abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14136869
Zonder humor door het leven, is dat mogelijk?
We kennen ze allemaal wel, mensen die je verbaasd aankijken wanneer je een kwinkslag maakt. Mensen die altijd alles serieus nemen, die een ironische zijsprong in een discussie niet verdragen.
Als zoutloze krakelingen bewegen ze zich door het leven voort met hier een vermanend woord, daar een analyse, en dit alles zo droog als een scheet van een kameel in de woestijn.
Ze lijken voortgedreven door een streven naar controle over het leven. Een controle die door de relativering van de humor enkel ontregeld kan raken. En dat is niet fijn, natuurlijk.
Dat dergelijke humorloze lieden het niet makkelijk hebben in het sociale verkeer ligt natuurlijk voor de hand: iedere scherts vormt als het ware een onzichtbare verkeersdrempel waarop het koetsje van hun leven een lelijke spaakbreuk op kan lopen.

Is het echt mogelijk om humorloos door het leven te gaan?
Moeten we humorloosheid misschien zien als een defect van de persoonlijkheid, ooit misschien genetisch aantoonbaar?
En zo ja, wat te doen dan met de humorlozen?
Zomaar wat vragen.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_14136915
humorloos bestaat niet, mensen die er zo op in gaan zjin gewoon toe aan een wat intelectuelere humor
* Demon-X included
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
pi_14136937
Echt een humorloos persoon ben ik nog nooit tegengekomen, iedereen heeft wel een vorm van (hoe vreemd die ook moge zijn ) humor. Je hebt wel van die typjes zonder zelfspot en die dus alles persoonlijk en serieus opnemen, schijthekel aan dat soort mensen.
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 23:48:18 #4
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14137009
Alle mensen die Amerikaanse comedyseries leuk vinden, vallen m.i. in deze categorie.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_14137086
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 23:48 schreef Kaalhei het volgende:
Alle mensen die Amerikaanse comedyseries leuk vinden, vallen m.i. in deze categorie.
Wat is er mis met All in the family
pi_14137113
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 23:44 schreef PvtRyan het volgende:
Echt een humorloos persoon ben ik nog nooit tegengekomen, iedereen heeft wel een vorm van (hoe vreemd die ook moge zijn ) humor. Je hebt wel van die typjes zonder zelfspot en die dus alles persoonlijk en serieus opnemen, schijthekel aan dat soort mensen.
Ik denk dat ik inderdaad misschien de types zonder zelfspot in mijn hoofd had.
Hoewel... ik ken toch ook echt mensen die iedere vorm van ironie of relativerende toespelingen ontgaan.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 23:52:55 #7
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_14137114
Ik denk niet dat die er zijn. Mensen kunnen echter soms wel zo lijken, als ze bijvoorbeeld een discussie iets serieuzer nemen dan de ander, die het allemaal niet zo serieus neemt, en meer van een dolletje houdt.
Maar uiteindelijk zal iedereen hoe dan ook wel een gevoel voor humor hebben, al is het nog zo klein.

[Dit bericht is gewijzigd door ForeverEternalFreak op 25-10-2003 23:53]

It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
pi_14137124
ze bestaan volgens mij wel
046
Dank aan Yeahinho
pi_14137129
dharma&greg, will&grace en uiteraard southpark is nog wel te doen niet
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
pi_14137139
Hoe religieuzer, hoe humorlozer
pi_14137190
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 23:41 schreef OllieA het volgende:
We kennen ze allemaal wel, mensen die je verbaasd aankijken wanneer je een kwinkslag maakt. Mensen die altijd alles serieus nemen, die een ironische zijsprong in een discussie niet verdragen.
Als zoutloze krakelingen bewegen ze zich door het leven voort met hier een vermanend woord, daar een analyse, en dit alles zo droog als een scheet van een kameel in de woestijn.
Ze lijken voortgedreven door een streven naar controle over het leven. Een controle die door de relativering van de humor enkel ontregeld kan raken. En dat is niet fijn, natuurlijk.
Dat dergelijke humorloze lieden het niet makkelijk hebben in het sociale verkeer ligt natuurlijk voor de hand: iedere scherts vormt als het ware een onzichtbare verkeersdrempel waarop het koetsje van hun leven een lelijke spaakbreuk op kan lopen.

Moeten we humorloosheid misschien zien als een defect van de persoonlijkheid, ooit misschien genetisch aantoonbaar?
Zomaar wat vragen.

De humor van de zaak is; - dat de mens het enige 'dier' is dat kan lachen!...
Silentio
pi_14137199
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 23:48 schreef Kaalhei het volgende:
En als iemand alleen Seinfeld leuk vindt?

Ik ben eigenlijk ook nog nooit een humorloos persoon tegengekomen. Wel, zoals eerder gezegd, mensen die geen zelfspot kennen.....Erge mensen zijn dat idd. Maarja, Nederland is dan ook wel het land van de zelfspot.

pi_14137268
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 23:56 schreef skip007 het volgende:

[..]

(Ik moet nu echt even off-topic, hoe vervelend ik dat ook vind. Dit is echt niet waar hoor: mijn katertje kan lachen, dat heb ik vaak genoeg mogen zien)

Excuses voor het off-topic gaan.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_14137306
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 23:54 schreef Bauhaus het volgende:
Hoe religieuzer, hoe humorlozer
Daar zeg je iets...
Heb je dat zelf kunnen waarnemen? En hoe zou dat komen? Heb je daar ideeën over?
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zondag 26 oktober 2003 @ 00:05:17 #15
27026 xstatic1975
No pain no gain
pi_14137390
Een collega op mn werk is zo gelovig als de pest, maar die spoort voor geen meter, doet de hele dag gek, gekke geluiden maken enzo.. Volgens mij is dat toch een soort humor
  zondag 26 oktober 2003 @ 00:08:38 #16
19139 plunk
einfach negieren.
pi_14137460
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 23:56 schreef skip007 het volgende:

[..]

Dit lijkt me nou zo'n typische 'Midas Dekkers-wijsheid'. .

Ik vermoed eigenlijk dat de Humorlozen vooral neigen naar een overdreven vorm van (zelf)controle.

Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
pi_14137520
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 00:01 schreef OllieA het volgende:

[..]

Daar zeg je iets...
Heb je dat zelf kunnen waarnemen? En hoe zou dat komen? Heb je daar ideeën over?

Hoe meer je je leven laat leiden door een gedachte en drijfveer die via overlevering en geschriften 1000en jaren geleden tot stand is gekomen, hoe minder ruimte er is voor relativeren, zodat humor geen kans krijgt.

Bovendien, even belangrijk, als je geen dak boven je hoofd hebt en geen vooruitzicht op iedere dag voldoende voedsel voor jezelf en je naasten,
krijgt humor ook geen kans.

Zowel religie als armoede zijn dodelijk voor de humor.

Als er geen straat is, kan de humor er ook niet opliggen.

[Dit bericht is gewijzigd door Bauhaus op 26-10-2003 00:19]

pi_14137527
quote:
Ik heb juist de indruk dat ironie één van de weinige vormen van humor is die wel binnen het bereik ligt van de schijnbaar humorlozen, en dat ze plattere kwinkslagen en leedvermaak niet op waarde kunnen schatten.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_14137533
quote:
Ik denk het niet. Het klinkt dramatischer dan het is, maar ik denk dat humor het enige is wat me op de been houdt.
quote:
quote:

Zomaar wat vragen.

Humorloos bestaat denk ik niet. Ik denk dat humor soms ook bestaat uit het ogenschijnlijk negeren van humor, wat soms humoristisch kan zijn. Humor is lekker ongrijpbaar, en moet wat mij betreft ook zo blijven.
  zondag 26 oktober 2003 @ 00:14:32 #20
71152 G.deVader
-Cultfiguur-
pi_14137561
Dat is mogelijk ja. Echt moeilijk is het ook niet. Echt prettig trouwens ook niet. Maar sommigen kiezen ervoor, vinden ze intellectueel staan.
Ook al zal er vast wel iets plotseling kunnen gebeuren waardoor ze toch moeten lachen. Alhoewel, na jaren van niet lachen kan je het lachen misschien ook afleren, compleet.

Wegens moeheid let ik nu niet op stijl of inhoud.

pi_14137566
Gos daar had ik het nu ook al over dat zo weinig pubers humor snappen enzo
meteen flames uitdelen die gastuh

amazing..why?
Ze snappe mister bean niet eens meer...das best in en intesn triest hoor...
zucht
pi_14137649
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 00:14 schreef AngelWings het volgende:
Gos daar had ik het nu ook al over dat zo weinig pubers humor snappen enzo
meteen flames uitdelen die gastuh

amazing..why?
Ze snappe mister bean niet eens meer...das best in en intesn triest hoor...
Dit is voor het eerst dat ik dit hoor
Dat is wel erg triest
pi_14137672
Nah, ik vind de TS ook behorlijk humorloos

Geen leuk topci

pi_14137973
Hm, het begint een beetje ingewikkeld te worden. Een aantal mensen herkent de humorlozen niet, stelt dat het humorloosheid niet bestaat. Ik merk dat ik wat begin te twijfelen. Had ik het dan toch over lieden met een gebrek aan zelfspot?
Zou ik eerst moeten definiëren wat ik onder humor versta? Dat is natuurlijk niet te doen...
Dat mensen niet om een grap kunnen lachen kan simpelweg komen omdat een grap niet leuk genoeg is, of te plat, en noem maar op. Daar heb ik het natuurlijk niet over.
Ik doel op mensen die zelf nooit grappen maken. Eventueel alleen plichtmatig om de grappen van anderen lachen. Mensen die serieus ingaan op ironisch bedoelde opmerkingen, de ironie niet zien, dus. Zulke mensen bestaan, naar mijn ervaring.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_14138172
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 00:36 schreef OllieA het volgende:
Mensen die serieus ingaan op ironisch bedoelde opmerkingen, de ironie niet zien, dus. Zulke mensen bestaan, naar mijn ervaring.
Je hebt het nu over nagenoeg iedereen die ik tegenkwam tijdens mijn MAVO-carrière... Mensen die geen ironie kunnen herkennen. Nu ben ik natuurlijk dol op ironie maar het is niet het enige humor-meetinstrument natuurlijk.

Daarbij ken ik ook mensen die steenvast hartstikke serieus op elke ironisch of sarcastisch bedoelde opmerking ingaan. Vaak op een ontzettend droge en grappige manier.

Ik zou niet kunnen zeggen of ik ooit iemand zonder humor ben tegen gekomen. Wel heb ik hele volksstammen ontmoet die ík gewoon niet grappig vond of vice versa. Ik betwijfel of ze bestaan, de échte humorlozen.

Ik en mijn leger van stokstaartjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')