FOK!forum / Muziek / Wat is ontoegankelijk?
MuadDibzondag 3 juni 2001 @ 21:58
In het topic over Radiohead werd een paar keer de (wel of niet) ontoegankelijkheid van de muziek aangehaald. Wat vinden jullie ontoegankelijke muziek?

Zelf vind ik muziek ontoegankelijk als het behoorlijk afwijkt van de "standaard" muziek wetten (couplet-refrein-couplet, 4-kwartsmaat enz.). Artiesten als Zappa, Beefheart, VanderGraaf Generator, King Crimson en wat moderner Tool, Aphex Twin en dus de laatste 2 albums van Radiohead.

Overigens zie ik ontoegankelijk niet als waardeoordeel, sommige bands zijn prima te pruimen (Crimson roeleert!) anderen heb ik wat meer moeite mee (bijv. Beefheart).

menjozondag 3 juni 2001 @ 22:06
Ik vind muziek 'ontoegankelijk' als het veel tijd kost om tot me door te dringen. Nu heb ik bij de meeste muziek tijd nodig om er aan te wennen, maar bij sommige muziek kost het meer tijd dan gemiddeld (meer dan +- 5 keer luisteren) om de structuur en het geluid door te krijgen.
Koekepanzondag 3 juni 2001 @ 22:07
Veel muziek moet je leren luisteren toch? Helaas zijn zoveel luisteraars 'lui', imho, vandaar de beroerde samenstelling van de top40.
dr_diabloszondag 3 juni 2001 @ 22:08
ik vergelijk de muziek van bovengenoemde bands altijd een beetje met modernistische kunst, van die abstracte dingen waar ik met de beste wil van de wereld helemaal NIX in zie. Net als die laatste 2 radiohead albums eigenlijk, ik vind het echt belachelijke muziek. Alleen omdat het 'radiohead' is vind iedereen het goed en mooi.
MuadDibzondag 3 juni 2001 @ 22:10
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:08 schreef dr_diablos het volgende:
ik vergelijk de muziek van bovengenoemde bands altijd een beetje met modernistische kunst, van die abstracte dingen waar ik met de beste wil van de wereld helemaal NIX in zie. Net als die laatste 2 radiohead albums eigenlijk, ik vind het echt belachelijke muziek. Alleen omdat het 'radiohead' is vind iedereen het goed en mooi.
Alle muziek is abstract!
En top40 hitje vergelijk ik dan maar met dan maar met "Iedereen kan schilderen".
MuadDibzondag 3 juni 2001 @ 22:15
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:08 schreef dr_diablos het volgende:
Alleen omdat het 'radiohead' is vind iedereen het goed en mooi.
Naamsbekendheid scheelt inderdaad een hoop, maar blijkbaar vind niet iedereen het goed, jij bijvoorbeeld niet.
menjozondag 3 juni 2001 @ 22:18
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:10 schreef MuadDib het volgende:

[..]

Alle muziek is abstract!


Ik vind het toch niet echt abstract als Andre Hazes zingt dat ie een beetje verliefd is..
Koekepanzondag 3 juni 2001 @ 22:19
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:18 schreef menjo het volgende:

[..]

Ik vind het toch niet echt abstract als Adre Hazes zingt dat ie een beetje verliefd is..


Das de inhoud. Bovendien is het zo gemakkelijk omdat je eraan gewend bent, de refrein/couplet-structuur en de vierkwartsmaat en de bridge etc. Een Chinees vindt het misschien wel kunst!
menjozondag 3 juni 2001 @ 22:22
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:19 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Das de inhoud. Bovendien is het zo gemakkelijk omdat je eraan gewend bent, de refrein/couplet-structuur en de vierkwartsmaat en de bridge etc. Een Chinees vindt het misschien wel kunst!


Ja maar dat is hetzelfde als dat een rembrant niet herkenbaar is voor iemand van een andere planeet.
Ik vind Andre toch wel behoorlijk figuratief..
MuadDibzondag 3 juni 2001 @ 22:22
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:19 schreef Koekepan het volgende:
Een Chinees vindt het misschien wel kunst!
Over ontoegankelijke muziek gesproken! Chinese muziek vind ik ook vrij moeilijk te doorgronden.
Scyllazondag 3 juni 2001 @ 22:23
Hmmmz...muziek die ik een paar keer echt goed moet luisteren,die ik echt moet kennen,is ontoegankelijk.Als je een liedje hoort en je hebt meteen zoiets van,heej,das een goed nummer,dan is het toegankelijk.Denk ik.

Het wil ook niet zeggen dat ontoegankelijke muziek slechte muziek is,integendeel zelfs.

* Scylla vind dat je voor "ontoegankelijke" muziek moeite moet doen om er toegang tot te krijgen

Koekepanzondag 3 juni 2001 @ 22:24
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:22 schreef menjo het volgende:
Ja maar dat is hetzelfde als dat een rembrant niet herkenbaar is voor iemand van een andere planeet.
Ik vind Andre toch wel behoorlijk figuratief..
Okee, ik kan ook niet echt met je oneens zijn dat het triviale muziek is, maar dat ligt dan wel aan onze muzikale traditie.

Chinese muziek is inderdaad niet echt makkelijk nee, maar ik vind dat ze onwijs mooie instrumenten hebben.

MuadDibzondag 3 juni 2001 @ 22:25
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:23 schreef Scylla het volgende:
* Scylla vind dat je voor \"ontoegankelijke\" muziek moeite moet doen om er toegang tot te krijgen
Ik heb het een paar keer moeten lezen maar ik me wel vinden in die uitspraak.
Koekepanzondag 3 juni 2001 @ 22:34
verkeerde topic
dr_diabloszondag 3 juni 2001 @ 22:35
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:15 schreef MuadDib het volgende:
blijkbaar vind niet iedereen het goed, jij bijvoorbeeld niet.
nee, maar ik ben niet iedereen

ik ben het er inderdaad mee eens dat ontoegangelijke muziek muziek is waar je een zekere tijd voor nodig hebt om er toegang tot te krijgen.
ik was tot voor kidA echt een radiohead-fan maar van die nieuwe liedjes wordt ik zo ontzettend zenuwachtig, daar kan ik niet naar luisteren. Hetzelfde heb ik eigenlijk met Jody Bernal, ik vraag me af of dat dan ook ontoegankelijke muziek is ?

Man_in_a_Shedzondag 3 juni 2001 @ 22:44
Ik vind muziek helemaal niet zo ontoegankelijk. Iemand begon hier over kunst. Daar wil ik wel even op in gaan.

Ik weet niet of jullie hier bekend zijn met de schilder Kandinsky? Hij was een expressionist en hij hij maakte abstracte schilderijen met veel kleuren en vormen, die werkelijk niets voorstelden. Het verband met de bekende wereld is volledig zoek, tenminste in zijn later werk. In zijn eerste werken zijn nog wel dingen te herkennen, omdat ie bang was dat men abstracte kunst als een decoratief patroontje ging zien.

Waarom ik hierover begin? Nou, Kandinsky was dus nogal jaloers op de muziek, omdat die rechstreeks op je gevoel inwerkte. Je ziet niks, je hoort alleen maar. Vanuit dat oogpunt is muziek dus abstract.

Maar goed, heden hebben wij een Top40 en Andre Hazes. En dat verandert voor mij althans de zaak een beetje. Een groot deel van de Top 40 is in mijn opinie figuratief. Waarom? De songstructuren, accoorden en meestal helaas ook de teksten zijn heel herkenbaar. Je hebt het allemaal al eens eerder gehoord in een andere vorm en het past precies in je wereld. Net als een schilderij van een landschapje. Sommige maken die landschapjes erg knap, maar vaak is het gewoon iets wat al 10x eerder is gedaan.

Om Radiohead er maar eens bij te slepen dan. Zij maken muziek die op het eerste gehoor niet bekend klinkt en je moet dan ook moeite doen om een aanknopingspunt te vinden waar je je aan 'vast' kunt houden. Na een aantal keren luisteren raak je gewend aan de nieuwe 'input' en begint de muziek een soort asociatie patroon met je emoties, zodat die muziek echt een bepaalde emotie losmaakt in je, wat andere muziek niet doet. Het wordt dus een beetje speciaal, of juist niet.

Het gaat erom, dat bij de Top 40 &co producers inspelen op dat herkenningspatroon. Zij weten wat de pubetertjes fijn vinden klinken en maken dus aan de lopende band muziek die diezelfde emotie oproept als al die andere nummertjes die die mensjes mooi vinden. En voila, een hitje.

Ben ik duidelijk? Geen idee. Ik houd eerlijk gezegd meer van abstracte muziek. Het is ook zo dat cd's soms lading krijgen, doordat je het moment herinnerd waar op je die muziek hoorde en er gebeurde iets bijzonders. Die emoties blijven gelinkt met een bepaalde plaat en dat kan de ervaring alleen maar mooier maken.

Bij het luisteren van KID A werkt de muziek bij mij trouwens echt heel sterk, want ik krijg er vaak meteen beelden bij. Het werkt heel erg inspirerend. Dat heb ik niet bij Top 40 muziek, omdat mijn hersenen eigenlijk nauwelijks nieuwe dingen registreren en ze 'slapen' dus ook eigenlijk wat dat betreft dan .. misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

Kimmiezondag 3 juni 2001 @ 22:56
Leuk topic, ik vind het ook lastig om te zeggen wat het betekent. Gebruik dan meestal maar de termen: de muziek heeft een ‘scherp randje’.
Even wat quotes en reacties:
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:07 schreef Koekepan het volgende:
Veel muziek moet je leren luisteren toch? Helaas zijn zoveel luisteraars 'lui', imho, vandaar de beroerde samenstelling van de top40.
Misschien is het niet alleen een kwestie van ‘luiheid.’ Maar eerder je hebt er gevoel voor of niet. Ik ben soms ook bere lui maar had als jong meisje als snel een andere muzieksmaak dan de ‘rest’.
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:08 schreef dr_diablos het volgende:
ik vergelijk de muziek van bovengenoemde bands altijd een beetje met modernistische kunst, van die abstracte dingen waar ik met de beste wil van de wereld helemaal NIX in zie. Net als die laatste 2 radiohead albums eigenlijk, ik vind het echt belachelijke muziek. Alleen omdat het 'radiohead' is vind iedereen het goed en mooi.
Niet alle modernisten schilderden abstract
Niet omdat het Radiohead is, is het goed hoor, als ze gewoon shit zouden maken dan zou dat zeker wel gezegd worden, kom op niet te simpel zeg.
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:22 schreef MuadDib het volgende:


Over ontoegankelijke muziek gesproken! Chinese muziek vind ik ook vrij moeilijk te doorgronden.


Ja omdat je de culturele betekenis er niet van kent, lijkt mij. Volgens mij kan je dat niet zo vergelijken. Daar zitten ook nog hele andere barrières tussen.


De vergelijkjing met kunst is zeer interessant ik zal de laatste post nog eens ff goed doorlezen.

Kimmiezondag 3 juni 2001 @ 23:02
quote:
Op zondag 03 juni 2001 22:44 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Ik weet niet of jullie hier bekend zijn met de schilder Kandinsky? Hij was een expressionist en hij hij maakte abstracte schilderijen met veel kleuren en vormen, die werkelijk niets voorstelden. Het verband met de bekende wereld is volledig zoek, tenminste in zijn later werk. In zijn eerste werken zijn nog wel dingen te herkennen, omdat ie bang was dat men abstracte kunst als een decoratief patroontje ging zien.

Waarom ik hierover begin? Nou, Kandinsky was dus nogal jaloers op de muziek, omdat die rechstreeks op je gevoel inwerkte. Je ziet niks, je hoort alleen maar. Vanuit dat oogpunt is muziek dus abstract.

Maar goed, heden hebben wij een Top40 en Andre Hazes. En dat verandert voor mij althans de zaak een beetje. Een groot deel van de Top 40 is in mijn opinie figuratief. Waarom? De songstructuren, accoorden en meestal helaas ook de teksten zijn heel herkenbaar. Je hebt het allemaal al eens eerder gehoord in een andere vorm en het past precies in je wereld. Net als een schilderij van een landschapje. Sommige maken die landschapjes erg knap, maar vaak is het gewoon iets wat al 10x eerder is gedaan.


Volkomen mee eens.
quote:
Om Radiohead er maar eens bij te slepen dan. Zij maken muziek die op het eerste gehoor niet bekend klinkt en je moet dan ook moeite doen om een aanknopingspunt te vinden waar je je aan 'vast' kunt houden. Na een aantal keren luisteren raak je gewend aan de nieuwe 'input' en begint de muziek een soort asociatie patroon met je emoties, zodat die muziek echt een bepaalde emotie losmaakt in je, wat andere muziek niet doet. Het wordt dus een beetje speciaal, of juist niet.

Het gaat erom, dat bij de Top 40 &co producers inspelen op dat herkenningspatroon. Zij weten wat de pubetertjes fijn vinden klinken en maken dus aan de lopende band muziek die diezelfde emotie oproept als al die andere nummertjes die die mensjes mooi vinden. En voila, een hitje.

Ben ik duidelijk?


Ja zeker.
quote:
Bij het luisteren van KID A werkt de muziek bij mij trouwens echt heel sterk, want ik krijg er vaak meteen beelden bij. Het werkt heel erg inspirerend. Dat heb ik niet bij Top 40 muziek, omdat mijn hersenen eigenlijk nauwelijks nieuwe dingen registreren en ze 'slapen' dus ook eigenlijk wat dat betreft dan .. misschien dat dat er iets mee te maken heeft?
Jee wat heb jij dat handig verpakt in woorden. Ik ben het helemaal met je eens.

Maar ik haal er alleen niet exact uit waarom dat de ene persoon genoeg heeft aan Top40 gerammel en de ander dus die meerwaarde in de muziek nodig heeft. Dat vind ik ook wel interessant om te weten.

menjozondag 3 juni 2001 @ 23:05
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:02 schreef Kimmie het volgende:

Maar ik haal er alleen niet exact uit waarom dat de ene persoon genoeg heeft aan Top40 gerammel en de ander dus die meerwaarde in de muziek nodig heeft. Dat vind ik ook wel interessant om te weten.


Dat is denk ik hetzelfde verschil als met andere kunstvormen, zoals film en literatuur. Sommigen hebben genoeg aan een kasteelromannetje, terwijl anderen hun hersens willen kraken op harde literatuur.
Kimmiezondag 3 juni 2001 @ 23:06
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:05 schreef menjo het volgende:

[..]

Dat is denk ik hetzelfde verschil als met andere kunstvormen, zoals film en literatuur. Sommigen hebben genoeg aan een kasteelromannetje, terwijl anderen hun hersens willen kraken op harde literatuur.


Idd ook daar blijf ik me altijd het Waarom bij afvragen.
Koekepanzondag 3 juni 2001 @ 23:08
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:06 schreef Kimmie het volgende:
Idd ook daar blijf ik me altijd het Waarom bij afvragen.
Verveling.

Hoe ontwikkelder je smaak, hoe sneller je de schrijver/componist betrapt op een te 'gemakkelijk' deuntje of boek. En dat is niet spannend, dat gaat de keel uithangen. Denk ik.

PaRoDiUzZzondag 3 juni 2001 @ 23:11
Ontoegankelijk{positief} : Muziek die je meerdere keren kan luisteren terwijl je er steeds nieuwe effecten/themas in vind

Ontoegankelijk{negatief} : muziek die je continue hoort , maar waar je geen bepaalde emotie bij kan creeren

Man_in_a_Shedzondag 3 juni 2001 @ 23:15
Ik denk dat het te maken heeft met dat sommige mensen veel anderen dingen aan hun hoofd hebben, zodat ze zich niet echt op 1 dingen kunnen concentreren dus heb je muziek nodig die je makkelijk oppikt en dus makkelijk pleziert. Ze kijken niet verder dan hun neus lang is, want dit klinkt leuk terwijl ze wat anders doen. Hangt ook van je interesse in muziek af natuurlijk.

In discotheken hetzelfde. Je hebt op dat moment meer aan je hoofd dan muziek luisteren, dus zet je geen Everything in it's right place op, want je moet ondertussen ook nog dansen, kletsen, om je heen kijken of alles tegelijk . Misschien is dat het?

En sommige mensen hebben gewoon geen zin in hersenstimulatie en doen liever wat anders met hun hersentjes, mochten die aanwezig zijn . Okee, dat is misschien wat kort door de bocht, maar ja. Sommige mensen houden de hersenactiviteit zo laag mogelijk zullen we maar zeggen. Voor die mensen is er de top 40. Oh ja, op het werk ook trouwens. AL werk ik ook het fijnst met Radiohead, maar da's weer omdat ik daar al aan gewend ben. Ik ken mensen die absoluut niet kunnen leren als ze een nieuwe cd opzetten die ze nog niet kennen. Dan moet je gewoon je aandacht even concentreren op 1 ding en veel mensen kunnen dat niet

Kimmiezondag 3 juni 2001 @ 23:18
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:15 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Ik denk dat het te maken heeft met dat de pubertjes veel anderen dingen aan hun hoofd hebben, zodat ze zich niet echt op 1 dingen kunnen concentreren dus heb je muziek nodig die je makkelijk oppikt en dus makkelijk pleziert. Ze kijken niet verder dan hun neus lang is, want dit klinkt leuk terwijl ze wat anders doen.
Hmmm, lijkt me niet. Jij bent toch ook ooit puber geweest, sorry heb niet naar je leeftijd gekeken...
Khad het ook altijd erg druk als puber maar ik hield echt niet van muziek die ik makkelijk kon oppikken.
quote:
En sommige mensen hebben gewoon geen zin in hersenstimulatie en doen liever wat anders met hun hersentjes, mochten die aanwezig zijn . Okee, dat is misschien wat kort door de bocht, maar ja. Er zijn mensen die niet zoveel hersenactiviteit willen. Kijk maar naar de top 40 .
FF kijken bedoel je hiermee dat mensen met meer hersens ook sneller van 'de betere' muziek houden?
Als ik naar praktijkvoorbeelden kijk, moet ik eigenlijk Ja antwoorden op mijn eigen vraag.
Man_in_a_Shedzondag 3 juni 2001 @ 23:20
Haha.. ik was net te laat... ik las het even over en kwam tot de conclusie dat het woord puber natuurlijk heel fout was..... Ik heb hem dan meteen verbeterd, maar toen was jij daar alweer met je reactie . Nah ja.... dat was dus nogal fout.. sorry.

Maar goed, ik heb me er niet echt veel mee bezig gehouden, dus ik schrijf maar even wat ik denk dat het is. Misschien moet ik er nog even wat langer over nadenken...

Kimmiezondag 3 juni 2001 @ 23:21
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:20 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Haha.. ik was net te laat... ik las het even over en kwam tot de conclusie dat het woord puber natuurlijk heel fout was..... Ik heb hem dan meteen verbeterd, maar toen was jij daar alweer met je reactie . Nah ja.... dat was dus nogal fout.. sorry
Ja ik zat al te lezen, waar heb ik die quote toch vandaan geplukt
menjozondag 3 juni 2001 @ 23:22
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:06 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Idd ook daar blijf ik me altijd het Waarom bij afvragen.


Sommige mensen zijn gewoon bereid zich meer in te spannen om hun entertainment te begrijpen. Waarom ? ik zou het ook niet zo 123 weten... waarom houdt de ene persoon meer van blauw en de ander meer van groen?

Je kunt jezelf natuurlijk wel trainen om sneller nieuwe structuren in muziek/literatuur/etc. te doorzien en begrijpen...

dr_diabloszondag 3 juni 2001 @ 23:22
bij muziek voel ik hetzelfde als wanneer ik een schilderij bekijk. ik zeg dan altijd:

"ik moet kenne zien wat 't is"

dit geldt voor mij bij muziek dus ook zo. Toch zie ik mezelf niet als iemand die zich nooit dingen afvraagd of die simpel over dingen denkt. ik vind het altijd een beetje raar als mensen zeggen dat ze...zeg, een kraftwerk nummer van 28 minuten goed vinden. of dat ze 3 uur naar een kandinsky kunnen kijken.

but maybe I'm just shallow

Man_in_a_Shedzondag 3 juni 2001 @ 23:22
Haha.. nou ja, dat ook weer duidelijk .. Is het zo beter?
Kimmiezondag 3 juni 2001 @ 23:23
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:22 schreef menjo het volgende:

Je kunt jezelf natuurlijk wel trainen om sneller nieuwe structuren in muziek/literatuur/etc. te doorzien en begrijpen...


Dat klopt, maar ik heb ook altijd het idee dat er van nature al een soort van opening moet zijn, anders komt het er gewoon niet in.
PaRoDiUzZzondag 3 juni 2001 @ 23:24
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:18 schreef Kimmie het volgende:
FF kijken bedoel je hiermee dat mensen met meer hersens ook sneller van 'de betere' muziek houden?
Als ik naar praktijkvoorbeelden kijk, moet ik eigenlijk Ja antwoorden op mijn eigen vraag.
hmmz hoe bepaal jij dat iemand meer hersens heeft dan een ander

en wat heeft intelligentie met smaak te maken

Koekepanzondag 3 juni 2001 @ 23:24
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:21 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Ja ik zat al te lezen, waar heb ik die quote toch vandaan geplukt


Trouwens Kimmie, ik ken een paar bizar intelligente mensen die naar ABBA en Britney Spears luisteren. Terwijl een anders favorieten weer Britten en Sjostakovitsj zijn. Die correlatie is dus niet 100%, en misschien is er dus zoiets als muzikale intelligentie/ontwikkeling.
Kimmiezondag 3 juni 2001 @ 23:26
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:24 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

hmmz hoe bepaal jij dat iemand meer hersens heeft dan een ander

en wat heeft intelligentie met smaak te maken


Weet ik niet precies, zijn nog steeds onbeantwoorde vragen voor mij.

Ow ja met meer hersens doel ik op bovengemiddel IQ alhoewel ik mij realiseer dat er ook wel haken en ogen zitten aan het meten van IQ ok, maar zover wil ik nu ff niet gaan.

Kimmiezondag 3 juni 2001 @ 23:28
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:24 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Trouwens Kimmie, ik ken een paar bizar intelligente mensen die naar ABBA en Britney Spears luisteren. Terwijl een anders favorieten weer Britten en Sjostakovitsj zijn. Die correlatie is dus niet 100%, en misschien is er dus zoiets als muzikale intelligentie/ontwikkeling.


Goed zo dan kan ik dat idee laten varen...
Duh, maar heb ik nog geen antwoord.
Blijft boeien dit.

Zou het dan niet zozeer intelligentie zijn maar iets in de zin van een bepaalde gevoeligheid voor schoonheid, toch weer?

Man_in_a_Shedzondag 3 juni 2001 @ 23:28
Dat trainen doe je gewoon door zoveel verschillende soorten muziek te luisteren of schilderijen te bekijken zodat je dingen gewoon herkend.

