quote:omdat het werkschuw tuig is misschien,
Op dinsdag 05 juni 2001 12:37 schreef links234 het volgende:[..]
Waarom weigeren veel langdurig werkloze nederlanders dan stupide werk als asperges steken?
Gewoon als iemand binnen een halfjaar geen werk vindt, verplichten op straffe van intrekken van uitkering werk aan te nemen dat hem aan geboden wordt. Geen zin, is goed, ook geen uitkering meer. Redt je reet dan maar zelf. Moet je eens opletten of ze dan wel aan het werk gaan.
Zowieso vindt ik dat in de leeftijdgroep van 20 to 30 jaar de uitkeringen fors omlaag mogen, er is echt wel werk te vinden. Ik heb altijd werk kunnen vinden als ik even ging zoeken, dan is het misschien niet altijd het leukste werk. So be it..
quote:Nee tuurlijk mogen we niet weten dat er een allochtoon een man heeft geslagen he. Laat ons lekker in de waan dat het alleen maar NL's zijn die dat doen.
Op dinsdag 05 juni 2001 16:34 schreef torsoboy het volgende:
ook een keer in de Telegraaf gelezen:op voorpagina:
[grote kop]Marrokanen verkrachten meisje[/grote kop]
[tekst]bla bla[/tekst]paar pagina's verderop:
[grote kop]Oude man in elkaar gemept[/grote kop]
[tekst]de man, van marrokaanse afkomst bla bla[/tekst]
Wanneer allochtonen dader zijn wordt dat in de kop vermeldt, en wanneer ze slachtoffer zijn staat dat in de kleine letters.hoe bedoel je stemmingmakers?
quote:Nu generaliseer jij rechts, doet alsof we allemaal de olifant in de porseleinkast zijn zoals één poster hier doet.
Op dinsdag 05 juni 2001 10:15 schreef Jethro het volgende:
Je kop in het zand steken, mensen van een andere afkomst niet de kans geven zich aan te passen, iedereen over een kam scheren en genezen in plaats van voorkomen... Nee, met jullie aan het roer gaat het goed hoor.
Er zijn hier genoeg mensen die ook de 'rechtse' mening hebben (allochtonen zijn vaker crimineler, een probleem dat iedereen zou moeten erkennen om tot een oplossing te komen), en toch niet vervallen in 'k*tmarrokanen' en dat soort woorden.
quote:volgens mij snapte jij het niet helemaal
Op dinsdag 05 juni 2001 19:51 schreef Bastard het volgende:[..]
Nee tuurlijk mogen we niet weten dat er een allochtoon een man heeft geslagen he. Laat ons lekker in de waan dat het alleen maar NL's zijn die dat doen.
En ik heb overigs dat ik me kan herrinneren zo vlug nooit een marokaan gezien als slachtoffer in een krant.
O wacht omdat ie niet snel genoeg zijn subsidie kreeg zeker?
Nog erger ze slaan hun eigen soort in elkaar ![]()
Geedit na ff iets te snel te typen
quote:kvond hem toch duidelijk
Op dinsdag 05 juni 2001 20:07 schreef torsoboy het volgende:
lol, oeps... vaker mijn eigen posts previewen. Sorry voor de verwarring.
Iedereen gaat er gelijk vanuit dat het jongens van een niet-Franse afkomst zijn, maar dat staat dus niet in de online artikelen van dit dagblad. Overigens wordt er verder niet zo moeilijk gedaan over het melden de afkomst in andere stukken van deze nogal populistische krant.
Wel staat er in 1 artikel over dit onderwerp dat de minderjarige jongens (6 stuks en geen 4 zoals BN/De Stem meldt) uit Lille-Sud komen en dat is een probleemwijk in Lille. Dat begrijp ik tenminste uit de andere artikelen.
Inmiddels staat de boel daar op z'n kop, omdat er idd dus niemand een poot heeft uitgestoken terwijl er minstens een dozijn mensen in de betreffende wagon aanwezig moest zijn. Het was dus niet zo dat het kleine coupe's waren.
Nogmaals, afschuwelijk. Onbegrijpelijk dat zoiets kan gebeuren zonder dat omstanders ingrijpen.
Maar ik vind het ook heel erg dat zo'n gebeurtenis wordt aangegrepen om weer gal te spuien en te generaliseren, terwijl we niet eens weten hoe het precies zit. Vind ik van weinig respect getuigen voor dat meisje.
quote:
Terreur in de Hitchcock-treinen van het Franse spoorPARIJS - Frankrijk raakt niet uitgepraat over de verkrachting op klaarlichte dag van een 21-jarige vrouw in een bomvolle trein. Niemand van de tweehonderd passagiers stak een hand uit toen de vrouw door een viertal jongeren werd uitgekleed en door twee van hen werd verkracht.
Bijna twee weken na het drama in de trein van Duinkerken naar Lille heeft zich nog niemand van de medereizigers gemeld bij de politie om te getuigen. Volgens een woordvoerder van de Franse spoorwegen, SNCF, komt dat mede door de zware straf die hen boven het hoofd hangt. De Franse wet stelt haar burgers namelijk maximaal vijf jaar gevangenisstraf in het vooruitzicht als ze weigeren hulp te bieden aan een medeburger in nood. Dat geldt overigens niet alleen bij een verkrachting of moord. Ook als men niet ingrijpt bij een zelfmoordpoging of zelfs bij een hongerstaking kan een dergelijke straf worden opgelegd.
,,Door de massale publiciteit over de verkrachting zal niemand zich twee weken nadien nog als lafaard willen presenteren``, verklaarde een politiewoordvoerder desgevraagd.
Van de kant van het Openbaar Ministerie is al gesuggereerd dat in dit specifieke geval uitzonderingen kunnen worden gemaakt. ,,De wet biedt de mogelijkheid dat getuigen gevrijwaard worden van vervolging als ze zich alsnog melden``, zo liet een officier van justitie weten.
De vraag waarom iedereen in de trein zich afzijdig heeft gehouden beheerste het hele pinksterweekeind tal van radio- en tv-programma`s. ,,Omdat mensen bang zijn een mes tussen de ribben te krijgen als ze zich er mee bemoeien``, is het korte antwoord van Azouz Begag, socioloog bij het (regerings)instituut voor wetenschappelijk onderzoek CNRS. ,,Om zich te beschermen, doen ze alsof ze niet zien wat er rondom hen gebeurt. Door weg te kijken, treedt onbewust een proces in werking waarbij mensen zich afsluiten van de werkelijkheid. In de trein tussen Duinkerken en Lille lijkt dat in extreme mate het geval te zijn geweest. Men weigert te kijken, men weigert te handelen. Vergelijk het met een ruzie in de metro waarbij de man zijn vrouw slaat. Moet je tussenbeide komen of niet? Wat is er tussen die twee gaande? Je weet het niet, dus je bemoeit je er niet mee.``
Begag gelooft dat er sprake is van een steeds grotere vereenzaming. ,,Fransen zijn vrijwel allen afkomstig uit een dorp, waar iedereen elkaar kende, waar de sociale controle groot was. In een stad is dat gevoel verdwenen. Je kent elkaar niet en er zijn geen herkenningspunten. We zien dagelijks dingen om ons heen gebeuren, waarbij iedereen weet: hier moet ik iets doen. Individueel gebeurt dat ook wel maar de massa doet niets.``
Anita Rémy (52) acht de SNCF voor een deel medeschuldig aan de golf van agressie die de Franse spoorwegen teistert. ,,De spoorwegen controleren niet meer. Iedereen kan zomaar in- en uitstappen. Je bent je leven niet meer zeker in de trein.``
De vrouw weet waarover ze spreekt. Ze werd in februari vorig jaar verkracht in de sneltrein van Straatsburg naar Marseille. Rémy had een couchette in de eerste klas en werd vlak voor Marseille overvallen.
,,Ik schreeuwde dat ik zijn moeder had kunnen zijn, dat ik een oude vrouw ben. Maar niets hielp. Ik kreeg een mes op m`n keel.`` Hij rukte haar de kleren van het lijf en verkrachtte haar. Vervolgens trok hij aan de noodrem en stapte de trein uit.
Anita Rémy heeft de SNCF voor de rechter gesleept. Ze beschuldigt het spoorwegbedrijf ervan, dat het alle elementaire voorzorgsmaatregelen achterwege laat om de veiligheid van haar passagiers te garanderen. Vooral vrouwen zijn hun leven niet zeker, zegt ze. ,,In heel Frankrijk rijden dagelijks, dag en nacht, Hitchcock-treinen rond. Het is je reinste terreur.``
quote:Heel erg opvallend, maar elke keer als ik in een reply jouw woorden of zinsconstrucite gebruik ben je er als de kippen bij om me op de vingers te tikken. Misschien een reden om eerst eens je eigen post na te lezen voordat je hem invoert?
Op dinsdag 05 juni 2001 20:02 schreef MacBeth het volgende:
Nu generaliseer jij rechts, doet alsof we allemaal de olifant in de porseleinkast zijn zoals één poster hier doet.Er zijn hier genoeg mensen die ook de 'rechtse' mening hebben (allochtonen zijn vaker crimineler, een probleem dat iedereen zou moeten erkennen om tot een oplossing te komen), en toch niet vervallen in 'k*tmarrokanen' en dat soort woorden.
quote:Niemand tot nu toe:
Op dinsdag 05 juni 2001 23:57 schreef Dr_Crouton het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het met de bewijslast gaat omdat de kans klein is dat iemand wil getuigen
quote:
Bijna twee weken na het drama in de trein van Duinkerken naar Lille heeft zich nog niemand van de medereizigers gemeld bij de politie om te getuigen. Volgens een woordvoerder van de Franse spoorwegen, SNCF, komt dat mede door de zware straf die hen boven het hoofd hangt. De Franse wet stelt haar burgers namelijk maximaal vijf jaar gevangenisstraf in het vooruitzicht als ze weigeren hulp te bieden aan een medeburger in nood. Dat geldt overigens niet alleen bij een verkrachting of moord. Ook als men niet ingrijpt bij een zelfmoordpoging of zelfs bij een hongerstaking kan een dergelijke straf worden opgelegd.
,,Door de massale publiciteit over de verkrachting zal niemand zich twee weken nadien nog als lafaard willen presenteren``, verklaarde een politiewoordvoerder desgevraagd.
Van de kant van het Openbaar Ministerie is al gesuggereerd dat in dit specifieke geval uitzonderingen kunnen worden gemaakt. ,,De wet biedt de mogelijkheid dat getuigen gevrijwaard worden van vervolging als ze zich alsnog melden``, zo liet een officier van justitie weten.
quote:Amen.
Waar gaat dit over? Zijn we nu weer in een rassendiscussie beland?
Alsof verkracht worden door een allochtoon erger is dan een autochtoon! Als je zo denkt, dan ben je echt goed ziek in je hoofd.
Dat is dus ook één van de redenen waarom ik zo tegen het vermelden van de afkomst van de daders ben (topic is helaas verloren gegaan in de crash).
Kijk eens naar het verloop van dit topic en trek dat eens door naar de huidige samenleving en dan merk je al snel dat degenen die dit hebben laten verzanden in een rassendiscussie precies dat zijn waar ze zo vaak bang zijn om voor uitgemaakt te worden. Men ziet geen moordzaak, men ziet een moordende allochtoon. Men ziet geen verkrachtingszaak, men ziet 6 allochtone beesten.
Hoe kan het in godsnaam, dat aan de hand van één artikel (één geval) gediscussieerd wordt over hele bevolkingsgroepen?
Denk daar maar eens over na en bedenk dan nog maar eens of je niet toch bent waar je zo bang voor bent om genoemd te worden.
Die hele afkomst kan me echt geen fuck boeien. Wat ik veel interessanter vind is waarom niemand ingreep. Er werd al geopperd dat het kuddegedrag was en dat is denk ik ook wel zo... kijken naar elkaar maar geen poot uitsteken. Gezamenlijk 'wordt de verantwoordelijkheid gedragen' en in die gezamenlijke verantwoordelijkheid gaat het individu verloren. Het is een manier om je eigen geweten zuiver te houden door te zeggen 'Ja maar hij deed ook niks'. Van de andere kant kan ik gewoon niet snappen dat niemand niet eens aan de noodrem trok oid. Als iemand verbaal lastig wordt gevallen zal ik niet zo snel iets doen, maar bij een verkrachting... dat snap ik niet. D'r zaten waarschijnlijk ook wel vaders tussen de overige passagiers... dat die geen jeukende klauwen krijgen, daar kan ik geen touw aan vast knopen.
Natuurlijk zijn die 6 personen de daders, maar de omstanders die geen poot uitstaken zijn net zo schuldig. Zij creëerden door hun laksheid in feite een 'veilige' situatie voor de daders. Zonder 'hun medewerking' was het niet gebeurd... straffen dus, ook al bekennen ze, want dat bekennen is in principe ook alleen maar de put dempen als het kalf verdronken is.
quote:Nee, de zoveelste rechts vs links slag om de vraag of allochtonen al dan niet gemiddeld crimineler zijn. Niet zozeer ten aanzien van deze verkrachting, maar eerder algemeen. Is idd off-topic, maar zolang de meningen nog zover uit elkaar liggen (en rechts toch echt de feiten aan zijn zijde heeft, maar links die feiten verwerpt als 'anders intrepreteerbaar') zal deze clash nog vaak voorkomen.
Waar gaat dit over? Zijn we nu weer in een rassendiscussie beland?
Alsof verkracht worden door een allochtoon erger is dan een autochtoon! Als je zo denkt, dan ben je echt goed ziek in je hoofd.
quote:Dat is het ergste niet, ze kunnen er (in Frankrijk) vijf jaar cel voor krijgen, dat schrikt af.
Die daders en de omstanders die geen vinger hebben uitgestoken horen een zware straf te krijgen, daar maak ik me meer druk om.
Ik ben benieuwd hoe het met de bewijslast gaat omdat de kans klein is dat iemand wil getuigen want dan geven ze toe dat ze niets hebben gedaan om die hufters tegen te houden
Ik ben het met Lithion eens dat het interessante aan dit voorval niet zozeer de afkomst is, maar de reactie van de omstanders...
quote:Voornamelijk het feit dat meneer het nog steeds over feiten heeft terwijl een generalisatie wel heel erg op de loer ligt, stoort de gemiddelde Fok!ker. Mij voornamelijk. De meesten weten gelukkig wel hoe klein de stap van het aanwijzen van een 'probleemgroep' naar radicale 'oplossingen' is uit WOII. Dat het hier niet meteen zover uit de hand zal lopen is omdat het nog om een redelijk kleine groep schreeuwers gaat die zich nogal snel laten beinvloeden. Wat ik wel zorgbarend vind is dat er precies dezelfde elementen inzitten die je bij rassenhaat terugziet, zoals chauvinisme en het creeren van een gezamelijke vijand.
Op woensdag 06 juni 2001 01:15 schreef MacBeth het volgende:
Nee, de zoveelste rechts vs links slag om de vraag of allochtonen al dan niet gemiddeld crimineler zijn. Niet zozeer ten aanzien van deze verkrachting, maar eerder algemeen. Is idd off-topic, maar zolang de meningen nog zover uit elkaar liggen (en rechts toch echt de feiten aan zijn zijde heeft, maar links die feiten verwerpt als 'anders intrepreteerbaar') zal deze clash nog vaak voorkomen.
Dat bijvoorbeeld Macbeth de souplesse heeft van een olifant die met 4 gespalkte poten een opengebroken trambaan oversteekt blijkt wel uit de volgende quotes:
quote:
Op woensdag 06 juni 2001 01:15 schreef MacBeth het volgende:
Ik ben het met Lithion eens dat het interessante aan dit voorval niet zozeer de afkomst is, maar de reactie van de omstanders...
quote:I rest my case...
Op maandag 04 juni 2001 15:22 schreef MacBeth het volgende:
Ik zou daar een mooie uitdaging in gezien hebben, "hoe bereik ik maximale verbouwing van een allochtone verkrachtersklotekop in 10 seconden?".
quote:doe eens een google search naar: Kameda, Sugimori, collective entrapment
Potential dangers in group decision-making (cont'd.)
Groupthink may be related to collective entrapment, the tendency of some groups to cling stubbornly to unsuccessful decisions in the face of evidence because they have invested so heavilyKameda and Sugimori (1993)
Als de groep niets doet dan doe jij ook niks. Punt. Ik ga verder niet uitleggen waarom ik haast wel zeker weet dat niemand ingrijpt in een volle trein.
quote:Ik zeg dus dat er een grote kans is dat jij, ik, mijn buurvrouw en haar vader geen poot zouden uitsteken. En niet omdat ik/wij asociaal ben/zijn maar omdat mensen kudde-denken.
Op woensdag 06 juni 2001 11:43 schreef baggio het volgende:
BELACHELIJK!!! Hoe haal je het in je hoofd om gewoon geen poot uit te steken.... De verkrachters mogen op de ouderwetse brandstapel en iedereen die erbij was en geen poot uitstak ook...
sad, but true.
quote:Er zit een trieste kern van waarheid in dit verhaal. Er is veel geschreven (en ook hier in de praktijk weer bewezen) over het zogenaamde 'bystander-effect' in de sociale psychologie.
Op woensdag 06 juni 2001 11:55 schreef torsoboy het volgende:[..]
Ik zeg dus dat er een grote kans is dat jij, ik, mijn buurvrouw en haar vader geen poot zouden uitsteken. En niet omdat ik/wij asociaal ben/zijn maar omdat mensen kudde-denken.
sad, but true.
Ik probeer me altijd heel erg goed in te leven in de situatie om hier een oordeel over te kunnen geven. Ik moet dan eerlijk zeggen dat ik het allemaal niet zo vanzelfsprekend vind om de held te gaan spelen hoe graag ik dat natuurlijk zou doen!! Verder werd ook ik bij het lezen van dit artikel letterlijk misselijk.
Off-topic: Het is toch: Oefening baart kinderen?
Ik schaam me ervoor om net als hun mensen genoemd te worden.
Damm waarom helpen we elkaar nooit in zulke situaties?
quote:Was het maar zo dat iedereen belangeloos een hand uit stak. Dan zouden dit soort afschuwelijke en frustrerende berichten vervangen worden door heldenverhalen.
Op woensdag 06 juni 2001 12:34 schreef FuzzyMaN het volgende:
Wat zijn mensen toch bang zeg en egoistisch. Niet te geloven.Ik schaam me ervoor om net als hun mensen genoemd te worden.
Damm waarom helpen we elkaar nooit in zulke situaties?
Ik denk dat veel afhangt van de situatie. Als ik met een paar van mijn vrienden ben, dan is de keuze waarschijnlijk makkelijk. Maar uit eigen ervaring weet ik dat ik in zo'n situatie eerst terugdeins om de situatie goed te kunnen inschatten. In veel gevallen van geweld is het leed dan al geschied, maar met een verkrachting door meerdere personen is dat natuurlijk niet het geval.
Onvoorstelbaar eigenlijk en heel treurig.
quote:Off-topic: Moeders baren kinderen. Oefening baard snor.
Op woensdag 06 juni 2001 12:24 schreef Forumpi het volgende:
Off-topic: Het is toch: Oefening baart kinderen?
quote:Ja, en dat was hetzelfde typetje dat een directe link legde tussen allochtonen en het gat in de ozonlaag.
Op maandag 04 juni 2001 16:02 schreef Dagootje het volgende:
Of zoals Theo Maassen zei, "Ik discrimineer niet, ik constateer alleen feiten".
Dat het belachelijke van die tekst je is ontgaan, en dat je dat hier gebruikt om je anti-buitenlander-mentaliteit te staven zegt mij genoeg ![]()
[on-topic]
Verschrikkelijk natuurlijk, en helemaal dat iedereen te beroerd was om een poot uit te steken. (zeker ook allemaal allochtonen, he Dagootje?)
Doet mij denken aan een gebeuren een jaar of tien geleden, toen een meisje verzoop bij een recreatieplas, en honderden mensen hebben staan toekijken zonder een poot uit te steken.
Was hier in Nederland.
Het meisje was allochtoon, by the way.
V.
quote:Over generalisatie gesproken..
Op dinsdag 05 juni 2001 12:10 schreef Ringo het volgende:
Ik laat mij liever 100 x tot de islam bekeren dan dat ik mijn ziel verkoop aan stakkers die dat zurig ruikende marktkoopmannengeloof van jou verkondigen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |