Yep, nu toch een poll voor de metalfans hier, zijn jullie niet blij
Op eerdere polls die ik hier heb gepost, voor niet-metalfans, heb ik voldoende reacties. Voor de volgende poll moet ik er, als ik goed geteld heb, minimaal nog drie hebben. Deze keer dus van metalfans.
De poll gaat over niet-metalfans vs. metalfans, ofwel, meningen, beelden, of in ergere gevallen stereotypes, discriminatie, vooroordelen, enz. Hoe denk jij dat niet-metalfans opkijken tegenover metalfans?
Hier zijn de vragen:
NOOT: De volgende vragen roepen op tot hokjes. Heb je daar moeite mee, nuanceer dan zoveel mogelijk, maar beantwoord wel alsjeblieft alle vragen.
1 Wat voor beeld denk jij dat niet-metalfans hebben van metalfans?
Geef je antwoord met behulp van verschillende leeftijdsgroepen en verschillende muzieksmaken als je dat makkelijker vindt. Voorbeelden:
Top40 luisterende jongeren
Alto's (jongeren die zich zien als alternatievelingen en niet naar metal luisteren)
Nu-metalfans (jongeren die zweren bij Korn, Linkin Park, enz)
Geen moer om metal muziek gevende dertigers/veertigers
Ex-metalfans, twintigers
Ex-metalfans, dertigers/veertigers
Vijftigers
Boven de vijftig
2 Heb je je ooit gediscrimineerd gevoeld vanwege je muzieksmaak? Zo ja, beschrijf de situatie. Ik bedoel dus zowel direct als indirect. Direct: Mensen die je anders gingen behandelen toen ze hoorden naar wat voor muziek je luisterde. Indirect: Mensen die vanwege bijvoorbeeld je kleding vermoedden of wisten dat je luistert naar metal en die je daarom anders behandelden.
3 Wat voor beeld heb jij zelf van niet-metalfans in vergelijking tot metalfans?
Hetzelfde lijstje categorieën als bij 1.
4 Heb je ooit je muzieksmaak als belemmering ervaren om met niet-metalfans om te gaan? Zo ja, waarom?
5 Hoe is de verhouding metalfans tegenover niet-metalfans in je vriendenkring? Ik bedoel dus, heb je meer metalfans dan niet-metalfans in je vriendenkring of juist andersom? Zo ongeveer, je hoeft geen precies beeld te geven.
6 Wat is je ethniciteit, geslacht en leeftijd?
Ik hoop dat jullie me willen helpen
PS *fluistert* Je kan natuurlijk kijken in het topic van niet-metalfans over metalfans, maar dat is niet echt de bedoeling
[Dit bericht is gewijzigd door Black_Tulip op 27-10-2003 22:06]
quote:Dan niet
Op maandag 27 oktober 2003 15:17 schreef DeWaasheid het volgende:
nee
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:19 schreef Black_Tulip het volgende:[..]
Dan niet
Moet jij weten...
2 Mensen die verstijfen als ze verstart naar het hoesje van bijv. Cradle of Filt kijken
3 meetsal Top40 luisterende jongeren zonder smaak.
4 Nee
5 Meer niet-Metalfans, levert geen problemen op (zolang ik geen metal draai).
6 Blank Man 23
quote:Dankje
Op maandag 27 oktober 2003 15:24 schreef Hidden_Horror het volgende:
1 Geen idee, erg verschillend2 Mensen die verstijfen als ze verstart naar het hoesje van bijv. Cradle of Filt kijken
3 meetsal Top40 luisterende jongeren zonder smaak.
4 Nee
5 Meer niet-Metalfans, levert geen problemen op (zolang ik geen metal draai).
6 Blank Man 23
quote:Prima.
Op maandag 27 oktober 2003 15:23 schreef Infernal het volgende:
Ik zal deze topic thuis beantwoorden.
quote:Jeez, heb je nix beters te doen?
Op maandag 27 oktober 2003 15:15 schreef Black_Tulip het volgende:
Yep, nu toch een poll voor de metalfans hier, zijn jullie niet blijOp eerdere polls die ik hier heb gepost, voor niet-metalfans, heb ik voldoende reacties. Voor de volgende poll moet ik er, als ik goed geteld heb, minimaal nog drie hebben. Deze keer dus van metalfans.
De poll gaat over niet-metalfans vs. metalfans, ofwel, meningen, beelden, of in ergere gevallen stereotypes, discriminatie, vooroordelen, enz. Hoe denk jij dat niet-metalfans opkijken tegenover metalfans?
Hier zijn de vragen:
NOOT: De volgende vragen roepen op tot hokjes. Heb je daar moeite mee, nuanceer dan zoveel mogelijk, maar beantwoord wel alsjeblieft alle vragen.
Geef je antwoord met behulp van verschillende leeftijdsgroepen en verschillende muzieksmaken als je dat makkelijker vindt. Voorbeelden:
Alto's (jongeren die zich zien als alternatievelingen en niet naar metal luisteren)
Ex-metalfans, twintigers
Vijftigers
Boven de vijftig2 Heb je je ooit gediscrimineerd gevoeld vanwege je muzieksmaak? Zo ja, beschrijf de situatie. Ik bedoel dus zowel direct als indirect. Direct: Mensen die je anders gingen behandelen toen ze hoorden naar wat voor muziek je luisterde. Indirect: Mensen die vanwege bijvoorbeeld je kleding vermoedden of wisten dat je luistert naar metal en die je daarom anders behandelden.
Hetzelfde lijstje categorieën als bij 1.4 Heb je ooit je muzieksmaak als belemmering ervaren om met niet-metalfans om te gaan? Zo ja, waarom?
5 Hoe is de verhouding metalfans tegenover niet-metalfans in je vriendenkring? Ik bedoel dus, heb je meer metalfans dan niet-metalfans in je vriendenkring of juist andersom? Zo ongeveer, je hoeft geen precies beeld te geven.
Ik hoop dat jullie me willen helpen
PS *fluistert* Je kan natuurlijk kijken in het topic van niet-metalfans over metalfans, maar dat is niet echt de bedoeling
quote:Genoeg hoor
Op maandag 27 oktober 2003 15:33 schreef Dissection het volgende:[..]
Jeez, heb je nix beters te doen?
2. Nee. Mensen zijn meestal zeer verbaast wanneer ze horen dat ik in een metalband speel en veel metalfestivals en concerten afstruin.
3. Iedereen moet maar lekker luisteren naar wat hij/zij leuk vind, dan is alles OK.
4. Nee.
5. Metal/niet Metal => 20/80
6. Blank, man, 26
Zoals ik zelf over metalfans dacht toen ik 12 was en net een beetje naar Metallica ging luisteren:
Agressieve mensen, maar dat idee veranderde na mijn eerste DOA.
Ik draai dus al best lang (14 jaar) mee in de "scene"
[Dit bericht is gewijzigd door akakiwi op 27-10-2003 15:56]
Het beeld dat ik heb van Top40 en nu-metal luisterende jongeren heb, is dat ze een door de commercie gestuurde smaak hebben. Ex-metalhead? Ken er een aantal die zeggen dat te zijn, maar die luisteren bijv. wel naar Iron Maiden enz.
Dertigers/veertigers/vijftigers is moeilijk te zeggen. De meesten moeten weinig tot niks hebben van metal, maar de vader van onze drummer (ik speel dus in een band (zie mijn sig voor de naam), is achter in de vijftig en die luistert regelmatig naar black- en death-metal
2. eigenlijk niet, doordeweeks draag ik voor mijn werk nl. 'gewone' kleding, wel ook zwart enz., maar bijv. geen shirts met mogelijk aanstootgevende prints. Verder komt het snel genoeg ter sprake, gezien mijn lange haar.
3. pfff. Ik veroordeel niemand om zijn/haar muzieksmaak, vooral lekker luisteren naar wat je wilt...
4. nee.
5. meer niet-metal dan metal. Voor mij geen probleem, zolang ze me niet doodgooien met hun muziek.
6. nl, m, 31
[Dit bericht is gewijzigd door bas-beest op 27-10-2003 15:49]
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 15:15 schreef Black_Tulip het volgende:1 Wat voor beeld denk jij dat niet-metalfans hebben van metalfans?
Dat het allemaal stomme boeren zijn.Alto's (jongeren die zich zien als alternatievelingen en niet naar metal luisteren)
Dat het allemaal maar schreeuwmuziek is en dat de luisteraars wel ok zijnNu-metalfans (jongeren die zweren bij Korn, Linkin Park, enz)
Dat ze er weinig aan vinden maar toch niet zo slecht als trance, gasten zijn wel okGeen moer om metal muziek gevende dertigers/veertigers
Dat het herrie is maargoed daar dachten mijn ouders ook van de rolling stonesEx-metalfans, twintigers
Vroeger toen de scene nog goed was was het wel gezellig, nu zijn het allemaal van die nu metal pupersEx-metalfans, dertigers/veertigers
Zie boven
Vijftigers
enge mensen die heel boos kijkenBoven de vijftig
Zie boven2 Heb je je ooit gediscrimineerd gevoeld vanwege je muzieksmaak?
Ja standaard verhaal, mensen die je niet kennen kijken wel eens raar, tegenwoordig geen last van. Zie er tegenwoordig ook normaler uit.3 Wat voor beeld heb jij zelf van niet-metalfans in vergelijking tot metalfans?
Niet zoveel geven om muziek zolang het maar gezellig is.Alto's (jongeren die zich zien als alternatievelingen en niet naar metal luisteren)
Zijn ok, luister er zelf ook naar.Nu-metalfans (jongeren die zweren bij Korn, Linkin Park, enz)
Beginnende metalheads vaak die nog zoveel goeie muziek niet kennen, maar het begin is er!Geen moer om metal muziek gevende dertigers/veertigers
Ach jah... iedereen wordt oudEx-metalfans, twintigers
Behoor ik ook half bij, maar voor de andere helft ben ik nog wel metalhead, super lui![]()
Iron maiden je hele leven wordt ook zo saai
Vijftigers
ehm? gewoon oudere mensenBoven de vijftig
Zie boven
4 Heb je ooit je muzieksmaak als belemmering ervaren om met niet-metalfans om te gaan? Zo ja, waarom?
Niet echt
Veel metalfans maar kan ook nog andere mensen![]()
Blank, man 27
quote:Ik beantwoord je vragen direct achter de vragen, in het vet. Ik hoop dat het zo leesbaar is. En nog wat; de antwoorden zijn 9vd10x pure speculatie.
Op maandag 27 oktober 2003 15:15 schreef Black_Tulip het volgende:
--Top40 luisterende jongeren
Zien metal als een minderwaardige groep, en vooral als een stereotypische groep. Alle metalfans zijn vies, hebben lang haar, suicidaal, werken bij de gemeentedienst en gebruiken drugs bij de vleet niet dus.
Zij zien metalfans meer als competitie dan als 'lotgenoten'.
Zij vinden de pure, oude metal 'voor hun tijd' of te oubollig.
Zij accepteren het fenomeen metalfans met moeite in de maatschappij, maar staan nog steeds versteld over de vriendelijkheid en openheid van de meeste metalfans.
Ex-metalfans, twintigers
"Het is een mooie tijd geweest, maar kleine jongens worden groot." (yeah, right).
"Iron Maiden, Judas Priest en Mötorhead is allemaal voor jouw tijd, zoon."
Vijftigers
Zij waarderen de muziek voor wat het is, maar geven er verder geen zak om (uitzonderingen daar uitgelaten).
Boven de vijftig
Zij zien metalfans als een gevaar voor de samenleving.
2 Heb je je ooit gediscrimineerd gevoeld vanwege je muzieksmaak? Zo ja, beschrijf de situatie. Ik bedoel dus zowel direct als indirect. Direct: Mensen die je anders gingen behandelen toen ze hoorden naar wat voor muziek je luisterde. Indirect: Mensen die vanwege bijvoorbeeld je kleding vermoedden of wisten dat je luistert naar metal en die je daarom anders behandelden.
Dit heb ik (nog) niet meegemaakt. Ik ben heel sociaal (eigen mening) en behulpzaam. Maar ik ben in het algemeen zo gesloten als de pest. Ik zou het niet hinderlijk vinden als mensen zich terughoudend opstellen; ik heb immers vreed' met mezelf, en als een ander dat niet heeft, dikke pech.
Hetzelfde lijstje categorieën als bij 1.
Met eenieder heb ik respect, behalve voor diegenen die kwaad over een ander uitspreken en beoefenen.
Nee, nog nooit. Ik hou mensen in hun waarde, ongeacht hun muzieksmaak. Want je personaliteit wordt maar voor een klein beetje bepaald door de muziek die je beluisterd. Het grootste deel is ook het meest de moeite waard om te leren kennen .
Die verhouding is, denk ik, iets meer metalfans dan niet-metalfans. Ik weet niet precies waarom, maar dat zou kunnen liggen aan de plaatsen waar ik doorgaans uitga (tja, ik ga ook naar disco's en skihutten uit , dus dat slaat ook nergenst op)
6 Wat is je ethniciteit, geslacht en leeftijd?wat was etniciteit ook al weer? Omdat je het zo lief vraag; ik ben een 21 jarig mannetje.
[Dit bericht is gewijzigd door The_NiteAngyl op 27-10-2003 16:03]
Werkelijk, ik sta versteld van het aantal mensen dat het niet blijkt te weten. Bepaal zelf maar of je dat als reden ziet om je meer of minder te schamen..
Ik denk dat de meningen erg uiteenlopen. Al krijg ik wel vaak het idee dat er op metalfans neergekeken wordt, erg veel mensen vinden het maar stomzinnige herrie met een hoop gebeul, en mensen vinden het vreemd dat veel metalfans in het zwart rondlopen en vaak met shockerende bandshirts rondlopen. Ik denk dat de algemene opinie niet zo positief is.
Heb je je ooit gediscrimineerd gevoeld vanwege je muzieksmaak?
Ik heb me een tijdje lang als typische metalhead gekleed, maar dat heb ik nu zo'n beetje achter me gelaten. In die periode is het me vaak opgevallen dat je nogal afkeurende blikken krijgt, voornamelijk van oudere mensen. Ze schijnen zelfs bang voor je te zijn.
Wat ik ook erg gemerkt heb, is dat je als metal-liefhebber kennelijk niet van andere vormen van muziek 'kunt' houden. Verklaring: iemand vraag je naar wat voor muziek je luistert, je noemt een aantal genres waaronder metal, en je bent volgens die persoon voor de rest van je leven een metalhead. Je schijnt alleen naar extreme muziek te luisteren, die andere dingen zijn ze al snel weer vergeten. Dat vind ik wat jammer.
Wat voor beeld heb jij zelf van niet-metalfans in vergelijking tot metalfans?
Die vraag kan ik onmogelijk beantwoorden, die groep omvat gewoon teveel verschillende mensen. Wel kan ik zeggen dat ik het jammer vind dat niet-metalfans vaak niet verder kijken dan een aantal cliche's, als het op metal aankomt. Metal wordt al snel gestigmatiseerd. Zo schijnen de meeste mensen niet te weten dat metal een zeer gevarieerd genre is, dat met zo'n beetje alle andere genres wel te combineren valt.
Een voorbeeld: ik liet eens aan een trance/hiphop liefhebber een liedje van Therion horen. Therion is een band die gebruik maakt van grootschalige koren. Toen die gast de eerste (zang)tonen van dat nummer hoorde, zei hij al "ze gaan al meteen weer lopen beulen", terwijl het gewoon een schitterend mannenkoor was. Echt ongelooflijk.
Heb je ooit je muzieksmaak als belemmering ervaren om met niet-metalfans om te gaan? Zo ja, waarom?
Nee, eerlijk gezegd niet. Ik ga namelijk alleen maar om met mensen die wat muziek betreft een vrij breed perspectief hebben, en ook al houden ze dan zelf niet van metal, ze respecteren het wel. Net zoals ik andere genres (van hun) waar ik niet naar luister wel respecteer. Ik heb dan ook bijna altijd wel wat muzikale raakvlakken met die mensen.
Hoe is de verhouding metalfans tegenover niet-metalfans in je vriendenkring?
Ik heb in m'n directe omgeving niet zoveel metal-vrienden, de meeste daarvan heb ik via internet ontmoet en ze wonen niet echt in de buurt. M'n meeste vrienden zijn niet typische metalfans, maar ze kunnen bepaalde bands wel waarderen. Ik heb ook niet zo'n behoefte aan 'typische metalvrienden', ik kan het wat dat betreft beter vinden met mensen die ook een wat bredere smaak hebben. Al kan ik met andere metal-liefhebbers uuuuuuuuren over het door ons geliefde genre praten.
Wat is je ethniciteit, geslacht en leeftijd?
Nederlandse, Man, 22 jaar.
quote:Moet je nagaan, ik lees zoveel literatuur, en dan nog niet zo'n woord weten
Op maandag 27 oktober 2003 16:16 schreef Black_Tulip het volgende:
Ethniciteit is afkomst, ofwel, heb je wel of niet twee Nederlandse ouders?Werkelijk, ik sta versteld van het aantal mensen dat het niet blijkt te weten. Bepaal zelf maar of je dat als reden ziet om je meer of minder te schamen..
Ik hoop dat ik (wij) je hiermee geholpen hebben met je project. Nog veel succes!
2:
-Direct: Ja wel een paar keer gehad, maar dan moeten ze je gewoon een beetje beter kennen en dan is het wel voorbij.
-Indirect: Ik draag geen kleding die zeg maar bij de metal "scene" passen. Gewoon een "normale" jongen
3: Ja het enige afwijkende beeld die ik kan oproepen is bij jongens/meiden die graag naar die R&B (enz, enz, enz) muziek luisteren. Dan heb ik toch gauw het idee dat die dat taaltje leuk gaan overnemen enzo. Ach maar ik weet dan ook wel weer dat ik overdrijf... toch...?
4: Nee, nooit gehad.
5: Ik heb een paar vrienden die houden metal/nu-metal, een paar die van dance/trance/techno enz houden, paar die van R&B enz. houden enzovoorts. Het is redelijk verdeeld denk ik zo.
6: Nederlander, man, 19 jaar.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Veel succes!
Mocht er iemand interesse hebben in het eindresultaat, mail me dan ff en ik stuur (zodra het af is natuurlijk ) een mail terug
Seborik, Summoner, yep..... SLOTJE
zon beetje net als Top40
Zoals al eerder gezegd, meestal zijnhet de eerste hardere bands die ze luisteren na hun backstreet boys periode, en hebben nog niet echt wat te zeggen
Herriemakers, wat eventueel hun kinderen zouden kunnen "verzieken" met hun duivelse muziek
Ex-metalfans, twintigers
Die weten wat het is om metalhead te zijn, en zullen meestal nix negatiefs over metalheads te zeggen hebben, ze zullen wel een gezinnetje hebben ofzo en de muziek minder belangrijker hebben gevonden
Vijftigers
Boven de vijftig
Herriemakers, wat eventueel hun kinderen zouden kunnen "verzieken" met hun duivelse muziek
2 Heb je je ooit gediscrimineerd gevoeld vanwege je muzieksmaak?
Owjah, zeker weten, ben er zelfs een keer bijna in mekaar voor geslagen worden, en word dagelijks viez aangekeken. Als ik ergens ben in mn "metal outfit" kijken mensen me altijd aan van wat een schooier.
Dus zowel direct als indirect
Nou, ik laat ieder in zen waarde, laat iedreen luisteren wattie wil, tuurlijk lach ik wel eens mensen uit om hun muzieksmaak, maar zal nooit iemand beoordelen omdat ie bepaalde muziek luistert.
Njah, meer uit mekaar groeien omdat we andere muziek luisterde heeft geleid dat ik wel wat vrienden van de basisschool op de middelbare shool ben kwijtgeraakt jah
Ik heb heeeel erg weinig niet-metalfans, waarschijnlijk omdat ik alleen maar op plaatsen kom waar metalheads komen, kga bijvoorbeeld nooit naar discotheken, clubs, maar zit altijd in een hard rock cafe en ook wel eens af en toe in een Irish Pub
Nederlands blanke man van 18
quote:haha jah dat hoop ik toch, kheb het toch niet voor nix getikt he
Op maandag 27 oktober 2003 21:58 schreef Black_Tulip het volgende:
Dat noemen ze perfecte timingHij komt erin, maar dit is de laatste.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |