mmm vreemd in je eerste post zij je dit:
Ik vind het heel triest dat deze mensen van alle kanten begeleiding krijgen, ......
Je zegt ook nog een keer dit:
Ik vind dit een bewuste keuze van ze, ze hebben zelf voor een kind gekozen:
Van een bewuste keuze is geen sprake als je het hebt over een verstandelijke handicap!
Ik bedoel hiermee aan te geven dat hoe oprecht je het ook bedoelt, je snel de vergissing maakt deze ouders te beoordelen als mensen zonder verstandelijke beperking
Ik heb met sociale handicap een beetje op de man gespeeld, sorry daarvoor, ook aan alle anderen die ik daarmee welicht ten onrechte raakte.
quote:Ben ik het niet helemaal mee eens. Zolang er voldoende begeleiding is zal het in de meeste gevallen wel loslopen.
Op dinsdag 4 november 2003 09:10 schreef bobjuh het volgende:
tja
Vond verschrikkelijk om te zien. Wat al is gezegd je kunt zien dat ze gek op het kind zijn en zijn heel lief voor hem maar ze kunnen het gewoon niet aan.Ze konden geen eens aan een huisdier te verzorgen. Eerst een hond die ging de deur uit. Toen een cavia die was ook al snel weg en daarna een kat. Vraag me af hoe lang die is gebleven
Sorry snap best dat ze kinderen willen maar het is denk ik geen goed idee dat mensen met een verstandelijke handicap kinderen krijgen. Klinkt wel beetje hard maar het is de waarheid.
Na 3 weken weer zwanger
Ik vind dat mensen met een dusdanige verstandelijke handicap dat ze niet voor zichzelf en bijvoorbeeld huisdieren kunnen zorgen, geen kinderen zouden moeten krijgen. Veel mensen in dit topic hebben het over de intensieve begeleiding die te kort schiet en vragen zich af waar de opa's en oma's zijn.
Tegelijkertijd wordt aan alle kanten geklaagd (niet in dit topic, maar in 'de maatschappij') omdat de kosten van gezondheidszorg zo schrikbarend hoog worden, dat bijvoorbeeld de thuiszorg alles niet meer bij kan houden en wachtlijsten heeft en dat de eigen bijdrage te hoog worden.
Hoe je het ook draait of keert, als je verstandelijk gehandicapte mensen begeleidt in het krijgen van kinderen, ga je veel problemen bewust creeeren.
Ten eerste, en in mijn ogen het allerbelangrijkste, ga je een kind op deze wereld laten zetten, dat sowieso een achterstand heeft. En dan heb ik het niet over een eventuele handicap van het kind zelf, maar de situatie waar het in komt. Ja, ik vind dat de rechten van dit kind grof worden geschaad! En of de ouders er iets aan konden doen, doet niet terzake: een zo jong kind dat ondervoed opgenomen moet worden omdat het geen eten kreeg, is kindermishandeling!
Het volgende probleem is dat je willens en wetens een situatie creeert waarin jarenlange (zo niet levenslange) begeleiding nodig is, in een tijd waarin de zorg al een zorgenkindje is. Zoveel mensen vallen buiten de boot, terwijl ze hard hulp nodig hebben; ik vind dat ook tamelijk onrechtvaardig en erg egoistisch.
quote:Dit is toch eigenlijk een beetje vreemd? Er moet dus worden toegestaan dat mensen die niet bewust kunnen kiezen voor kinderen, ze wel kunnen krijgen, terwijl ze geen flauw idee hebben waar ze voor kiezen? Ze kunnen hun wens niet behoorlijk afwegen, kunnen de consequenties absoluut niet overzien, en toch moeten ze een kindje kunnen krijgen? Vreemde situatie in mijn ogen!
Op woensdag 5 november 2003 01:17 schreef BoPappa het volgende:Van een bewuste keuze is geen sprake als je het hebt over een verstandelijke handicap!
Ik bedoel hiermee aan te geven dat hoe oprecht je het ook bedoelt, je snel de vergissing maakt deze ouders te beoordelen als mensen zonder verstandelijke beperking
Ik vind gedwongen sterilisatie wat erg ver gaan, hoewel het ook wel eens door mijn gedachten is gegaan. Ik vind echter wel dat in zulke situaties het sociale netwerk (ouders, vrienden, artsen) heel erg hard hun best moeten doen om te voorkomen dat deze mensen kinderen krijgen.
Het is wel makkelijk om de verantwoordelijkheden bij de hulp-instanties neer te leggen, maar het lijkt me in eerste instantie toch de bedoeling dat je als ouders zelf die verantwoordelijkheid neemt en ook krijgt. Heb je twijfels of je die verantwoordelijkheid wilt hebben of aan kunt dan moet je over andere verantwoordelijk ook niet al te lichtzinnig denken.
Het kan toch zeker niet de bedoeling zijn dat deze mensen gedurende de gehele opvoeding aan het handje worden gehouden.
P.s. wat betreft die snelle zwangerschap, ze hadden duidelijk aangegeven dat ze nog geen 2e wilden. Er zijn echter heel veel ouders die denken dat het zo'n vaart nog niet zal lopen omdat bv het verwekken van een eerste kind ook een jaar in beslag nam of omdat ze vermoeden dat de hormonale huishouding van de dames nog dusdanig overhoopt ligt dat daar nog weinig productiviteit van te verwachten valt. Hiervoor wordt je ook op het consultatiebureau voor gewaarschuwd.
quote:Ze hebben het kind "genomen" omdat tijdens een darminfectie de pil niet werkte...
Op woensdag 5 november 2003 10:24 schreef Da hopman het volgende:
Dit stel heeft een kind genomen (ja genomen ja!) uit puur egoïstisch oogpunt. Hoewel de liefde voor het kind zeker aanwezig was was het onvermogen om hem een juiste basis voor de toekomst te geven ook net zo aanwezig.
quote:Zegt ze....
Op woensdag 5 november 2003 10:48 schreef Troel het volgende:[..]
Ze hebben het kind "genomen" omdat tijdens een darminfectie de pil niet werkte...
Zo zeiden ze ook dat de hond niet tegen de baby kon bla bla bla en later bleek dat zij niet tegen de hond kon en dat het te lastig was
quote:En ik gok eigenlijk ook dat ze het vies vond om de kooi van de hamster te verschonen en dat ie daarom weg is.
Op woensdag 5 november 2003 10:52 schreef moussy het volgende:[..]
Zegt ze....
Zo zeiden ze ook dat de hond niet tegen de baby kon bla bla bla en later bleek dat zij niet tegen de hond kon en dat het te lastig was
Ik wil d'r eigenlijk het voordeel van de twijfel geven, maar het is zo moeilijk als er zoveel "voorgelogen" wordt.
Als eerste vond ik dat Daniella niet zwakbegaafd, maar eerder laagbegaafd en sociaal zwakbegaafd op me overkwam. Ze kon zich goed verwoorden, ze had alleen hier en daar wat moeite om dingen aan te voelen, had wat gebrek aan inzicht op bepaalde vlakken en leek hier en daar zelf nog een kind. Daar ligt volgens mij ook het probleem: Daniella was nog helemaal niet klaar voor het moederschap. Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom er door Werners ouders niet meer op is gelet: die hebben hun 'kinderen' de deur uit gedaan en er verder niet echt meer naar omgekeken, terwijl Werners moeder al aangaf te twijfelen of het wel goed zou gaan en ze wist dat Werner en Daniella beide laagbegaafd zijn.
Je zag dat ze op verschillende vlakken weinig verantwoordelijkheidsgevoel hadden en prima: dat kan natuurlijk, maar ik vraag me af of het wijs is om zo'ns tel dan al kinderen te laten krijgen.
Het geleur met huisdieren was trouwens een mooie rode draad door de gehele documentaire en gaf de kijker af en toe een beeld hoe 'onvolwassen' de 2 eigenlijk nog waren.
Aan het einde zag je hoe het dan volgens hen beide 'beter' zou gaan, waar ik alsnog erg aan twijfelde, omdat ze de baby voedden met een noodvoeding en er geen warm water aanwezig was, omdat de keuken in verbouwing lag.
Ik denk dat Werner en Daniella best in staat zijn om een kind op te voeden, maar dat ze op hun taak veel beter voorbereid hadden moeten worden door ouders, familie, vrienden en de hulpverlening en ik vind het raar dat er pas zo laat is ingegrepen.
[Dit bericht is gewijzigd door SEMTEX op 05-11-2003 11:02]
quote:Die noodvoeding vond ik echt heel ernstig dat ze die gebruikten!
Op woensdag 5 november 2003 10:57 schreef SEMTEX het volgende:
Aan het einde zag je hoe het dan volgens hen beide 'beter' zou gaan, waar ik alsnog erg aan twijfelde, omdat ze baby voedden met een noodvoeding en er geen warm water aanwezig was, omdat de keuken in verbouwing lag.
En ze keek niet eens schuldbewust ofzo, maar echt zo van: ja, nou en?
Jeetje, ze zeggen dat ze een waterkoker hebben, je kan die waterkoker ook op de badkamer gebruiken hoor!
quote:Ik had zo het idee dat dat meisje totaal nog niet klaar was om uberhaupt het huis uit te gaan: ze was amper het niveau van een 10-jarige overstegen en dat moest dan al voor een kind zorgen.
Op woensdag 5 november 2003 10:54 schreef Troel het volgende:[..]
En ik gok eigenlijk ook dat ze het vies vond om de kooi van de hamster te verschonen en dat ie daarom weg is.
quote:Je zag gewoon dat ze geen flauw benul hadden van hoe iets 'anders' kon. Ze hadden zelf dat inzicht niet. Dan word het idd heel moeilijk voor ze. Ik was het ook zeer eens met de Kinderarts, die eraan twijfelde of hulp wel zou werken als het na 6 weken al mis ging.
Op woensdag 5 november 2003 10:59 schreef Troel het volgende:[..]
Die noodvoeding vond ik echt heel ernstig dat ze die gebruikten!
En ze keek niet eens schuldbewust ofzo, maar echt zo van: ja, nou en?
Jeetje, ze zeggen dat ze een waterkoker hebben, je kan die waterkoker ook op de badkamer gebruiken hoor!
quote:Als ik in dat ziekenhuis zou werken zou ik dat kind denk ik niet eens mee hebben durven geven aan de ouders, omdat je weet dat het weer terug komt...
Op woensdag 5 november 2003 11:01 schreef SEMTEX het volgende:[..]
Je zag gewoon dat ze geen flauw benul hadden van hoe iets 'anders' kon. Ze hadden zelf dat inzicht niet. Dan word het idd heel moeilijk voor ze. Ik was het ook zeer eens met de Kinderarts, die eraan twijfelde of hulp wel zou werken als het na 6 weken al mis ging.
quote:Daar mag je niet vanuit gaan, je mag het wel denken als je in een ziekenhuis werkt.
Op woensdag 5 november 2003 11:03 schreef Troel het volgende:[..]
Als ik in dat ziekenhuis zou werken zou ik dat kind denk ik niet eens mee hebben durven geven aan de ouders, omdat je weet dat het weer terug komt...
Hebben jullie ook het gezicht van de arts zien vertrekken toen ze het over het weg doen van huisdieren hadden en over schulden?
quote:Jeps... Dat sprak boekdelen
Op woensdag 5 november 2003 11:06 schreef moussy het volgende:[..]
Daar mag je niet vanuit gaan, je mag het wel denken als je in een ziekenhuis werkt.
Hebben jullie ook het gezicht van de arts zien vertrekken toen ze het over het weg doen van huisdieren hadden en over schulden?
quote:
Ik heb zelf een "HAVO" kind van 18, maar ik weet zeker als zij volgend jaar een baby zou krijgen en zelfstandig zou wonen er ook een zootje van zou maken het enige is dat zij het misschien eerder oppikt. het zelfstandig laten wonen van mensen met een leerstoornis is denk ik heel goed mogelijk maar de voorberiding moet al in een heel vroeg stadium beginnen mijn kinderen leren nu al op school hoe ze moeten wassen indelen van huishouden en budgetbeheer maar ook voor de ouders is hier een taak weggelegd en dat is in het geval van danielle en werner duidelijk niet het geval, makkelijk gezegd danielle kan niet en dan als moeder op je luie reet gaan zitten dit werkt niet ook als je het door omstandigheden zelf niet kan zijn er geen zussen broers goede vrienden die kunnen helpen.
quote:Ja, hier ben ik het ook helemaal mee eens.
Op woensdag 5 november 2003 11:41 schreef SEMTEX het volgende:
Ik vind dat deze mevrouw in het gastenboek een goed punt heeft, wat ik zelf ook al aangaf:
[..]
En ik had bij het zien van de documentaire, die ik niet vanaf het allereerste begin heb gezien, ook twijfels bij hoe erg zwakbegaafd Daniela eigenlijk was. Inderdaad laagbegaafd, maar zij viel niet onder mijn definitie van laagbegaafd.
Omdat ik het programma niet vanaf de allereerste minuut heb gezien, moest ik zelf 'uitzoeken' wat er dan de reden van was dat er problemen waren, maar ik had onder het kijken niet het idee dat het een geval van ernstige zwakbegaafdheid was...
De schoonouders waren in de eerste minuut van de documentaire dus te zien. Maar ik snap absoluut niet waarom zij later nergens mee bemoeid hebben. Het gaat toch ook om hun kleinkind!
Mijn vriend had een erg plausibele verklaring voor het feit dat ze die dure brokjes en tv's ed kopen. Het is wat ze op tv zien, in de reclame wordt het het beste genoemd, dus nemen ze dat, zonder verder naar prijzen oid te kijken. Zij beseffen niet dat reclames heel erg manipulerend zijn en zijn helaas de dupe.
De vader heeft toch wel het idee, dat hij niet de enige is met (deze) problemen, dus is het niet erg. Dat heb ik meerdere keren voorbij horen komen en dat vind ik erg, hij gebruik het als een soort van excuus.
Ik ben benieuwd, hoe dit afloop over een paar jaar. Maar ik vrees voor het kind het ergste.
quote:Ja idd, hij zag het ook vaak om zich heen gebeuren, dus nam hij aan dat het normaal was... Hij wist niet beter...
Op woensdag 5 november 2003 14:38 schreef Mariposa het volgende:
De vader heeft toch wel het idee, dat hij niet de enige is met (deze) problemen, dus is het niet erg. Dat heb ik meerdere keren voorbij horen komen en dat vind ik erg, hij gebruik het als een soort van excuus.
quote:Ja, er lopen zoveel mensen bij de stadsbank, dat kan ik ook wel eens gaan doen...
Op woensdag 5 november 2003 15:22 schreef SEMTEX het volgende:[..]
Ja idd, hij zag het ook vaak om zich heen gebeuren, dus nam hij aan dat het normaal was... Hij wist niet beter...
In plaats van dat hij kijkt naar de (hopelijk veel meer mensen) die het zonder de stadsbank af kunnen!
quote:Nee, dat denk ik idd niet. Zoals ik al zei: hij wist niet beter, hij nam over wat hij in zijn omgeving zag, niemand vertelde hem dat dat fout was.
Op woensdag 5 november 2003 17:44 schreef jessie het volgende:
Jullie denken toch zeker niet dat er opzet is van die knul? Als hij het allemaal zo goed wist dan zat hij niet in de schulden enz enz. Als als als als als. Ik snap echt niks van die reakties.Hij kan toch beter zus en kan toch beter zo. Nee dat kan hij dus niet, dat blijkt.
quote:En de kans dat dat kindje precies hetzelfde gaat doen is heel groot aanwezig. Geen goed voorbeeld, dus goeie kans op contactuele stoornis etc. Blijft een sneu verhaal, zonder goeie oplossing. En dit soort dingen kan ook niet echt voorkomen worden, denk ik.
Op woensdag 5 november 2003 18:04 schreef SEMTEX het volgende:[..]
Nee, dat denk ik idd niet. Zoals ik al zei: hij wist niet beter, hij nam over wat hij in zijn omgeving zag, niemand vertelde hem dat dat fout was.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |