abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14060566
Ik reed door de bocht en voelde afwijking bij de linkervoorband. Op hoge snelheden had ik bijna het idee dat ik ging glijden. Ik heb 0 verstand van auto's en ben blij dat ik weet hoe ik moet tanken. Maar ik ging dus toch even de bandenspanning controleren. Nou heb ik voor 2.4 en achter 2.5 gedaan, maar tabellen lezen in de schemering is te moeilijk. Ik heb op internet de tabel opgezocht, want sturen ging erg ligt en hij hobbelde nogal (Opel Corsa 1.2i 165/80 13R) voor 2.1 en achter 1.9 koud.

Nou vraag ik me af of achter zelfs 0.6 te veel problemen oplevert en ik dit zsm moet verlagen?

Het was wel nodig btw ... links voor en beide achter waren 1.2 en rechts voor was 1.8

Game Over :: Anoniem torrents downloaden @ Seedr :: Lees hier waarom
pi_14060624
Nee hoor, is juist beter voor je wegligging.
  woensdag 22 oktober 2003 @ 19:41:54 #3
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_14060632
das nog niets, ik moet 1.9 bar voor en achter hebben, en ik zat ongeveer bij 0.9.... dan ga je pas raar door de bocht
Where law ends, tyrrany begins.
  woensdag 22 oktober 2003 @ 19:42:20 #4
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_14060644
Volgens mij ga je daar juist van stuiteren...
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_14060679
whehehe .. ik doe me bandenspanning eens in de 2 weken ... 2.4 voor 2.6 achter

anyway banden schema moe je nie kijken denk ik eerder wat de auto vraagt dus ff kijken in je boekie of bij je tankdop of in je deur .. staat soms de spanning van je banden ook aangegeven

pi_14060711
overige spanning raken ze vrij snel kwijt,..kan geen kwaad
pi_14060804
Het sturen ging erg super licht. Maar als ik iets merk in de auto qua afwijking voel ik me de hele week ellendig onderweg en nu heb ik dus voor het eerst de banden gedaan, maar dus achter zelfs 0.6 te veel, dus voel me dan gelijk onzeker, terwijl ik normaal lekker relaxt in de auto zit ...
Game Over :: Anoniem torrents downloaden @ Seedr :: Lees hier waarom
pi_14060916
Overspanning is even erg als onderspanning. Dat is: je kunt er goed mee rijden, maar het wegcontact is niet optimaal en daardoor minder veilig, slijtage is hoger en benzineverbruik wordt negatief beïnvloed, als ik het me allemaal goed kan herinneren.
Leven is perziksgewijs
pi_14060980
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 19:41 schreef Smorlez het volgende:
Nee hoor, is juist beter voor je wegligging.
niet beter!

Als de bandespanning te hoog is, staan de banden boller, het nuttige oppervlak wordt niet gebruikt, waardoor je minder grip hebt, vooral bij slecht weer en hoge snelheden.
De banden- en autofabrikanten geven niets voor niets de normen aan.

pi_14061028
met het oog op het slechte weer wat eraankomt,denk ik dat je beter overal 1.9 in kan doen.
en heb je ook betere grip.
don`t give up your day job.
pi_14061032
Het zit er dik in dat ik morgen bij de pomp sta om het iets te verlagen, maar voor mijn gevoel schommelt de auto nogsteeds erg. En als ik een bocht maak waarbij de auto rechts hangt heb ik toch nog het idee dat hij meer glijd, alhoewel dat vast een illusie is (1.2 en 1.8 merk je wel denk ik). Ze zijn voor nu beide 2.4 dus dat zou niet raar moeten voelen op het feit na dat ik hem toch eng licht vind sturen, alsof ik bekrachtiging heb (meer dan) terwijl dit niet zo is ...
Game Over :: Anoniem torrents downloaden @ Seedr :: Lees hier waarom
pi_14061079
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 19:59 schreef Webby het volgende:
Het zit er dik in dat ik morgen bij de pomp sta om het iets te verlagen, maar voor mijn gevoel schommelt de auto nogsteeds erg. En als ik een bocht maak waarbij de auto rechts hangt heb ik toch nog het idee dat hij meer glijd, alhoewel dat vast een illusie is (1.2 en 1.8 merk je wel denk ik). Ze zijn voor nu beide 2.4 dus dat zou niet raar moeten voelen op het feit na dat ik hem toch eng licht vind sturen, alsof ik bekrachtiging heb (meer dan) terwijl dit niet zo is ...
te hoge bandenspanning.
don`t give up your day job.
pi_14061280
http://www.ferry.nl/motor/vorkbadb.htm
suc6, of typ in bij google.........te hoge bandenspannig.
don`t give up your day job.
pi_14062962
Corsa is een licht autootje, daar merk je hoge bandenspanning al snel mee. Bedenk wel dat sommige auto's tot 2.9 bar gaan. Die zijn dan wel wat zwaarder.
'Te hoge' spanning in tubeless is niet zo'n probleem. Als je het maar niet overdrijft. 4 bar is te veel. Maar zoals je het merkt merk je het wel aan je rijgedrag. Een beetje meer druk kan geen kwaad en zal zelfs gunstig zijn voor het brandstofverbruik.

Van de andere kant moet je als je banden met binnenband hebt wel oppassen. Ik vond dat mijn Peugeot wat vreemd reed. Hij kwispelde nogal met de achterkant. Bleek dat er 2.5 bar in de banden zat!! Op de buitenband staat '36 psi max press' en 36 psi is 2,44 bar.
Ter info: volgens het boekje moet er 1,6/1,7 bar in.
Dat ga ik de garage zeker even vertellen. Zij moetten het geweest zijn die die druk erop hebben gezet.

  woensdag 22 oktober 2003 @ 21:16:30 #15
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_14063045
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 20:09 schreef verschoor het volgende:
http://www.ferry.nl/motor/vorkbadb.htm
suc6, of typ in bij google.........te hoge bandenspannig.
..of typ in bij Google dat moety je sowiezo doen, de link is heel specifiek over bandenspanning voor motorfietsen .. is wel ff anderzz een autoband blijft altijd plat, ook als je door een bocht gaat. (wordt wel iets ingedrukt uiteraard maar het principe is totaal anders)

Ik heb wel eens door omstandigheden met een te lagen spanning op eenmotorfiets gereden, het voorwiel was meer dan 1 bar onder de juiste spanning
Met een auto luistert het een stuk minder nauw kan ik je vertellen.

[Dit bericht is gewijzigd door Patrick281 op 22-10-2003 21:39]

  woensdag 22 oktober 2003 @ 21:16:57 #16
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_14063060
Verkeerde knopje..

Ik doe altijd iets hoger trouwens want als je vaak hoge snelheden rijdt moet de spanning anders zijn dan bij gemiddeld burgergebruik.

pi_14063247
is beter voor je brandstofverbruik en minder goed voor je nieren
kan niet zoveel kwaad iig
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_14065244
Ik moest nog met de auto weg en heb de spanning verlaagd naar 2.2 voor en 2.1 achter. Maar op die tabel stond er voor open corsa 165/80 13R 1.7 rondom terwijl de pdf van hetnieuwerijden.nl oid. 2.1 voor en 1.9 achter aangeeft?

De max psi is btw 50 zag ik op de banden. Het zijn gewoon de originele banden, maar ik kan nergens in de auto iets vinden waar het staat, want die tabellen verschillen dus nogal. Iemand enig idee waar ik zoiets eventueel zou kunnen vinden?

Game Over :: Anoniem torrents downloaden @ Seedr :: Lees hier waarom
pi_14065709
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 22:26 schreef Webby het volgende:
-knip-
Iemand enig idee waar ik zoiets eventueel zou kunnen vinden?
bij een Opel dealer?
  woensdag 22 oktober 2003 @ 22:41:39 #20
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_14065825
Je kan toch godverdomme zelf ook wel kijken hoe groot je loopvlak is

Grofweg een cm of 5. Daar heb je geen tabellen voor nodig.

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_14068031
Je kunt het beste gewoon de voorgeschreven bandenspanning aanhouden.

Er wordt wel eens gezegd dat je voor een iets directere besturing 0,2 bar meer in alle banden kunt doen, maar de voorgeschreven bandenspanning is toch het beste.

Omdat ik het zeg!
pi_14070219
Ik heb er 4 bar inzitten. Geen lucht maar stikstof. Ik was bij Profile Tyrecenter en de monteur zij dat er best 4 bar in kon. Volgens hem was 5 de max.

De auto stuurt nu een stuk lichter en directer. De bobbels in de weg voel je wel beter en dat vind ik wel fijn. Het scheelt ook flink wat benzine. Het is wel opletten ivm iets minder grip.

Defeat is not the worst of failures. Not to have tried is the true failure.
pi_14070927
Nou kweet niet hoeveel daar standaard in moet, maar idd beetje verschil een kant op kan niet zo veel kwaad, rijdt je belast of idd veel hogere snelheden, zet je ze wat hoger, veel stad, veel regen, zet je ze ietsje lager. Bij lichtere auto's moeten ze idd ook wat lager, en zwaardere wat hoger. Als je het nou echt niet weet van een auto zet je ze rond de 2 tot 2.2 totdat je het hebt opgezocht. (normale auto dan).

Maar dit lijkt me toch wel beetje veel van het goede. En bij een motor moet je dit geintje niet uithalen. Ga je meteen voor onderuit.

Die stikstof is trouwens beetje verkooptruucje. Die verschil is net zoiets als je asbak er ff in of uitdoen. kVind trouwens maar heel raar dat een gast van een bandencentrum ff je banden op 4 bar zet. kWeet niet wat het standaard moet zijn voor je ideale wegligging, maar zeg 2.4 (kzeg maar wat), man, haal die spanning der eens snel af, probeer dan eerst eens 2.7 ofzo. Maar alssie echt 1.5 over de normale waarde heenzit. Erg vreemd bandencentrum. Misschien wilde die wel meer stikstof verkopen ofzo.

Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_14073579
Iemand wel eens een geexplodeerde band gehad met de auto of motor?
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
pi_14074123
Rijden met te veel druk in de banden verminderd grip en de banden slijten onregelmatig (dus sneller).
Calm down, please!
  donderdag 23 oktober 2003 @ 11:03:16 #26
34981 Rugbotje
Kraken is cool.....
pi_14074491
Dat van die stikstof is inderdaad een beetje een modeverschijnsel. De normale buitenlucht die je in je banden pompt bevat al 80% stikstof. De zuurstofmoleculen zijn kleiner en diffunderen sneller door het rubber naar buiten dan de zuurstofmoleculen. Als je dus je banden een keer of drie bijgepompt hebt zit er bijna alleen nog maar stikstof in je band.

4 bar (of zelfs 5) is gekkenwerk. Dat die gozer bij een bandencentrum werkt zeg

pi_14080329
Ja die monteur was ook nogal jong.

Ik twijfel nogsteeds of 4 bar technisch gezien echt teveel is. De opgegeven waarden zijn er natuurlijk zodat iedere randdebiel die auto rijdt geen problemen krijgt. Misschien kan er wel véél meer in maar gaat dat ten koste van de veiligheid, en wordt het daarom afgeraden.

Ik blijf er bij dat veiligheid in de automobilist zit, en niet in de auto.
Extra bandenslijtage krijg je denk ik alleen bij onderspanning. Bij overspanning is het gedeelte dat contact heeft met de weg nog altijd plat.

Maargoed de tijd zal het leren.

Defeat is not the worst of failures. Not to have tried is the true failure.
pi_14080450
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 14:59 schreef creepy_stalker het volgende:

Ik twijfel nogsteeds of 4 bar technisch gezien echt teveel is.

Extra bandenslijtage krijg je denk ik alleen bij onderspanning. Bij overspanning is het gedeelte dat contact heeft met de weg nog altijd plat.


4 bar is teveel ja. Tenminste, dat ligt nog een beetje aan wat voor auto je hebt.

Overspanning heeft dus wel als gevolg dat de banden sneller slijten. Het raakvlak met de weg is immers kleiner (banden staan boller), dus meer kg per cm^2. Ook is het minder veilig: er is minder band wat de weg raakt Tevens wordt de afwatering negatief beinvloed.

Dus als je slim ben zou ik de 4 bar (my god) ff wat laten zakken.

  donderdag 23 oktober 2003 @ 15:25:00 #29
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_14080925
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 22:26 schreef Webby het volgende:
Ik moest nog met de auto weg en heb de spanning verlaagd naar 2.2 voor en 2.1 achter. Maar op die tabel stond er voor open corsa 165/80 13R 1.7 rondom terwijl de pdf van hetnieuwerijden.nl oid. 2.1 voor en 1.9 achter aangeeft?

De max psi is btw 50 zag ik op de banden. Het zijn gewoon de originele banden, maar ik kan nergens in de auto iets vinden waar het staat, want die tabellen verschillen dus nogal. Iemand enig idee waar ik zoiets eventueel zou kunnen vinden?


Ik denk dat dit verschil al bijna net zo groot is als de afwijking van die meters ..
En dan nog zijn het geen grote verschillen. (en zoals gezegd, met iets hogere snelheid rijden is 0,3 bar extra al aanbevolen)
pi_14083726
Het ligt maar net aan het type auto wat je hebt. Je kan wel zeggen dat 4 bar teveel is, maar voor een zwaar busje moet je daar al dik overheen.

Meest gangbare is wel tussen de 2 en 2,5 voor personenwagens.

  donderdag 23 oktober 2003 @ 18:46:33 #31
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_14085748
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 17:09 schreef _VoiD_ het volgende:
Het ligt maar net aan het type auto wat je hebt. Je kan wel zeggen dat 4 bar teveel is, maar voor een zwaar busje moet je daar al dik overheen.
M'n mountainbike is ook 4 bar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')