quote:
www.volkskrant.nl Verslaafd aan teletekst
de Volkskrant, Media, 18 oktober 2003
Door Francisco van Jole
Teletekstjunkies worden ze genoemd: 'Even kijken of er nog iets nieuws is.' Haast dwangmatig zijn ze op zoek naar feiten. Zelfs tijdens de vakantie gaat teletekst aan. Het lijkt soms een obsessie.Er zijn mensen die weten dat de Nederlandse pagina 192 hetzelfde is als de Belgische 199, die hunkeren naar 601 en het huis niet verlaten zonder 703 of 730. Het zijn de tv-kijkers die in de ban zijn van teletekst.
Zo gauw ze in de buurt van een tv komen, borrelt de onbedwingbare neiging naar boven. Ze moeten 'even kijken of er nog iets nieuws is'. Die dwang is zo erg dat ze er last van krijgen. 'Ik zit met een raar probleem. Ik ben verslaafd aan Teletekst. Meteen als ik thuis kom, zet ik de tv aan en bekijk het laatste nieuws van sport en gewoon nieuws. M'n omgeving wordt er gek van.'
De bekentenis van de 15-jarige Erik Broer op het webforum van de vooral onder jongeren populaire 'hang-out' Fok. nl was drie jaar geleden een van de eerste comingouts, maar hij keert sindsdien regelmatig terug.
Deze week nog meldde Martijn Achterop (21) spontaan dat hij de dag niet kan beginnen zonder teletekst bij het ontbijt. Vervolgens kijkt hij de rest van de dag op internet naar de pagina's. 'Het is alsof ik alleen teletekst vertrouw als het gaat om nieuws. Ben ik zo gek of zijn er meer van zulke neuroten?'
In de reacties vliegen al snel de favoriete en verplichte paginanummers over het scherm. 'Een vriend van me die heeft het net zo erg als jij', reageert ene Mikkie, en vervolgt in internetdialect: '... die kent alles uit zn kop en checkt het elk uur... dat levert gewoon echt een berg irritatie op als je bij hem ' s avonds een tv-programma probeert te volgen... om het kwartier moettie ff kijken naar updates... en zijn die er niet... dan maar berichten voor de tweede keer lezen ofzo..'
Een ander vertelt dat zelfs de afstandsbediening wordt verstopt om het gedrag tegen te gaan. Dat is geen belangstelling meer te noemen, dat lijkt op een obsessie.
Bij NOS Teletekst is het fenomeen bekend. 'We noemen ze teletekstjunkies', zegt redacteur Huub Maureau, 'ze bespeuren iedere verandering vrijwel meteen.' Maar dat is dan ook meteen alles. Onderzoek naar de populariteit van teletekst en het gedrag van gebruikers is er nauwelijks. 'We weten dat er tussen de een en drie miljoen mensen kijken.' Die cijfers dateren van drie jaar terug.
Een zo'n junkie is Merel Roze, die onder dezelfde naam een gerenommeerde weblog bijhoudt. 'Het volgen van teletekst is een automatisme. Ik wil niets missen, wat meestal tot grote ergernis bij gezelschap leidt omdat ik de nieuwsindex op pagina 101 voortdurend oproep. Ik doe het maar heel even, minder dan een seconde. Ja, ook tijdens het Journaal. Het is permanente nieuwshonger. Of liever gezegd een verlangen om gevoed te worden met nieuwe informatie. Het hangt samen met het onvermogen me lang te concentreren. Als ik naar een spannende film kijk, verlang ik toch tegelijkertijd alweer naar de reclame zodat ik even teletekst kan checken.'
Dat lijkt op de symptomen van het ADHD-syndroom. Orthopedagoog en fervent teletekstgebruiker Erwin Wieringa herkent dat. 'Als kind is er bij mij wel eens een diagnose gesteld in die richting. En er zitten ook wel elementen in die lijken op autisme, de bijna achteloze maar gedetailleerde verzameling van allerlei feiten.'
Tegelijkertijd ziet hij zijn gedrag meer als een modern ritueel. 'Mensen verzinnen zonder dat ze het zelf door hebben allerlei handelingen om hun dag een patroon te geven en tot rust te komen.' Teletekst is voor hem onlosmakelijk verbonden met de afwikkeling van de de dag als hij een rondje langs alle favoriete pagina's maakt.
De rustgevendheid wordt volgens Wieringa gegenereerd door de eenduidige vormgeving, de uniformiteit in schrijfstijl en het steriele karakter van de nieuwsvoorziening, die door de techniek wordt gedwongen zich tot de belangrijkste feiten te beperken. 'Een afwijking daarin valt meteen op. Deze week schreef de teletekst van de Amsterdamse zender AT5 over een bejaarde die een ongeluk veroorzaakte spottend ''deze krasse knar zal dat niet na kunnen vertellen''. Dat stoort me dan enorm. Terwijl ik daar in een ander medium geen aanstoot aan zal nemen.'
Rustgevend is teletekst ook voor het nieuws dat hij anders niet volgt. 'De berichtgeving over liquidaties in het criminele circuit, bijvoorbeeld. Ik wil de details die de krant daarvan meldt helemaal niet kennen.'
Al is het de vraag of het Wieringa echt om rust te doen is, want ook tijdens vakanties gaat in hotelkamers teletekst aan. Er zijn doorgewinterde junkies die zo ver gaan in hun obsessie dat ze ook nieuws lezen dat ze volstrekt niet interesseert. Beurskoersen bijvoorbeeld, of sportuitslagen. 'Ik lees zelfs over tv-series die ik totaal niet volg', bekent een tt-junkie in een internetdiscussie.
'Die niet-aflatende zucht naar prikkels, die informatiehonger, klinkt wel bekend. Dat zien we steeds vaker opduiken in onderzoeken', zegt Gert Jan Meerkerk van het Rotterdamse Instituut voor Onderzoek naar Leefwijzen & Verslaving, dat zich ook op internetverslaving richt. Maar teletekstverslaving? Nooit van gehoord.
Internet is wel weer erg populair onder teletekstgebruikers. 'Ik heb de webversie van teletekst de hele dag aanstaan', zegt Merel Roze. Ook Erik Broer, inmiddels 18, bekijkt teletekst vooral op internet. De problemen met zijn omgeving zijn na drie jaar opgelost. 'We hebben nu een televisie die het scherm kan splitsen. Als ik teletekst oproep, gaat het tv-beeld gewoon verkleind verder. Dat is minder irritant.'
Copyright: Jole, F. van
Die Erik Broer ben ik. Als het een probleem is dat het artikel hier staat (voor de volkskrant online moet je betalen) hoor ik t wel neem ik aan
Ik stond wel een beetje vreemd te kijken toen ik werd geconfronteerd met uitspraken van 3 jaar geleden. Een soort Mabel gevoel
Ik neem aan dat er meer Fokkers in het stukje zitten?!
Misschien is er een fokker lid van de volkskrant en kan hij het even inscannen ofzo. Het stond in de volkskrant van zaterdag.
die mensen dus
[Dit bericht is gewijzigd door Snok op 23-10-2003 21:00]
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 21:00 schreef Snok het volgende:
Wie is ook verslaafd aan teletekst?die mensen dus
Dan nog BBC, ZDF...enz...enz. (bij ontbreken TV gids)
Maar verslaafd
En op 31 December 777 kijken waar al nieuwjaar wordt gevierd
quote:dat heb ik ook wel eens gedaan
Op donderdag 23 oktober 2003 21:14 schreef -CRASH- het volgende:
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 21:14 schreef -CRASH- het volgende:
quote:Duidelijk niet.
Maar verslaafd
Uitgebreide Standaard:
101, 102, 192, 199, 316, 318, 401, 402, 601, 702, 703, 704
En ook:
136, 201 tot 203, 212 tot 216, 218, 219, 501, 502, 504, 505, 550, 666 tot 669 en 681 tot 689
quote:eh, ik ook
Op donderdag 23 oktober 2003 21:15 schreef cptmarco het volgende:[..]
dat heb ik ook wel eens gedaan
quote:jij bedoelt het nrc lijkt mij.
Op donderdag 23 oktober 2003 22:33 schreef Kid het volgende:
Je hoeft niets te lappen om de Volkskrant online te lezen, tenminste ik hoef het niet, alleen registreren.
quote:Misschien moet je het krantenberichtje dan ook even lezen?
Op donderdag 23 oktober 2003 20:58 schreef 2Mini het volgende:
ik heb geen flauw idee van wat je zegt!
* BloodhoundFromHell baalt er ook van dat buiten europa nergens teletext is
quote:http://zoek.volkskrant.nl/artikel?text=teletekst&FDOC=0&SORT=presence&PRD=2y&SEC=%2A&ADOC=0
Op zaterdag 25 oktober 2003 19:35 schreef Kid het volgende:
Ik heb het daarnet voor de zekerheid weer geprobeerd (misschien dat het veranderd was), maar je hoeft echt niets te betalen hoor (Volkskrant)
ik wel ?!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |