FOK!forum / Wetenschap, Filosofie, Levensbeschouwing / natuurkunde vraagje
MariekePmaandag 20 oktober 2003 @ 23:34
als een auto een bocht naar rechts maakt, welk wiel slijt dan het minst?
Bioslockmaandag 20 oktober 2003 @ 23:36
De linker heeft dan de minste druk op zich. Maar maakt wel meer afstand. Hmmm.
pascalheistermaandag 20 oktober 2003 @ 23:37
edit ow minst las meest

dan rechter achterband ja

[Dit bericht is gewijzigd door pascalheister op 20-10-2003 23:40]

jacksonmaandag 20 oktober 2003 @ 23:38
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:34 schreef MariekeP het volgende:
als een auto een bocht naar rechts maakt, welk wiel slijt dan het minst?
rechts achter .. wil je uitleg ?
DakDuufmaandag 20 oktober 2003 @ 23:38
links. meeste afstand meeste druk.... logisch?....
__Saviour__maandag 20 oktober 2003 @ 23:38
Het reservewiel
-edit- Oh - dit is niet ONZ

[Dit bericht is gewijzigd door __Saviour__ op 20-10-2003 23:41]

Bioslockmaandag 20 oktober 2003 @ 23:39
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:38 schreef DakDuuf het volgende:
links. meeste afstand meeste druk.... logisch?....
Links heeft toch minder druk?
mazarumaandag 20 oktober 2003 @ 23:39
Als het een raadsel was geweest had ik gezegd, de reserveband.
Maar omdat die in natuurkunde staat zul je dat niet bedoelen.
Dus zou ik zeggen de linkerband, omdat de meeste druk op de rechterband komt.
jacksonmaandag 20 oktober 2003 @ 23:39
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:38 schreef DakDuuf het volgende:
links. meeste afstand meeste druk.... logisch?....
Die slijt dus et hardst DROL
jacksonmaandag 20 oktober 2003 @ 23:40
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:39 schreef mazaru het volgende:
Als het een raadsel was geweest had ik gezegd, de reserveband.
Maar omdat die in natuurkunde staat zul je dat niet bedoelen.
Dus zou ik zeggen de linkerband, omdat de meeste druk op de rechterband komt.
De meeste druk komt bij een bosch naar recht op et linker wiel
pchemaandag 20 oktober 2003 @ 23:40
Ik denk je rechter achterwiel, als je een bocht naar rechts maakt zal je overhellen naar de linkerkant, daar komt dus veel druk op je banden te staan = slijtage, je stuurt ook nog in met je rechter voorwiel = slijtage
dus dan blijft je rechter achterwiel over
jacksonmaandag 20 oktober 2003 @ 23:41
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:40 schreef pche het volgende:
Ik denk je rechter achterwiel, als je een bocht naar rechts maakt zal je overhellen naar de linkerkant, daar komt dus veel druk op je banden te staan = slijtage, je stuurt ook nog in met je rechter voorwiel = slijtage
dus dan blijft je rechter achterwiel over
Dit klopt volledig
Zo dacht ik ook .... weet et wel zeker !
Bioslockmaandag 20 oktober 2003 @ 23:42
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:40 schreef jackson het volgende:

[..]

De meeste druk komt bij een bosch naar recht op et linker wiel


Nee joh. Als een auto naar rechts stuurt heeft de auto de neiging om de linkerwielen "op te tillen". Dus is daar minder druk. Maar die maken wel meer afstand.
kwibmaandag 20 oktober 2003 @ 23:43
De auto wil rechtdoor maar ipv daarvan gaat deze naar rechts. Om een bocht te maken remt de auto af (in de regel kom je een bocht langzamer uit dan dat je deze ingaat) maar vooral gaat moet de auto een andere richting opgestuurd worden. Deze kracht is het hoogst linksvoor en het laagst rechtsachter. Dan maar aan het overhellen van een auto in races op tv
Bebopmaandag 20 oktober 2003 @ 23:43
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:42 schreef Bioslock het volgende:

[..]

Nee joh. Als een auto naar rechts stuurt heeft de auto de neiging om de linkerwielen "op te tillen". Dus is daar minder druk. Maar die maken wel meer afstand.


onzin... als 'n auto een zeer scherpe bocht maakt, komen altijd de wielen aan de binnenbocht omhoog...
jacksonmaandag 20 oktober 2003 @ 23:43
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:42 schreef Bioslock het volgende:

[..]

Nee joh. Als een auto naar rechts stuurt heeft de auto de neiging om de linkerwielen "op te tillen".


Jij snapt et echt niet hoor
prupkemaandag 20 oktober 2003 @ 23:43
ik denk alle 4 de banden (ligt er wel aan hoe hard dat je rijd natuurlijk)
jacksonmaandag 20 oktober 2003 @ 23:44
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:43 schreef Bebop het volgende:

[..]

onzin... als 'n auto een zeer scherpe bocht maakt, komen altijd de wielen aan de binnenbocht omhoog...


Psies .... En geloof me ... het rechter achterwiel heeft et minste slijtage
Bioslockmaandag 20 oktober 2003 @ 23:44
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:43 schreef Bebop het volgende:

[..]

onzin... als 'n auto een zeer scherpe bocht maakt, komen altijd de wielen aan de binnenbocht omhoog...


True. Ik zei het verkeerd.
RemcoDelftmaandag 20 oktober 2003 @ 23:45
Het hangt ook nog af van de auto: er zijn auto's die de achterwielen iets meedraaien, zodat het wiel met de meeste druk er op (de buitenbocht) iets extra doet...
kwibmaandag 20 oktober 2003 @ 23:46
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:42 schreef Bioslock het volgende:

[..]

Nee joh. Als een auto naar rechts stuurt heeft de auto de neiging om de linkerwielen "op te tillen". Dus is daar minder druk. Maar die maken wel meer afstand.


Als jij met je fiets een bocht naar recht maakt, welke kant leun jij dan op? Naar links? Ik donder dan om hoor

bij auto's (of elk ander object met kinetische energie) geldt hetzelfde

jacksonmaandag 20 oktober 2003 @ 23:47
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Het hangt ook nog af van de auto: er zijn auto's die de achterwielen iets meedraaien, zodat het wiel met de meeste druk er op (de buitenbocht) iets extra doet...
Klopt ... er zijn modellen van bijvoorbeeld honda (prelude) die heeft meedraaiende achterwielen. Maar daar gaan ze bij de wiskunde/natuurkude les nie van uit denk
Pietverdrietmaandag 20 oktober 2003 @ 23:49
linksvoor, die heeft de druk en moet sturen heeft het meeste, dus rechtsachter het minst, logisch
jacksonmaandag 20 oktober 2003 @ 23:50
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:49 schreef Pietverdriet het volgende:
linksvoor, die heeft de druk en moet sturen heeft het meeste, dus rechtsachter het minst, logisch
.... dat was al duidelijk
mabitmaandag 20 oktober 2003 @ 23:51
in feite is een bocht maken niet meer anders dan de zweefmolen / middelpunt zoekende kracht. als je die vergelijking maakt kom je er wel uit.
Pietverdrietmaandag 20 oktober 2003 @ 23:52
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:50 schreef jackson het volgende:

[..]

.... dat was al duidelijk


ja, ik geef het toe, ik heb niet alle post gelezen
WebVoicemaandag 20 oktober 2003 @ 23:52
het reservewiel
jacksonmaandag 20 oktober 2003 @ 23:58
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:52 schreef WebVoice het volgende:
het reservewiel
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ja, ik geef het toe, ik heb niet alle post gelezen


Mork_Van_Orkdinsdag 21 oktober 2003 @ 00:08
Noem je dit vraagstuk natuurkunde? Ik zou het hooguit logica noemen
MariekePdinsdag 21 oktober 2003 @ 18:33
kan iemand wat duidelijker reageren, ik vind de antwoorden van jullie nogal vaag
HeyFreakdinsdag 21 oktober 2003 @ 18:38
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 18:33 schreef MariekeP het volgende:
kan iemand wat duidelijker reageren, ik vind de antwoorden van jullie nogal vaag
Als jij in de auto zit en de auto gaat vrij hard door de bocht naar rechts, wat gebeurt er dan met jou?

jij gaat dus naar links omdat je eigenlijk de neiging hebt om rechtdoor te gaan. Alles wat beweegt heeft de neiging om rechtdoor te gaan, maar dit wodt dan verhinderd door bijvoorbeeld een touwtje (slinger), zwaartekracht (de maan) of autobanden in dit geval.

De auto helt dus over naar links en dus komt ook het meeste gewicht op de linkerkant van de auto.

MariekePdinsdag 21 oktober 2003 @ 19:26
ik snap er echt geen sikkepit van
jacksondinsdag 21 oktober 2003 @ 19:47
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 19:26 schreef MariekeP het volgende:
ik snap er echt geen sikkepit van
Erg erg erg jammer dat je dit niet begrijpt.

1. Rechtsvoor stuurt dus veel slijtage
2. linksvoor stuurt en komt druk op te staan vanwege het hellen van de auto ... dus veel slijtage
3. linksachter komt ook druk op te staan en maakt veel meters want et is de buitenste band. Net zoals links voor ook veel meters maakt.
4. Rechtsachter stuurt niet ... maakt weinig meters ... zit weinig druk op omdat de auto de andere kant op helt.

Conclusie dat rechtsachter met minst slijt... zo simpel is et. Super logisch toch ...

MariekePdinsdag 21 oktober 2003 @ 19:56
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 19:47 schreef jackson het volgende:

[..]

Erg erg erg jammer dat je dit niet begrijpt.

1. Rechtsvoor stuurt dus veel slijtage
2. linksvoor stuurt en komt druk op te staan vanwege het hellen van de auto ... dus veel slijtage
3. linksachter komt ook druk op te staan en maakt veel meters want et is de buitenste band. Net zoals links voor ook veel meters maakt.
4. Rechtsachter stuurt niet ... maakt weinig meters ... zit weinig druk op omdat de auto de andere kant op helt.

Conclusie dat rechtsachter met minst slijt... zo simpel is et. Super logisch toch ...


Maar het reservewiel dan, waar sommigen het over hadden?
HeyFreakdinsdag 21 oktober 2003 @ 20:19
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 19:56 schreef MariekeP het volgende:

[..]

Maar het reservewiel dan, waar sommigen het over hadden?


die ligt in de kofferbak
Teknodinsdag 21 oktober 2003 @ 22:19
Ligt er volgens mij ook aan hoe, en hoe hard je door de bocht gaat. Ga je met veel onderstuur door de bocht, dus als de auto de neiging heeft om rechtdoor te gaan, komt de meeste druk op het lv wiel te staan, omdat die ervoor moet zorgen weer grip te krijgen, om door de bocht te kunnen sturen.

Maar als het kontje van de auto om komt zetten, dus als je met veel overstuur door de bocht gaat, dan denk ik dat la de meeste slijtage heeft, vanwege het feit dat die de grip verliest, en dus de kont om komt zetten.

zalweldinsdag 21 oktober 2003 @ 23:52
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:34 schreef MariekeP het volgende:
als een auto een bocht naar rechts maakt, welk wiel slijt dan het minst?
Logisch toch, het reservewiel. toch of misschien het stuurwiel.
jacksonwoensdag 22 oktober 2003 @ 02:30
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 19:56 schreef MariekeP het volgende:

[..]

Maar het reservewiel dan, waar sommigen het over hadden?


ben je nou echt zo verrekte dom en achterlijk
Aliceywoensdag 22 oktober 2003 @ 20:30
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:34 schreef MariekeP het volgende:
als een auto een bocht naar rechts maakt, welk wiel slijt dan het minst?
Dat hangt er van af. Bedoel je nu rechts voor jouw of rechts voor mij?
MariekePvrijdag 24 oktober 2003 @ 16:52
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 20:30 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat hangt er van af. Bedoel je nu rechts voor jouw of rechts voor mij?


oei, weet ik eigenlijk niet. zou dat er mee te maken kunnen hebben waar de reserveband zit?
HeyFreakvrijdag 24 oktober 2003 @ 17:25
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 16:52 schreef MariekeP het volgende:

[..]

oei, weet ik eigenlijk niet. zou dat er mee te maken kunnen hebben waar de reserveband zit?


Vampierzaterdag 25 oktober 2003 @ 03:29
jongens kunnen we even respecteren dat sommige mensen niet zoveel kennis in huis hebben als jullie?
Corazaterdag 25 oktober 2003 @ 03:41
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:46 schreef kwib het volgende:
Als jij met je fiets een bocht naar recht maakt, welke kant leun jij dan op? Naar links? Ik donder dan om hoor

bij auto's (of elk ander object met kinetische energie) geldt hetzelfde


En welke kant van je banden van je fiets verslijten dan het meest als je naar rechts hangt?
the.moderatorzaterdag 25 oktober 2003 @ 04:07
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 00:30 schreef MariekeP het volgende:

Vrouwen: wat is het vreemdste voorwerp dat je weleens bij jezelf in je vagina hebt gestopt?

ik zelf heb weleens een ijzeren staaf gewikkeld in wc-papier erin gestopt. Ook weleens een banaan maar dat ging niet zo goed. Toen ik klein was een keer een knikker. Die kreeg ik er haast niet meer uit.


Je moet eens een reservewiel proberen, want dat slijt minder!
LowJoezaterdag 25 oktober 2003 @ 11:57
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 23:46 schreef kwib het volgende:

[..]

Als jij met je fiets een bocht naar recht maakt, welke kant leun jij dan op? Naar links? Ik donder dan om hoor

bij auto's (of elk ander object met kinetische energie) geldt hetzelfde


Het lijkt mischien onlogisch,maar dat kan wel hoor!Als je maar de fiets naar rechts duwt kan jij wel naar links!Het is even wennen...
Andersom kan ook,kijk maar naar de moter races.Lichaam naar rechts in een rechter bocht zodat de moter niet zo vlak hoeft en dus meer grip heeft....Ze hangen er bijkans helemaal af.....
MariekePzaterdag 25 oktober 2003 @ 18:02
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 04:07 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Je moet eens een reservewiel proberen, want dat slijt minder!


oooowwwhoowwww sufkop dat past toch helemaal niet!

of is een reservewiel soms kleiner dan een normaal wiel?

Pie.erzaterdag 25 oktober 2003 @ 18:49
Ben je met een actie bezig "hoeveel mensen kan ik laten happen?"

In dat geval: goed bezig, er hebben er al meerdere gehapt!

Loki1981zaterdag 25 oktober 2003 @ 18:53
volgens mij heeft dan gewoon het stuurwiel de minste slijtage......
MariekePzaterdag 25 oktober 2003 @ 21:31
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 18:49 schreef Pie.er het volgende:
Ben je met een actie bezig "hoeveel mensen kan ik laten happen?"

In dat geval: goed bezig, er hebben er al meerdere gehapt!


bijdehandje
the.moderatorzaterdag 25 oktober 2003 @ 23:39
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 21:31 schreef MariekeP het volgende:

bijdehandje


BHFH kloon valt door de mand!
MariekePzaterdag 25 oktober 2003 @ 23:46
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 23:39 schreef the.moderator het volgende:

[..]

BHFH kloon valt door de mand!


Wat is BHFH?
the.moderatorzondag 26 oktober 2003 @ 02:30
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2003 23:46 schreef MariekeP het volgende:

Wat is BHFH?


Het kan niet missen, het is BHFH  «» 
MariekePzondag 26 oktober 2003 @ 02:38
waarom neem jij me nou ook al niet serieus?
the.moderatorzondag 26 oktober 2003 @ 02:51
the.moderatorzondag 26 oktober 2003 @ 02:55
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 02:38 schreef MariekeP het volgende:
waarom neem jij me nou ook al niet serieus?
BloodhoundFromHellzondag 26 oktober 2003 @ 10:43
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 02:30 schreef the.moderator het volgende:

[..]

[afbeelding] Het kan niet missen, het is BHFH «»


NIET dus... en plaag dat meisje nou eens niet zo, ze heeft een leuke vraag en wil daar antwoord op.

Dames hebben van dat soort zaken nu eenmaal niet zoveel verstand, daar hoef je haar nog niet op aan te vallen! Beetje flauw dit.

[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 26-10-2003 10:44]

MariekePmaandag 27 oktober 2003 @ 00:54
dankjewel, BloodhoundFromHell

Hee dat rijmt

Viola_Holtzaterdag 13 december 2003 @ 01:24
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 00:54 schreef MariekeP het volgende:
dankjewel, BloodhoundFromHell

Hee dat rijmt


da's toevallig !
Schorpioenzaterdag 13 december 2003 @ 02:36
Dit topic heeft ook zijn beste tijd wel gehad geloof ik.