Ik moet over deze angst heen komen wil ik mijn werk als strandwachter doorzetten, wat ik dolgraag wil, maar ik weet niet hoe, veel zwemmen, ok, maar de angst blijft er..wat moet ik doen?
Ik vind het al heel knap dat je je verhaal zo kan vertellen...
Ik ben zelf ook een keer bijna verdronken ongeveer 15 jaar geleden in een zwembad.. (voor de grap door een paar jongens die minstens 10 jaar ouder waren 5 minuten onderwater gehouden)
In het begin was ik helemaal in paniek... maar na een minuut of 3 werd ik heel kalm.. eigenlijk al klaar voor de dood. Dat was achteraf het geen waar ik nog het meest van ben geschrokken En ik had daar zeker trauma's aan overgehouden..
Me hoofd onderwater vond ik zeker niet prettig, en als ik een keer door me vrienden voor de grap kopje onder werd geduwd... raakte ik helemaal in paniek.
Uit eindelijk ben ik onderwater zwemmen gaan zien als een soort bungy jumpen. Heel eng enzo.. maar achteraf krijg je wel een soort kick dat je het heb gedaan..
Nu ben ik gewoon van me onderwatervrees af. Het heeft wel een paar jaar geduurd... maar ik ben ook niet iemand die werk heeft als strandwachter en regelmatig zwemt
Zwemmen heb ik alweer gedaan, gisteren, in zee.
Maar zelfs met golven van 2 metertjes hoog krijg ik het benauwd....
Door mn collega's word ik ontzettend goed gesteund en van hen moet ik elke week minstens 2 keer (een keer per dag in het weekend dus) in zee gaan zwemmen om de angst te overwinnen, maar ik heb me nog nooit zo onzeker gevoeld....heb er gewoon nachtmerries van!
Na veel ellende toch zelf het water nog uitgekomen. Wat voor mij hielp was de dag erop direct weer het water ingaan. Natuurlijk ben je dan de eerste paar keer zeker bang. Ook ik was bang om nog echt onderwater te gaan. Echter dat slijt. Gewoon blijven zwemmen, maar vooral niets forceren. Op het moment dat je niet meer vertrouwd, teruggaan. Nu weet je wat de gevaren zijn van de zee en heb je een zeer goede waarschuwing gehad. Zorg dat je ervan leert en ook anderen waarschuwt voor de gevaren.
quote:Maar je moet er in die weersomstandigheden ook in als er iets gebeurt, als er iemand dreigt te verdrinken.
Op dinsdag 05 juni 2001 16:45 schreef Deke het volgende:
Ik herken je gevoel. Heb zelf zo'n 5 jaar strandwacht gedraaid in Zeeland, waarvan 4 jaar als Postcommandant. Ook ik was een keer bijna verdronken. Springtij, vloed en windkracht 7+. Ik had inderdaad beter moeten weten, maar ik ben toch gaan zwemmen.
Even een vraagje Offtopic..
Hoe kan je na een jaar strandwerk Poco worden?
Bij ons kan dat pas na 3 jaar...als je je Tomlid (exclusief diploma bij mijn brigade) hebt...
in ieder geval heel veel sterkte!
quote:Misschien een open deur hoor, maar... kan men je vanuit de reddings brigade hier niet beter bij helpen? Lijkt me dat die vaker met mensen in aanrakingen komen die bijna verdronken zijn en dat die misschien ook wel weten hoe of waar je emotionel steun kan vinden.
Op dinsdag 05 juni 2001 13:57 schreef Faithy het volgende:
wat moet ik doen?
Je hebt een hele nare ervaring, die je bijna je leven kost. Je bent getraind, dus je hoort dit soort situaties aan te kunnen. Daarin heb je gefaald. Dat vreet aan je, dat maakt je bang.
Maar hee, je bent ook mens, je bent 16 jaar, en je hebt het er goed vanaf gebracht. Je bent niet echt in paniek geraakt. Je hebt geleerd dat je niet onfeilbaar bent, dat komt aan. Maar je hebt ook geleerd dat je op je collega's kunt vertrouwen.
Doorgaan met wat je altijd gedaan hebt, dat is inderdaad een goede remedie om er weer bovenop te komen. Je zelfvertrouwen groeit vanzelf weer tot het niveau waar het was. En zelfs hoger, want je hebt weer wat geleerd, en dat vergeet je nooit meer. Je zult in de toekomst nog voorzichtiger zijn, en daarom je werk nog beter kunnen doen.
Heel veel succes daarmee !!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |