abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 november 2003 @ 21:47:15 #26
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_14307600
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:46 schreef k_man het volgende:

[..]

Kom maar op dan.

En die van Leonardo dan? Wou je zeggen dat daar geen filters of wat dan ook op zijn gebruikt? Maar daar heb ik nog helemaal niemand over gehoord..
  zaterdag 1 november 2003 @ 21:50:09 #27
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_14307691
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:12 schreef k_man het volgende:
Ik had hetzelfde idee bij de foto van Kimmie, namelijk dat de charme ervan meer zat in de creativiteit van de kunstenaar dan in die van de fotograaf. Daarom heb ik er niet op gestemd, maar het blijft wel een foto met het thema als invalshoek en in die zin prima geschikt om mee te doen.
ik wilde hetzelfde typen over die foto, maar als het er al staat hoeft dat natuurlijk niet meer

wat mij betreft: ik vind de regels zoals die zijn prima....laten we ajb ook het ontspannen, informele karakter van de wedstrijd een beetje intact houden en het niet te veel formaliseren en dichtkaderen met allerlei toevoegingen en sub-clausules...

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_14307695
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:47 schreef Short_stop het volgende:
En die van Leonardo dan? Wou je zeggen dat daar geen filters of wat dan ook op zijn gebruikt? Maar daar heb ik nog helemaal niemand over gehoord..
Volgens hemzelf niet nee.
  zaterdag 1 november 2003 @ 22:05:56 #29
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_14308168
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:50 schreef k_man het volgende:

[..]

Volgens hemzelf niet nee.

Ja, nog effe...

Dus dit;

is een natuurlijke foto, genomen zonder wat voor filters of nabehandeling dan ook, en dit;

niet?

pi_14308462
Volgens Leonardo niet, maar ik heb er idd ook twijfels bij.

Los daarvan is "ja, maar hij deed het ook!" een beetje kinderachtige reactie, vind je niet?

zaterdag 1 november 2003 @ 22:26:39 #31
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_14308669
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:17 schreef k_man het volgende:
Volgens Leonardo niet, maar ik heb er idd ook twijfels bij.

Los daarvan is "ja, maar hij deed het ook!" een beetje kinderachtige reactie, vind je niet?

Het zou inderdaad een kinderachtige reactie zijn als ik zoiets zou roepen maar dat doe ik niet. Wat ik wél deed is jou indirect vragen of je met je opmerking;
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:38 schreef k_man het volgende:
... over welke middeltjes je wel en niet mag toepassen.... ...met die middeltjes kun je, zoals vorige keer wel is gebleken, het karakter van een foto totaal veranderen in iets wat niet meer natuurlijk is. ...
alléén mijn foto bedoelde of ook die van Leonardo die je 2 punten gaf...
  FOK!fotograaf zaterdag 1 november 2003 @ 22:35:39 #32
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_14308866
kan de titel worden veranderd naar: "fotowedstrijd oktober, eveluatie en feedback topic" ?

heeft iemand al ideeen voor de wedstrijd van NOVEMBER?
ik ga ff het park bekijken of daar nog mooie kleuren te vinden zijn...
heb ook wel wat andere ideen met wat gedroogde bladeren die we hier nog hebben liggen..

Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_14308971
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:26 schreef Short_stop het volgende:
Het zou inderdaad een kinderachtige reactie zijn als ik zoiets zou roepen maar dat doe ik niet. Wat ik wél deed is jou indirect vragen of je met je opmerking alléén mijn foto bedoelde of ook die van Leonardo die je 2 punten gaf...
Ik bedoelde idd alleen jouw foto, omdat ik ervan uitging dat die van Leonardo zonder hulpmiddeltjes tot stand was gekomen - zoals hij beweerde. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik daarin te goedgelovig ben geweest. hoe dan ook, het is allemaal achteraf gepraat, net als met die foto van Kimmie.
  zaterdag 1 november 2003 @ 22:51:44 #34
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_14309191
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:40 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik bedoelde idd alleen jouw foto, omdat ik ervan uitging dat die van Leonardo zonder hulpmiddeltjes tot stand was gekomen - zoals hij beweerde. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik daarin te goedgelovig ben geweest. hoe dan ook, het is allemaal achteraf gepraat, net als met die foto van Kimmie.

