Zelf vind ik muziek ontoegankelijk als het behoorlijk afwijkt van de "standaard" muziek wetten (couplet-refrein-couplet, 4-kwartsmaat enz.). Artiesten als Zappa, Beefheart, VanderGraaf Generator, King Crimson en wat moderner Tool, Aphex Twin en dus de laatste 2 albums van Radiohead.
Overigens zie ik ontoegankelijk niet als waardeoordeel, sommige bands zijn prima te pruimen (Crimson roeleert!) anderen heb ik wat meer moeite mee (bijv. Beefheart).
quote:Alle muziek is abstract!
Op zondag 03 juni 2001 22:08 schreef dr_diablos het volgende:
ik vergelijk de muziek van bovengenoemde bands altijd een beetje met modernistische kunst, van die abstracte dingen waar ik met de beste wil van de wereld helemaal NIX in zie. Net als die laatste 2 radiohead albums eigenlijk, ik vind het echt belachelijke muziek. Alleen omdat het 'radiohead' is vind iedereen het goed en mooi.
quote:Naamsbekendheid scheelt inderdaad een hoop, maar blijkbaar vind niet iedereen het goed, jij bijvoorbeeld niet.
Alleen omdat het 'radiohead' is vind iedereen het goed en mooi.
quote:Ik vind het toch niet echt abstract als Andre Hazes zingt dat ie een beetje verliefd is..
Op zondag 03 juni 2001 22:10 schreef MuadDib het volgende:[..]
Alle muziek is abstract!
quote:Das de inhoud. Bovendien is het zo gemakkelijk omdat je eraan gewend bent, de refrein/couplet-structuur en de vierkwartsmaat en de bridge etc. Een Chinees vindt het misschien wel kunst!
Op zondag 03 juni 2001 22:18 schreef menjo het volgende:[..]
Ik vind het toch niet echt abstract als Adre Hazes zingt dat ie een beetje verliefd is..
quote:Ja maar dat is hetzelfde als dat een rembrant niet herkenbaar is voor iemand van een andere planeet.
Op zondag 03 juni 2001 22:19 schreef Koekepan het volgende:[..]
Das de inhoud. Bovendien is het zo gemakkelijk omdat je eraan gewend bent, de refrein/couplet-structuur en de vierkwartsmaat en de bridge etc. Een Chinees vindt het misschien wel kunst!
quote:Over ontoegankelijke muziek gesproken! Chinese muziek vind ik ook vrij moeilijk te doorgronden.
Op zondag 03 juni 2001 22:19 schreef Koekepan het volgende:
Een Chinees vindt het misschien wel kunst!
Het wil ook niet zeggen dat ontoegankelijke muziek slechte muziek is,integendeel zelfs.
* Scylla vind dat je voor "ontoegankelijke" muziek moeite moet doen om er toegang tot te krijgen
quote:Okee, ik kan ook niet echt met je oneens zijn dat het triviale muziek is, maar dat ligt dan wel aan onze muzikale traditie.
Op zondag 03 juni 2001 22:22 schreef menjo het volgende:
Ja maar dat is hetzelfde als dat een rembrant niet herkenbaar is voor iemand van een andere planeet.
Ik vind Andre toch wel behoorlijk figuratief..
Chinese muziek is inderdaad niet echt makkelijk nee, maar ik vind dat ze onwijs mooie instrumenten hebben.
quote:Ik heb het een paar keer moeten lezen
Op zondag 03 juni 2001 22:23 schreef Scylla het volgende:
* Scylla vind dat je voor \"ontoegankelijke\" muziek moeite moet doen om er toegang tot te krijgen
quote:nee, maar ik ben niet iedereen
Op zondag 03 juni 2001 22:15 schreef MuadDib het volgende:
blijkbaar vind niet iedereen het goed, jij bijvoorbeeld niet.
ik ben het er inderdaad mee eens dat ontoegangelijke muziek muziek is waar je een zekere tijd voor nodig hebt om er toegang tot te krijgen.
ik was tot voor kidA echt een radiohead-fan maar van die nieuwe liedjes wordt ik zo ontzettend zenuwachtig, daar kan ik niet naar luisteren. Hetzelfde heb ik eigenlijk met Jody Bernal, ik vraag me af of dat dan ook ontoegankelijke muziek is ?
Ik weet niet of jullie hier bekend zijn met de schilder Kandinsky? Hij was een expressionist en hij hij maakte abstracte schilderijen met veel kleuren en vormen, die werkelijk niets voorstelden. Het verband met de bekende wereld is volledig zoek, tenminste in zijn later werk. In zijn eerste werken zijn nog wel dingen te herkennen, omdat ie bang was dat men abstracte kunst als een decoratief patroontje ging zien.
Waarom ik hierover begin? Nou, Kandinsky was dus nogal jaloers op de muziek, omdat die rechstreeks op je gevoel inwerkte. Je ziet niks, je hoort alleen maar. Vanuit dat oogpunt is muziek dus abstract.
