FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Koppeling in als je door de bocht gaat?
Manos18zondag 2 november 2003 @ 13:45
Als ik door een bocht ga met ongeveer 15/20 km in zijn 2 of 3 trap ik altijd de koppeling in.
Dat deedt ik met rijlessen ook en nu nog steeds en weet niet of dat slecht is,ik hoef hem dan eigenlijk ook helemaal niet intetrappen ofzo maar het is denk ik een gewoonte ofzo.

Weet iemand of dit slecht is??

HAL9000Szondag 2 november 2003 @ 13:46
onnodige belasting van je koppelingsplaten. Schadelijk dus...
Virus.NLzondag 2 november 2003 @ 13:47
nergens voor nodig, slechte gewoonte> afleren
cinnamongirlzondag 2 november 2003 @ 13:47
Ik doe dat ook altijd.
Ik steun trouwens altijd heeeel lichtjes met voet op koppeling als ik rij. Dat is dus niet best, slijtage enzo
Swetseneggerzondag 2 november 2003 @ 13:47
In een bocht moet je juist altijd aandrijving hebben.
Grayburnzondag 2 november 2003 @ 13:48
Onnodige slijtage van je koppeling.
Manos18zondag 2 november 2003 @ 13:49
ja ik weet dat ik het af moet leren.
In de file heb ik hem meestal ook ingetrapt,doen meer mensen dat.
Swetseneggerzondag 2 november 2003 @ 13:50
Overigens is slijtage van koppelingsplaten gelul wanneer je je koppeling volledig intrapt.
Koppeling slijt alleen bij slippen.

Een beetje intrappen (voet laten rusten op pedaal) leidt tot slijtage van de drukgroep.

Maar, om de optimale grip te hebben in een bocht, moet je aandrijving hebben. Ontkoppelt door een bocht is dus simpelweg 'gevaarlijk'. Altijd VOOR de bocht naar de juiste versnelling schakelen.

Gelukzondag 2 november 2003 @ 13:50
Ik deed het ook altijd.

Volgens mijn rijinstructeur moest ik het niet doen, omdat ik dan in een onvoorziene situatie in de bocht niet nog even een dot gas kon geven om iets te ontwijken of een ongeluk te voorkomen.

Verder is het nergens voor nodig, niet doen dus.

Two_Tribeszondag 2 november 2003 @ 13:50
Ik doe dat maar bij 1 bocht (hier in het dorp waar ik woon). Een hele onoverzichtelijke. Koppeling in en voet boven de rem

Voor de rest doe ik het nooit en bij bochten op wat hogere snelheid is het juist gevaarlijk (altijd zorgen dat je aandrijving op je wielen hebt) om de koppeling in te trappen. Bij normale bochten is het volstrekt overbodig om de koppeling in te trappen. Gewoon van het gas af is meestal voldoende.

generalistzondag 2 november 2003 @ 13:51
quote:
Op zondag 2 november 2003 13:47 schreef Swetsenegger het volgende:
In een bocht moet je juist altijd aandrijving hebben.
Tedje_van_Eszondag 2 november 2003 @ 13:51
Dat is gevaarlijk omdat je zo je grip verliest. Als je wielen aangedreven worden vreten je banden zich als het ware aan het asfalt vast. Doe je dit niet dan wordt je grip veel minder.

Je hebt simpelweg meer kans om van de weg te geraken als je koppelt in de bocht.

Mee kappen dus.

vossszondag 2 november 2003 @ 13:51
wat een kutrijschool heb jij dan gehad zeg?!
doorgaans zeggen die alllemaal dat het zo dus niet de bedoeling is
ploderuszondag 2 november 2003 @ 13:52
Zorgt niet alleen voor onnodige slijtage aan je koppeling, maar je hebt ook nog eens geen terkkracht in de bocht. Het is ook helemaal nergens voor nodig, want met 15km/u in een bocht kun je makkelijk in zijn 2e versnelling rijden.
Patrick281zondag 2 november 2003 @ 13:52
quote:
Op zondag 2 november 2003 13:50 schreef Swetsenegger het volgende:

Maar, om de optimale grip te hebben in een bocht, moet je aandrijving hebben. Ontkoppelt door een bocht is dus simpelweg 'gevaarlijk'. Altijd VOOR de bocht naar de juiste versnelling schakelen.


Als het glad is zoals regen en in de winter zeker..
Dus "trekkend" door de bocht rijden. (ook weer niet teveel natuurlijk )
Dat je examinator dat niet is opgevallen trouwens.
Grayburnzondag 2 november 2003 @ 13:52
Kijk overigens uit bij het afleren dat je niet ineens uit gewoonte midden in de bocht de koppeling intrapt. Kan levensgevaarlijk zijn.
Grayburnzondag 2 november 2003 @ 13:53
quote:
Op zondag 2 november 2003 13:52 schreef Patrick281 het volgende:
Dat je examinator dat niet is opgevallen trouwens.
Dat is gewoon een bewijs van de willekeur van het examineren.
ploderuszondag 2 november 2003 @ 13:54
quote:
Op zondag 2 november 2003 13:52 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Dat je examinator dat niet is opgevallen trouwens.


Inderdaad! Zou zeker een minpunt zijn. Ik weet in ieder geval nog wel dat mijn instructeur er best wel streng op was.
Demon-Xzondag 2 november 2003 @ 13:57
wie gaat er dan ook zo traag door een bocht
eerst laat je je wielen blokkeren dan stuur je em bij totdat je goed ligt en geef je weer gas bij
Patrick281zondag 2 november 2003 @ 13:57
quote:
Op zondag 2 november 2003 13:54 schreef ploderus het volgende:

[..]

Inderdaad! Zou zeker een minpunt zijn. Ik weet in ieder geval nog wel dat mijn instructeur er best wel streng op was.


Ik was met de motor gezakt op (constant) remmen in de bochten.
(zoals je leert met een achtje) Was mijn instructeur nooit opgevallen.
Manos18zondag 2 november 2003 @ 13:57
Ik doe het ook niet bij bochten waar ik harder dan 20 km rij.
Alleen bij bochten waar ik rond de 15/20 km rij.

Bij file's druk ik me koppeling altijd een klein beetje in en geef ik wat gas.

SCoRPioN_XMzondag 2 november 2003 @ 14:01
ik snap niet dat je rij instructeur er nooit wat van heeft gezegd!
ploderuszondag 2 november 2003 @ 14:01
quote:
Op zondag 2 november 2003 13:57 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Ik was met de motor gezakt op (constant) remmen in de bochten.
(zoals je leert met een achtje) Was mijn instructeur nooit opgevallen.


Heb het ook wel eens tijdens rijles gedaan in langzame bochten. Was echt blij dat ik nog wat kon horen na dat geschreeuw in dat oordopje Gevaarlijk want achterwiel kan blokkeren, extra slijtage aan achterrem, automobilisten verwachten niet dat je gaat remmen enz waren dingen die ik in luid volume via mijn oordopje ingeschreeuwd kreeg. Maar ja, hij had wel gelijk
ploderuszondag 2 november 2003 @ 14:03
quote:
Op zondag 2 november 2003 13:57 schreef Manos18 het volgende:
Ik doe het ook niet bij bochten waar ik harder dan 20 km rij.
Alleen bij bochten waar ik rond de 15/20 km rij.

Bij file's druk ik me koppeling altijd een klein beetje in en geef ik wat gas.


Ook in files zou ik gekoppeld rijden. Slippende koppeling zorgt ook weer voor extra slijtage.
Patrick281zondag 2 november 2003 @ 14:08
quote:
Op zondag 2 november 2003 13:57 schreef Manos18 het volgende:
Ik doe het ook niet bij bochten waar ik harder dan 20 km rij.
Alleen bij bochten waar ik rond de 15/20 km rij.
Dat is niet zo erg dan.
Ik doe het ook vaak tussen de 0-20 om de auto uit te laten lopen ~ parkeergarage e.d.
Dan hoef ik ook even geen gas te geven.
Auto krijgt extra rijwindkoeling omdat het toerental maar stationair is.
MicHELLozondag 2 november 2003 @ 14:08
Met de koppeling ingetrapt de bocht door is onzin, zeg! Als je uit de bocht komt moet je maar hopen dat je de juiste toeren rijdt anders heb je zelfs kans dat je de bocht uit vliegt. Maar ja, je zei dat je maar 15/15 km rijdt, maar stel je voor dat je een gladde bocht hebt. Ik ga altijd op de motor door de bocht, dan heb je een beter gevoel wat de auto doet...
D.zondag 2 november 2003 @ 14:11
de koppeling trap je in wanneer je wil schakelen, anders niet
PNGzondag 2 november 2003 @ 17:07
Moet je inderdaad eigenlijk afleren.

Ik kreeg van mijn rijinstructeur altijd op mijn flikker als ik dat deed.
Idd, simpelweg, controle hebben over je auto op elk moment, met gewoon koppeling kun je samen met je gas nog van alles doen mochttie voor of achter plots uitbreken.

Voet op je koppeling lichtjes houden is idd slecht, hand op je schakelpook houden waardoor die niet kan vibreren bij de pook is ook niet zo goed, en zo zijn er nog paar kleine dingetjes.

Just.an.Illusionzondag 2 november 2003 @ 17:09
quote:
Op zondag 2 november 2003 14:11 schreef D.Rose het volgende:
de koppeling trap je in wanneer je wil schakelen, anders niet
Bovendien is het gevaarlijk. Je hebt minder controle over je auto op die manier!
ferrari_vrijdag 7 november 2003 @ 16:52
Ik heb net rijlessen en mij is dat meteen gezegd dat dat nooit amg omdat je dan geen aandrijving meer en daardoor weinig controle over de auto hebt, alleen ik denk dat dat niet zo erg is bij 15 tot 20 kmph...
bij snellere bochten zeker...
GizartFRLvrijdag 7 november 2003 @ 17:53
Titel aangepast. door ipv ddor.