Dat het achteraf gepraat is heb je helemaal gelijk in en dat is een bewuste keuze van me. Ik ben er zoals je weet tijdens de wedstrijd ook al over begonnen (zowel het bewerkingsverhaal als het Kimmie-verhaal) maar heb toen (gedeeltelijk onder druk van andere deelnemers) besloten mijn mond te houden tot de wedstrijd was afgelopen om er dan op terug te komen en dat doe ik dus nu...

Maar geef nou eens antwoord op mijn vraag!

Je schreef eerder

quote:
Een foto als die van Short_stop kun je volgens mij niet maken zonder bewerkingen. Zo ziet het er in het echt gewoon niet uit. Duidelijk onnatuurlijk dus.
Maar die van Leonardo geef je twee punten. Ik weet dat je de onbewerkte versie van mijn foto nooit hebt gezien en ik moet er van uit gaan dat je van Leonardo's foto ook nooit een andere versie hebt gezien. Mijn vraag is dus;

Vind je die van Leonardo er écht wél natuurlijk uitzien en die van mij niét?

Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 november 2003 @ 22:53:31 #35
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_14309228
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:35 schreef Xilantof het volgende:
kan de titel worden veranderd naar: "fotowedstrijd oktober, eveluatie en feedback topic" ?

heeft iemand al ideeen voor de wedstrijd van NOVEMBER?
ik ga ff het park bekijken of daar nog mooie kleuren te vinden zijn...
heb ook wel wat andere ideen met wat gedroogde bladeren die we hier nog hebben liggen..

Kijk, dat zijn de reacties.

Vanmiddag ook even naar het bos geweest, weinig droog daar en aardedonker. Gelukkig een statief meegenomen:

Zwikje opnamen uit de G5 aan elkaar gestitjzt, jammer genoeg ligt de meest rechtse er een beetje uit

Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!fotograaf zaterdag 1 november 2003 @ 22:56:53 #36
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_14309294
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:53 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Kijk, dat zijn de reacties.

Vanmiddag ook even naar het bos geweest, weinig droog daar en aardedonker. Gelukkig een statief meegenomen:
[afbeelding]

Zwikje opnamen uit de G5 aan elkaar gestitjzt, jammer genoeg ligt de meest rechtse er een beetje uit

Zeg ouwesok, kan jij niet voortaan een linkje gooien naar een iets grote versie...
dit is wel heel klein

heb al gezien dat in het park veel bomen al heel kaal zijn, maar dat is hier gelukkig niet over zo in mijn buurt...

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 1 november 2003 @ 23:30:25 #37
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_14309901
Een grotere versie van die stitchpartij moet nog ergens even online worden gezet, maar dat komt allemaal vanzelf wel (ander topic)

Blaadjes waren er wel voorhanden waaronder nog aardig wat groen, maar ook:

FOK!fotograaf zaterdag 1 november 2003 @ 23:35:56 #38
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_14310038
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 23:30 schreef Ouwesok het volgende:
Een grotere versie van die stitchpartij moet nog ergens even online worden gezet, maar dat komt allemaal vanzelf wel (ander topic)

Blaadjes waren er wel voorhanden waaronder nog aardig wat groen, maar ook:

[afbeelding]

idd.
tis best raar in dit park hier bij mij voor de deur. Of de bomen zijn al kaal, Of ze zij nog helemaal groen...
ergens hoop ik op een felle zon morgen, bij 2 bomen heb ik dna al een foto in gedachte. als die zon op de bladjes schijnt lijkt het net of ze gloeien
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zaterdag 1 november 2003 @ 23:56:42 #39
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_14310526
ook maar een on-topic reactie van mij.....geen ontzettend originele foto, maar vond 'm wel geslaagd als eerste poging voor een herfst-foto...

Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  FOK!fotograaf zaterdag 1 november 2003 @ 23:58:23 #40
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_14310565
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 23:56 schreef Abbadon het volgende:
ook maar een on-topic reactie van mij.....geen ontzettend originele foto, maar vond 'm wel geslaagd als eerste poging voor een herfst-foto...

[afbeelding]

leuke foto idd.. vind alleen de kleuren van de bladeren nog iets te groen
verder idd wel een typische herfst foto...

ben benieuwd wie met wat origineels komt deze wedstrijd

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 2 november 2003 @ 00:01:48 #41
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_14310644
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 23:58 schreef Xilantof het volgende:
leuke foto idd.. vind alleen de kleuren van de bladeren nog iets te groen
verder idd wel een typische herfst foto...

ben benieuwd wie met wat origineels komt deze wedstrijd

voor het echt mooie hadden de bladeren idd helemaal geel moeten zijn....maar de meeste bomen zijn helaas nog vrij groen

naja, de wedstrijd duurt gelukkig nog een paar weken en eerlijk gezegd verwacht ik een overdaad aan blaadjes/bomen-foto's...dan is het toch beter om bij de eersten met zo'n foto te zitten om iig de schijn van originaliteit nog op te houden

FOK!fotograaf zondag 2 november 2003 @ 00:12:44 #42
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_14310877
quote:
Op zondag 2 november 2003 00:01 schreef Abbadon het volgende:

[..]

voor het echt mooie hadden de bladeren idd helemaal geel moeten zijn....maar de meeste bomen zijn helaas nog vrij groen

naja, de wedstrijd duurt gelukkig nog een paar weken en eerlijk gezegd verwacht ik een overdaad aan blaadjes/bomen-foto's...dan is het toch beter om bij de eersten met zo'n foto te zitten om iig de schijn van originaliteit nog op te houden

!
je gewoon dom houden en zeggen dat je niet verwachtte dat zoveel mensen een foto met blaadjes zou insturen

herst, dat was toch ook de periode van de vierkante wielen bij de NS vorig jaar

Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 2 november 2003 @ 00:16:32 #43
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_14310955
quote:
Op zondag 2 november 2003 00:12 schreef Xilantof het volgende:
!
je gewoon dom houden en zeggen dat je niet verwachtte dat zoveel mensen een foto met blaadjes zou insturen

herst, dat was toch ook de periode van de vierkante wielen bij de NS vorig jaar

om maar eens wat noemen....herfst is zo'n breed onderwerp, je kan er werkelijk alle kanten mee op
pi_14311073
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:51 schreef Short_stop het volgende:
Maar geef nou eens antwoord op mijn vraag!

Maar die van Leonardo geef je twee punten. Ik weet dat je de onbewerkte versie van mijn foto nooit hebt gezien en ik moet er van uit gaan dat je van Leonardo's foto ook nooit een andere versie hebt gezien. Mijn vraag is dus;

Vind je die van Leonardo er écht wél natuurlijk uitzien en die van mij niét?

Van die fabriekscomplexen kunnen er 's avonds erg raar uitzien, dat zie je ook als je 's avonds bijvoorbeeld langs DSM komt. Ik twijfel dus wel aan die foto van Leonardo, maar het leek me niet helemaal onmogelijk dat ie de foto niet bewerkt had en omdat ie zelf verzekerde dat dat niet zo was, ben ik daar maar op af gegaan.

Van jouw foto (of eentje uit dezelfde serie) heb ik overigens wel een andere versie gezien, die had je zelf gepost om te laten zien wat intellihance doet. Die zag er heel anders uit dan na de bewerking.

FOK!fotograaf zondag 2 november 2003 @ 00:24:16 #45
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_14311146
quote:
Op zondag 2 november 2003 00:16 schreef Abbadon het volgende:

[..]

om maar eens wat noemen....herfst is zo'n breed onderwerp, je kan er werkelijk alle kanten mee op

zullen ze denken dat het gesoept is als je een trein fotografeerd die door het bos rijd en er letterlijk vierkante wielen onderplaatst ?

misschien moet ik maar ff denken wat herfst precies is. het eerste kenmerk waar ik (en veleandere met mij denk ik) gelijk aan denk zijn de kleuren vna de bladeren...
maar er is meer natuurlijk...
sinterklaas valt ook in de herst...
ff brainen denk ik..

Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_14311661
Ik heb al wel een paar leuke foto's, ik hoop dat het morgen mooi weer is want de bossen hier in de buurt zijn echt prachtig op het moment..
De kleuren zijn perfect gewoon
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  zondag 2 november 2003 @ 06:35:45 #47
19840 Libris
Live from Singapore
pi_14314390
* Libris wou weer mee doen met de wedstrijd. Ik heb sinds gisteren een nieuwe camera (Canon E300 Rebel), nadat mijn oude ermee was opgehouden. Maarja, herfst in Singapore... Het is hier het hele jaar door zomers, maar ik zal proberen wat origineels te schieten..
  zondag 2 november 2003 @ 07:04:47 #48
39279 Short_stop
Oudere jongere...
pi_14314410
quote:
Op zondag 2 november 2003 00:21 schreef k_man het volgende:

[..]

Van die fabriekscomplexen kunnen er 's avonds erg raar uitzien, dat zie je ook als je 's avonds bijvoorbeeld langs DSM komt. Ik twijfel dus wel aan die foto van Leonardo, maar het leek me niet helemaal onmogelijk dat ie de foto niet bewerkt had en omdat ie zelf verzekerde dat dat niet zo was, ben ik daar maar op af gegaan.

Nou, van wat je nu zegt begrijp ik dus echt helemaal niets... Dat van dat er raar uitzien geldt toch net zo hard voor mijn foto als voor die van Leonardo? En dan vind ikzelf die van mij er dus echt een stuk natuurlijker uitzien dan die van hem. Maar het is me na één keer meedoen wel duidelijk; "altijd ontkennen dat je hebt bewerkt, hoe ongeloofwaardig ook..."
quote:
Van jouw foto (of eentje uit dezelfde serie) heb ik overigens wel een andere versie gezien, die had je zelf gepost om te laten zien wat intellihance doet. Die zag er heel anders uit dan na de bewerking.
Juist, een andere foto uit dezelfde serie. En ik kan je verzekeren (ik was erbij en keek ernaar) dat mijn bewerkte foto een betere weergave is van de werkelijkheid dan de niet-bewerkte versie en ik kan je zelfs uitleggen dat dat komt doordat er een aantal felle lichten op mijn foto te zien zijn die door de automatische instellingen van mijn camera de rest veel te donker maakten en dat heb ik gecorrigeerd.
  FOK!fotograaf zondag 2 november 2003 @ 08:34:56 #49
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_14314484
quote:
Op zondag 2 november 2003 06:35 schreef Libris het volgende:
* Libris wou weer mee doen met de wedstrijd. Ik heb sinds gisteren een nieuwe camera (Canon E300 Rebel), nadat mijn oude ermee was opgehouden. Maarja, herfst in Singapore... Het is hier het hele jaar door zomers, maar ik zal proberen wat origineels te schieten..

kijk, dat kan ik waarderen
ben benieuwd naar je inzending
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 2 november 2003 @ 11:35:42 #50
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_14316021
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:38 schreef k_man het volgende:

[..]

De regels van Ouwesok hebben het alleen over welke middeltjes je wel en niet mag toepassen, maar dat is me te technisch. Ook met die middeltjes kun je, zoals vorige keer wel is gebleken, het karakter van een foto totaal veranderen in iets wat niet meer natuurlijk is. Ik vind de regels zoals hij ze voorstelt dus onvoldoende.

Ik zou zeggen: Doe eens een voorstel

Wie dat wil kan ook gewoon zelf eens de grenzen van het toelaatbare tarten en het resultaat hier 'ter lering ende vermaeck' posten.

Een van de problemen die je bij een strakke regulering gaat tegenkomen is dat je bij regels ook de navolging moet kunnen controleren. Het meeposten van de originele scan is daarbij geen oplossing, die is ook voor bewerking vatbaar.
Vandaar dat ik ook heb ingezet op het alleen toestaan van wijzigingen die je hele beeld raken. De compositie verliest in dat geval zijn oorspronkelijk karakter niet, hetgeen de mogelijkheden tot hekserij aardig inperkt.

Aan het overdreven opjagen van het contrast en kleurverzadiging is geen beperking te leggen. Wanneer je een diafilm een stop of twee laat pushen krijg je hetzelfde effect uit een straight-run-scan en dan zou het ineens wel mogen . En dan hebben we het nog niet over crossprocessing.
Wat alle chemische bewerkingen wel gemeen hebben is dat ze je hele beeld raken (je kunt niet alleen een gezicht laten crossprocessen en de rest gewoon door de E6 laten halen ).

Ik zie dus liever een paar eenvoudige regels, die echter zo eenduidig zijn dat de controle op naleving geen probleem is en ze het creatieve proces ook niet teveel belemmeren.
Stel je de boel te strak af, dan creëer je zelfs een stuk ongelijkheid, die we middels de bewerkingsregeltjes juist wilden voorkomen. De ware Photoshop-meesters bewerken namelijk een foto zodanig dat je niet eens vermoedt dat ermee gemarchandeerd is.

Ik begin trouwens wel het idee op te vatten om ook eens een wedstrijd op poten te zetten waarin je naar hartelust met beeldbewerking tekeer kunt gaan, met je eigen foto's wel te verstaan

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')