Maar goed, heden hebben wij een Top40 en Andre Hazes. En dat verandert voor mij althans de zaak een beetje. Een groot deel van de Top 40 is in mijn opinie figuratief. Waarom? De songstructuren, accoorden en meestal helaas ook de teksten zijn heel herkenbaar. Je hebt het allemaal al eens eerder gehoord in een andere vorm en het past precies in je wereld. Net als een schilderij van een landschapje. Sommige maken die landschapjes erg knap, maar vaak is het gewoon iets wat al 10x eerder is gedaan.
Om Radiohead er maar eens bij te slepen dan. Zij maken muziek die op het eerste gehoor niet bekend klinkt en je moet dan ook moeite doen om een aanknopingspunt te vinden waar je je aan 'vast' kunt houden. Na een aantal keren luisteren raak je gewend aan de nieuwe 'input' en begint de muziek een soort asociatie patroon met je emoties, zodat die muziek echt een bepaalde emotie losmaakt in je, wat andere muziek niet doet. Het wordt dus een beetje speciaal, of juist niet.
Het gaat erom, dat bij de Top 40 &co producers inspelen op dat herkenningspatroon. Zij weten wat de pubetertjes fijn vinden klinken en maken dus aan de lopende band muziek die diezelfde emotie oproept als al die andere nummertjes die die mensjes mooi vinden. En voila, een hitje.
Ben ik duidelijk? Geen idee. Ik houd eerlijk gezegd meer van abstracte muziek. Het is ook zo dat cd's soms lading krijgen, doordat je het moment herinnerd waar op je die muziek hoorde en er gebeurde iets bijzonders. Die emoties blijven gelinkt met een bepaalde plaat en dat kan de ervaring alleen maar mooier maken.
Bij het luisteren van KID A werkt de muziek bij mij trouwens echt heel sterk, want ik krijg er vaak meteen beelden bij. Het werkt heel erg inspirerend. Dat heb ik niet bij Top 40 muziek, omdat mijn hersenen eigenlijk nauwelijks nieuwe dingen registreren en ze 'slapen' dus ook eigenlijk wat dat betreft dan .. misschien dat dat er iets mee te maken heeft?
quote:Misschien is het niet alleen een kwestie van ‘luiheid.’ Maar eerder je hebt er gevoel voor of niet. Ik ben soms ook bere lui maar had als jong meisje als snel een andere muzieksmaak dan de ‘rest’.
Op zondag 03 juni 2001 22:07 schreef Koekepan het volgende:
Veel muziek moet je leren luisteren toch? Helaas zijn zoveel luisteraars 'lui', imho, vandaar de beroerde samenstelling van de top40.
quote:Niet alle modernisten schilderden abstract
ik vergelijk de muziek van bovengenoemde bands altijd een beetje met modernistische kunst, van die abstracte dingen waar ik met de beste wil van de wereld helemaal NIX in zie. Net als die laatste 2 radiohead albums eigenlijk, ik vind het echt belachelijke muziek. Alleen omdat het 'radiohead' is vind iedereen het goed en mooi.
quote:Ja omdat je de culturele betekenis er niet van kent, lijkt mij. Volgens mij kan je dat niet zo vergelijken. Daar zitten ook nog hele andere barrières tussen.
Op zondag 03 juni 2001 22:22 schreef MuadDib het volgende:
Over ontoegankelijke muziek gesproken! Chinese muziek vind ik ook vrij moeilijk te doorgronden.
De vergelijkjing met kunst is zeer interessant ik zal de laatste post nog eens ff goed doorlezen.
quote:Volkomen mee eens.
Op zondag 03 juni 2001 22:44 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Ik weet niet of jullie hier bekend zijn met de schilder Kandinsky? Hij was een expressionist en hij hij maakte abstracte schilderijen met veel kleuren en vormen, die werkelijk niets voorstelden. Het verband met de bekende wereld is volledig zoek, tenminste in zijn later werk. In zijn eerste werken zijn nog wel dingen te herkennen, omdat ie bang was dat men abstracte kunst als een decoratief patroontje ging zien.Waarom ik hierover begin? Nou, Kandinsky was dus nogal jaloers op de muziek, omdat die rechstreeks op je gevoel inwerkte. Je ziet niks, je hoort alleen maar. Vanuit dat oogpunt is muziek dus abstract.
Maar goed, heden hebben wij een Top40 en Andre Hazes. En dat verandert voor mij althans de zaak een beetje. Een groot deel van de Top 40 is in mijn opinie figuratief. Waarom? De songstructuren, accoorden en meestal helaas ook de teksten zijn heel herkenbaar. Je hebt het allemaal al eens eerder gehoord in een andere vorm en het past precies in je wereld. Net als een schilderij van een landschapje. Sommige maken die landschapjes erg knap, maar vaak is het gewoon iets wat al 10x eerder is gedaan.
quote:Ja zeker.
Om Radiohead er maar eens bij te slepen dan. Zij maken muziek die op het eerste gehoor niet bekend klinkt en je moet dan ook moeite doen om een aanknopingspunt te vinden waar je je aan 'vast' kunt houden. Na een aantal keren luisteren raak je gewend aan de nieuwe 'input' en begint de muziek een soort asociatie patroon met je emoties, zodat die muziek echt een bepaalde emotie losmaakt in je, wat andere muziek niet doet. Het wordt dus een beetje speciaal, of juist niet.Het gaat erom, dat bij de Top 40 &co producers inspelen op dat herkenningspatroon. Zij weten wat de pubetertjes fijn vinden klinken en maken dus aan de lopende band muziek die diezelfde emotie oproept als al die andere nummertjes die die mensjes mooi vinden. En voila, een hitje.
Ben ik duidelijk?
quote:Jee wat heb jij dat handig verpakt in woorden. Ik ben het helemaal met je eens.
Bij het luisteren van KID A werkt de muziek bij mij trouwens echt heel sterk, want ik krijg er vaak meteen beelden bij. Het werkt heel erg inspirerend. Dat heb ik niet bij Top 40 muziek, omdat mijn hersenen eigenlijk nauwelijks nieuwe dingen registreren en ze 'slapen' dus ook eigenlijk wat dat betreft dan.. misschien dat dat er iets mee te maken heeft?
Maar ik haal er alleen niet exact uit waarom dat de ene persoon genoeg heeft aan Top40 gerammel en de ander dus die meerwaarde in de muziek nodig heeft. Dat vind ik ook wel interessant om te weten.
quote:Dat is denk ik hetzelfde verschil als met andere kunstvormen, zoals film en literatuur. Sommigen hebben genoeg aan een kasteelromannetje, terwijl anderen hun hersens willen kraken op harde literatuur.
Op zondag 03 juni 2001 23:02 schreef Kimmie het volgende:Maar ik haal er alleen niet exact uit waarom dat de ene persoon genoeg heeft aan Top40 gerammel en de ander dus die meerwaarde in de muziek nodig heeft. Dat vind ik ook wel interessant om te weten.
quote:Idd ook daar blijf ik me altijd het Waarom bij afvragen.
Op zondag 03 juni 2001 23:05 schreef menjo het volgende:[..]
Dat is denk ik hetzelfde verschil als met andere kunstvormen, zoals film en literatuur. Sommigen hebben genoeg aan een kasteelromannetje, terwijl anderen hun hersens willen kraken op harde literatuur.
quote:Verveling.
Op zondag 03 juni 2001 23:06 schreef Kimmie het volgende:
Idd ook daar blijf ik me altijd het Waarom bij afvragen.
Hoe ontwikkelder je smaak, hoe sneller je de schrijver/componist betrapt op een te 'gemakkelijk' deuntje of boek. En dat is niet spannend, dat gaat de keel uithangen. Denk ik.
In discotheken hetzelfde. Je hebt op dat moment meer aan je hoofd dan muziek luisteren, dus zet je geen Everything in it's right place op, want je moet ondertussen ook nog dansen, kletsen, om je heen kijken of alles tegelijk . Misschien is dat het?
En sommige mensen hebben gewoon geen zin in hersenstimulatie en doen liever wat anders met hun hersentjes, mochten die aanwezig zijn . Okee, dat is misschien wat kort door de bocht, maar ja. Sommige mensen houden de hersenactiviteit zo laag mogelijk zullen we maar zeggen. Voor die mensen is er de top 40. Oh ja, op het werk ook trouwens. AL werk ik ook het fijnst met Radiohead, maar da's weer omdat ik daar al aan gewend ben. Ik ken mensen die absoluut niet kunnen leren als ze een nieuwe cd opzetten die ze nog niet kennen. Dan moet je gewoon je aandacht even concentreren op 1 ding en veel mensen kunnen dat niet
quote:Hmmm, lijkt me niet. Jij bent toch ook ooit puber geweest, sorry heb niet naar je leeftijd gekeken...
Op zondag 03 juni 2001 23:15 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Ik denk dat het te maken heeft met dat de pubertjes veel anderen dingen aan hun hoofd hebben, zodat ze zich niet echt op 1 dingen kunnen concentreren dus heb je muziek nodig die je makkelijk oppikt en dus makkelijk pleziert. Ze kijken niet verder dan hun neus lang is, want dit klinkt leuk terwijl ze wat anders doen.
quote:FF kijken bedoel je hiermee dat mensen met meer hersens ook sneller van 'de betere' muziek houden?
En sommige mensen hebben gewoon geen zin in hersenstimulatie en doen liever wat anders met hun hersentjes, mochten die aanwezig zijn. Okee, dat is misschien wat kort door de bocht, maar ja. Er zijn mensen die niet zoveel hersenactiviteit willen. Kijk maar naar de top 40
![]()
![]()
.
Maar goed, ik heb me er niet echt veel mee bezig gehouden, dus ik schrijf maar even wat ik denk dat het is. Misschien moet ik er nog even wat langer over nadenken...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |