abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14372684
Onderzoek naar verplichte pyjamadag bejaarden

OUD-BEIJERLAND - De Inspectie voor de Gezondheidszorg is een onderzoek begonnen naar een verpleeghuis in Oud-Beijerland. Een familielid van een van de bijna tweehonderd bewoners had geklaagd dat de bejaarden als gevolg van bezuinigingen onder ontoelaatbare omstandigheden moeten leven.

De directie van het verpleeghuis, De Egmontshof, heeft een verplichte pyjamadag per week ingesteld voor bewoners die met hulp aangekleed worden. Bedlegerige bejaarden die normaal drie dagen per week op bed blijven, blijven er voortaan vier dagen inliggen. Door bezuinigingen is er te weinig personeel voorhanden om ze te helpen.

De bewoners kunnen een keer per week douchen. De directie was van plan om de frequentie naar eens per drie weken terug te brengen, maar zag daar na protesten van af. "In de hoop dat de diaconieën in de Hoeksche Waard een steentje willen bijdragen, want anders moet het volgend jaar alsnog" , vertelt directeur P. den Uil van De Egmontshof.

Den Uil zegt gezien het krappe budget en een opgelegde efficiëncykorting van de overheid niet anders te kunnen. Behalve op zorgpersoneel is ook op de facilitaire dienst bezuinigd. Per afdeling zijn vier van de zes toiletten gesloten. "Iedereen kan nog naar het toilet, maar soms moet men wat langer wachten", aldus Den Uil.

De directeur zegt de klachten van de familie van bewoners te kunnen begrijpen. "Maatschappelijk gezien is er geen sprake van goede zorg. Op een budget van 9 miljoen euro hebben we zeker anderhalve ton meer nodig. Deze maatregelen hebben we ook pas genomen toen het echt niet anders meer kon." Volgens de directeur is de situatie bij andere verpleeghuizen ook nijpend.

De inspecteur voor de gezondheidszorg neemt donderdag poolshoogte in De Egmontshof. "We willen onderzoeken of de genomen bezuinigingsmaatregelen niet ten koste gaan van de kwaliteit van de zorg" , zegt een woordvoerster van de inspectie. "Als dat wel zo is, zullen we kijken wat voor actie we kunnen ondernemen."

bron: de Telegraaf

Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_14372728
Ga als verzorgingstehuizen met elkaar samenwerken en gebruik die machtspositie om dingen goedkoper van leveranciers te krijgen. Een van de vele oplossingen om efficienter te werken en aan meer geld te komen.
pi_14372784
Ik vind dat familieleden ook wel een handje mogen meehelpen.Ik zou dat tenminste wel doen mocht het zover zijn.
  dinsdag 4 november 2003 @ 13:22:33 #4
50662 sigterm
demon to some, angel to others
pi_14372801
Trieste zaak godver....

Dit zijn wel de mensen die nederland uit de stront hebben getrokken na de
2e wereldoorlog. Nu laten "wij" ze er weer net zo hard inzakken.

Leuk land nederland, totdat je oud word of wat gaat mankeren......

I am an explorer in the further regions of experience, demon to some, angel to others....
pi_14372810
1,5 ton . Dat is ongeveer het wachtgeld wat Philomeina Bijlhout krijgt .
pi_14373372
-edit- nah lama
  † In Memoriam † dinsdag 4 november 2003 @ 14:48:14 #7
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_14375579
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 13:18 schreef easy-going het volgende:
. Een familielid van een van de bijna tweehonderd bewoners had geklaagd dat de bejaarden als gevolg van bezuinigingen onder ontoelaatbare omstandigheden moeten leven.
Dat familielid zou ook kunnen overwegen om eens per week eens vroeg uit bed te gaan en "mams"zelf te wassen en aan te kleden (alsmede het 's avonds weer naar bed brengen)
quote:
bedlegerige bejaarden die normaal drie dagen per week op bed blijven, blijven er voortaan vier dagen inliggen. Door bezuinigingen is er te weinig personeel voorhanden om ze te helpen.
Die zin snap ik niet..
Wat doen ze dan op de overige dagen met een bedlegerige patient":?
quote:
De bewoners kunnen een keer per week douchen. De directie was van plan om de frequentie naar eens per drie weken terug te brengen, maar zag daar na protesten van af.
Personeelskrapte: Drie weken niet douchen
pi_14376182
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 14:48 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Dat familielid zou ook kunnen overwegen om eens per week eens vroeg uit bed te gaan en "mams"zelf te wassen en aan te kleden (alsmede het 's avonds weer naar bed brengen)
[..]

Dit is natuurlijk een goed punt. Aan de andere kant heeft misschien niet iedere patient daar familie in de omgeving wonen die kan helpen. En misschien woont dit familielid niet in de buurt.

Dit verzorgingstehuis ligt toevallig in mijn woonplaats, dus dit zal de komende dagen wel het gesprek van de dag op het dorp zijn. De plaatselijke pers zal er wel opduiken. Ik hoop in ieder geval (ik weet het, heel naïef) dat dit iets in werking zet.

Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_14387433
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 15:09 schreef easy-going het volgende:
Ik hoop in ieder geval (ik weet het, heel naïef) dat dit iets in werking zet.
Dat is net de bedoeling nl centen losweken. Net zoals wachtlijsten in het belang van de zorgindustrie zijn ... "ja we hebben meer geld nodig om de wachtlijsten weg te werken" hoor je ieder jaar wel weer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')