JeroenH | maandag 20 oktober 2003 @ 12:22 |
De World Solar Challenge 2003 is gisteren gestart. Dit is een race van ongeveer 3000km door het binnenland van Australië voor voertuigen op zonne-energie. Ga naar http://www.wsc.org.au voor meer informatie en de laatste ontwikkelingen. Nederland doet ook mee met de Nuna II. Vorige keer in 2001 heeft het Nederlandse team gewonnen Voor meer info over team Alpha-Centauri (het Nederlandse team), kun je kijken op http://www.alpha-centauri.nl/ (de website vind ik alleen niet echt 'af', zo zou ik wel veel meer willen weten over het voertuig zelf, maar als je op 'car' klikt staat er 'under construction'). Ik las wel dat de Nuna II een topsnelheid heeft van 170 km/u. Niet gek Ik hoop dat ze dit jaar weer winnen! Voor foto's van de WSC kun je hier kijken: http://www.wsc.org.au/photographs.htm
[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 20-10-2003 22:31] | |
ook_gek | maandag 20 oktober 2003 @ 12:25 |
quote:Wat ik begrepen heb is dat nederland voor op ligt betreft zonnen energie. En dat nederland er ook serieus mee bezich is. Ik hoop dat we dit jaar weer kunnen winnen ![]() ![]() Werkt er ook aan mee toch. of was dat in 2001 | |
JeroenH | maandag 20 oktober 2003 @ 12:30 |
quote:Helaas niet ![]() Dus, nee, Nederland loopt als land totaal niet voorop met zonne-energie, eeder ergens achteraan vlakbij Afghanistan en Bangladesh. quote:Zowel in 2001 als in 2003 wordt het Nederlandse team begeleidt door Wubbo Ockels. | |
nik2043 | maandag 20 oktober 2003 @ 12:34 |
Delft 00nt de keet weer eens | |
ook_gek | maandag 20 oktober 2003 @ 12:40 |
quote:Nederland heeft altijd voor uit gelopen betreft zonnen energie. Dat was het dan. En helaas word er geen geld meer beschrikbaar meer gesteld nee. Gelukkig hebben wij het nog op ons dak kunnen leggen vlak voor dat alles stop gezet zou worden. | |
JeroenH | maandag 20 oktober 2003 @ 14:19 |
quote:Nee, dat is erg jammer. En toch ga ik er niet voor op GroenLinks stemmen. Ik hoop maar dat de partijen die wat beter in mijn straatje passen inzien dat het niet verstandig is wat ze doen.... quote:Dat is mooi. Hoeveel Wp ligt er op je dak? 600 Wp? | |
Blik | maandag 20 oktober 2003 @ 14:28 |
de eerste etappe hebben we in ieder geval al gewonnen ![]() | |
ook_gek | maandag 20 oktober 2003 @ 14:39 |
quote:Ik heb werkelijk geen idee. Zal het eens vragen. We hebben 1 lange rij van kleine panelen en 2 grote panelen ![]() | |
JeroenH | maandag 20 oktober 2003 @ 16:14 |
quote:Ja inderdaad, hoewel het natuurlijk om de eindstreep gaat. Ik hoop dat ook daar weer de Nederlandse vlag wappert. Ik probeer met Google de specs van de Nuna II te zoeken (oppervlakte en vermogen van de zonnepanelen en het vermogen van de motor en zo), maar ik kan er niets over vinden. Vreemd. Heeft er iemand een linkje? | |
JeroenH | maandag 20 oktober 2003 @ 21:28 |
En ook op dag 2 is de Nuna II als eerste gefinished!! Echt geweldig. Ik heb trouwens ook wat meer info over de auto gevonden: http://www.nuonsolarteam.com/car.php?content=car2003 Het motorvermogen staat er nog steeds niet bij, alleen dat de motor 97% efficiënt is (wat trouwens niet abnormaal hoog is voor een electromotor). De site geeft wél het oppervlak en de efficiëntie van de zonne-panelen: 9 m2 en 24,5+% efficiënt Daarmee is in te schatten hoeveel duurvermogen er beschikbaar is. De zonne-instraling zal daar ongeveer 800 W/m2 zijn. Echter, dit geldt alleen als de zonnecellen dan haaks op de instralingsrichting staan, en dat staan ze niet want het voertuig is min of meer plat. Laten we dus gokken: 600 W/m2. 600 * 0,245 * 9 = 1323 W Dit is iets minder dan 2pk (die vrijwel geheel door de motor in beweging wordt omgezet). Heel netjes dat ze daarmee een maximumsnelheid van 170 km/u halen. Mijn auto heeft daar het grootste deel van zijn 90pk's wel voor nodig Verder hebben ze ook nog Li-ion accu's aan boord met een energie-inhoud van 5 kWh, hiermee zouden ze dus nog bijna 4 uur kunnen doorrijden als er totaal geen zonne-instraling zou zijn. | |
Mad_Scientist | dinsdag 21 oktober 2003 @ 10:51 |
Nuna II breekt het afstandsrecord: 830 km op een dag. Dat is meer dan 100 km/h gemiddeld (ze rijden dacht ik van 9.00-17.00) en dat terwijl ze twee banden hebben verwisseld. | |
JeroenH | dinsdag 21 oktober 2003 @ 11:31 |
Ik las het ja. Er wordt verwacht dat het record voor de totale afstand dit jaar weer gebroken gaat worden: http://www.wsc.org.au/pdf/Finish_line_in_sight_for_worlds_fastest_solar_cars.pdf | |
heijx | dinsdag 21 oktober 2003 @ 12:08 |
quote:In NT geldt ook geen maximum snelheid. ![]() Om 13:30 waren ze 150 km ten noorden van Coober Pedy. | |
JeroenH | dinsdag 21 oktober 2003 @ 14:38 |
7pm Australische tijd: De race is gestopt voor vandaag en de Nuna II ligt nog steeds aan kop met een voorsprong van 46 minuten (81 km) op de nummer 2. http://www.wsc.org.au/pdf/Solar_world_record_set_to_tumble.pdf Het record gaat wel sneuvelen denk ik. | |
Dr_Crouton | woensdag 22 oktober 2003 @ 00:24 |
Woohooo! ![]() Maar ja, als die studenten hun studie hebben afgerond, gaan ze wel naar het buitenland. | |
gepparidoga | woensdag 22 oktober 2003 @ 09:39 |
Ze hebben gewonnen! | |
JeroenH | woensdag 22 oktober 2003 @ 10:02 |
quote:Jaaaaa! Ik las het ook net! http://www.wsc.org.au/pdf/Dutch_break_world_solar_record.pdf En een nieuw record. Nederlanders die een sportprestatie leveren, daar kunnen de 'voetballers' (bewust tussen aanhalingstekens) nog wat van leren! | |
JeroenH | woensdag 22 oktober 2003 @ 10:03 |
Titel aangepast | |
heijx | woensdag 22 oktober 2003 @ 11:59 |
quote:Ik noem dit nog meer een wetenschapsprestatie. Goed, het besturen van dat ding in de verzengende hitte is een prestatie op zich, maar hij is toch maar ontworpen en gebouwd in Delft. ![]() | |
JeroenH | woensdag 22 oktober 2003 @ 12:05 |
quote:Ik dacht dat het een samenwerkingsverband was tussen de TU Delft en de Erasmusuniversiteit. | |
julekes | woensdag 22 oktober 2003 @ 12:07 |
Op zich mooi, maar ik krijg toch de indruk dat het in plaats van een solarchallenge meer een aerodynamica challenge is. | |
heijx | woensdag 22 oktober 2003 @ 12:14 |
Officiële tijd: 30h54, ofwel 1h45 sneller dan 2001. ![]() Gemiddelde snelheid 97 km/h. Da's knap, omdat er in South Australia een snelheidslimiet is. (zal wel 100 of 120 zijn) Erasmus leverde de juridische bijdrage, zo te lezen hier Aërodynamica is belangrijk, maar voldoende power helpt altijd, daarom zijn de zonnecellen steeds in ontwikkeling. | |
JeroenH | woensdag 22 oktober 2003 @ 12:20 |
Er komt echt wel meer bij kijken dan een goede aerodynamiek: * Zonnecellen. Zonder efficiënte en lichte cellen begin je niets Ik ben het met je eens als je zegt dat de aerodynamiek van een voertuig goed moet zijn om kans te maken om te winnen, maar zonder diepgaand onderzoek naar bovenstaande punten kom je er echt niet. | |
nik2043 | woensdag 22 oktober 2003 @ 14:17 |
quote: 'Erasmus leverde de juridische bijdrage, zo te lezen hier' jah en ESA heeft ook meegewerkt maar de meeste werk is toch gedaan door Lucht- en Ruimtevaarttechniek op de Technische Universiteit Delft. (waar ik bij hoor;)) dus voor hun: B'vo! | |
zjroentje | woensdag 22 oktober 2003 @ 14:32 |
Hulde. | |
jogie | woensdag 22 oktober 2003 @ 14:36 |
Nice, zijn we toch nog ergens goed voor....voetballen is vanaf nu niet meer ons ding....solarchallange wel!!!! | |
singha | woensdag 22 oktober 2003 @ 15:17 |
Voel me ook wel een beetje trots (afgestudeerd L&R) ![]() | |
Dr_Crouton | woensdag 22 oktober 2003 @ 19:53 |
Jaaa, fantastisch! ![]() ![]() | |
JeroenH | woensdag 22 oktober 2003 @ 20:25 |
quote:Absoluut waar. Ik kan het niet goed terugvinden, maar volgens mij hadden de nummers 2 en 3 flink grotere budgetten dan team Alpha Centauri. quote:Ik hoop het met je, maar ik zie het niet gebeuren... terwijl het zo belangrijk is. | |
Dr_Crouton | woensdag 22 oktober 2003 @ 20:38 |
quote:Ja, vooral omdat ik de lidwoorden 'de' en 'het' vaak verkeerd gebruik. ![]() Het kennisonderwijs. | |
JeroenH | donderdag 23 oktober 2003 @ 11:50 |
Iemand gisteravond op SBS6 dat korte programma gezien over de WSC? Geweldig hoe uitgelaten die gasten waren. Die zijn terecht erg blij met zichzelf denk ik. Weet iemand trouwens wat er met de Nuna II gebeurt? Als hij (zij?) tentoongesteld wordt en het is niet al te ver weg wil ik 'm wel eens zien. Volgens mij is dat ding groter dan je denkt. | |
heijx | donderdag 23 oktober 2003 @ 12:29 |
quote:Ik denk dat hij 5 meter bij 1,80 is. Audi A8 formaat dus. ![]() Alleen slechts 80 cm hoog. | |
Jaydeem | donderdag 23 oktober 2003 @ 13:52 |
1 van de winnaars woont bij mijn ouders in de straat, de vlag hing buiten haha | |
nik2043 | donderdag 23 oktober 2003 @ 14:34 |
quote:misschien komt ie bij ons op de faculteit ![]() | |
Dr_Crouton | donderdag 23 oktober 2003 @ 23:17 |
Nu op SBS6 het verslag van de WSC! (na HvN) | |
JeroenH | donderdag 23 oktober 2003 @ 23:33 |
OK, ik heb het gezien! Het is afgelopen voor dit jaar. Hopelijk over 2 jaar de Nuna III, of misschien levert deze overwinning wel zoveel inspiratie op dat er een tweede NL team meedoet? Wie weet... | |
TR08 | vrijdag 31 oktober 2003 @ 07:47 |
We gaan in Griekenland weer racen in het komende voorjaar en voor de volgende race in Australie in 2005 komt waarschijnlijk een compleet nieuwe wagen! Misschien een tweezitter, misschien weer een eenzitter. Afhankelijk van wat het nieuwe team tegen die tijd zal willen. In NL zullen waarschijnlijk een paar scholen bezocht worden, misschien ook in de rest van Europa. Als je de Nuna II een keer wil zien moet je over een paar weken maar eens contact opnemen met een van de teamleden. Nuna I is dan waarschijnlijk ook wel in de buurt. Teamsite: www.nuonsolarteam.com |