abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_962398
Er is de laatste 15 jaar nogal wat te doen rondom HIV besmetting/ AIDS. Onlangs vond ik wat cijfers over de kans op HIV besmetting in het geval van onbeschermde sex met een seropositief persoon. Ik was nogal verbaasd over de relatief geringe kans om een besmetting op te lopen. Hieronder de cijfers:
code:
Mode of transmission                         HIV infection risk

Male-to-female, unprotected vaginal sex      0.1 - 0.2%
Female-to-male, unprotected vaginal sex      0.033 - 0.1%
Male-to-male, unprotected anal sex           0.5 - 3.0%
Needle stick                                 0.3%
Mother-to-child transmission                 13 - 48%
Exposure to contaminated blood products      90 - 100% 

Zoals je ziet is het risico voor vrouwen grofweg 2-3x zo hoog, wat logisch is omdat ze ontvangende partij zijn.
Anale sex is ook duidelijk riskanter vanwege de kans op wondjes en daardoor bloedcontact.
Direct bloedcontact levert vrijwel zeker besmetting op.

Hoewel de gevolgen van een HIV besmetting natuurlijk enorm zijn (ik wil dat niet bagetaliseren) blijkt uit deze cijfers dat een onbeschermde one-night-stand met een seropositief persoon slechts een zeer lage besmettingskans oplevert. Zelfs als je met 10 seropositieve personen onbeschermde sex hebt is de kans om besmet te raken nog maar maximaal 1% (voor vrouwen 2%). Ik weet niet welk percentage van de mensen hier in NL seropositief is maar de kans om een seropositief persoon te treffen is op zich al een zeer kleine kans, laat staan om dan ook nog besmet te raken.

Mijn conclusie:
beetje oppassen --> ja
compleet paranoide zijn --> nee dus

-- edit: bronvermelding toegevoegd --
Sources: Dabis and others 1993; DeGruttola and others 1989; Dunn and others 1992; European Study Group 1992; Haverkos and Battjes 1992; Mastro and de Vicenzi 1996; Padia, Shiboski and Jewell 1991; Tokars and others 1993.

[Dit bericht is gewijzigd door Aernout op 03-06-2001 17:19]

pi_962409
Wat is de bron van deze statistieken? Enne... is het wel betrouwbaar?

Niet dat ik het niet geloof maar vraag het mij gewoon af...

Dit is mijn mening... en ach... wie ben ik?
  zondag 3 juni 2001 @ 17:17:58 #3
3767 Herald
Come get some
pi_962417
Jemig Aernout, jij doet er alles voor om die maagdjes zonder condoom te ontginnen eh
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_962430
quote:
Op zondag 03 juni 2001 17:16 schreef Laos het volgende:
Wat is de bron van deze statistieken? Enne... is het wel betrouwbaar?

Niet dat ik het niet geloof maar vraag het mij gewoon af...

Je hebt gelijk, ik heb de bronvermeldig ook ff toegevoegd.
  zondag 3 juni 2001 @ 17:25:57 #5
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_962454
quote:
Male-to-female, unprotected vaginal sex 0.1 - 0.2%
Dus als ik 1000x met een seropositief wijf neuk, dan weet ik zeker dat ik HIV heb
pi_962466
Er is inderdaad een vrouw geweesd die voor ongeveer 10 jaar lang met een seropositieve man heeft gekrikt, en nooit aids gekregen heeft, maar ik verbaas me ook over de kans, erg klein ja.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_962485
quote:
Op zondag 03 juni 2001 17:25 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Dus als ik 1000x met een seropositief wijf neuk, dan weet ik zeker dat ik HIV heb

Je hebt dan female-to-male transmission (0.033-0.1%). Als ik ff uitga van het slechtste scenario (0.1%) dan is de kans dat je na 1000x neuken NIET besmet wordt

P = (1-0.001)^1000 = 0.368 = 36.8%

Dus de besmettingskans voor 1000x neuken is dan 63.2%

p.s. Besmettingskans voor vrouw = 63.2-86.5%

[Dit bericht is gewijzigd door Aernout op 03-06-2001 17:48]

pi_962494
EERLIJKMODE ON

Dit doet mij er aan denken dat Juup© en ik onbeschermd sexueel contact met elkaar hadden en dat de AIDStesten pas een paar maanden later plaatsvonden.... Zo stom!
Gelukkig was de uitslag voor ons beiden negatief...
Maar toch...vind het nog steeds erg .
Ik was juist altijd degene die riep dat ik zoiets niet zo doen...altijd condooms gebruiken enzo...en het uiteindelijk gewoon NIET doen. En dat vele meerdere keren.

Zo, genoeg opgebiecht voor vandaag.

EERLIJKMODE OFF

#geen
pi_962571
quote:
Op zondag 03 juni 2001 17:27 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Er is inderdaad een vrouw geweesd die voor ongeveer 10 jaar lang met een seropositieve man heeft gekrikt, en nooit aids gekregen heeft, maar ik verbaas me ook over de kans, erg klein ja.
De gemiddelde Nederlander doet 'het' 2x per week = 104x per jaar = 1040x in 10 jaar. De kans dat die vrouw besmet wordt is dus 65-88% en dus de kans dat ze NIET besmet is 12-35%. Is heel goed mogelijk dus.
pi_962612
quote:
Op zondag 03 juni 2001 17:32 schreef DuchessX het volgende:
EERLIJKMODE ON

Dit doet mij er aan denken dat Juup© en ik onbeschermd sexueel contact met elkaar hadden en dat de AIDStesten pas een paar maanden later plaatsvonden.... Zo stom!
Gelukkig was de uitslag voor ons beiden negatief...
Maar toch...vind het nog steeds erg .
Ik was juist altijd degene die riep dat ik zoiets niet zo doen...altijd condooms gebruiken enzo...en het uiteindelijk gewoon NIET doen. En dat vele meerdere keren.

Zo, genoeg opgebiecht voor vandaag.

EERLIJKMODE OFF

* Juup© zei ook altijd dat hij het niet zonder regenjasje zou doen

Maar heel stom dat het toch is gebeurd en gelukkig is alles goed gekomen.

pi_963034
Maareuh, hoor juup nu niet in het ziekenhuis te liggen ofzo?
~Leonard Cohen
pi_963037
Onee, zelfcorrectie
~Leonard Cohen
  zondag 3 juni 2001 @ 22:31:58 #13
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_963941
*Zucht opgelucht* keb in het verre verleden ook wel een aantal keertjes "stom" gedaan...en ben beetje hypochondrisch aangelegd...dus tot nu toe nog niet DE test durven klaten doen, ik weet zeker dat ik mezelf in die week wachttijd helemaal gek ga zitten maken van angst..en mijn huisarts heeft me ook al verteld dat de kans Zooooo klein is ..ik weet ook dat de kans heel klein is maar het blijft eng...maar ja, dit soort berichten doen me toch goed..
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_965581
*verbaast zich*

ZOOOO weinig??? Aah ja niet dat ik nu meteen het zonder ga doen maar dit wist ik niet !!

" tonight we proved once more that the true strength of our nation comes not from our the might of our arms or the scale of our wealth, but from the enduring power of our ideals: democracy, liberty, opportunity, and unyielding hope."
pi_965910
Wat is het toch leuk om elkaars eerste te zijn
  maandag 4 juni 2001 @ 15:07:10 #16
11998 Ch1ller
Ja, ow, goh, .... nee
pi_968199
Uhmm,

HIV besmet zijn is geen pretje denk ik, maar als je er opeens achter komt dat er een nakomeling van je rondloopt wordt je ook niet altijd vrolijk.

Van ieder volgens zijn bekwaamheid, voor ieder volgens zijn behoefte
pi_968205
quote:
Op zondag 03 juni 2001 19:07 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Maareuh, hoor juup nu niet in het ziekenhuis te liggen ofzo?
Het feit dat Juup© ziek is staat los van dit topic! En nee hij ligt gelukkig niet in het ziekenhuis maar hier thuis op de bank.
#geen
pi_968211
quote:
Op maandag 04 juni 2001 15:07 schreef Ch1ller het volgende:
Uhmm,

HIV besmet zijn is geen pretje denk ik, maar als je er opeens achter komt dat er een nakomeling van je rondloopt wordt je ook niet altijd vrolijk.

Ervaring mee?
#geen
  maandag 4 juni 2001 @ 15:11:23 #19
11998 Ch1ller
Ja, ow, goh, .... nee
pi_968231
quote:
Op maandag 04 juni 2001 15:09 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Ervaring mee?

Negative, gelukkig niet. Ik verbaas me erwel over dat sommige mensen, aldan niet intended, zeker niet verder kijken dan hun neus lang is.
Van ieder volgens zijn bekwaamheid, voor ieder volgens zijn behoefte
  maandag 4 juni 2001 @ 20:12:05 #20
11782 mad26
--==geen==--
pi_969904
Tja, 0.1% kans op besmetting is toch een kans die aanwezig is. En murphy's law zegt dan dat het bij jou altijd fout gaat natuurlijk

Het lijkt me toch wel oerstom dat je na één keer onveilige sex toch besmet bent, terwijl je jezelf nog zo hebt aangepraat: ach, 0.1%, da's toch bijna nix

Vu ja dé, the odd feeling nothing has ever happened before...
pi_969927
quote:
Op maandag 04 juni 2001 20:12 schreef mad26 het volgende:
Het lijkt me toch wel oerstom dat je na één keer onveilige sex toch besmet bent, terwijl je jezelf nog zo hebt aangepraat: ach, 0.1%, da's toch bijna nix
Bij onveilige sex met een seropositief persoon is die kans 0.1%. Maar als ik dat van iemand zou weten zou ik er al sowieso geen sex mee willen hebben.
pi_970392
Oftewel:

Je kan beter een keer extra kijken voordat je de straat oversteekt.

pi_970402
quote:
Op maandag 04 juni 2001 21:30 schreef MoJo het volgende:
Oftewel:

Je kan beter een keer extra kijken voordat je de straat oversteekt.

Precies!
pi_970421
Ik wist dat de kans hier in NL voor een man HEEL erg klein was.. maar zo klein Damn.

Maar weet hoeveel sero-positieve vrouwen er in NL zijn? In procenten?

Kunnen we ff uitrekenen hoe groot de kans op besmetting is als je een willekeurige vrouw van straat plukt. (EN neukt )

maandag 4 juni 2001 @ 21:46:00 #25
11782 mad26
--==geen==--
pi_970509
quote:
Maar als ik dat van iemand zou weten zou ik er al sowieso geen sex mee willen hebben.
Tja, vertrouw je iemand waarmee je sex hebt dan, als hij of zij zegt sero-negatief te zijn?
Vu ja dé, the odd feeling nothing has ever happened before...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')