Concreet voorbeeld. Mensen die voor Kid A al into Autechre waren hadden geen enkel probleem met KID A. Ik was niet echt bekend maar had ook geen enkel probleem met KID A.

Een vriend van me is een beetje into dance muziek en die erkende in Everything in it's right place een soort dancenummer en hij vond het meteen geweldig, terwijl ie OK Computer niet zo geweldig vond. Het is misschien wat je opvalt dat je probeerd te verbinden met iets wat je kent. In mijn geval was dat in ieder geval de stem van Thom Yorke, in het geval van Radiohead, en de mooie songstructuren. Andere liefhebbers van Radiohead moesten er enorm aan wennen, ook al hadden sommigen een nog bredere muziekkennis als ik.

Dat heeft me wel even bezig gehouden, maar ik ben er nog steeds niet echt uit eigenlijk.

dr_diabloszondag 3 juni 2001 @ 23:31
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:28 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Goed zo dan kan ik dat idee laten varen...
Duh, maar heb ik nog geen antwoord.
Blijft boeien dit.

Zou het dan niet zozeer intelligentie zijn maar iets in de zin van een bepaalde gevoeligheid voor schoonheid, toch weer?


gatverdamme, hou toch op zeg. wat is 'gevoeligheid voor schoonheid' nou weer. Wat schoonheid is voor jou is dat niet voor een ander, in welk geval jij voor die ander geen 'gevoeligheid voor schoonheid' hebt.
Kimmiezondag 3 juni 2001 @ 23:32
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:31 schreef dr_diablos het volgende:

[..]

gatverdamme, hou toch op zeg. wat is 'gevoeligheid voor schoonheid' nou weer. Wat schoonheid is voor jou is dat niet voor een ander, in welk geval jij voor die ander geen 'gevoeligheid voor schoonheid' hebt.


Nee, er moet iets universeels zijn.

Heerlijk vaag.

menjozondag 3 juni 2001 @ 23:33
Als je jezelf getraind hebt kun je je ook concentreren op andere aspecten van de muziek, net als dat je opeens allemaal kleine details gaan opvallen als je dezelfde film meerdere keren ziet. Hierdoor kan je jezelf weer beter relateren aan de muziek, het is een vicieuze cirkel.

Maar alles valt of staat ermee of je het mooi vindt of niet.

Koekepanzondag 3 juni 2001 @ 23:33
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:28 schreef Kimmie het volgende:
Zou het dan niet zozeer intelligentie zijn maar iets in de zin van een bepaalde gevoeligheid voor schoonheid, toch weer?
Ik zou het echt niet weten. Ik typte daarnet een heel verhaal, maar ik weet het toch niet.
PaRoDiUzZzondag 3 juni 2001 @ 23:33
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:26 schreef Kimmie het volgende:
Ow ja met meer hersens doel ik op bovengemiddel IQ alhoewel ik mij realiseer dat er ook wel haken en ogen zitten aan het meten van IQ ok, maar zover wil ik nu ff niet gaan.
Ik heb ook een bovengemiddeld IQ ,maar dat zegt nog niet dat we de zelfde smaak/mening hebben .Muziek ervaart iedereen op zijn eigen manier , en de toegankelijkheid van muziek hangt af van de emoties die je aan die muziek verbind , en dat is bij iedereen verschillend , en oh ja ik ken ook nog wel wat studentenbandjes die hoog in de top 40 hebben gestaan hoor , dat zijn toch de 'intelligente' mensen
Kimmiezondag 3 juni 2001 @ 23:35
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:33 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Ik heb ook een bovengemiddeld IQ ,maar dat zegt nog niet dat we de zelfde smaak/mening hebben .Muziek ervaart iedereen op zijn eigen manier , en de toegankelijkheid van muziek hangt af van de emoties die je aan die muziek verbind , en dat is bij iedereen verschillend , en oh ja ik ken ook nog wel wat studentenbandjes die hoog in de top 40 hebben gestaan hoor , dat zijn toch de 'intelligente' mensen


En er zullen nog wel tientallen voorbeelden zijn om het te ontkrachten, zeker, ben erg zoekend, pffffff.
menjozondag 3 juni 2001 @ 23:35
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:32 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Nee, er moet iets universeels zijn.

Heerlijk vaag.


Ik denk toch echt dat mensen fundamenteel van mening kunnen verschillen over schoonheid, net als dat je fundamenteel van mening kunt verschillen over politiek.
Man_in_a_Shedzondag 3 juni 2001 @ 23:36
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:28 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Goed zo dan kan ik dat idee laten varen...
Duh, maar heb ik nog geen antwoord.
Blijft boeien dit.

Zou het dan niet zozeer intelligentie zijn maar iets in de zin van een bepaalde gevoeligheid voor schoonheid, toch weer?


Ik denk dat het ten eerste interesse vereist is. Interesse in de kunsten, welke dan ook. Of intelligentie daarmee te maken heeft weet ik niet. Je ziet het wel vaak dat (volgens mij) intelligente mensen nieuwsgierig zijn en verder willen/durven kijken om te kijken wat er allemaal aan de hand is. En ze nemen niet alles zo maar aan, maar onderzoeken ook meer.


Maar goed, je moet dus open staan voor muziek, en niet voor alles wat anders is sluiten. Interesse heeft hier ook mee te maken. Als je mooie dingen wilt vinden, waar dan ook, dan moet je zoeken en die bereidheid is ook wel een vereiste.

Sommige mensen luisteren alleen maar naar de radio en vinden dat genoeg. Sommige mensen hebben misschien genoeg aan ABBA, omdat ze niet meer muzikale prikkels nodig hebben misschien? Iemand die geinteresseerd is in muziek kijkt misschien verder en ziet dingen die hem nog meer prikkelen terwijl de ander het zo wel genoeg vind.

Kimmiezondag 3 juni 2001 @ 23:37
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:35 schreef menjo het volgende:

[..]

Ik denk toch echt dat mensen fundamenteel van mening kunnen verschillen over schoonheid, net als dat je fundamenteel van mening kunt verschillen over politiek.


Aan mij heb je niets meer ik ben volkomen in verwarring, maaaaar kweet niet of dat nu zo'n goede vergelijking is die je er tussen gooit.
Man_in_a_Shedzondag 3 juni 2001 @ 23:40
Mensen kunnen van mening veranderen, althans sommige mensen. Maar mensen kunnen ook van mening verschillen qua schoonheid. Ik vind het persoonlijk heerlijk om over muziek te praten, ook met mensen die die muziek niet mooi vinden.

Maar niet zomaar. Ten eerste moet er wel over te praten, over de Backstreet Boys ben je meestal snel uitgeluld. Ten tweede moet je wel weten waar je het over hebt en ten derde moet je wel met argumenten komen. Aan de argumenten kun je meestal wel merken hoe iemand met muziek bezig is.

Maar ja, je hebt dan ook weer mensen die muziek zo prachtig vinden dat ze er geen woorden voor hebben. Ach ik moet eerst maar even een nachtje slapen, dan bedenk ik misschien nog wel wat... pffff

Man_in_a_Shedzondag 3 juni 2001 @ 23:41
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:33 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

..en oh ja ik ken ook nog wel wat studentenbandjes die hoog in de top 40 hebben gestaan hoor , dat zijn toch de 'intelligente' mensen


Misschien is het wat je met je intelligentie doet wat die dingen bepaald. En waar je die intelligentie op richt? Zou dat het kunnen zijn?
dr_diabloszondag 3 juni 2001 @ 23:43
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:37 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Aan mij heb je niets meer ik ben volkomen in verwarring, maaaaar kweet niet of dat nu zo'n goede vergelijking is die je er tussen gooit.


ik vind het wel een goede vergelijking. Volgens mij verbind jij een hogere waarde aan het waarderen van bepaalde 'ontoegankelijke' kunst. Alsof het stoer is.
menjozondag 3 juni 2001 @ 23:43
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:37 schreef Kimmie het volgende:

[..]

Aan mij heb je niets meer ik ben volkomen in verwarring, maaaaar kweet niet of dat nu zo'n goede vergelijking is die je er tussen gooit.


Het is mischien niet de beste vergelijking, maar ff de beste ik ik kon verzinnen...
Bijv. communisme en kapitalisme zijn fundamenteel andere manieren om tegen de indeling van de samenleving aan te kijken, een overtuigd communist zal nooit ook een overtuigd kapitalist zijn. Het zou toch kunnen dat er ook fundamenteel andere 'schoonheden' zijn?
Koekepanzondag 3 juni 2001 @ 23:43
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:41 schreef Man_in_a_Shed het volgende:

[..]

Misschien is het wat je met je intelligentie doet wat die dingen bepaald. En waar je die intelligentie op richt? Zou dat het kunnen zijn?


Ik denk het niet. Ik ken dus iemand die van allerlei soorten hypermoderne klassieke muziek houdt (na 1945-70 zoiets), werkelijk, dat is niet om aan te horen zo vreemd. Ik heb het vaak geprobeerd maar ik kan het niet en hij wel. En qua schoolse intelligentie ontlopen we elkaar niet zoveel.
Koekepanzondag 3 juni 2001 @ 23:45
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:43 schreef menjo het volgende:
Bijv. communisme en kapitalisme zijn fundamenteel andere manieren om tegen de indeling van de samenleving aan te kijken, een overtuigd communist zal nooit ook een overtuigd kapitalist zijn. Het zou toch kunnen dat er ook fundamenteel andere 'schoonheden' zijn?
Je kunt twijfelen over of dat zo'n fundamentele tegenstelling is, maar ik vind deze vergelijking erg goed getroffen. Het is misschien idd een ideologieverschil in de kunsten.
PaRoDiUzZzondag 3 juni 2001 @ 23:47
Daarnaast zijn er heel veel 'artiesten' die begonnen zijn om dat ze niks anders goed konden , wat kan getuigen van een lage intelligentie
menjozondag 3 juni 2001 @ 23:49
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:47 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Daarnaast zijn er heel veel 'artiesten' die begonnen zijn om dat ze niks anders goed konden , wat kan getuigen van een lage intelligentie
Er zijn toch verschillende soorten intelligentie: analytische intelligentie, sociale intelligentie, enz. en dus ook muzikale intelligentie
PaRoDiUzZzondag 3 juni 2001 @ 23:51
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:49 schreef menjo het volgende:
Er zijn toch verschillende soorten intelligentie: analytische intelligentie, sociale intelligentie, enz. en dus ook muzikale intelligentie
niet als je het op IQ niveau bekijkt {Wat ik dus eigenlijk had moeten zeggen}
dr_diabloszondag 3 juni 2001 @ 23:58
Je moet het ook niet op IQ niveau bekijken, IQ en intelligentie hoeven niet aan elkaar gerelateerd te zijn. IQ en schoonheid al helemaal niet.
PaRoDiUzZmaandag 4 juni 2001 @ 00:01
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:58 schreef dr_diablos het volgende:
Je moet het ook niet op IQ niveau bekijken, IQ en intelligentie hoeven niet aan elkaar gerelateerd te zijn. IQ en schoonheid al helemaal niet.
hmmz

IQ = Intelligentie quotum , hoezo niks mee te maken

PaRoDiUzZmaandag 4 juni 2001 @ 00:02
ik vind het wel verwarrend worden trouwens
nipengmaandag 4 juni 2001 @ 00:04
quote:
Op maandag 04 juni 2001 00:01 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

hmmz

IQ = Intelligentie quotum , hoezo niks mee te maken


Jouw IQ score zegt niets over jouw werkelijke intelligentie.
Koekepanmaandag 4 juni 2001 @ 00:05
quote:
Op maandag 04 juni 2001 00:04 schreef nipeng het volgende:
Jouw IQ score zegt niets over jouw werkelijke intelligentie.
Definieer 'werkelijke intelligentie'.
menjomaandag 4 juni 2001 @ 00:06
Een IQ test meet maar 1 aspect van je totale intelligentie. Ik denk wel dat je met een hoger IQ sneller ingewikkelde structuren in muziek kan doorzien, maar wat voor soort muziek je mooi vindt heeft denk ik meer te maken met persoonlijke smaak.
Koekepanmaandag 4 juni 2001 @ 00:06
quote:
Op maandag 04 juni 2001 00:06 schreef menjo het volgende:
Een IQ test meet maar 1 aspect van je totale intelligentie. Ik denk wel dat je met een hoger IQ sneller ingewikkelde structuren in muziek kan doorzien, maar wat voor soort muziek je mooi vindt heeft denk ik meer te maken met persoonlijke smaak.
Oh zo. Ja dat denk ik dus ook.
PaRoDiUzZmaandag 4 juni 2001 @ 00:07
misschien dat jij dat niet vind , maar de maatschappij vind dat dus wel
Koekepanmaandag 4 juni 2001 @ 00:08
quote:
Op maandag 04 juni 2001 00:07 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
misschien dat jij dat niet vind , maar de maatschappij vind dat dus wel
De maatschappij

dat ben jij

Purnomaandag 4 juni 2001 @ 00:08
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:51 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

niet als je het op IQ niveau bekijkt {Wat ik dus eigenlijk had moeten zeggen}


Ja hoor, whatever. Robbie Williams zal vast een lager IQ hebben dan pakweg Frank Zappa maar toch hoor ik die 1000 keer liever. Jullie vergeten namelijk 1 ding. De meeste popmuziek (lees: rock 'n roll/dansmuziek) dient te worden ervaren via de onderbuik, niet via het hoofd. Natuurlijk is er ook luistermuziek die je meer op een spirituele manier ervaart maar da's appels met peren vergelijken. Dat intelligentere mensen een betere smaak zouden hebben slaat in ieder geval nergens op.
dr_diablosmaandag 4 juni 2001 @ 00:08
ik vind dat altijd zo stom, kijk een IQ is een cijfer wat jou 'intelligentie' weergeeft. Alsof je met je handen kan aanwijst hoe slim je bent. Vroeger op school kon ik absoluut niet opschieten met mensen op het gymnasium, ze hadden geen inhoud. Met MAVO/HAVO mensen kon ik veel beter praten, in mijn ogen waren zij dan ook intelligenter. Toch zegt het verschil in IQ dat als je op het gymnasium zit, je intelligenter bent.
Koekepanmaandag 4 juni 2001 @ 00:09
quote:
Op maandag 04 juni 2001 00:08 schreef Purno het volgende:
Ja hoor, whatever. Robbie Williams zal vast een lager IQ hebben dan pakweg Frank Zappa maar toch hoor ik die 1000 keer liever. Jullie vergeten namelijk 1 ding. De meeste popmuziek (lees: rock 'n roll/dansmuziek) dient te worden ervaren via de onderbuik, niet via het hoofd. Natuurlijk is er ook luistermuziek die je meer op een spirituele manier ervaart maar da's appels met peren vergelijken. Dat intelligentere mensen een betere smaak zouden hebben slaat in ieder geval nergens op.
Inderdaad. Ik denk dat de schoolse intelligentie bijna niets (correlatie 5% of minder) uit te staan heeft muzieksmaak. Zoals ik al aangaf.
Koekepanmaandag 4 juni 2001 @ 00:10
quote:
Op maandag 04 juni 2001 00:08 schreef dr_diablos het volgende:
ik vind dat altijd zo stom, kijk een IQ is een cijfer wat jou 'intelligentie' weergeeft. Alsof je met je handen kan aanwijst hoe slim je bent. Vroeger op school kon ik absoluut niet opschieten met mensen op het gymnasium, ze hadden geen inhoud. Met MAVO/HAVO mensen kon ik veel beter praten, in mijn ogen waren zij dan ook intelligenter.
Da's dan weer een rare bewering. Nu doe je alsof alles op dezelfde school van hetzelfde laken een pak is. Bovendien zijn gymnasiastjes wel wat kinderlijker i.h.a. dan lager opgeleiden.
PaRoDiUzZmaandag 4 juni 2001 @ 00:10
ik kwam ook niet op die vergelijking , maar ik dramde een beetje door op mijn vorige reacties , en ging eeen beetje off topic .
dr_diablosmaandag 4 juni 2001 @ 00:19
quote:
Op maandag 04 juni 2001 00:10 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Da's dan weer een rare bewering. Nu doe je alsof alles op dezelfde school van hetzelfde laken een pak is. Bovendien zijn gymnasiastjes wel wat kinderlijker i.h.a. dan lager opgeleiden.


mjaah okee, 't slaat misschien ook nergens op. ach, 'k moet slapen gaan
Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 11:35
Zullen we hier vandaag nog ff mee verder gaan? Want ik vind het wel een boeiende discussie en aangezien de meeste van ons alweer uitgeslapen zijn .
menjomaandag 4 juni 2001 @ 12:33
OK ik zal proberen nog wat zinnigs uit te kramen...

Of je muziek ontoegankelijk vind of niet heeft er denk ik alles mee te maken of je eraan gewend bent of niet. Zo vinden ze meeste mensen operamuziek maar onbegrijpelijke herrie, maar als je al van jongs af aan door je ouders wordt meegesleept naar operas wen je aan het geluid en kun je er wel van genieten.

Waarom staat er nu veel hardere muziek in de top40 dan pakweg 15 jaar geleden? Bijv. Limp Bizkit was 15 jaar geleden echt niet in de top40 gekomen omdat het dan te hard zou zijn, maar door de hele grungebeweging begin jaren 90 is het publiek gewend geraakt aan harde muziek, en dus verkoopt limp bizkit nu zoveel platen.

Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 12:54
Ik geloof dat we daar al zo'n beetje uit waren, zie pagina 1 voor mijn babbeltje daarover. Het ging nu geloof ik meer om waarom sommige mensen genoeg hebben aan de Top 40 en anderen naar andere (betere?) muziek luisteren....
dr_diablosmaandag 4 juni 2001 @ 13:01
ik denk dat top40 muziek alleen maar leuk wordt 'gemaakt' door de media. Iets wat vaak gedraaid wordt is kennelijk goed en als iedereen het goed vind dan moet jij het dus ook goed vinden. Verder is het heel luchtige muziek en bij zinnen als 'i wanna fly with you high in the sky' hoef je tenminste niet na te denken.
MuadDibmaandag 4 juni 2001 @ 13:10
Volgens mij komt dit topic ondertussen beter in z'n recht in "Filosofie"
Maar ik denk dat het te maken heeft met de behoefte aan prikkeling. Dat zal bij de ene persoon groter zijn dan bij de ander. En sommige vervullen die behoefte in het luisteren naar muziek, anderen in literatuur.
En naarmate je meer went aan bepaalde stimuli (lees: bijv. een bepaalde muziekstijl) zal je wat verder gaan om jezelf te prikkelen. Of zoiets
Gaat bij mij tenmisnte wel op; muziek die ik 10 jaar geleden ongelooflijk ingewikkeld vond vind ik nu veel makkelijker te pruimen en sommige muziek die ik nu luister zou ik 10 jaar geleden niet hebben kunnen aanhoren.
Zanderrrmaandag 4 juni 2001 @ 13:19
Interessant topic, eindelijk weer eens een discussie!

Er is trouwens wel een statistisch aangetoond verband tussen intelligentie en muzieksmaak, of in ieder geval opleidingsniveau en muzieksmaak. Zo luisteren 'hoger opgeleiden' bijvoorbeeld significant vaker naar klassieke muziek dan 'lager opgeleiden'. Één theorie hierachter stelt dat: hoe complexer de muziek is, of hoe meer verschillende lagen het heeft, hoe intelligenter men moet zijn om de muziek te kunnen 'begrijpen'. Dit is natuurlijk koren op de molen van de luisteraar van 'de betere muzieksoorten' (kuch).

Natuurlijk klinkt dit nogal als een vooroordeel, maar het wordt min of meer gestaafd door de beschikbare cijfers uit cultuurparticipatie-onderzoeken. Maar het kan bijv. ook te maken hebben met de opvoeding: als ouders meer aan cultuurparticipatie doen, dan zullen ze dit ook meegeven aan hun kinderen.


Verder: wat is ontoegankelijk? Zoals al door anderen gesteld is, lijkt me dat nogal persoonlijk. Maar over het algemeen denk ik dan aan muziek zonder duidelijke, vaak herhalende melodieën of met veel improvisatie, of juist met onregelmatige maatsoorten of veel tempowisselingen. Maar inderdaad kan de muziek uit andere culturen voor Westerlingen ook weer erg ontoegankelijk klinken (bijv. Indiase raga-muziek).

MuadDibmaandag 4 juni 2001 @ 13:24
Hoger opgeleiden komen ook vaker uit een milieu waar het 'common-sense' is om naar klassieke muziek te luisteren. Dan wordt je al vanaf jongs af aan "getraind" in ongebruikelijke muziekstructuren.
Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 13:24
Hmm, nou wordt het interessant.. cijfertjes .. kun je iets meer details geven over dat onderzoek, of is dit alles wat je ervan onthouden hebt?

En ik denk dat de radio ook wel een invloed heeft op wat mensen normaal vinden. Het is een soort wisselwerking tussen producers en radiomakers. Producers maken wat, radiomakers draaien dat vaak, publiek raakt er aan gewend, vind het misschien mooi. Als ze het mooi vinden gaan de producenten weer meer maken, radio meer draaien.. en zo door en door en door.

Maar goed, zullen we eens een kleine enquete houden op FOk om te kijken wat iedereen leuk vind en wat voor opleiding ie doet/gedaan heeft? Lijkt me wel leuk

Zanderrrmaandag 4 juni 2001 @ 13:27
quote:
Op maandag 04 juni 2001 13:24 schreef MuadDib het volgende:
Hoger opgeleiden komen ook vaker uit een milieu waar het 'common-sense' is om naar klassieke muziek te luisteren. Dan wordt je al vanaf jongs af aan "getraind" in ongebruikelijke muziekstructuren.
Yep, had ik inmiddels ook al toegevoegd. Ik kan de cijfers van zo'n onderzoek trouwens wel plaatsen, maar dan moet ik ze ook zelf even opzoeken.
Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 13:27
Oh ja, nog even een praktijk voorbeeldje.

Ik heb twee jaar terug een leraar duits gehad, en dat was een errug intelligente man. Qua intelligentie, maar ook qua helderheid van geest en qua kennis.

Nou, en die man had dus een enorm brede interesse. Lou Reed vond ie goed, Beatles, Tom Waits, maar ook nummers van Oasis, Radiohead en meer bekende muziek. Ik denk dat intelligente mensen misschien iets meer interesse hebben in uiteenlopende muzieksoorten omdat ze al de ontwikkelingen makkelijker kunnen bijhouden en misschien sneller wennen aan zgn ontoegankelijke muziek?

Zanderrrmaandag 4 juni 2001 @ 13:30
Ook aangetoond: mensen die zelf een instrument bespelen luisteren vaker en meer naar 'moeilijkere' muzieksoorten (bijv. klassiek of jazz). Ik denk zelf dat enige muziektheoretische kennis inderdaad helpt om meer ontoegankelijke muzieksoorten te leren waarderen, al is het natuurlijk geen vereiste.
Xhordermaandag 4 juni 2001 @ 13:31
Interessante discussie. Volgens mij ligt het er ook aan wat je interesse in muziek is. Ik en ik denk de meesten hier zijn muziekfreak. We praten, luisteren en lezen over muziek. Dan valt het me op dat iedereen niet naar top 40 muziek luistert. Grotendeels dan... Persoonlijk ben ik de hele dag wel met muziek bezig. Er staat altijd wel een cdtje op of mp3tje, ik zit hier over muziek te lezen en vaak nog op ICQ met iemand over muziek te praten. Onze interesse ligt gewoon bij muziek. Ik denk dat veel mensen die alleen top 40 muziek luisteren gewoon eigenlijk niet zo'n passie voor muziek hebben als wij. Het heeft niks met IQ te maken maar gewoon met interesse. Ok, er zijn natuurlijk weer de nodige uitzonderingen.

Ook is het de manier waarop je bent opgegroeid met muziek. Mijn vader draaide vroeger vaak The Police platen en Engelse folk muziek. Ik werd niet zo snel blootgesteld aan top 40 muziek. M'n eerste cd's waren dan ook in de trant van Synthesizer Volume 5 ofzo... Later kwam ik weer wel in de top 40 maar dat kwam vooral door vrienden en school. Erbij willen horen denk ik.. toen begon ik ook met roken enzo.. Later is m'n smaak toch weer omgezwaaid naar wat moeilijkere muziek, ook door invloeden van buitenaf...

Nu heeft een vriend van mij eigenlijk nog nooit andere muziek gehoord dan top 40 muziek en muziek uit de disco. Opeens vind ie ook Limp Bizkit goed terwijl ik me nog kan herinneren dat ie 2 jaar geleden zei dat dit soort muziek herrie is. Als ik hem naar radiohead laat luisteren zal ie zeggen dat het wel héle rare muziek is. Toch is hij echt niet dom ofzo... net zo dom/slim als ik in ieder geval Hij is alleen minder geinteresseerd in muziek en is alleen maar opgegroeid met makkelijke muziek.

MuadDibmaandag 4 juni 2001 @ 13:31
quote:
Op maandag 04 juni 2001 13:24 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Maar goed, zullen we eens een kleine enquete houden op FOk om te kijken wat iedereen leuk vind en wat voor opleiding ie doet/gedaan heeft? Lijkt me wel leuk
Lijkt me wel een aardig idee! Man_..., aan jou de eer om de aftrap te geven.

En het valt me inderdaad op (ook hier op Fok!) dat de liefhebbers van ontoegankelijke (ik wordt gek van dat woord!) muziek vaak ook een brede smaak hebben.

[Dit bericht is gewijzigd door MuadDib op 04-06-2001 13:36]

MuadDibmaandag 4 juni 2001 @ 13:34
quote:
Op maandag 04 juni 2001 13:30 schreef Zanderrr het volgende:
Ook aangetoond: mensen die zelf een instrument bespelen luisteren vaker en meer naar 'moeilijkere' muzieksoorten (bijv. klassiek of jazz). Ik denk zelf dat enige muziektheoretische kennis inderdaad helpt om meer ontoegankelijke muzieksoorten te leren waarderen, al is het natuurlijk geen vereiste.
Inderdaad geen vereiste, ik bespeel geen enkel instrument, weet niks van maatsoorten e.d maar vind dat geen enkele belemmering om een complex nummer te waarderen.
Zanderrrmaandag 4 juni 2001 @ 13:36
[bij verhaaltje van Xhorder:]

Ook dat zal wel weer kloppen. De mensen die Radiohead ontoegankelijk vinden, zullen ook wel niet naar bijv. Autechre of Aphex Twin of andere vergelijkbare muziek geluisterd hebben, dus is er geen 'referentiekader' waarin ze de muziek kunnen plaatsen. Ik denk dat die hokjesgeest voor veel mensen ook wel belangrijk is: het beestje moet een naam krijgen.

Zanderrrmaandag 4 juni 2001 @ 13:39
quote:
Op maandag 04 juni 2001 13:34 schreef MuadDib het volgende:

[..]

Inderdaad geen vereiste, ik bespeel geen enkel instrument, weet niks van maatsoorten e.d maar vind dat geen enkele belemmering om een complex nummer te waarderen.


Misschien soms maar beter ook. Soms hoor ik weleens een nummer op de radio, en dan denk ik onmiddelijk: "hé, dat zijn precies dezelfde accoorden als [... een ander nummer...]", en dat verprutst mijn luisterplezier dan weer.
Xhordermaandag 4 juni 2001 @ 13:39
quote:
Op maandag 04 juni 2001 13:34 schreef MuadDib het volgende:
Inderdaad geen vereiste, ik bespeel geen enkel instrument, weet niks van maatsoorten e.d maar vind dat geen enkele belemmering om een complex nummer te waarderen.
Hier ook. Ik kan een beetje gitaar spelen maar je lacht me uit als ik zelfs maar een Nirvana nummer moet spelen (3 akkoorden). Zo slecht.. hehe Maar toch kan ik complexe muziek luisteren en goed vinden. Van complexe electronica naar complexe metal en rock.
Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 13:58
Ik denk niet dat je het als een belemmering moet zien, maar misschien dat muziekkennis een 'extra' is?
Purnomaandag 4 juni 2001 @ 14:16
Nou als ik dit allemaal lees zal ik wel ontzettend stom zijn waarschijnlijk. Gelukkig wijst de geschiedenis van de populaire muziek uit dat er nog hoop is.

In de jaren '70 was die prog-rock zo ver door ontwikkeld totdat ze godzijdank een ongelovelijke schop onder haar reet kreeg van een stelletje tuig dat amper 3 akkoorden kon spelen. Niet toevallig denk ik want begin jaren '90 gebeurde het nog een keer (grunge)

Laatst hoorde ik Hans Dulfer op tv zeggen dat de evolutie van de populaire muziek teruggebracht werd naar de oertijd op het moment dat de eerste rock 'n rollers doorbraken naar het grote publiek en daardoor de tot op dat moment bepalende jazzmuzikanten naar de obscuriteit verdrongen. In die tijd was dus al precies hetzelfde aan de gang.

Popmuziek houdt zichzelf wel in evenwicht. En als het doorschiet korrigeert het zichzelf wel weer. Maar of je smaak iets met je IQ te maken heeft? Ik weet het niet.
Wat ik wel weet is dat het een stuk makkelijker is om op de dansvloer een meisje te versieren met behulp van DJ Jean dan wanneer 'Paranoid Android' gedraaid wordt. Maar dat terzijde.

Hey hey, my my, rock 'n roll will never die

Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 14:32
JAh.. Neil Young ... We wachten even af of het FOk!Onderzoek wat gaat opleveren, misschien komt er wat uit, als genoeg mensen meedoen .
MuadDibmaandag 4 juni 2001 @ 14:37
quote:
Op maandag 04 juni 2001 14:16 schreef Purno het volgende:
In de jaren '70 was die prog-rock zo ver door ontwikkeld totdat ze godzijdank een ongelovelijke schop onder haar reet kreeg van een stelletje tuig dat amper 3 akkoorden kon spelen. Niet toevallig denk ik want begin jaren '90 gebeurde het nog een keer (grunge)
Je verwart artisticiteit met populariteit. De prog-bands gingen na de bekende schop gewoon door met muziek maken, alleen nu in de marge. Met punk gebeurde later precies hetzelfde, kregen we leuke synthi-pop voor in de plaats. Wel kan het goed zijn dat de gevestigde orde af en toe een beetje wakker geschud wordt (rock & roll, punk, house).
Arceemaandag 4 juni 2001 @ 14:43
quote:
Op zondag 03 juni 2001 23:15 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Sommige mensen houden de hersenactiviteit zo laag mogelijk zullen we maar zeggen. Voor die mensen is er de top 40.
quote:
Op maandag 04 juni 2001 13:31 schreef Xhorder het volgende:
Onze interesse ligt gewoon bij muziek. Ik denk dat veel mensen die alleen top 40 muziek luisteren gewoon eigenlijk niet zo'n passie voor muziek hebben als wij. Het heeft niks met IQ te maken maar gewoon met interesse. Ok, er zijn natuurlijk weer de nodige uitzonderingen.
Wat een denigrerende houding weer in dit topic zeg. Mensen die hun muzieksmaak en daarmee ook gelijk maar hun intelligentie ver boven die van anderen plaatsen. Muziek is de grootste passie van m'n leven en ik luister vooral naar Top 40 muziek, of popmuziek, zo je wilt. Dus daarmee ben ik gelijk dom en heb ik geen passie voor muziek? Wat een onzin.
Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 14:47
Okay, misschien heb ik het een beetje fout gezegd, het was op dat moment ook vrij laat, dus ik schreef ff wat er in mij op kwam. Het kwam voort uit de discussie of je muzieksmaak iets met je intelligentie te maken heeft.

Maar ik ben wel blij met je reactie, ik sta soms te weinig stil bij wat ik zeg. Het was zeker niet denigrerend bedoeld en ik zeg allerminst dat mensen die naar de Top40 luisteren dom zijn of zo.

Ik moet even nadenken.. momentje

MuadDibmaandag 4 juni 2001 @ 14:52
Arcee, jij als muziek- en top40 liefhebber (en dat is niet ironisch bedoeld), wat is voor jou de reden om je grenzen niet te verleggen naar wat moeilijkere muziek?
Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 14:53
Misschien zou jij, Arcee, eens kunnen/willen uitleggen wat je zo aanspreekt in de Top 40 muziek? Ik vind het zelf niet zo mooi, omdat het vrij inhoudsloos en nietszeggens is. Ik kan er niets mee. Er spreekt weinig uit vind ik, vooral ook omdat er vaak een heel team mensen achter zit die meestal niet verder komt dan de universele dingen die ze gemeen hebben, ze houden van de mensen en ze willen vliegen in de Sky.

Als ik naar muziek luister dan concentreer ik me vaak ook op die muziek, maar als die me niks zegt dan kan het me vaak absoluut niet lang boeien, dus vind ik het niet zo leuk. Misschien is het wel de manier waarop je met de muziek omgaat. Je kan bijv vaak een muziekje aanzetten tijdens het werken of zo, en als je dan echt moeilijke muziek opzet waar je echt voor moet gaan zitten, dan werkt dat vaak niet. het is misschien hoeveel tijd je voor de muziek neemt.

Dat van die hersenactiviteit is misschien een beetje fout gezegd. Ik wil trouwens ook niet alles en iedereen over 1 kam scheren. Zeer zeker niet. Hmmm, dit is een moeilijk onderwerp merk ik....

Xhordermaandag 4 juni 2001 @ 15:11
quote:
Wat een denigrerende houding weer in dit topic zeg. Mensen die hun muzieksmaak en daarmee ook gelijk maar hun intelligentie ver boven die van anderen plaatsen. Muziek is de grootste passie van m'n leven en ik luister vooral naar Top 40 muziek, of popmuziek, zo je wilt. Dus daarmee ben ik gelijk dom en heb ik geen passie voor muziek? Wat een onzin.
quote:
Onze interesse ligt gewoon bij muziek. Ik denk dat veel mensen die alleen top 40 muziek luisteren gewoon eigenlijk niet zo'n passie voor muziek hebben als wij. Het heeft niks met IQ te maken maar gewoon met interesse. Ok, er zijn natuurlijk weer de nodige uitzonderingen

Ik heb het over veel mensen en er zijn altijd uitzonderingen en heel toevallig had ik jou in gedachten als die uitzondering. Ik probeer alleen maar tot een conclusie te komen. Uitzonderingen zijn er altijd... Maar het is gewoon vaak dat mensen die geen passie voor muziek hebben kiezen voor de top 40, Def Rhymez enzo.. (en zelfs jij vind Def Rhymes niet goed ).

Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 15:13
Moet trouwens ook nog ff melden dat hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik ga denken dat intelligentie op zich d'r niet echt iets mee te maken heeft. Want ik ken mensen die ik vrij intelligent vind, maar die ook alleen maar naar top40 luisteren... Ik vind dat we eerst ff wat meer moeten nadenken voordat we ons aan dit soort statements moeten wagen. Zoals net al gezegd is er een grote kans dat je mensen gaan beledigen of aanvallen, zelfs als je het niet zo bedoeld.. hmmm.. lastig lastig lastig
Zanderrrmaandag 4 juni 2001 @ 15:19
quote:
Op maandag 04 juni 2001 15:13 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Moet trouwens ook nog ff melden dat hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik ga denken dat intelligentie op zich d'r niet echt iets mee te maken heeft. Want ik ken mensen die ik vrij intelligent vind, maar die ook alleen maar naar top40 luisteren...
Ik vind het zelf ook nogal elitair overkomen, sowieso om het woord 'intelligentie' eraan te koppelen. Maar het is een feit dat er een verband is tussen opleidingsniveau en muziekvoorkeur, al hoeft het niet per sé een causaal verband te zijn (dus niet per sé: hoe hoger de opleiding, hoe ingewikkelder de muziekvoorkeur).
Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 15:27
Inderdaad... misschien moeten we maar een uitgebreide enquete proberen te maken, en intelligentie gewoon 1 van de punten maken. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Pff.. waar kan je muzieksmaak/interesse nog meer door worden beinvloed?
Arceemaandag 4 juni 2001 @ 15:27
quote:
Op maandag 04 juni 2001 14:52 schreef MuadDib het volgende:
Arcee, jij als muziek- en top40 liefhebber (en dat is niet ironisch bedoeld), wat is voor jou de reden om je grenzen niet te verleggen naar wat moeilijkere muziek?
quote:
Op maandag 04 juni 2001 14:53 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Misschien zou jij, Arcee, eens kunnen/willen uitleggen wat je zo aanspreekt in de Top 40 muziek?
Ik vind ook láng niet alles goed hoor, momenteel bitterweinig zelfs, maar door de jaren heen heb ik het altijd op de voet gevolgd. Ik pik mijn muziek gewoon op van radio en TV. Ik zal nooit naar een platenzaak gaan om iets willekeurigs te gaan beluisteren. Ook koop ik nooit albums van artiesten waar ik 1 nummer goed van vind. Deed ik ooit wel, maar ik weet dat dat niet mijn muziekbeleving is. Ik heb altijd muziek om me heen al zo lang als ik me kan herinneren. Ik heb graag "mijn" muziek om me heen en kan me niet te lang concentreren op "vreemde" muziek. Soms wel, maar er blijft zelden iets hangen. Dat weet ik gewoon van mezelf.

Wat me vooral tegenstaat is dat Top 40 muziek automatisch als slecht wordt versleten. Dat is enorm generaliserend. Zoals gezegd, ik vind zelf ook veel nummers shit. Mijn grootste favo's van het jaar, Road Trippin' - Red Hot Chili Peppers, Carcrashes - Standfast en Don't Panic - Coldplay hebben er volgens mij niet of nauwelijks ingestaan. Toch vallen ze denk ik wel onder de categorie Top 40 muziek of: toegankelijke muziek.

Mijn smaak laat zich nog het best beschrijven denk ik door melodische muziek. En veel oehs en aaahs en samenzang en langaanhoudende tonen. Excuses voor de a-muzikale uitleg.

quote:
ze houden van de mensen en ze willen vliegen in de Sky.
Songteksten boeien mij totaal niet. Zal me een zorg zijn waar ze over zingen. Het is de muziek die me raakt, niet de tekst. Een tekst kan wel mooi zijn, maar dat is dan een bijkomstigheid.
quote:
Dat van die hersenactiviteit is misschien een beetje fout gezegd. Ik wil trouwens ook niet alles en iedereen over 1 kam scheren. Zeer zeker niet. Hmmm, dit is een moeilijk onderwerp merk ik....
Het past wel binnen de houding die een bepaalde groep mensen zich op dit forum aanmeet. Er is nauwlijks ruimte voor een afwijkende mening op dit forum. Overal en altijd worden kreten als "Top 40 muziek" en "commerciele muziek" in een negatieve zin gebruikt en daarmee ook de muzieksmaak van diegenen die daar wèl van houden.
Koekepanmaandag 4 juni 2001 @ 15:32
quote:
Op maandag 04 juni 2001 13:30 schreef Zanderrr het volgende:
Ook aangetoond: mensen die zelf een instrument bespelen luisteren vaker en meer naar 'moeilijkere' muzieksoorten (bijv. klassiek of jazz). Ik denk zelf dat enige muziektheoretische kennis inderdaad helpt om meer ontoegankelijke muzieksoorten te leren waarderen, al is het natuurlijk geen vereiste.
Maar het zelf spelen is ook weer een heel nieuwe beleving van muziek, veel intenser en op dieper niveau, denk ik. Dat nog eens naast de theoretische kennis die je erbij opdoet. (Het schijnt zelfs dat het bespelen van een instrument op vroege leeftijd je intelligentie bevordert.)
Arceemaandag 4 juni 2001 @ 15:33
quote:
Op maandag 04 juni 2001 15:13 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Ik vind dat we eerst ff wat meer moeten nadenken voordat we ons aan dit soort statements moeten wagen.
Ik zeg nix
quote:
Op maandag 04 juni 2001 15:19 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vind het zelf ook nogal elitair overkomen, sowieso om het woord 'intelligentie' eraan te koppelen.
Precies, ik dus ook.
MuadDibmaandag 4 juni 2001 @ 15:38
Ik maak me ook wel schuldig aan het gebruik van "top40-muziek" als synoniem voor slechte muziek, maar dat is niet hooghartig bedoeld. Maar in dit topic wel een goede tegenhanger voor "ontoegankelijk".
Maar in elk ander topic (over hiphop of metal) wordt de favoriete muziekstijl "superieur" (ook een beetje fout gekozen woord, maar goed) gevonden t.o.v andere stijlen.
menjomaandag 4 juni 2001 @ 15:39
Ik ben het met Arcee eens dat lang niet alles wat in de top40 staat 'commerciele bagger' (vergeef me de term) is, maar het is in mijn beleving wel zo dat als muziek puur wordt gemaakt voor de smaak van de grootste gemene deler (dus om veel platen te verkopen) er een muzikaal minder interessant eindresultaat (dus met minder lagen en verrassende wendingen) uit rolt. Dit hoeft andersom trouwens niet te gelden.

Dit geldt trouwens niet alleen voor Jody Bernal en Starmaker, maar ook voor andere soorten muziek. Je ziet altijd dat als er een bepaalde mzuiekstroming populiar wordt er allerlei bandjes die dat soort muziek maken gepusht worden door de platenmaatschappijen.

Er staan in de top40 vaak zat dingen die ik mooi vind, maar de meerderheid van wat erin staat spreekt me gewoon niet aan. Ben ik dan een elitaire muzieksnob?

Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 15:40
quote:
Op maandag 04 juni 2001 15:27 schreef Arcee het volgende:

Ik vind ook láng niet alles goed hoor, momenteel bitterweinig zelfs, maar door de jaren heen heb ik het altijd op de voet gevolgd.


Ik heb graag "mijn" muziek om me heen en kan me niet te lang concentreren op "vreemde" muziek.

Wat me vooral tegenstaat is dat Top 40 muziek automatisch als slecht wordt versleten. Dat is enorm generaliserend. Zoals gezegd, ik vind zelf ook veel nummers shit. Mijn grootste favo's van het jaar, Road Trippin' - Red Hot Chili Peppers, Carcrashes - Standfast en Don't Panic - Coldplay hebben er volgens mij niet of nauwelijks in gestaan. Toch vallen ze denk ik wel onder de categorie Top 40 muziek of: toegankelijke muziek.

Mijn smaak laat zich nog het best beschrijven denk ik door melodische muziek.

Het past wel binnen de houding die een bepaalde groep mensen zich op dit forum aanmeet. Er is nauwlijks ruimte voor een afwijkende mening op dit forum. Overal en altijd worden kreten als "Top 40 muziek" en "commerciele muziek" in een negatieve zin gebruikt en daarmee ook de muzieksmaak van diegenen die daar wèl van houden.


Okee, da's duidelijk. Top 40 muziek is inderdaad een foute benaming. Laten we dat ff duidelijk stellen.

Smells like Teen Spirit van Nirvana heeft ook lang in de charts gestaan, de Beatles hebben ook flink wat nummer 1 hitjes, Radiohead ook, REM, Beastie Boys en ga zo maar door. Wat dat betreft moet ik ook zeggen dat ik van muziek die in de top 40 staat houd.

Ik denk dat wat de meeste mensen verstaan onder top 40 muziek op het moment, is de bagger. Welke bagger? Nou, ik noem een Britney Spears, Backstreet Boys, Spice Girls, mr Def nogwat etc. Kortom, muziek gemaakt solely en alleen voor het GELD! Niet een hit door kwaliteit, maar door marketing, a la Starmaker dus .

Oh ja, toegankelijke muziek hoeft niet slecht te zijn of onder de noemer top 40 te vallen vind ik. Ik weet niet of ik mijn eerdere uitspraken hiermee tegenspreek, maar ik vind the Bends van Radiohead en veel muziek van Nirvana over het algemeen vrij toegankelijk moe'k zeggen.

Zoals een kunstenaar laatst zei, alle kunst is commercieel, want het wordt verkocht. Muziek ook, Radiohead cd's worden verkocht, dus = commercieel. Ik denk dat veel mensen met commerciele muziek bedoelen, muziek die wordt gemaakt alleen om het geld. En die muziek is meestal een echte 'no brainer'. De Steven Seagal van de muziek so to speak . En daar is een publiek voor. Ik heb de ervaring dat dat de mensen zijn die meer voor uiterlijk en lekker makkelijk oppikken gaan dan voor de muziek en zo. Het klinkt allemaal bekend en de zangers/zangeressen zien er leuk uit en evt je kan er op dansen en voila, hitjuuuuuh .

oh ja, nog een puntje. Het concentreren op muziek waar je het over hebt. Misschien is dat ook een punt. Ik heb het geloof ik al eens eerder aangehaald. Misschien zou je eens kunnen vertellen op wat voor manier je naar muziek luisterd?

Zanderrrmaandag 4 juni 2001 @ 15:42
Ik denk bij 'Top 40'-muziek toch ook vooral aan 'producer & marketing-artiesten' als Britney, Backstreet Boys etc. Da's duidelijk geen muziek waar ik een liefhebber van ben (al zitten die nummers vaak muziektechnisch gezien best aardig in elkaar). Maar inderdaad zijn er ook acts die hits hebben gescoord die ik wél erg goed vind (RHCP, bijvoorbeeld).
Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 15:43
quote:
Op maandag 04 juni 2001 15:39 schreef menjo het volgende:
maar het is in mijn beleving wel zo dat als muziek puur wordt gemaakt voor de smaak van de grootste gemene deler (dus om veel platen te verkopen) er een muzikaal minder interessant eindresultaat (dus met minder lagen en verrassende wendingen) uit rolt. Dit hoeft andersom trouwens niet te gelden.
Daar zeg je ook wat. Het gaat dan meestal om het geld, zoals ik ook al noemde in mijn verhaaltje zonet. Want wat zou anders de reden zijn om een muziekstuk te schrijven wat inspeelt op de muzieksmaak met de grootste gemene deler (mooi gezegd trouwens)???
menjomaandag 4 juni 2001 @ 15:45
Het kan natuurlijk ook dat de muzikanten gewoon een zo groot mogelijk publiek willen bereiken.
dr_diablosmaandag 4 juni 2001 @ 15:47
het wordt nu wel een beetje een soort Radiohead vs Britney Spears discussie. In het begin van het topic ging het volgens mij toch meer om de toegankelijkheid van muziek van b.v. Frank Zappa. De bekendheid van Radiohead maakt de muziek denk ik toegankelijker.
Zanderrrmaandag 4 juni 2001 @ 15:49
Zappa is een lastig voorbeeld, aangezien hij enorm veel verschillende stijlen beheerste. Volgens mij zei hij zelf ooit dat er waarschijnlijk zelfs geen enkele fan bestaat die al zijn platen kon waarderen, van jazz-rock tot orchestrale werken.
Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 15:52
quote:
Op maandag 04 juni 2001 15:45 schreef menjo het volgende:
Het kan natuurlijk ook dat de muzikanten gewoon een zo groot mogelijk publiek willen bereiken.
Zou kunnen, maar door gewoon te maken wat iedereen het mooiste vind maken ze denk ik niet echt de muziek die ze graag willen laten horen, waardoor het eigenlijk niks uitmaakt. Je maakt wat het publiek wil horen, en wat ze dus kopen. Dus ja, toch voor het geld. Ik denk dat je dan je artistieke vrijheid echt te grabbel gooit. Dus ze laten eigenlijk horen wat je wilt horen. Ik denk niet echt dat dat hun bedoeling is....
Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 15:53
Ik denk dat ik de discussie over ontoegankelijke muziek al een beetje beantwoord had, maar de vraag bleef nog over, waarom mensen soms 'genoeg' hadden aan wat er in de top40 stond geloof ik. Het is niet een vs vs discussie meer.

Tenminste, ik heb nooit meer iemand gehoord over of ze het wel of niet eens waren over het ontoegankelijke gebeuren na mijn verhaaltje. Maar goed, het topic is er nog steeds, dus kom maar op .

Zanderrrmaandag 4 juni 2001 @ 15:58
En natuurlijk moet je sowieso in de gelegenheid komen om die andere muziek eens te horen. Veel 'minder toegankelijke' muziek zul je ook niet snel op radio of tv horen, dus zijn mensen eerder aangewezen op tijdschriften, recensies, familie, vrienden en kennissen om deze te leren kennen.
Koekepanmaandag 4 juni 2001 @ 15:59
quote:
Op maandag 04 juni 2001 15:58 schreef Zanderrr het volgende:
En natuurlijk moet je sowieso in de gelegenheid komen om die andere muziek eens te horen. Veel 'minder toegankelijke' muziek zul je ook niet snel op radio of tv horen, dus zijn mensen eerder aangewezen op tijdschriften, recensies, familie, vrienden en kennissen om deze te leren kennen.
Inderdaad ja! (Radio 4 is dan weer te extreem 'ontoegankelijk', denk ik, er is niet echt een tussenweg te vinden.)
Zanderrrmaandag 4 juni 2001 @ 16:01
Radio 4 vind ik best wel een vergaarbak van allerlei soorten muziek. Eerst een orgelconcert, maar 's avonds bijv weer avant-garde jazz. Er zullen weinig mensen zijn die het complete spectrum aan muzieksoorten daar kan waarderen. Zelf vind ik 'Supplement' bijv. een erg aardig Radio 4-programma (weet niet of 't nog steeds op de radio is, eigenlijk )
Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 16:18
Ik ben van wat onorthodoxe muziek vaak beinvloed door kennnisen waarvan ik wist dat ze wel een beetje dezelde smaak hebben als ik. Dan komen ze zo naar je toe van.. Goh, jij vind <vul leuke band in> leuk, misschien vind je dit ook wel wat.. En zo gaat dat.

OP mijn school, kunstacademie, zit echt een allegaartje aan muzieksmaken en da's erg leuk en heeft m'n muziekkennis ook zeer verrijkt.

Dat radio 4 programma ken ik niet. Ik luister vrij weinig radio tegenwoordig. Over het algemeen vind ik inderdaad radio 4 wel een beetje extreem. Kan me moeilijk op de muziek blijven concentreren als er zo'n mengelmoes in 1 keer op je af komt. Dat is oms wat teveel, maar soms wel erg interessant omdat je zo nu en dan iets hoort waarvan je denkt..goh, da's best wel leuk. Maar mijn radio bestaat voornamenlijk uit vrienden, kennissen en klasgenoten (en soms willen artiesten die ik bewonder ook nog wel eens een goede suggestie hebben). Oh ja, zo las ik dat die gast van Lomp Bizkit ook een groot Radiohead fan is en hij doet dan ook z'n best om die via de website een beetje te promoten. Wel grappig.

Koekepanmaandag 4 juni 2001 @ 16:21
quote:
Op maandag 04 juni 2001 16:01 schreef Zanderrr het volgende:
Radio 4 vind ik best wel een vergaarbak van allerlei soorten muziek. Eerst een orgelconcert, maar 's avonds bijv weer avant-garde jazz. Er zullen weinig mensen zijn die het complete spectrum aan muzieksoorten daar kan waarderen. Zelf vind ik 'Supplement' bijv. een erg aardig Radio 4-programma (weet niet of 't nog steeds op de radio is, eigenlijk )
Ik kende het dus vooral als zender van moderne klassieke muziek, maar ik luister eik zelden radio, dus je hebt vast gelijk.
MuadDibmaandag 4 juni 2001 @ 16:43
quote:
Op maandag 04 juni 2001 16:21 schreef Koekepan het volgende:
...maar ik luister eik zelden radio...
Ik heb niet eens een radio!
Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 16:44
ik ook niet.. tenminste nie eentje die ik gebruik
PaRoDiUzZmaandag 4 juni 2001 @ 16:59
Op het moment dat een bepaalde groep in de hitlijsten staat , wil dat alleen zeggen dat de platenmaatschappij die groep wil promoten, en niet perse dat het goede muziek is {wat ook weer van je persoonlijke smaak afhangt} . Ik kots dan ook vaak van die mensen die een nummer altijd goed vonden tot dat een van de nummers van een betreffende groep in de Top 100 binnenkomt , want dan haalt men opeens het hele oevre van de artiest onderuit.

Ontoegankelijk is trouwens een moeilijk woord want het valt op een negative of positieve manier te zeggen of iets ontoegankelijk is

Man_in_a_Shedmaandag 4 juni 2001 @ 18:00
Ik geloof dat we even uitgeluld zijn.. hehe, gff rust
MuadDibmaandag 4 juni 2001 @ 19:32
stilte voor de storm?
Koekepanmaandag 4 juni 2001 @ 19:33
quote:
Op maandag 04 juni 2001 19:32 schreef MuadDib het volgende:
stilte voor de storm?
Of erna?
Zanderrrmaandag 4 juni 2001 @ 19:38
Uit dit topic krijg je wel de indruk dat hoe ontoegankelijker de muziek is, hoe beter de liefhebbers het vinden. Da's natuurlijk ook weer niet zo, want 'ontoegankelijk' heeft eigenlijk nogal een negatieve lading. Zou het ook iets te maken hebben met exclusiviteit? Vaak hoor je mensen afgeven op hun voormalige favoriete bands want "ze zijn commerciëel geworden". Wil dat dan zeggen dat ze niet meer goed zijn omdat teveel anderen de band ook ontdekt hebben?
MuadDibmaandag 4 juni 2001 @ 19:51
Niet alles wat ontoegankelijk is vind ik perse goed. Ik noemde C. Beefheart al als artiest waar ik niet echt wat mee heb. En in m'n eigen straatje: King Crimson heeft ooit een improvisatie cd uitgebracht (ThraKattak), erg ontoegankelijk en erg slecht te verteren.
Maar inderdaad, het heeft wel wat snobistisch om iets goed te vinden wat een beetje "exclusief" is, maar ik kan me niet zo snel een band herinneren die ik heb laten vallen omdat ze populair zijn geworden, Genesis misschien, maar die gingen echt bagger maken.(Oeps, nu schoffeer ik misschien weer liefhebbers van "Collins & Co).
Zanderrrmaandag 4 juni 2001 @ 19:56
Het argument is dan meestal dat de bands hun muziek hebben 'versimpeld' om meer in de smaak te vallen bij het grote publiek. Zelfs Korn en Limp Bizkit-fans vinden het oude werk over het algemeen beter, want 'toen waren ze nog niet commercieel'. Dus toch weer, hoe ontoegankelijker hoe beter.
Koekepanmaandag 4 juni 2001 @ 19:59
quote:
Op maandag 04 juni 2001 19:56 schreef Zanderrr het volgende:
Het argument is dan meestal dat de bands hun muziek hebben 'versimpeld' om meer in de smaak te vallen bij het grote publiek. Zelfs Korn en Limp Bizkit-fans vinden het oude werk over het algemeen beter, want 'toen waren ze nog niet commercieel'. Dus toch weer, hoe ontoegankelijker hoe beter.
Ontoegankelijk is misschien wel iets wat je van muziek kunt zeggen op basis van het aantal mensen dat het 'begrijpt', maar als fan hoor je dat natuurlijk niet meer. Dus ontoegankelijkheid en kwaliteit zie ik niet 123 met elkaar in verband staan.

Of het moet zijn dat 'simpele' muziek sommige mensen gaat vervelen (of heb ik dat al eerder beweerd in dit topic? )

Xhordermaandag 4 juni 2001 @ 23:38
quote:
Op maandag 04 juni 2001 19:51 schreef MuadDib het volgende:
Niet alles wat ontoegankelijk is vind ik perse goed.
Nee, dat is natuurlijk zo. Je moet eens wat platen van John Zorn draaien. Het ene moment klinkt het lekker relaxed en het volgende moment zit je tussen valse trompet geluiden. Soms écht onluisterbaar en natuurlijk erg ontoegankelijk.
weerdomaandag 4 juni 2001 @ 23:40
quote:
Op maandag 04 juni 2001 19:56 schreef Zanderrr het volgende:
Het argument is dan meestal dat de bands hun muziek hebben 'versimpeld' om meer in de smaak te vallen bij het grote publiek. Zelfs Korn en Limp Bizkit-fans vinden het oude werk over het algemeen beter, want 'toen waren ze nog niet commercieel'. Dus toch weer, hoe ontoegankelijker hoe beter.
Volgens mij heeft dat eerder met het exclusiviteits-gevoel van de 'hardcore' fans te maken. Die constateren ineens dat het 'sukkeltje van de klas' ook ineens aan de Korn/Limp Bizkit is gegaan. Het is imho ook een beetje een standaard-opmerking om te stellen dat de vorige cd beter was dan de laatste.

Maar het moet wel kunnen dat een goede band gewoon goed geld kan verdienen. Pas wanneer je merkt dat het (echt) te voorspelbaar wordt (Limp Bizkit leidt imho hieraan) dan moeten ze kappen..

Man_in_a_Sheddinsdag 5 juni 2001 @ 11:18
Hmm ja, zolang de kwaliteit er niet onder leid, vind ik dat bandjes best geld mogen verdienen. Zolang ze er zich maar niet naar gaan gedragen en als ze eenmaal aan het grote geld hebben geroken doen ze alles om meer te krijgen. Dus ja, dat moeten we natuurlijk weer niet hebben .
Man_in_a_Sheddinsdag 5 juni 2001 @ 15:51
Misschien moeten we alles wat er gezegd is ff kort samenvatten en op een rijtje zitten, want het wordt een beetj een zootje nu
MuadDibdinsdag 5 juni 2001 @ 16:15
quote:
Op dinsdag 05 juni 2001 15:51 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Misschien moeten we alles wat er gezegd is ff kort samenvatten en op een rijtje zitten, want het wordt een beetj een zootje nu
Verschillende discussies in 2 topics, het is inderdaad een zooitje geworden.
Man_in_a_Sheddinsdag 5 juni 2001 @ 16:24
Hmmmz, dat wordt nogal wat.. maar misschien als we alles ff op een rijtje hebben dan kunnen we er wat beter over praten en er wellicht iets mee doen. Maar goed, veel werk dus
Circuitbreakerdinsdag 5 juni 2001 @ 19:23
Ik begrijp die "ontoegankelijkheidsdiscussie" niet helemaal. IMHO heeft ontoegankelijk ook te maken met wat je zelf gewend bent.

Zelf luister ik al sinds 1988 naar house/techno en koop zelfs platen en CD's . Voor mij zullen platen van bijvoorbeeld Autechre, Funckarma en Funkstorung toch niet zo ontoegankelijk overkomen terwijl het hier om errug abstracte "electronische muziek" gaat (100% electronisch, structuur van het type begin en eind, etc.).

Liefhebbers van normalere muziek, laten we top-100 maar als referentie nemen, zullen een doorsnee techno plaat al moeilijk te verteren/dus ontoegankelijk vinden.

Laten we vooral niet gekunstelde geluidscollages/doelloos gepiel als ontoegankelijk gaan bestempelen, als ik de namen in de sommige discussies langs zie komen, is dat uit de categorie het klinkt nergens naar dus moet het ontoegankelijk en dus goed zijn (Nieuwe Revu, Oor recensie nivo).

dr_diablosdinsdag 5 juni 2001 @ 19:34
quote:
Op dinsdag 05 juni 2001 19:23 schreef Circuitbreaker het volgende:
...als ik de namen in de sommige discussies langs zie komen, is dat uit de categorie het klinkt nergens naar dus moet het ontoegankelijk en dus goed zijn (Nieuwe Revu, Oor recensie nivo).
zou je eens wat van deze namen kunnen noemen?
MuadDibdinsdag 5 juni 2001 @ 19:36
quote:
Op dinsdag 05 juni 2001 19:23 schreef Circuitbreaker het volgende:
Laten we vooral niet gekunstelde geluidscollages/doelloos gepiel als ontoegankelijk gaan bestempelen, als ik de namen in de sommige discussies langs zie komen, is dat uit de categorie het klinkt nergens naar dus moet het ontoegankelijk en dus goed zijn (Nieuwe Revu, Oor recensie nivo).
quote:
Op maandag 04 juni 2001 19:51 schreef MuadDib het volgende:
Niet alles wat ontoegankelijk is vind ik perse goed.
Beter lezen en inderdaad wil ik wel wat namen van je horen.
Of valt jou opmerking in de categorie: wat de boer niet kent dat vreet 'ie niet?
Man_in_a_Sheddinsdag 5 juni 2001 @ 19:38
quote:
Op dinsdag 05 juni 2001 19:23 schreef Circuitbreaker het volgende:
Ik begrijp die "ontoegankelijkheidsdiscussie" niet helemaal. IMHO heeft ontoegankelijk ook te maken met wat je zelf gewend bent.

Laten we vooral niet gekunstelde geluidscollages/doelloos gepiel als ontoegankelijk gaan bestempelen, als ik de namen in de sommige discussies langs zie komen, is dat uit de categorie het klinkt nergens naar dus moet het ontoegankelijk en dus goed zijn (Nieuwe Revu, Oor recensie nivo).


Okee, wat je eerste punt betreft verwijs ik je even door naar de rest van de discussie. Ik weet niet of je alles gelezen hebt, maar iets dergelijks heb ik ook al een keertje genoemd geloof ik.. of iemand anders.

Dat andere vind ik nogal kort door de bocht. Je noemt geen voorbeelden en ik geloof ook niet dat iets dergelijks ooit gezegd is. Ontoegankelijk hoeft niet per definitie mooi te zijn, en dat is ook een aantal keren gezegd geloof ik. Eerst even goed lezen is mijn advies

Koekepandinsdag 5 juni 2001 @ 20:58
Maar, om misschien een nieuwe weg in te slaan, maar ik ben er ook gewoon benieuwd naar, wat vindt de fok!-er zoal van klassieke muziek? Hoe past dit in het ontoegankelijk-plaatje?

Vroeger werd ik van de meeste klassieke muziek nogal somber, ik vond het saai, kaal, als een regenachtige zondag. Sinds iets meer dan een jaar heb ik de klassieke muziek echt 'ontdekt', maar ik heb nog geregeld dat ik iets helemaal niet kan volgen. Nog een keer luisteren is dan meestal de remedie, maar dat houdt bij de meer moderne stromingen wel op.

Dus: hoe wordt er tegen de klassieke muziek aangekeken?

Man_in_a_Shedwoensdag 6 juni 2001 @ 10:41
Tegenwoordig ga ik er steeds meer van houden. En dan wel stukken waar wat pit in zit. Ik vind Planets van Holst bijvoorbeeld vrij bijzoner, evenals de Lord of the Rings symphonie van Johan de Meij. Die heb ik live gezien samen met de componist als dirigent en dat was zeeer indrukwekkend. Ik moet trouewns zeggen dat klassieke muziek live uberhaupt meer impact heeft dan op een cd'tje. Weet zo niet waarom, maar het is wel zo. Ik vind het niet altijd mooi, maar ik vind er zeker mooie dingen tussen zitten!
PaRoDiUzZwoensdag 6 juni 2001 @ 14:53
die mensen die iets niet leuk vinden omdat het commercieel zou zijn {welk album dat je in een winkel koopt heeft dat nou niet} , maar het leuke is vaak dat ze hun eigen smaak daardoor onderuit halen aangezien ze misschien niet dat nieuwe album ,maar wel die ander albums a 40,- de stuk gekocht hebben , terwijl die albums dan in de zgn. nice price klasse verschijnen {waardoor ze op eens maar f25 kosten} .
Man_in_a_Sheddonderdag 7 juni 2001 @ 00:07
Waar wil je naartoe? Ik volg het even niet
Smotsdonderdag 7 juni 2001 @ 00:28
You want ontoegankelijk?
you'll GET ontoegankelijk!

Moet je maar eens naar "A western harvest field by moonlight" van Beck luisteren.

Zelden zo'n wazig stuk vinyl op mijn draaitafel gehad, zeg.

Man_in_a_Sheddonderdag 7 juni 2001 @ 13:30
HAha.. klinkt goed! Hoe zit het trouwens met dat onderzoek? Is daar nog wat van boven water gekomen?
Big_Boss_Manmaandag 26 januari 2004 @ 22:45
quote:
Op zondag 3 juni 2001 23:20 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Haha.. ik was net te laat... ik las het even over en kwam tot de conclusie dat het woord puber natuurlijk heel fout was..... Ik heb hem dan meteen verbeterd, maar toen was jij daar alweer met je reactie . Nah ja.... dat was dus nogal fout.. sorry.

Maar goed, ik heb me er niet echt veel mee bezig gehouden, dus ik schrijf maar even wat ik denk dat het is. Misschien moet ik er nog even wat langer over nadenken...


EDIT: Oops net iets te laat!
EDIT: 4 jaar

[Dit bericht is gewijzigd door Big_Boss_Man op 26-01-2004 22:46]

Hexagonmaandag 26 januari 2004 @ 22:49
Imo muziek die je vaker moet luisteren om goed te kunnen vinden. (Hoewel het ook kan dat je het na 100 keer nog steeds ruk vind)
teknomistdinsdag 27 januari 2004 @ 10:55
Ontoegankelijke muziek is iets wat je moet leren waarderen net zoals het leren waarderen van een goed glas wijn of een goede sigaar of een independent artistieke film. Heel veel mensen zijn niet bereid die moeite te doen en dat is jammer want er ligt zoveel moois in het verschiet
Man_in_a_Shedwoensdag 28 januari 2004 @ 21:13
quote:
Op maandag 26 januari 2004 22:45 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

EDIT: Oops net iets te laat!
EDIT: 4 jaar


Oh god, het befaamde topic is weer naar boven gerakeld . Ach, memories
Big_Boss_Manwoensdag 28 januari 2004 @ 21:52
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 21:13 schreef Man_in_a_Shed het volgende:

[..]

Oh god, het befaamde topic is weer naar boven gerakeld . Ach, memories


MuadDibwoensdag 28 januari 2004 @ 22:09
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 21:13 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Oh god, het befaamde topic is weer naar boven gerakeld . Ach, memories
Ja, toen we nog allemaal naieve fokkertjes waren. Zucht...
Beathovenwoensdag 28 januari 2004 @ 23:07
Ontoegankelijke muziek kan toegankelijk worden als je in de artiest of het nummer zelf verdiept, of het gewoon vaker hoort. Ik hou zelf wel van een beetje experimenteel, als het maar een beetje vernieuwend is. Nummers waarin b.v. alleen keiharde ruis met een flinke distortion te horen is en wat bijgeluiden hoeven van mij niet zo.

Voor de rest vind ik alles wel te doen, en daarmee bedoel ik niet dat ik "alles" goed vind.

Yokozunawoensdag 28 januari 2004 @ 23:10
Zoals je zelf al zegt, afwijkende muziek. Dat kan in principe dus in elk muziekgenre voorkomen, ik merk het zelf het meeste bij black en deathmetal (en vooral experimentele). Zelf wissel ik zulke ontoegankelijke muziek gewoon af met toegankelijke, niet bewust, gebeurt vanzelf. Bijvoorbeeld eerst een plaat van Enslaved, daarna eentje van Rage.
quote:
Ontoegankelijke muziek kan toegankelijk worden als je in de artiest of het nummer zelf verdiept, of het gewoon vaker hoort.
Kan toegankelijk worden voor jezElf, maar je spreek bij "ontoegankelijk" in het algemeen. In het algemeen blijft het dan nog wel een ontoegankelijke plaat.

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 28-01-2004 23:16]

saladzdonderdag 29 januari 2004 @ 00:06
Ontoegankelijk heeft voor mij met nieuwsgierigheid en verveling te maken.

check uit: Oval - Ovalprocess

ChiPMaNdonderdag 29 januari 2004 @ 00:26
Ontoegankelijke muziek is voor mij zo wie zo 'Koptelefoon muziek'. Je hoort dan bijv. het laatste album van King Grimson (The Power to Believe) voor het eerst. Dan denk je: "Het album heeft absoluut potentie, maar ik moet het zeker een aantal keren goed beluisteren". Je haalt er tijdens de eerste beluisteren misschien maar 20% uit. Je moet eigenlijk helemaal niks doen als lekker wilt genieten van zo'n album. Het is ik en mijn koptelefoon, gewoon luisteren/genieten.
quote:
Zelf vind ik muziek ontoegankelijk als het behoorlijk afwijkt van de "standaard" muziek wetten (couplet-refrein-couplet, 4-kwartsmaat enz.).
En natuurlijk het bovenstaande (de quote).

Maar het kan gewoon zo zijn dat je bij een bepaalde band, die ontoegankelijke muziek maakt, niks voelt. Je vindt het helemaal niets. Het blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak.

* ChiPMaN wil graag Pink Floyd (niet alles), Roger Waters en Yes koppelen aan ontoegankelijk muziek (mocht dat nog niet gedaan zijn).