abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 09:15:35 #1
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_14122212
Mijn vriend en ik willen graag een huis kopen en hebben gisteren een woning naar onze zin gevonden. Het is een voormalige huurwoning van ongeveer 20 jaar oud op een leuke lokatie en voor een aantrekkelijke vraagprijs. Nu schijnt het huis nogal in trek te zijn en de makelaar heeft besloten dat je je in kan schrijven voor de koop. Oftewel: het gunstigste bod wordt geaccepteerd. Bieden kan tot a.s. donderdagochtend en 's middags wordt bekend wie de gelukkige is geworden.

Volgens de makelaar heeft hij al 5 biedingen liggen. Hij heeft het niet met zoveel woorden gezegd, maar wat ik uit zijn woorden begreep is de vraagprijs nog niet geboden. Wij willen het huis echt graag, maar hebben geen idee hoeveel we moeten bieden om er vrijwel zeker van te zijn dat ons bod het gunstigste is. Moeten we de vraagprijs bieden of moeten we daarboven gaan zitten? In de voorwaarden staat dat "een bieding, waarbij een bepaald bedrag boven de hoogst uitgebrachte bieding wordt geboden, niet wordt geaccepteerd".

Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
pi_14122293
Als dat huis de vraagprijs waard is zou ik hem gewoon bieden.
Een paar duizend euro over 30 jaar verspreid valt toch amper op.
pi_14122318
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 09:15 schreef Jambo het volgende:

Wij willen het huis echt graag, maar hebben geen idee hoeveel we moeten bieden om er vrijwel zeker van te zijn dat ons bod het gunstigste is. Moeten we de vraagprijs bieden of moeten we daarboven gaan zitten? In de voorwaarden staat dat "een bieding, waarbij een bepaald bedrag boven de hoogst uitgebrachte bieding wordt geboden, niet wordt geaccepteerd".

De vraagprijs kun je sowiezo bieden. Wat betreft het doen van een bod wat hoger ligt dan de vraagprijs.......... Bel een andere makelaar en vraag hoe hoog je mag gaan zitten wat dat betreft Ik weet ook dat je idd een bod mag doen dat hoger ligt dan de vraagprijs en wanneer iedereen die het huis wil kopen tot donderdag de tijd heeft om te bieden en er pas donderdag gekeken wordt naar het hoogste bod en niet eerder is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht toch?
SUCCES !!
pi_14122338
Dus volgens mij, even ter aanvulling, kun je gewoon de vraagprijs bieden of iets hoger gaan zitten dan de vraagprijs.....
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 10:42:56 #5
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_14122744
Is de verkopende partij de woningbouwvereniging?

Misschien ben ik niets gewend hoor, maar het komt mij een beetje vreemd voor; in deze tijd een huis verkopen en dan 6 kopers hebben om uit te kiezen...

Ook de manier waarop deze makelaar de deal wil sluiten komt me een beetje raar voor. Eind jaren '90 was het gebruikelijk bij bijvoorbeeld appartementen in Amsterdam, maar nu?

Wellicht zit ik er helemaal naast (dus trek het je niet aan). Maar ik heb het gevoel dat er iets niet helemaal klopt. Ik had voor mijn huis op een gegeven moment twee kopers. Als ik zie hoe netjes en correct mijn makelaar was naar hen toe. Met de eerste die een bod deed werd eerst uit-onderhandeld. Pas daarna ging ze over op de tweede. En in de tussentijd heeft ze beide kopers netjes op de hoogte gehouden van de stand van zaken.

Jakkes, ik zou erg in dubio staan als ik jullie was. Maar goed, waarschijnlijk zou ik het huis laten taxeren en op basis daarvan een bod uitbrengen.

Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 10:49:23 #6
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_14122820
De makelaar waar je het over hebt, is dat de verkopend makelaar of is het jouw makelaar?

Niet dat dat uitmaakt hoor bij makelaars....

-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 10:57:33 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_14122914
Als de vraagprijs zo aantrekkelijk is die dan nog niet geboden?
Gewoon nooit haast hebben; er zijn zat huizen.
Heb laatst mijn flat in Adam verkocht, ging best vlot hoor maar de situatie was wel heel anders dan 1995 toen ik het kocht. Nu in 2 weken 10 belangstellenden, toen openhuis; 30 man of meer, als je wegging kon je je bod in jampot doen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 11:23:53 #8
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_14123199
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 10:42 schreef ElisaB het volgende:
Is de verkopende partij de woningbouwvereniging?

Misschien ben ik niets gewend hoor, maar het komt mij een beetje vreemd voor; in deze tijd een huis verkopen en dan 6 kopers hebben om uit te kiezen...

De verkopende partij is (voor zover ik begrepen heb) de makelaar.

Ik had geen afspraak, maar wilde gewoon naar binnen gluren en eventueel later een afspraak maken. Toevallig was de makelaar aanwezig en mocht ik ook binnen kijken.
Toen hij met zijn eigenlijke afspraak door het huis ging zag ik zijn schema liggen voor die dag en hij had echt elk kwartier een andere afspraak staan voor die woning. Ik geloof dan ook wel dat er veel belangstelling voor de woning is en dat er al 5 biedingen zijn.

quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 10:49 schreef hace_x het volgende:
De makelaar waar je het over hebt, is dat de verkopend makelaar of is het jouw makelaar?
Dat is de verkopend makelaar.

Ik ben in ieder geval van plan om komende maandag mijn boekhouder te bellen. Die heeft ook wel wat verstand van dit soort zaken. Even luisteren wat hij te zeggen heeft.

Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
  zaterdag 25 oktober 2003 @ 12:06:12 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_14123778
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 11:23 schreef Jambo het volgende:

[..]

Dat is de verkopend makelaar.

Verkopende makelaars kletsen meestal uit hun nek, in ieder geval tegen kopers.
succes
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  † In Memoriam † zaterdag 25 oktober 2003 @ 12:55:54 #10
43556 miss_dynastie
pi_14124456
Als het echt graag wil hebben, een paar duizend euro boven de vraagprijs gaan zitten!
pi_14196109
Neem aub een eigen makelaar in de hand en snel. Zorg ALTIJD dat de kopende en verkopende makelaar niet van het zelfde kantoor zijn. Een huis kan wel leuk zijn maar hoe kan jij inschatten wat een goede prijs is? Heb jij verstand van bouwkunde, omgevingsfactoren, vierkante meterprijzen en de kosten van een kleine opknapbeurt? Lijkt mij niet...

Een makelaar kost een paar euro (+/- 2% van het totale bedrag) maar kan je ook een drama besparen. Wanneer je donderdag moet bieden ga dan nu nog ergens langs en zorg dat je morgen samen met haar/hem kan kijken Zij/hij kan je vertellen wat je moet bieden en of het een reeel bedrag is.

succes

pi_14199170
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:34 schreef robbert_eijk het volgende:
Neem aub een eigen makelaar in de hand en snel. Zorg ALTIJD dat de kopende en verkopende makelaar niet van het zelfde kantoor zijn. Een huis kan wel leuk zijn maar hoe kan jij inschatten wat een goede prijs is? Heb jij verstand van bouwkunde, omgevingsfactoren, vierkante meterprijzen en de kosten van een kleine opknapbeurt? Lijkt mij niet...

Een makelaar kost een paar euro (+/- 2% van het totale bedrag) maar kan je ook een drama besparen. Wanneer je donderdag moet bieden ga dan nu nog ergens langs en zorg dat je morgen samen met haar/hem kan kijken Zij/hij kan je vertellen wat je moet bieden en of het een reeel bedrag is.

succes

Kan je toch beter een taxatierapport op laten maken onafhankelijk van welke makelaar dan ook? Of vragen bij het kadaster ofzo. Zolang een aankopende makelaar een percentage vraagt van de prijs zou ik echt geen makelaar in de arm nemen. Die makelaar heeft helemaal geen belang in een lage prijs.

Ik heb ook ooit geboden op een huis bij een veiling. Samen met m'n ouders en broer het huis geïnspecteerd, die hebben er wel kijk op. Vervolgens een bod uitgebracht wat we er voor over hadden. Niet gekregen uiteindelijk, de hoogste bieder heeft mijlenver boven de één-na-hoogste prijs geboden. De mafkees.

dinsdag 28 oktober 2003 @ 22:58:56 #13
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_14210288
Ik heb morgenavond een afspraak met m'n hypotheekadviseur en dan spreken we alles door. Voor de financiering is het sowieso noodzakelijk dat er een taxatierapport wordt opgemaakt. Ik ga ervan uit dat als er uit die taxatie gebreken aan het licht komen de financiering niet doorgaat. Maar hoe dat allemaal precies zit zal ik morgen horen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')