abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14076328
Hallo,

Ik heb onlangs een baan aangeboden gekregen bij een bedrijf in München als software ontwikkelaar (4 jaar ervaring) en nu vroeg ik mij af wat het gemiddelde salaris voor deze functie in de omgeving München is.

Iemand een idee?
Of weet iemand een (gratis) duits salaris-kompas?

Bedankt.

donderdag 23 oktober 2003 @ 12:25:49 #2
18438 thedon
*SirSimon Fan*
pi_14076448
iig meer dan hier!
Gekloond: ♫
pi_14076711
Ja.. daar was ik al achter gekomen..
aanbod is m'n huidige salaris x 2.1
  donderdag 23 oktober 2003 @ 12:38:17 #4
64125 realist
Meneer Realist voor jou !
pi_14076726
meer dan hier, maar het leven is ook duurder in Duitsland
[url=http://jpg2asc.hierklikken.com/]mijn nieuwe speledingetje[/url]
pi_14077721
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 12:38 schreef realist het volgende:
meer dan hier, maar het leven is ook duurder in Duitsland
juist niet
pi_14078767
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 13:23 schreef YebCar het volgende:

[..]

juist niet

Offtopic:
--
Het hangt er erg vanaf waar je zit in duitsland.

In München zijn b.v de huizen/appartementen (huur of koop) een stuk duurder dan Hamburg ofzo. En ook vergeleken bij nederland zijn de huizen/appartementen een stuk duurder. Je betaalt al snel zo'n 800-1000 euro huur p/m voor een 2-kamer appartementje van 50 m2

Andere dingen zoals auto's en electronika zijn over het algemeen goedkoper in duitsland.
--

Maar iemand een idee wat salarissen betreft?

[Dit bericht is gewijzigd door _Falcon_ op 23-10-2003 15:41]

vrijdag 24 oktober 2003 @ 11:14:28 #7
35485 rique
with Canon, I can
pi_14100386
Ik heb niet echt ervaring maar ik heb er 20 jaar geleden gewoond. Mijn vader werkte toen als informatiemanager bij Siemens in München en toen hij voor CMG in Amstelveen ging werken verdiende hij opeens 3x zoveel voor een vergelijkbare functie. Dat zou erop duiden dat de lonen daar lager moeten zijn maar nogmaals, dit is 20 jaar geleden (ook een tijd van economische achteruitgang trouwens).

Nog wat dingetjes over München. Het is een dure stad om te wonen maar daar was je ook al achter. Verder is de mentaliteit iets waar nederlanders (zoals mijn moeder bijvoorbeeld) heel erg slecht mee om kunnen gaan. De mensen die in Beieren leven zijn supernationalistisch en enorm individualistisch. Alles draait om werk en het woord "gezelligheid" is daar niet uitgevonden. Dit zou je niet zeggen als je wel eens bij de bierfeesten geweest bent maar de mentaliteit van de gemiddelde inwoner van München is kil en zakelijk. Je leeft om te werken en bijvoorbeeld even gezellig een biertje doen bij de buurman zit er vaak niet in.

Ondanks dat vind ik het er erg fijn om te zijn. Ik heb zelf overwogen om er een stage te lopen (bij BMW) maar het arbeidsklimaat stond me erg tegen en het is ook niet zo eenvoudig om voor een korte tijd een goedkope woonruimte te vinden. Het lijkt nu net alsof ik heel negatief ben maar als echt Beier heb ik toch wel liefde voor het land, het is er prachtig wonen, de bergen zijn heerlijk zowel in de zomer als de winter. Ben net terug van een weekje Beieren en zou zo weer in het vliegtuig stappen als het kon.

Maar werken daar is voor mij niet weggelegd.

verslaafd aan de cirkelkwadratuur
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 11:18:56 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_14100486
In duitsland ligt het salaris ong 40% hoger dan in NL. Maaar dat is Bruto! Door de veel hogere sociale lasten en heffingen, en maffe belastingen is het netto loon dan niet wat het in NL zou zijn.
Voor de rest is munchen te gek maar de huur is daar de hoogste van Duitsland.
Reken dat je 1000 -1500 euro kwijt bent voor een appartement in een redelijke buurt.
Voor de rest kan ik je het alleen maar aanraden. Heb jarenlang in D gewoont en eigenlijk wil ik zo weer terug.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 11:24:09 #9
45206 Pietverdriet
pi_14100627
http://ftd.personalmarkt.de/ga.homega.php

Oh gemiddelt salaris in niet intressant, wat je verdient is intressant. Wat bieden ze? Meer als 50.000 per jaar?

pi_14103377
Ze bieden zo'n 70k bruto (euro!) en als broekie van 24 is dat toch erg interessant.

Ik ben er nu bijna een jaar gedetacheerd en dus ken ik münchen al redelijk en weet inderdaad wat het hier allemaal kost..

Ik kan geen gratis salaris compas vinden.. ook bij ftd.personalmarkt.de moet ik wat betalen om te kijken of het redelijk is..

vrijdag 24 oktober 2003 @ 13:00:20 #11
45206 Pietverdriet
pi_14103585
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 12:51 schreef _Falcon_ het volgende:
Ze bieden zo'n 70k bruto (euro!) en als broekie van 24 is dat toch erg interessant.

Ik ben er nu bijna een jaar gedetacheerd en dus ken ik münchen al redelijk en weet inderdaad wat het hier allemaal kost..

Ik kan geen gratis salaris compas vinden.. ook bij ftd.personalmarkt.de moet ik wat betalen om te kijken of het redelijk is..

70K bruto, das mooi, doen zou ik zeggen
lekker een jaartje weg uit NL das alleen maar goed voor je.
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 13:02:28 #12
45206 Pietverdriet
pi_14103636
Trouwens dat bedrijf in M, is dat toevallig Redknee?
pi_14103849
voor 70k per jaar kom ik mijn bed niet uit!
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 13:12:48 #14
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_14103938
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 13:09 schreef th0r het volgende:
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 13:14:29 #15
45206 Pietverdriet
pi_14103986
quote:
Nee, jij ligt liever met een uitkering te ruften, toch?
pi_14104959
quote:
alles even in verhoudingen natuurlijk.

leeftijd, beroep, salaris, enz.. ?

pi_14105067
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

70K bruto, das mooi, doen zou ik zeggen
lekker een jaartje weg uit NL das alleen maar goed voor je.

Inmiddels ben ik al een jaar weg en ik verwacht dat ik hier wel een paar jaar ga zitten als ik het ga doen..

En het is niet RedKnee maar een bedrijf dat software maakt voor mobiele telefoons..

vrijdag 24 oktober 2003 @ 16:12:42 #18
45206 Pietverdriet
pi_14108917
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 13:53 schreef _Falcon_ het volgende:

[..]

Inmiddels ben ik al een jaar weg en ik verwacht dat ik hier wel een paar jaar ga zitten als ik het ga doen..

En het is niet RedKnee maar een bedrijf dat software maakt voor mobiele telefoons..

Ah net als Magic 4 bijvoorbeeld
Leuk Werk, ken de sector goed,
Enne, als jij al een jaar daar zit, waarom zou je dan nog terug willen. Munchen is mooi, veilig op straat, je kan er verschrikkelijk goed eten en het bier is geweldig. Mensen zijn aardig en je hebt een keur aan theaters. Nee, Ik zou het wel weten, zou het lekker doen.
pi_14112099
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 16:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah net als Magic 4 bijvoorbeeld
Leuk Werk, ken de sector goed,
Enne, als jij al een jaar daar zit, waarom zou je dan nog terug willen. Munchen is mooi, veilig op straat, je kan er verschrikkelijk goed eten en het bier is geweldig. Mensen zijn aardig en je hebt een keur aan theaters. Nee, Ik zou het wel weten, zou het lekker doen.

Probleempje is wel dat m'n vrouw (ja.. ik ben op m'n 24e getrouwd.. ) waarschijnlijk het eerste jaar nog in nederland blijft wonen. Maar gelukkig betalen ze de vliegtickets naar amsterdam en terug voor het 1e jaar
Ik moet straks alleen wel een auto kopen want die lease bak die ik nu heb (net nieuwe renault laguna) moet ik natuurlijk inleveren
pi_14112269
nou je word er sowieso beter op.
2.1 keer je salris en 70k euro per jaar bruto is gewoon weg een goed bod, en 70k zit je wel aan anderhalve ton
daar kan je lekker voor leven hor en zeker op jonge leeftijd.

zou het gewoon doen

ik maak feiten van eventuele twijfels
  vrijdag 24 oktober 2003 @ 18:58:15 #21
45206 Pietverdriet
pi_14112363
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 18:44 schreef _Falcon_ het volgende:

[..]

Probleempje is wel dat m'n vrouw (ja.. ik ben op m'n 24e getrouwd.. ) waarschijnlijk het eerste jaar nog in nederland blijft wonen. Maar gelukkig betalen ze de vliegtickets naar amsterdam en terug voor het 1e jaar
Ik moet straks alleen wel een auto kopen want die lease bak die ik nu heb (net nieuwe renault laguna) moet ik natuurlijk inleveren

En auto's zijn in Duitsland een stuk goedkoper, dus die renault weg en een Audi of zo voor in de plaats.
Beter nog, in Nederland een auto kopen, en die exporteren naar D en je BPM terugvorderen.
Daar rij je dan een jaar mee rond en verkoop je dan particulier, zo ongeveer voor de prijs waar voor jij hem kocht.
:-)
pi_14114301
In Duitsland verdienen ingenieurs (ik neem aan dat je dat bent) inderdaad veelal het dubbele van in Nederland.

En de overheid en het bedrijfsleven in Nederland zich maar afvragen waarom niemand toch techniek studeert....

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_14114648
Ik ben inderdaad ingenieur (ing) en ik verbaas me nogal over het hoge salaris wat ze bieden maar dat is dus redelijk normaal.
Feit is natuurlijk ook dat ze nu nog veel meer voor mij betalen omdat ik hier gedetacheerd zit en dus zijn ze door me aan te nemen een stuk voordeliger uit.

Er zijn natuurlijk nog wel een paar probleempjes als ik hier ga werken.
- als ik weer terug naar nederland ga zal m'n salaris ook wel weer wat krimpen
- ik heb pas recht op pensioen als ik 5 jaar in duitsland heb opgebouwd en ik vraag me af of ik hier wel zolang wil blijven maar toch ben ik verplicht pensioenpremie te betalen..
- .. en nog wel wat andere zaken.

Overigens is dat met die auto wel een goed idee

pi_14121893
Doen!

70k vind ik gruwelijk veel voor een pikje van 24 met alleen HTS!
Wonen/ werken in het buitenland is sowieso een leuke/ interessante ervaring.

Alleen je huwelijk... neem je vrouw maar mee, want de kans is zeker 80% dat de relatie stukloopt als je haar een jaar achter laat. Dat werkt gewoon niet (al vaak gezien) en zeker op jonge leeftijd.

zaterdag 25 oktober 2003 @ 10:20:28 #25
45206 Pietverdriet
pi_14122563
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 20:43 schreef _Falcon_ het volgende:
Ik ben inderdaad ingenieur (ing) en ik verbaas me nogal over het hoge salaris wat ze bieden maar dat is dus redelijk normaal.
Feit is natuurlijk ook dat ze nu nog veel meer voor mij betalen omdat ik hier gedetacheerd zit en dus zijn ze door me aan te nemen een stuk voordeliger uit.

Er zijn natuurlijk nog wel een paar probleempjes als ik hier ga werken.
- als ik weer terug naar nederland ga zal m'n salaris ook wel weer wat krimpen
- ik heb pas recht op pensioen als ik 5 jaar in duitsland heb opgebouwd en ik vraag me af of ik hier wel zolang wil blijven maar toch ben ik verplicht pensioenpremie te betalen..
- .. en nog wel wat andere zaken.

Overigens is dat met die auto wel een goed idee

aan de andere kant, je bent getrouwt, dus als je je vrouw meeneemt naar D heb je enorm belasting voordeel (ik ben niet getrouwt) als je dan nog kinderen hebt, dan betaal je bijna niets meer. Kindergeld is hoog, en de gezondheidszorg is perfect (hoewel duur, probeer of je een internationale particuliere verzekering kan krijgen bij een Nederlandse maatschappij)
Je pensioen opbouwen moet je zelf doen in D maar daar heb je dan ook de ruimte voor qua salaris.
Ik zou het wel weten in jouw geval, wegwezen hier uit dit kippehok nederland en lekker daar een bestaan opbouwen. Als je daar een paar jaar woont wil je helemaal niet meer terug, dat weet ik zeker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')