abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14069402
BBC-programma brengt Britse politie in verlegenheid 22-10-2003

De Britse politie is in grote verlegenheid gebracht door een uitzending van de BBC waarin agenten en leerlingen van politiescholen zich racistisch uitlaten. Vier leerling-agenten en een agent zijn geschorst. Een aantal anderen nam zelf ontslag na het zien van de uitzending, dinsdagavond.

quote:
This is a big wake-up call for us

Deputy Chief Constable Alan Green, Greater Manchester Police

quote:
Racist abuse like "Paki" and "Nigger" were commonplace for these PCs. The idea that white and Asian members of the public should be treated differently because of their colour was not only acceptable for some, but preferable. I had become a friend to these men.
Mark Daly, een 28-jarige journalist van de BBC, bracht undercover maandenlang door op een opleidingsinstituut voor politieagenten, waar hij zich had aangemeld als rekruut.
quote:
They know the right thing to say and to do in tests but it doesn't change their behaviour and it doesn't change their actions
Met een verborgen camera bracht hij agenten en zijn medeleerlingen in beeld. Een agent verklaart voor de verborgen camera zo een Aziaat te begraven onder de treinrails als hij er ongestraft mee weg zou komen. Dezelfde man prijst de goede denkbeelden van Adolf Hitler en is te zien met een zelfgemaakte witte Ku Klux Klan-kap over z'n hoofd.

Pc Pulling was shown wearing a Ku Klux Klan mask in the programme
quote:
I operated under strict guidelines. I was not allowed to make racist comments or incite anyone to do or say anything which they wouldn't have otherwise said or done. Mark Daly

(Mark Daly)

Een in het geheim gefilmde leerling-agent verklaart tegenover Daly dat hij een Zuid-Aziaat zo maar zou aanhouden en ondervragen, enkel vanwege diens afkomst. Een andere leerling zegt van mening te zijn dat de moordenaars van de zwarte tiener Stephen Lawrence onschendbaarheid verdienen.

Na die moord, ruim tien jaar geleden gepleegd door een groepje blanke jongeren van wie er nooit een is veroordeeld, concludeerde een onderzoekscommissie dat het Britse politieapparaat was doortrokken van institutioneel racisme. Minister van binnenlandse zaken David Blunkett zei dat het BBC-programma duidelijk maakt dat de walgelijke wantoestanden nog niet zijn verdwenen, ondanks verwoede pogingen van politie en politiek het racisme uit te bannen.

quote:
"I take hundreds of calls every week from black and Asian police officers and support staff who have had enough."
Pas na zeven maanden op de politieschool te hebben doorgebracht werd Daly ontmaskerd als journalist.
[Copyright 2003, Novum Nieuws / Associated Press]

bron

Fifth officer resigns over racism film

Click below to watch extracts from the programme. Some extracts contain strong language

Het heeft nogal voor een schok gezorgd in Engeland. Zou het in deze mate ook in Nederland voorkomen? Hoe voorkom je zoiets bij bv politiekorps? In Engeland hebben ze een trainingsprogramma ontwikkeld dat volgende de ontwikkelaars er voor zorgt dat er niemand doorkomt die racistisch is. Zal dat werken?
Volgens critici niet.

ps: aub geen pavlovreactie op dit onderwerp

[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 23-10-2003 02:35]

donderdag 23 oktober 2003 @ 00:33:06 #2
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_14069531
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 00:27 schreef Nyrem het volgende:ps: aub geen pavlovreactie op dit onderwerp
*kwijl*

[ontopic]
Ik denk dat enigszins gekleurd (of is het nou kleurloos/zwartwit?) denken hier ook bij de hermandad voor zal komen, maar zeker niet in de mate zoals die geschetst is in de Britse documentaire.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_14069549
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 00:33 schreef Verbal het volgende:

[..]

*kwijl*

[ontopic]
Ik denk dat enigszins gekleurd (of is het nou kleurloos/zwartwit?) denken hier ook bij de hermandad voor zal komen, maar zeker niet in de mate zoals die geschetst is in de Britse documentaire.

V.

Ik weet wel dat in het nederlandse leger racisme geen onbekend begrip is. Uit eigen eravring dan.
  donderdag 23 oktober 2003 @ 00:36:08 #4
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_14069597
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 00:34 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik weet wel dat in het nederlandse leger racisme geen onbekend begrip is.

Nee, dat is het bij de SP ook niet.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_14069618
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 00:36 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee, dat is het bij de SP ook niet.

V.

Ik bedoel dat er nogal wat racisten rondlopen.
  donderdag 23 oktober 2003 @ 00:42:01 #6
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_14069716
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 00:27 schreef Nyrem het volgende:
ps: aub geen pavlovreactie op dit onderwerp
Tuurlijk niet Nyrem, want dat past niet in jouw straatje.
De belangrijkste verdachte is inmiddels gearresteerd.
Het feit dat dit een complete set-up was door de BBC wordt gemakshalve maar genegeerd; ook door Merijn Nyrem.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_14069841
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 00:42 schreef sooty het volgende:

[..]

Tuurlijk niet Nyrem, want dat past niet in jouw straatje.
De belangrijkste verdachte is inmiddels gearresteerd.
Het feit dat dit een complete set-up was door de BBC wordt gemakshalve maar genegeerd; ook door Merijn Nyrem.

Complete set-up?
Wat zwets je nou? Lees je wel wat er staat? Het gaat om meerdere personen.

[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 23-10-2003 00:51]

pi_14069933
Puinruimslotje.

-edit- En weer open.

donderdag 23 oktober 2003 @ 01:00:47 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_14070039
Waarom is de haat daar zo bij Aziaten terwijl ze hier redelijk geisoleerd geen last veroorzaken?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_14070043
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 00:54 schreef Kozzmic het volgende:
Puinruimslotje.

-edit- En weer open.

Thanks.

Nou, nog maar weer een keer proberen dan.

pi_14070068
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 01:00 schreef Re het volgende:
Waarom is de haat daar zo bij Aziaten terwijl ze hier redelijk geisoleerd geen last veroorzaken?
Haat bij of jegens Aziaten?
pi_14070146
quote:
Er wonen daar veel meer pakistanen als hier
  donderdag 23 oktober 2003 @ 01:05:52 #13
262 Re
Kiss & Swallow
pi_14070153
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 01:01 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Haat bij of jegens Aziaten?

jegens (als ik het zo goed lees)
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 23 oktober 2003 @ 01:08:09 #14
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_14070202
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 01:05 schreef Re het volgende:
jegens (als ik het zo goed lees)
Zowel bij als jegens. Het is al eerder tot rassenrellen gekomen in GB.
pi_14070304
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 01:08 schreef Lithion het volgende:

[..]

Zowel bij als jegens. Het is al eerder tot rassenrellen gekomen in GB.

Bij?
Die rassenrellen kwamen niet tot stand omdat aziaten een hekel aan de engelsen hebben. Ze hebben een hekel aan racisten en er heerst onzettend veel onvrede over dat racisme in Engeland.

[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 23-10-2003 01:14]

pi_14070309
quote:
Geen idee.
Aziaten (Paki's vooral volgens mij) liggen daar met iedereen over hoop.

Hier zitten vooral Hindu's uit Suriname.
Die kijken weer neer op de Creolen.
En Chinezen hoor je helemaal niet

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_14070359
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 01:14 schreef milagro het volgende:

[..]

Geen idee.
Aziaten (Paki's vooral volgens mij) liggen daar met iedereen over hoop.

Kut-paki's dus?
Gek dat het toch altijd de minderheden in een land zijn die 'het gedaan hebben'.
pi_14070394
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 01:16 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Kut-pakkis dus?
Gek dat het toch altijd de minderheden in een land zijn die 'het gedaan hebben'.

Nee, de Paki's liggen met andere minderheden overhoop vooral, hoor.
En ook met autochtone Engelsen inderdaad.

Als minderheden zich misdragen dan misdragen ze zich.
Klaar.
Heeft niets te maken met vingerwijzen.

pi_14070429
waarschijnlijk heeft die journalist wel de boel zitten opjutten door zelf een beetje racistisch te zijn en woorden in de mond te leggen, maargoed tis zowiezo fout natuurlijk
[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
pi_14070470
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 01:14 schreef milagro het volgende:

[..]
Hier zitten vooral Hindu's uit Suriname.
Die kijken weer neer op de Creolen.

???
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_14070498
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 01:20 schreef Wisp het volgende:
waarschijnlijk heeft die journalist wel de boel zitten opjutten door zelf een beetje racistisch te zijn en woorden in de mond te leggen, maargoed tis zowiezo fout natuurlijk
Zodanig opjutten dat ze zelfs een KKK hoofddeksel droegen?
dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
pi_14070545
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 01:18 schreef milagro het volgende:

Nee, de Paki's liggen met andere minderheden overhoop vooral, hoor.
En ook met autochtone Engelsen inderdaad.

Dat ze met andere minderheden overhoop liggen valt wel mee.
Het is trouwens niet zo vreemd dat Pakistanen af en toe overhoop liggen met engelsen. Zeker niet als je maar weer eens het bericht in de openingspost leest.
Racisme komt in Engeland veel heviger voor dan in Nederland. Gelukkig.
Natuurlijk heeft het koloniale verleden van Engeland er voor een deel ook mee te maken.
quote:
Als minderheden zich misdragen dan misdragen ze zich.
Klaar.
Heeft niets te maken met vingerwijzen.
Tja, volgens mij ontga je nu bewust het feit wat ik suggereer; het zijn altijd de minderheden die de schuld van alles krijgen wat er niet goed gaat in een land.
Dat komt in ieder land voor. Opvallend. Waarom krijgt nooit een bepaalde groep autochtonen de schuld van bv een nationaal probleem?
Ik weet haast wel zeker, dat het te maken heeft met het zondebokprincipe. Angsten en onwetendheid.
Autochtonen zijn namelijk niet beter of slechter dan allochtonen.
pi_14070557
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 01:20 schreef Wisp het volgende:
Dan zou ik de video bekijken. Dan weet je het zeker.
Op de site van de BBC staat trouwens ook genoeg informatie.
pi_14070561
Sorry Nyrem, maar je overdrijft.
pi_14070592
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 01:28 schreef milagro het volgende:
Sorry Nyrem, maar je overdrijft.
Onderbouw dat dan eens. Als dat zo is volgens jou.
Weerleg het eens.
Het is gewoon een feit. Minderheden hebben het altijd gedaan. In welk land dan ook. Zondebokken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')