abonnement Unibet Coolblue
  zondag 26 oktober 2003 @ 12:10:32 #126
43613 Dr_SnUgGles
*click here for verbal abuse*
pi_14143670
En uiteraard ben ik ook veel te dom om hoogbegaafd te zijn
pi_14144109
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 11:22 schreef milagro het volgende:
Volgens mij zou de ware hoogbegaafde er helemaal niet zo mee bezig zijn en er dus zeker geen hele lappen tekst op een forum aan wijden, zich verdedigend of koketterend met allerlei voorbeelden en 'bewijzen' van zijn of haar vermeende hoogbegaafdheid.


Ik ben er heel mijn leven nog niet mee bezig geweest, en ik ben er ook totaal niet op uit om m'n hoogbegaafdheid te bewijzen oid. Ik weet zelf wat er uit de tests kwam, en als iemand dat niet gelooft kan diegene me ook niet helpen dus heb ik daar geen boodschap aan.
Zoals ik al eerder zei, als je weet dat je bepaalde problemen hebt die samenhangen met de hoogbegaafdheid, kom je al snel tot de conclusie dat er waarschijnlijk andere hoogbegaafden zijn met dezelfde problemen. Het is altijd fijn om over je problemen te kunnen praten met mensen die weten hoe het is, die je niet voor gek verklaren om je rare trekjes en je niet arrogant vinden als je zegt dat iets te makkelijk voor je is. Op die manier zou je nog eens tot een oplossing voor je probleem kunnen komen, zodat je er allebei mee geholpen bent.
Kortom, ik praat er niet over om me te verdedigen, om op te scheppen of te laten zien hoe hoogbegaafd ik wel niet ben (alsof het een verdienste is!), dus ik zie niet in wat hier mis mee is.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_14144135
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 20:23 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ik ben niet hoogbegaafd Lees nogmaals: NIET hoogbegaafd. Dat heb ik ook nooit ergens beweerd.
En wil je nu eindelijk eens ophouden met woorden in mijn mond te leggen Ryan?


O, sorry SEMTEX, ik dacht dat ik dat ergens las. Maar voor mij ben je iig wel op z'n minst begaafd. Ik kom meestal niet meer bij als je je ergens mee bemoeit. .
quote:
Verder: jammer dat deze discussie allang al niet meer over over het beginonderwerp gaat, maar meer over de persoonlijke frustraties van bep. mensen.
Daar bedoel je toch niet mij hè? .
I´m back.
pi_14144257
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 14:52 schreef Vlens_de_Vos het volgende:

[..]

Persoonlijk verwachtte ik juist uit de hoek van de mediocraten veel respons. Er zijn er velen die wel een dagje hoogbegaafd zouden willen zijn, en als ze zich dan niet hoogbegaafd voelen, dan kunnen ze in ieder geval in dat topic zeggen dat ze zich hoogbegaafd voelen.


Een beetje mediocraat heeft natuurlijk allang door dat het niet bepaald een lolletje is om HB te zijn. Dus verwacht niet al teveel respons van die kant.
quote:
Maar misschien behoort dit soort mensen niet tot de groep der mediocraten. Ik moet bekennen dat ik daarvoor nog niet genoeg thuis ben in de materie. Ik vertrouw erop dat jij, als mediocratie-ideoloog pur sang, mij zult verbeteren indien nodig.
Een mediocraat neemt de wereld at face value. Natuurlijk vind hij/zij het wel rot om af en toe afgetroefd te worden door bijdehandjes, maar in een breder perspectief is dat maar een rimpeling in de vijver. Immers niet zelden draait het in de praktijk om gelijk krijgen en niet om het gelijk hebben.
quote:
Alles in het nette uiteraard, en even goede vrienden.
Vanzelfsprekend.
I´m back.
pi_14144358
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 14:03 schreef Ryan3 het volgende:
Ik blijf het verbinden aan prestatie.
Dan weet je blijkbaar niet waar je over praat. Wat doe je hier dan?
Hoogbegaafdheid is een hele set van eigenschappen, capaciteiten etc. Het feit dat je een bepaalde capaciteit hebt wil nog niet zeggen dat daar per se prestaties uit moeten komen. Als Johan Cruiff (ik noem maar iemand) op zijn tiende zijn been gebroken had en nooit meer had kunnen voetballen, zou dat dan betekenen dat hij het talent ook niet meer had, alleen omdat hij het niet kon uiten?
Helaas horen bij de hoogbegaafdheid ook bepaalde eigenschappen die juist het uiten van die capaciteit die je hebt (de hoge intelligentie) belemmeren, waardoor die mensen niet altijd de prestaties leveren waar ze puur qua intelligentie wel toe in staat zouden zijn. Ander voorbeeld, als ik een IQ heb van 150 maar mijn ouders te arm zijn om een goede opleiding voor me te betalen waardoor ik bijv. vuilnisman (-vrouw) word, betekent dat dan dat ik niet intelligent ben, alleen omdat je het niet ziet aan wat ik in het dagelijks leven doe? Natuurlijk niet.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_14144605
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 12:41 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Dan weet je blijkbaar niet waar je over praat. Wat doe je hier dan?
Hoogbegaafdheid is een hele set van eigenschappen, capaciteiten etc. Het feit dat je een bepaalde capaciteit hebt wil nog niet zeggen dat daar per se prestaties uit moeten komen. Als Johan Cruiff (ik noem maar iemand) op zijn tiende zijn been gebroken had en nooit meer had kunnen voetballen, zou dat dan betekenen dat hij het talent ook niet meer had, alleen omdat hij het niet kon uiten?
Helaas horen bij de hoogbegaafdheid ook bepaalde eigenschappen die juist het uiten van die capaciteit die je hebt (de hoge intelligentie) belemmeren, waardoor die mensen niet altijd de prestaties leveren waar ze puur qua intelligentie wel toe in staat zouden zijn. Ander voorbeeld, als ik een IQ heb van 150 maar mijn ouders te arm zijn om een goede opleiding voor me te betalen waardoor ik bijv. vuilnisman (-vrouw) word, betekent dat dan dat ik niet intelligent ben, alleen omdat je het niet ziet aan wat ik in het dagelijks leven doe? Natuurlijk niet.


Jij geeft precies aan waar de schoen wringt. HB lijkt alleen voor te komen bij underachievers. HB'ers die wel aan hun potentieel voldoen hoor je niet over hun HB'heid. En daarom is het zo'n onderuitgezakt zootje. En IQ waar jullie steeds mee schermen is op z'n minst een omstreden begrip. Ik heb namelijk ook een vrij hoog IQ Bij mij is ook een hoog IQ gemeten en ik ben niet HB. Ha ha. .
I´m back.
pi_14144664
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 12:53 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jij geeft precies aan waar de schoen wringt. HB lijkt alleen voor te komen bij underachievers. HB'ers die wel aan hun potentieel voldoen hoor je niet over hun HB'heid. En daarom is het zo'n onderuitgezakt zootje. En IQ waar jullie steeds mee schermen is op z'n minst een omstreden begrip. Ik heb namelijk ook een vrij hoog IQ Bij mij is ook een hoog IQ gemeten en ik ben niet HB. Ha ha. .


Ik heb bij haar niet echt de indruk dat het om een underachiever gaat.
Black out the windows, it's party time!
pi_14144681
Zelf heb ik tot nu toe nog nooit ondergepresteerd. Ik ben met goede punten en weinig werk geslaagd op het VWO en doe nu zonder leerproblemen een uni-opleiding. Ben alles behalve een underachiever, en toch praat ik over mijn hoogbegaafdheid.
Had je nog meer vooroordelen?

-edit- Nu ben ik zeker weer arrogant...

Are you pondering what I'm pondering?
pi_14144818
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 12:58 schreef Mini_rulez het volgende:
Zelf heb ik tot nu toe nog nooit ondergepresteerd. Ik ben met goede punten en weinig werk geslaagd op het VWO en doe nu zonder leerproblemen een uni-opleiding. Ben alles behalve een underachiever, en toch praat ik over mijn hoogbegaafdheid.
Had je nog meer vooroordelen?

-edit- Nu ben ik zeker weer arrogant...


Je komt een beetje dom en zielig over op me. Alles behalve begaafd zal ik maar zeggen.
I´m back.
  zondag 26 oktober 2003 @ 13:06:22 #135
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_14144872
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 11:22 schreef milagro het volgende:
Volgens mij zou de ware hoogbegaafde er helemaal niet zo mee bezig zijn en er dus zeker geen hele lappen tekst op een forum aan wijden, zich verdedigend of koketterend met allerlei voorbeelden en 'bewijzen' van zijn of haar vermeende hoogbegaafdheid.


idd
Neerkomen wel!
pi_14145190
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 12:53 schreef Ryan3 het volgende:
Jij geeft precies aan waar de schoen wringt. HB lijkt alleen voor te komen bij underachievers. HB'ers die wel aan hun potentieel voldoen hoor je niet over hun HB'heid. En daarom is het zo'n onderuitgezakt zootje. En IQ waar jullie steeds mee schermen is op z'n minst een omstreden begrip. Ik heb namelijk ook een vrij hoog IQ Bij mij is ook een hoog IQ gemeten en ik ben niet HB. Ha ha. .
Fout! HB komt voor in alle lagen van de bevolking, bij alle soorten mensen, bij de succesvolle evenals de minder-succesvolle. Denk dat het veel te maken heeft met je opvoeding, welvaart in het gezin (zoals iemand hiervoor ook al vertelde 'goed punt trouwens'), het (h)erkennen van iemands bijzonderheid (talent, nieuwsgierigheid etc), het de vrijheid geven zich te kunnen uiten (stimulans, creativiteit) etc. etc.

Daarom zal de één zich goed kunnen ontwikkelen en een ander niet (wat jij de underachievers noemt). Denk juist dat het 'juist' voor de underachievers erg vervelend is en zij er veel minder voor uitkomen. Juist omdat zij niet de bewijzen hebben van goede (en/of), vele diploma's en een succesvolle, vlot verlopen schoolloopbaan (in andermans ogen maken ze er vaak maar een rommeltje van).

Iemand die er veel langer over doet om zijn draai te vinden, daardoor langer met zijn schoolcarriére bezig is (let wel af en toe, door niet te leren gewoon goede cijfers haalt en af en toe erg goed presteert), veel dingen tegelijk (waardoor hij af en toe zijn school daarbij teniet) doet etc etc. En nog steeds niet is afgestudeerd. Denk jij dat diegene over de daken zal schreeuwen 'ik ben HB'..Net als inderdaad een vuilnisman zal roepen 'ach ik ben nu wel vuilnisman, maar eigenlijk ben ik HB'...Ik denk het niet. Ik denk dat ze finaal uitgelachen zullen worden..

  zondag 26 oktober 2003 @ 13:22:15 #137
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_14145360
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 12:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

O, sorry SEMTEX, ik dacht dat ik dat ergens las. Maar voor mij ben je iig wel op z'n minst begaafd. Ik kom meestal niet meer bij als je je ergens mee bemoeit. .


Begaafd misschien wel ja. En ik had idd ergens neergezet dat ik iig niet middelmatig was. Ik geloof in dit topic Maar hoogbegaafd? Nee
quote:
Daar bedoel je toch niet mij hè? .
Nou, jij was er iig een onderdeel van
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_14145779
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 12:58 schreef Mini_rulez het volgende:
Zelf heb ik tot nu toe nog nooit ondergepresteerd. Ik ben met goede punten en weinig werk geslaagd op het VWO en doe nu zonder leerproblemen een uni-opleiding. Ben alles behalve een underachiever, en toch praat ik over mijn hoogbegaafdheid.
Had je nog meer vooroordelen?

-edit- Nu ben ik zeker weer arrogant...


quote:
Op zondag 26 oktober 2003 13:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je komt een beetje dom en zielig over op me. Alles behalve begaafd zal ik maar zeggen.


"Grandfathers of 'intelligent'electronica, Autechre's latest offering, Confield, is only a slight cut above the cacophony of the average kindergarten music class."
pi_14146043
Het schijnt trouwens dat er meer jongens als meisjes worden aangemerkt als hoogbegaafd. Ook meer jongens dan meisjes die op het speciaal onderwijs terecht komen. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat meisjes meer de neiging hebben zich meer aan te passen, jongens meer moeite hebben om aan de norm te voldoen. Impliceert ook meteen dat hoogbegaafdheid een verschijnsel is die slechts aan het licht komt naarmate een hoogbegaafd iemand minder flexibel is om aan de norm te kunnen voldoen.
pi_14146142
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 13:47 schreef fokje het volgende:
Het schijnt trouwens dat er meer jongens als meisjes worden aangemerkt als hoogbegaafd. Ook meer jongens dan meisjes die op het speciaal onderwijs terecht komen. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat meisjes meer de neiging hebben zich meer aan te passen, jongens meer moeite hebben om aan de norm te voldoen. Impliceert ook meteen dat hoogbegaafdheid een verschijnsel is die slechts aan het licht komt naarmate een hoogbegaafd iemand minder flexibel is om aan de norm te kunnen voldoen.
Interessante notie. Je hebt het dan over gedrag. En daar kun je meer mee dan met IQ. Gedrag is te meten en de oorzaken veelal ook. In termen van chemische huishouding e.d. Zou me niets verbazen dat het te maken heeft met de frontale kwab.
I´m back.
pi_14146339
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 13:22 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Begaafd misschien wel ja. En ik had idd ergens neergezet dat ik iig niet middelmatig was.


Nou, ja ik als doorsnede mens trek dan meteen de conclusie dat je Hoog be... bent, natuurlijk. Kun je me niet kwalijk nemen. Het zou ook allemaal een stuk democratischer worden als we allemaal HB waren, vind ik.
quote:
. Ik geloof in dit topic
Ik ook, want ze leuteren al 4 topics door.
quote:
Maar hoogbegaafd? Nee
Eeen beetje wel toch, vind ik... .
quote:
Nou, jij was er iig een onderdeel van
Vind je? Ik vond het wel meevallen...
I´m back.
pi_14146379
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 13:50 schreef Ryan3 het volgende:
Interessante notie. Je hebt het dan over gedrag. En daar kun je meer mee dan met IQ. Gedrag is te meten en de oorzaken veelal ook. In termen van chemische huishouding e.d. Zou me niets verbazen dat het te maken heeft met de frontale kwab.
Hm zeker interessante notie. Maar als jouw IQ zo hoog is, vraag ik me af waarom je er nu pas achterkomt dat IQ best irrelevant hierin is. De gedragskenmerken zijn vaak doorslaggevend, niet het IQ. Tuurlijk kijken ze niet naar iemand met een IQ van 110, maar het is niet het enige waar ze naar kijken. En iemand die HB heeft, weet juist dat het IQ niet alles zegt, zij zouden juist beter moeten weten.

Een linkje:
http://www.joancele.nl/school_hoogbegaafd_kind.php

  zondag 26 oktober 2003 @ 14:01:23 #143
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_14146441
Positieve kenmerken van hoogbegaafdheid

Begrijpt en onthoudt moeilijke informatie wanneer het wel geïnteresseerd is
Leest veel en verzamelt in vrije tijd op andere manieren veel informatie.
Presteert significant beter op mondelinge overhoringen dan op schriftelijke overhoringen.
Kent veel feiten, heeft grote algemene ontwikkeling.
Komt goed uit de verf bij individueel onderwijs op maat.
Is creatief met levendige verbeelding.
Ontwikkelt thuis op eigen initiatief allerlei activiteiten.
Heeft een brede belangstelling en vindt het leuk dingen te onderzoeken.
Is gevoelig.
Negatieve kenmerken van hoogbegaafdheid

Presteert op school redelijk tot slecht (soms alleen onder eigen niveau).
Huiswerk niet af of slecht gemaakt.
Is vaak ontevreden over eigen prestatie.
Heeft een hekel aan inprenten.
Vermijdt nieuwe leeractiviteiten uit angst te mislukken.
Heeft minderwaardigheidsgevoelens, kan wantrouwend of onverschillig zijn
Doet niet graag mee aan groepsactiviteiten, heeft het gevoel dat niemand hem mag
Is minder populair bij leeftijdgenootjes. Het zoekt vriendjes onder gelijkgestemden.
Doelen worden door het kind te hoog gekozen (zodat falen hieraan geweten kan worden) of te laag gekozen (zodat mislukken voorkomen wordt)
Is snel afgeleid en impulsief
Staat afwijzend of onverschillig tegenover de school
Wil niet geholpen worden, wil zelfstandig zijn
Voelt zich hulpeloos, neemt geen verantwoordelijkheid voor eigen daden (wijt mislukken aan anderen of aan de situatie).
Verzet zich tegen autoriteit.


veel van die punten komen overeen met mijn gedrag. dat wil toch niet zeggen dat ik hoogbegaafd ben?

"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_14146546
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 13:17 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Fout! HB komt voor in alle lagen van de bevolking, bij alle soorten mensen, bij de succesvolle evenals de minder-succesvolle. Denk dat het veel te maken heeft met je opvoeding, welvaart in het gezin (zoals iemand hiervoor ook al vertelde 'goed punt trouwens'), het (h)erkennen van iemands bijzonderheid (talent, nieuwsgierigheid etc), het de vrijheid geven zich te kunnen uiten (stimulans, creativiteit) etc. etc.

Daarom zal de één zich goed kunnen ontwikkelen en een ander niet (wat jij de underachievers noemt). Denk juist dat het 'juist' voor de underachievers erg vervelend is en zij er veel minder voor uitkomen. Juist omdat zij niet de bewijzen hebben van goede (en/of), vele diploma's en een succesvolle, vlot verlopen schoolloopbaan (in andermans ogen maken ze er vaak maar een rommeltje van).

Iemand die er veel langer over doet om zijn draai te vinden, daardoor langer met zijn schoolcarriére bezig is (let wel af en toe, door niet te leren gewoon goede cijfers haalt en af en toe erg goed presteert), veel dingen tegelijk (waardoor hij af en toe zijn school daarbij teniet) doet etc etc. En nog steeds niet is afgestudeerd. Denk jij dat diegene over de daken zal schreeuwen 'ik ben HB'..Net als inderdaad een vuilnisman zal roepen 'ach ik ben nu wel vuilnisman, maar eigenlijk ben ik HB'...Ik denk het niet. Ik denk dat ze finaal uitgelachen zullen worden..


Weet ik niet, maar ik lees vooral dat ze veel onbegrip onmoeten en dat het allemaal helemaal geen pretje is om HB te zijn. Denk je dat het wel een pretje is om middelmatig te zijn? Om steeds maar weer dingen niet snel te begrijpen. Of nooit echt de top te bereiken? Of overal je woordenboek voor uit te moeten trekken? Of op feestjes en partijen net niet die snedige opmerking te kunnen plaatsen waardoor je alle aandacht van de "vrouwtjes" krijgt? Of ook helemaal geen idee te hebben wat voor beroep je later wilt uitoefenen? Of steeds maar weer te worden afgebekt door arrogante betweters en kwezels? Iedereen heeft het zwaar, iedereen is ongeilukkig, geen punt dus om er zielig over te doen, tenzij je dat lollig kunt verpakken of zo.
I´m back.
pi_14146762
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 13:58 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Hm zeker interessante notie. Maar als jouw IQ zo hoog is, vraag ik me af waarom je er nu pas achterkomt dat IQ best irrelevant hierin is. De gedragskenmerken zijn vaak doorslaggevend, niet het IQ.


Sorry hoor, maar ik heb inmiddels in een half dozijn IQ-topics op Fok! al het IQ als voorspellende waarde neergesabeld. Die discussie is voor mij sowieso een dood spoor. Voor de rest is mijn hoge IQ dus niet een goede voorspeller voor wat ik wel of niet in een bepaalde discussie te berde breng. fokje's bijdrage is een fris nieuw standpunt. Overigens calculeerde ik dit standpunt al in waar ik het over prestaties had.
quote:
Tuurlijk kijken ze niet naar iemand met een IQ van 110, maar het is niet het enige waar ze naar kijken. En iemand die HB heeft, weet juist dat het IQ niet alles zegt, zij zouden juist beter moeten weten.
Maar daar schermen ze dus voor een deel de hele tijd mee...

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 26-10-2003 14:11]

I´m back.
  zondag 26 oktober 2003 @ 14:10:53 #146
47260 Dr_Phil
Tells It Like It Is
pi_14146776
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 14:01 schreef mymoodfentje het volgende:
veel van die punten komen overeen met mijn gedrag. dat wil toch niet zeggen dat ik hoogbegaafd ben?
Nee, maar kom eens langs om te praten.
pi_14147110
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 14:05 schreef Ryan3 het volgende:
Weet ik niet, maar ik lees vooral dat ze veel onbegrip onmoeten en dat het allemaal helemaal geen pretje is om HB te zijn. Denk je dat het wel een pretje is om middelmatig te zijn? Om steeds maar weer dingen niet snel te begrijpen. Of nooit echt de top te bereiken? Of overal je woordenboek voor uit te moeten trekken? Of op feestjes en partijen net niet die snedige opmerking te kunnen plaatsen waardoor je alle aandacht van de "vrouwtjes" krijgt? Of ook helemaal geen idee te hebben wat voor beroep je later wilt uitoefenen? Of steeds maar weer te worden afgebekt door arrogante betweters en kwezels? Iedereen heeft het zwaar, iedereen is ongeilukkig, geen punt dus om er zielig over te doen, tenzij je dat lollig kunt verpakken of zo.
Het leven is voor niemand prettig als je er niet om lachen kunt.
Dat hokjesgeplaats vind ik ook niks. In de psychologie (wetenschap) soms onoverkomelijk en moet het vaak wel. Maar o wat zijn er veel gradaties in mensen. Middelmatigheid of hoogbegaafdheid, zijn twee uitersten waar mensen zich aan meten en daardoor krijg je dat de één zich beter voelt dan de ander etc.

Het gaat om het individu hoe die zich ontwikkelt en daarmee respect hebbend voor zijn medemens (*lol* klinkt lekker EO dit). Als iemand geen respect voor mij toont (hoogbegaafd/middelmatig of niet) zal ik dat ook niet voor diegene hebben. Ik zelf hou van mensen die eerlijk en oprecht zijn, kunnen luisteren (je niet overschreeuwen) etc.

En het boeit me geen ene ruk of iemand nou hoogbegaafd of onderontwikkeld is of niet. Zolang ik met iemand lachen kan, diegene respect toont, aardig is.. prima. Daarbij vind ik mensen die wat te vertellen hebben wel vaak interessant, juist die complexe mensen boeien mij. Die proberen zichzelf te snappen. En of die nou een IQ van 120 of 160 heeft..boeie!

En die snedige opmerkingen die je op partijtjes niet zou kunnen geven omdat je niet intelligent genoeg daarvoor bent..is echt niet zo. Ik ken mensen die qua praten (waarschijnlijk opvoeding gehad waar veel werd gepraat, 'zeg maar lieverd wat je dwarszit', 'nee je hoeft niet onzeker te zijn, je bent een bijzonder kind' etc) iedereen overrompelen..maar een eenvoudig wiskundesommetje komen ze niet uit of een bepaalde film snappen ze geen moer van. Het is wat dat betreft zo verschillend. HB-ers vallen vaak op omdat ze anders zijn, niet aleen omdat ze beter (in iets) zijn.

pi_14147119
Sommige mensen zeggen dat ik wél HB ben, anderen weer niet, incluis een testje die in Groep 2 is afgenomen. Ff kijken hoor, wat klopt er bij mij.
quote:
Positieve kenmerken van hoogbegaafdheid

Begrijpt en onthoudt moeilijke informatie wanneer het wel geïnteresseerd isKlopt
Leest veel en verzamelt in vrije tijd op andere manieren veel informatie. Klopt ook
Presteert significant beter op mondelinge overhoringen dan op schriftelijke overhoringen. Nooit een MO gehad, kan dus niet vergelijken
Kent veel feiten, heeft grote algemene ontwikkeling. Ik ken veel feiten, zegt iedereen...
Komt goed uit de verf bij individueel onderwijs op maat. Misschien wel, misschien niet.
Is creatief met levendige verbeelding. [/b]Verbeelding heb ik wel, maar creatief ben ik niet.[/b]
Ontwikkelt thuis op eigen initiatief allerlei activiteiten. Nee
Heeft een brede belangstelling en vindt het leuk dingen te onderzoeken.Klopt helemaal.
Is gevoelig. Nogal ja...
Negatieve kenmerken van hoogbegaafdheid

Presteert op school redelijk tot slecht (soms alleen onder eigen niveau). Ik kan beter, dat weet ik van mezelf
Huiswerk niet af of slecht gemaakt. Soms slecht gemaakt, maar bijna altijd af.
Is vaak ontevreden over eigen prestatie. Nogal vaak
Heeft een hekel aan inprenten. Ja
Vermijdt nieuwe leeractiviteiten uit angst te mislukken. Ik wil juist nieuwe dingen leren...
Heeft minderwaardigheidsgevoelens, kan wantrouwend of onverschillig zijn Wantrouwend, dat zeker. De rest is mwah...
Doet niet graag mee aan groepsactiviteiten, heeft het gevoel dat niemand hem mag Ik werk beter alleen
Is minder populair bij leeftijdgenootjes. Het zoekt vriendjes onder gelijkgestemden. Minder populair, dat zeker
Doelen worden door het kind te hoog gekozen (zodat falen hieraan geweten kan worden) of te laag gekozen (zodat mislukken voorkomen wordt) Ik kies meestal een hoog doel, maar niet té hoog.
Is snel afgeleid en impulsief Snel afgeleid ben ik zeker wel.
Staat afwijzend of onverschillig tegenover de school Not
Wil niet geholpen worden, wil zelfstandig zijn Ik ben beter in alleen werken
Voelt zich hulpeloos, neemt geen verantwoordelijkheid voor eigen daden (wijt mislukken aan anderen of aan de situatie). Ik ben meestal de enige die niet zegt dat het compleet aan anderen ligt, maar dat het juist de fout van iedereen is...
Verzet zich tegen autoriteit. Niet dus


Een hoop passen wel bij mij, maar toch vind ik dat hele HB-gedoe BS. Who cares of iemand HB is, het geeft meestal alleen maar meer druk aan diegene, vanwege iedereen die gaat vragen van "weet je...." etc. En als er in groepjes wordt gewerkt, wordt erg veel werk op die HB-persoon afgeschoven, tenminste, dat is mijn ervaring.

P.S. Misschien relevant, ik leer redelijk makkelijk

-edit- / weggehaald

[Dit bericht is gewijzigd door Legolas_Greenleaf op 26-10-2003 14:30]

Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_14147259
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 14:10 schreef Ryan3 het volgende:
Sorry hoor, maar ik heb inmiddels in een half dozijn IQ-topics op Fok! al het IQ als voorspellende waarde neergesabeld. Die discussie is voor mij sowieso een dood spoor. Voor de rest is mijn hoge IQ dus niet een goede voorspeller voor wat ik wel of niet in een bepaalde discussie te berde breng. fokje's bijdrage is een fris nieuw standpunt. Overigens calculeerde ik dit standpunt al in waar ik het over prestaties had.
[..]

Maar daar schermen ze dus voor een deel de hele tijd mee...


Mee eens, ik kan ook niks met mensen die zeggen 'maar mijn IQ is 165' ..
Ja duss denk ik dan..Mijn pan kookt over als het de 100 graden celcius heeft bereikt.. Zo klinkt het.

Vind dat IQ aspect ook niet bijzonder hierin, meer het gedrag van de mensen en hoe ze hiermee omgaan.

  zondag 26 oktober 2003 @ 14:30:05 #150
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_14147333
Iemand die korfbal leuk vindt, kan niet hoogbegaafd zijn hoor.

(sorry bad taste of humor)

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')