quote:Vandaar dat je het daar ook kunt afhandelen door niet te vasten en wel liefdadigheid te betonen.
Op donderdag 30 oktober 2003 20:58 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Ha ha. Allah had toch moeten weten dat het onmogelijk is om in lapland in de zomer ramadan te houden.
Houd het netjes zou ik zeggen, morgen meer
Weltrusten!
may de force be with you!! offe, amen!, of allah akbah! of inshallah! of lachaim!
Evengoed, WB abdullah!
quote:Staat dat in de koran ?
Op donderdag 30 oktober 2003 23:57 schreef HiZ het volgende:
Vandaar dat je het daar ook kunt afhandelen door niet te vasten en wel liefdadigheid te betonen.
quote:Lees de verschillende topics eens door
Op vrijdag 31 oktober 2003 06:07 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Staat dat in de koran ?
quote:Ja.
Op vrijdag 31 oktober 2003 06:07 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Staat dat in de koran ?
quote:Staat er dus in de koran dat er bij de poolcirkels in de zomer geen ramadan gehouden kan worden ". Waar ?
Op vrijdag 31 oktober 2003 12:54 schreef HiZ het volgende:
Ja.
In de zomer is het inderdaad een ander geval. Het is bijv. in Lapland 24 uur per dag licht. Die zon gaat gewoon niet onder.
Ik ben heel benieuwd wat de Koran hier precies over zegt. Zou iemand die tekst kunnen quoten?
-edit- Easy on the slowchat, mensen
quote:184. Voor een zeker aantal dagen (zult gij vasten) maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen - er is een losprijs voor degenen, die niet kunnen vasten - het voeden van een arme. Maar hij, die vrijwillig goed doet, het zal beter voor hem zijn. Het vasten is goed voor u, indien gij het beseft.
Op zaterdag 1 november 2003 17:09 schreef Natalie het volgende:
Als je kijkt naar het aantal uren zon per dag in de winter, dan is het wel mogelijk om te vasten in bijv. Scandinavië.In de zomer is het inderdaad een ander geval. Het is bijv. in Lapland 24 uur per dag licht. Die zon gaat gewoon niet onder.
Ik ben heel benieuwd wat de Koran hier precies over zegt. Zou iemand die tekst kunnen quoten?
quote:Er wordt niet specifiek ergens naar verwezen. Er zijn algemene regels zoals vasten van zons op of zonsondergang, niet vasten wanneer je ziek bent e.a. Waar HiZ dan op doelt is dat je als Lap dan niet kan vasten.
Op zaterdag 1 november 2003 17:09 schreef Natalie het volgende:
Als je kijkt naar het aantal uren zon per dag in de winter, dan is het wel mogelijk om te vasten in bijv. Scandinavië.In de zomer is het inderdaad een ander geval. Het is bijv. in Lapland 24 uur per dag licht. Die zon gaat gewoon niet onder.
In de Qoran regels hier boven ergens waar HiZ naar verwijst staat namelijk dat wanneer je niet kan vasten je gewoon liefdadigheid moet geven.
Ik weet niet wat ik in zo een situatie zou doen...
HiZ was me voor
quote:Zolang je de regel van de liefdadigheid maar toepast kun je het eigenljk niet fout doen. Je mag wel vasten gedurende een tijdlang, maar daarmee voldoe je niet aan een echte verplichting. Kortom, het is je eigen keuze. Je gaat pas de fout in als je tegen iemand in deze omstandigheden zegt dat hij moet vasten. Want dat is dus niet waar.
Op zaterdag 1 november 2003 17:41 schreef Youssef het volgende:[..]
Er wordt niet specifiek ergens naar verwezen. Er zijn algemene regels zoals vasten van zons op of zonsondergang, niet vasten wanneer je ziek bent e.a. Waar HiZ dan op doelt is dat je als Lap dan niet kan vasten.
In de Qoran regels hier boven ergens waar HiZ naar verwijst staat namelijk dat wanneer je niet kan vasten je gewoon liefdadigheid moet geven.
Ik weet niet wat ik in zo een situatie zou doen...
HiZ was me voor
quote:Staat dus niets in over een situatie zoals op Lapland.
Op zaterdag 1 november 2003 17:40 schreef HiZ het volgende:
184. Voor een zeker aantal dagen (zult gij vasten) maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen - er is een losprijs voor degenen, die niet kunnen vasten - het voeden van een arme. Maar hij, die vrijwillig goed doet, het zal beter voor hem zijn. Het vasten is goed voor u, indien gij het beseft.
Even puinruimen.
Laten we hopen dat het deze keer wat beter gaat
Respectloze reacties zullen worden verwijderd.
Stel in het hoge noorden valt de ramadan in de zomer. Het is nog net een paar uur donker. Dan kan je volgens Hiz en Youssef die vastenplicht volgens de koran afkopen. Maar hoe kunnen andere moslims dan zien of je als moslim die plicht hebt afgekocht of gewoon niet meedoet met de ramadan?
(Ik heb een keer een moslim een tirade zien houden tegen een dertig jaar oudere man die een bakje koffie uit de automaat pakte. En het had nog geholpen ook)
quote:Ten eerste durf ik er geen echte uitspraak over te doen of je nu wel of niet vast in het hoge noorden. Ten tweede is het niet belangrijk wat andere moslims zien, doen of horen. Dat is tussen jou en Allah
Op zaterdag 1 november 2003 18:26 schreef Akkersloot het volgende:
Stel in het hoge noorden valt de ramadan in de zomer. Het is nog net een paar uur donker. Dan kan je volgens Hiz en Youssef die vastenplicht volgens de koran afkopen. Maar hoe kunnen andere moslims dan zien of je als moslim die plicht hebt afgekocht of gewoon niet meedoet met de ramadan?
quote:Vaak wordt over die afvalligheid heel anders gedacht. Kijk maar naar Algerije. Ook niet vreemd als er tig-keer in dat "heilig" boek staat "ongelovigen brengen verderf".
Op zaterdag 1 november 2003 21:07 schreef Youssef het volgende:
Dat is tussen jou en Allah
quote:Iemand die overduidelijk ongelovig doet, of waar oorlog heerst is iets heel anders dan iemand die zit te patsen met zijn goede daden.
Op zaterdag 1 november 2003 21:28 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Vaak wordt over die afvalligheid heel anders gedacht. Kijk maar naar Algerije. Ook niet vreemd als er tig-keer in dat "heilig" boek staat "ongelovigen brengen verderf".
quote:Die man zat dus fout, het is niet aan hem om te bepalen of iemand anders wel of niet vast.
Op zaterdag 1 november 2003 18:26 schreef Akkersloot het volgende:
Iemand vertelde mij dat hij tijdens de ramadan in Qatar was. Eten en drinken in het openbaar mag daar dan niet tijdens de ramadan. Toch werd hij als westerling met de nek aangekeken. En dan is die man ineens nog geen moslim.Stel in het hoge noorden valt de ramadan in de zomer. Het is nog net een paar uur donker. Dan kan je volgens Hiz en Youssef die vastenplicht volgens de koran afkopen. Maar hoe kunnen andere moslims dan zien of je als moslim die plicht hebt afgekocht of gewoon niet meedoet met de ramadan?
(Ik heb een keer een moslim een tirade zien houden tegen een dertig jaar oudere man die een bakje koffie uit de automaat pakte. En het had nog geholpen ook)
quote:Ik heb het niet voor niets over mohammedanen
Op zaterdag 1 november 2003 21:28 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Vaak wordt over die afvalligheid heel anders gedacht. Kijk maar naar Algerije. Ook niet vreemd als er tig-keer in dat "heilig" boek staat "ongelovigen brengen verderf".
quote:Ik weet niet wat Allah met jou van plan is. Maar ik vraag me ook af in hoeverre je ook echt moslim bent.
Op zaterdag 1 november 2003 21:33 schreef HiZ het volgende:[..]
Ik heb het niet voor niets over mohammedanen
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:31 schreef Youssef het volgende:[ongelovigen brengen verderf]
Iemand die overduidelijk ongelovig doet, of waar oorlog heerst is iets heel anders dan iemand die zit te patsen met zijn goede daden.
quote:"Ongelovigen brengen verderf" doet blijkbaar toch wel zijn uitwerking. Na de laatste zware aardbeving in Algerije maakten fundamentalistische moslims ook jacht op vrouwen zonder hoofddoekje. Kan je ook zeggen dat die fundi's goed fout zitten maar het is toch een begrijpelijke reactie als je heilig boek vol staat met "ongelovigen brengen verderf".
Op zaterdag 1 november 2003 21:32 schreef HiZ het volgende:
Die man zat dus fout, het is niet aan hem om te bepalen of iemand anders wel of niet vast.
quote:Iig op Fok!
Op zaterdag 1 november 2003 21:40 schreef Akkersloot het volgende:[..]
"Ongelovigen brengen verderf"
quote:Je mag vragen wat je wilt, maar het antwoord krijg je noch van mij, noch van jezelf
Op zaterdag 1 november 2003 21:36 schreef Youssef het volgende:[..]
Ik weet niet wat Allah met jou van plan is. Maar ik vraag me ook af in hoeverre je ook echt moslim bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |