Ik zit nu dus te blokken voor mijn schoolonderzoek scheikunde. Nou ben ik dus bij redoxreacties beland en zit ik met een vraag (overigens, die irrelevant is, ik kan op zich verder maar ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen). Mijn vraag is dus:
Wat is de rol van de zoutbrug in in een elektrochemische cel? Loopt de redoxreactie ook als je de zoutbrug weghaalt? Waarvoor dient het, wat kan er in een zoutbrug inzitten (ja, een zout ) en wat wordt er precies uitgewisseld door de zoutbrug?
Dat vroeg ik me dus af. Wie o wie kan mijn vraag beantwoorden?
bij voorbaat dank!
Stel we hebben een elektrochemische cel met in de reductorhalfcel een zinkstaaf in een zinkchorideoplossing en in de oxidatorhalfcel een koperstaaf in kopersulfaatoplossing. En een zoutbrug tusssen beide halfcellen (standaardkabels zijn al aanwezig). Dit betekent dus dat er Zn+ (positief ion) van de reductorhalfcel door de zoutbrug naar de oxidatorhalfcel? En dus ook viceversa, dat SO42- ionen door de zoutbrug naar de reductorhalfcel gaan. Toch?
(Ik ben ook aan het leren voor mijn SE scheikunde, komende week ook een toets van over zuren & base en redox reacties)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |