo dat deze niet meer terug kan komen. Je moet rekening dat de kapsels en spieren rondom die plek zo'n 5 tot 10cm uitgerekt worden. Vergelijk het met de stekende pijn van een enkel verzwikking, vermenigvuldig met 10 en dan aanhoudend.Het heeft bij mij bijna 2 uur geduurd alvorens de schouder weer op zijn plek zat. Was nogal een body-builders typetje. Ze maken overigens eerst fotoos, om zeker te zijn dat geen aders in de ontstane ruimte zijn gekomen die bekneld kunnen raken bij het zetten.
Essentieel na een luxatie is dat je je DIRECT meldt bij de fysiotherapie. Het spier- en bandweefsel is behoorlijk beschadigd en moet met beperkt bewegen gestimuleerd worden tot herstel. Gebeurd dit niet goed heb je vrijwel zeker een blijvende blessure.
Door foute behandeling heb ik jaren last gehad van partiele of volledige luxaties *soms zelfs iedere week*, welke ik door de grote mobiliteit van mijn schouder zelf kon zetten. Operabel zou het niet zijn werd me verteld na een kijkoperatie omdat mijn schouder kop en kom te veel beschadigd zijn er er geen kraakbeen meer zit.
Pas jaren later ontmoette ik een fysiotherapeut op een sportschool die me binnen drie maand trainen zover heeft doen herstellen dat ik weer normaal kon sporten. Zelfs skieen en zware 'crashes' op de pieste overleef ik zonder luxaties..Genoeg info? Zo niet, dan moet je maar gericht vragen..
[Dit bericht is gewijzigd door Bozboy op 05-11-2003 14:21]
Het probleem is ieder geval niet het bot, maar het kapsel bij dit soort verwondingen/kneuzingen en die genezen niet erg makkelijk helaas, als ze dat uberhaupt volledig doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |