FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Nederlands team wint World Solar Challenge 2003!!
JeroenHmaandag 20 oktober 2003 @ 12:22
De World Solar Challenge 2003 is gisteren gestart. Dit is een race van ongeveer 3000km door het binnenland van Australië voor voertuigen op zonne-energie.

Ga naar http://www.wsc.org.au voor meer informatie en de laatste ontwikkelingen.

Nederland doet ook mee met de Nuna II. Vorige keer in 2001 heeft het Nederlandse team gewonnen en ook dit jaar maken ze weer een goede kans daar er vele dingen verbeterd zijn. Aan het eind van de eerste dag liggen ze al 50 km voor op het team wat op de tweede plek rijdt. Er wordt verwacht dat de Nuna II het record wat in 2001 werd gezet (iets van 32 uur meen ik) dit jaar wordt gebroken.

Voor meer info over team Alpha-Centauri (het Nederlandse team), kun je kijken op http://www.alpha-centauri.nl/ (de website vind ik alleen niet echt 'af', zo zou ik wel veel meer willen weten over het voertuig zelf, maar als je op 'car' klikt staat er 'under construction'). Ik las wel dat de Nuna II een topsnelheid heeft van 170 km/u. Niet gek

Ik hoop dat ze dit jaar weer winnen!

Voor foto's van de WSC kun je hier kijken:

http://www.wsc.org.au/photographs.htm
http://www.wsc.org.au/photographs1.htm
http://www.wsc.org.au/photographs2.htm


Dit is de Nuna II:

[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 20-10-2003 22:31]

ook_gekmaandag 20 oktober 2003 @ 12:25
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 12:22 schreef JeroenH het volgende:
De World Solar Challenge 2003 is gisteren gestart. Dit is een race van ongeveer 3000km door het binnenland van Australië voor voertuigen op zonne-energie.

Ga naar http://www.wsc.org.au voor meer informatie en de laatste ontwikkelingen.

Nederland doet ook mee met de Nuna II. Vorige keer in 2001 heeft het Nederlandse team gewonnen en ook dit jaar maken ze weer een goede kans daar er vele dingen verbeterd zijn. Aan het eind van de eerste dag liggen ze al 50 km voor op het team wat op de tweede plek rijdt. Er wordt verwacht dat de Nuna II het record wat in 2001 werd gezet (iets van 32 uur meen ik) dit jaar wordt gebroken.

Voor meer info over team Alpha-Centauri (het Nederlandse team), kun je kijken op http://www.alpha-centauri.nl/ (de website vind ik alleen niet echt 'af', zo zou ik wel veel meer willen weten over het voertuig zelf, maar als je op 'car' klikt staat er 'under construction'). Ik las wel dat de Nuna II een topsnelheid heeft van 170 km/u. Niet gek

Ik hoop dat ze dit jaar weer winnen!


Wat ik begrepen heb is dat nederland voor op ligt betreft zonnen energie. En dat nederland er ook serieus mee bezich is. Ik hoop dat we dit jaar weer kunnen winnen Die griet kietelaar
Werkt er ook aan mee toch. of was dat in 2001
JeroenHmaandag 20 oktober 2003 @ 12:30
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 12:25 schreef ook_gek het volgende:
Wat ik begrepen heb is dat nederland voor op ligt betreft zonnen energie. En dat nederland er ook serieus mee bezich is.
Helaas niet Met de maatregelen die ons fantastisch kabinet genomen heeft is Nederland ineens een derderangs land geworden als het gaat om de ontwikkeling en toepassing van zonne-energie. Alle subsidies zijn stopgezet en waarschijnlijk moeten de zonnecel fabrieken in Nederland mensen ontslaan of zelfs sluiten (terwijl ze lekker gemaakt zijn met het vooruitzicht op veel verkoop door de gunstige subsidies).
Dus, nee, Nederland loopt als land totaal niet voorop met zonne-energie, eeder ergens achteraan vlakbij Afghanistan en Bangladesh.
quote:
Ik hoop dat we dit jaar weer kunnen winnen Die griet kietelaar
Werkt er ook aan mee toch. of was dat in 2001
Zowel in 2001 als in 2003 wordt het Nederlandse team begeleidt door Wubbo Ockels.
nik2043maandag 20 oktober 2003 @ 12:34
Delft 00nt de keet weer eens

ook_gekmaandag 20 oktober 2003 @ 12:40
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 12:30 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Helaas niet Met de maatregelen die ons fantastisch kabinet genomen heeft is Nederland ineens een derderangs land geworden als het gaat om de ontwikkeling en toepassing van zonne-energie. Alle subsidies zijn stopgezet en waarschijnlijk moeten de zonnecel fabrieken in Nederland mensen ontslaan of zelfs sluiten (terwijl ze lekker gemaakt zijn met het vooruitzicht op veel verkoop door de gunstige subsidies).
Dus, nee, Nederland loopt als land totaal niet voorop met zonne-energie, eeder ergens achteraan vlakbij Afghanistan en Bangladesh.
[..]

Zowel in 2001 als in 2003 wordt het Nederlandse team begeleidt door Wubbo Ockels.


Nederland heeft altijd voor uit gelopen betreft zonnen energie. Dat was het dan. En helaas word er geen geld meer beschrikbaar meer gesteld nee. Gelukkig hebben wij het nog op ons dak kunnen leggen vlak voor dat alles stop gezet zou worden.
JeroenHmaandag 20 oktober 2003 @ 14:19
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 12:40 schreef ook_gek het volgende:
Nederland heeft altijd voor uit gelopen betreft zonnen energie. Dat was het dan. En helaas word er geen geld meer beschrikbaar meer gesteld nee. [/[quote]Op maandag 20 oktober 2003 12:40 schreef ook_gek het volgende:
Nederland heeft altijd voor uit gelopen betreft zonnen energie. Dat was het dan. En helaas word er geen geld meer beschrikbaar meer gesteld nee.
Nee, dat is erg jammer. En toch ga ik er niet voor op GroenLinks stemmen. Ik hoop maar dat de partijen die wat beter in mijn straatje passen inzien dat het niet verstandig is wat ze doen....
quote:
Gelukkig hebben wij het nog op ons dak kunnen leggen vlak voor dat alles stop gezet zou worden.
Dat is mooi. Hoeveel Wp ligt er op je dak? 600 Wp?
Blikmaandag 20 oktober 2003 @ 14:28
de eerste etappe hebben we in ieder geval al gewonnen
ook_gekmaandag 20 oktober 2003 @ 14:39
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 14:19 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Nee, dat is erg jammer. En toch ga ik er niet voor op GroenLinks stemmen. Ik hoop maar dat de partijen die wat beter in mijn straatje passen inzien dat het niet verstandig is wat ze doen....
[..]

Dat is mooi. Hoeveel Wp ligt er op je dak? 600 Wp?


Ik heb werkelijk geen idee. Zal het eens vragen. We hebben 1 lange rij van kleine panelen en 2 grote panelen
JeroenHmaandag 20 oktober 2003 @ 16:14
quote:
Op maandag 20 oktober 2003 14:28 schreef Blik het volgende:
de eerste etappe hebben we in ieder geval al gewonnen
Ja inderdaad, hoewel het natuurlijk om de eindstreep gaat. Ik hoop dat ook daar weer de Nederlandse vlag wappert.

Ik probeer met Google de specs van de Nuna II te zoeken (oppervlakte en vermogen van de zonnepanelen en het vermogen van de motor en zo), maar ik kan er niets over vinden. Vreemd. Heeft er iemand een linkje?

JeroenHmaandag 20 oktober 2003 @ 21:28
En ook op dag 2 is de Nuna II als eerste gefinished!!

Echt geweldig.

Ik heb trouwens ook wat meer info over de auto gevonden:

http://www.nuonsolarteam.com/car.php?content=car2003

Het motorvermogen staat er nog steeds niet bij, alleen dat de motor 97% efficiënt is (wat trouwens niet abnormaal hoog is voor een electromotor). De site geeft wél het oppervlak en de efficiëntie van de zonne-panelen:

9 m2 en 24,5+% efficiënt

Daarmee is in te schatten hoeveel duurvermogen er beschikbaar is. De zonne-instraling zal daar ongeveer 800 W/m2 zijn. Echter, dit geldt alleen als de zonnecellen dan haaks op de instralingsrichting staan, en dat staan ze niet want het voertuig is min of meer plat. Laten we dus gokken: 600 W/m2.

600 * 0,245 * 9 = 1323 W

Dit is iets minder dan 2pk (die vrijwel geheel door de motor in beweging wordt omgezet). Heel netjes dat ze daarmee een maximumsnelheid van 170 km/u halen. Mijn auto heeft daar het grootste deel van zijn 90pk's wel voor nodig

Verder hebben ze ook nog Li-ion accu's aan boord met een energie-inhoud van 5 kWh, hiermee zouden ze dus nog bijna 4 uur kunnen doorrijden als er totaal geen zonne-instraling zou zijn.

Mad_Scientistdinsdag 21 oktober 2003 @ 10:51
Nuna II breekt het afstandsrecord: 830 km op een dag. Dat is meer dan 100 km/h gemiddeld (ze rijden dacht ik van 9.00-17.00) en dat terwijl ze twee banden hebben verwisseld.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=221726&c=10

JeroenHdinsdag 21 oktober 2003 @ 11:31
Ik las het ja. Er wordt verwacht dat het record voor de totale afstand dit jaar weer gebroken gaat worden:

http://www.wsc.org.au/pdf/Finish_line_in_sight_for_worlds_fastest_solar_cars.pdf

heijxdinsdag 21 oktober 2003 @ 12:08
quote:
Op dinsdag 21 oktober 2003 10:51 schreef Mad_Scientist het volgende:
Nuna II breekt het afstandsrecord: 830 km op een dag. Dat is meer dan 100 km/h gemiddeld (ze rijden dacht ik van 9.00-17.00) en dat terwijl ze twee banden hebben verwisseld.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=221726&c=10


In NT geldt ook geen maximum snelheid. Daar moeten ze zich in SA wel aan houden.

Om 13:30 waren ze 150 km ten noorden van Coober Pedy.
Morgen om 16:00 zouden ze al binnen kunnen zijn.
Dat is 9:00 of 9:30 CET geloof ik.

JeroenHdinsdag 21 oktober 2003 @ 14:38
7pm Australische tijd:

De race is gestopt voor vandaag en de Nuna II ligt nog steeds aan kop met een voorsprong van 46 minuten (81 km) op de nummer 2.

http://www.wsc.org.au/pdf/Solar_world_record_set_to_tumble.pdf

Het record gaat wel sneuvelen denk ik.

Dr_Croutonwoensdag 22 oktober 2003 @ 00:24
Woohooo!

Maar ja, als die studenten hun studie hebben afgerond, gaan ze wel naar het buitenland.

gepparidogawoensdag 22 oktober 2003 @ 09:39
Ze hebben gewonnen!
JeroenHwoensdag 22 oktober 2003 @ 10:02
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 09:39 schreef gepparidoga het volgende:
Ze hebben gewonnen!
Jaaaaa! Ik las het ook net!

http://www.wsc.org.au/pdf/Dutch_break_world_solar_record.pdf

En een nieuw record. Nederlanders die een sportprestatie leveren, daar kunnen de 'voetballers' (bewust tussen aanhalingstekens) nog wat van leren!

JeroenHwoensdag 22 oktober 2003 @ 10:03
Titel aangepast
heijxwoensdag 22 oktober 2003 @ 11:59
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 10:02 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Jaaaaa! Ik las het ook net!

http://www.wsc.org.au/pdf/Dutch_break_world_solar_record.pdf

En een nieuw record. Nederlanders die een sportprestatie leveren, daar kunnen de 'voetballers' (bewust tussen aanhalingstekens) nog wat van leren!


Ik noem dit nog meer een wetenschapsprestatie. Goed, het besturen van dat ding in de verzengende hitte is een prestatie op zich, maar hij is toch maar ontworpen en gebouwd in Delft.
JeroenHwoensdag 22 oktober 2003 @ 12:05
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 11:59 schreef heijx het volgende:
Ik noem dit nog meer een wetenschapsprestatie.
[/quote[

Het is een combinatie van wetenschap en sport zou ik zeggen.

[quote]
Goed, het besturen van dat ding in de verzengende hitte is een prestatie op zich, maar hij is toch maar ontworpen en gebouwd in Delft.


Ik dacht dat het een samenwerkingsverband was tussen de TU Delft en de Erasmusuniversiteit.
julekeswoensdag 22 oktober 2003 @ 12:07
Op zich mooi, maar ik krijg toch de indruk dat het in plaats van een solarchallenge meer een aerodynamica challenge is.
heijxwoensdag 22 oktober 2003 @ 12:14
Officiële tijd: 30h54, ofwel 1h45 sneller dan 2001.
Gemiddelde snelheid 97 km/h. Da's knap, omdat er in South Australia een snelheidslimiet is. (zal wel 100 of 120 zijn)

Erasmus leverde de juridische bijdrage, zo te lezen hier

Aërodynamica is belangrijk, maar voldoende power helpt altijd, daarom zijn de zonnecellen steeds in ontwikkeling.
Auto


http://www.nuonsolarteam.com

JeroenHwoensdag 22 oktober 2003 @ 12:20
Er komt echt wel meer bij kijken dan een goede aerodynamiek:

* Zonnecellen. Zonder efficiënte en lichte cellen begin je niets
* Wielen + ophanging. Een groot deel van de verliezen treedt op in dit gedeelte van het voertuig.
* Gewicht + stevigheid. Een lichter voertuig gebruikt minder energie af kan harder met eenzelfde hoeveeheid energie.
* Accu's. Goede, lichte accu's geven je een voorsprong, zeker bij wat minder zonne-instraling.
* Electronica. Lichte en efficiënte laad-/ontlaadelectronica houden het energieverlies binnen de perken.
* Strategie. Er wordt goed nagedacht over hoe hard er gereden wordt, hierbij wordt ook het weerbericht, de glooiing van het terrein etc. meegenomen.
* En zo zijn er waarschijnlijk nog 1001 dingen waar ik niets van weet die allemaal in orde moeten zin voordat je ook maar een kans maakt om te winnen.

Ik ben het met je eens als je zegt dat de aerodynamiek van een voertuig goed moet zijn om kans te maken om te winnen, maar zonder diepgaand onderzoek naar bovenstaande punten kom je er echt niet.

nik2043woensdag 22 oktober 2003 @ 14:17
quote:
'Erasmus leverde de juridische bijdrage, zo te lezen hier'

jah en ESA heeft ook meegewerkt maar de meeste werk is toch gedaan door Lucht- en Ruimtevaarttechniek op de Technische Universiteit Delft. (waar ik bij hoor;)) dus voor hun: B'vo!

zjroentjewoensdag 22 oktober 2003 @ 14:32
Hulde.
jogiewoensdag 22 oktober 2003 @ 14:36
Nice, zijn we toch nog ergens goed voor....voetballen is vanaf nu niet meer ons ding....solarchallange wel!!!!
singhawoensdag 22 oktober 2003 @ 15:17
Voel me ook wel een beetje trots (afgestudeerd L&R)
Dr_Croutonwoensdag 22 oktober 2003 @ 19:53
Jaaa, fantastisch! Vooral het verslaan van een gevestigde naam op technologische onderwijs als de MIT is geweldig voor zo'n klein landje. Ik hoop dat de regering nu inziet dat er goed geïnvesteerd moet worden in de kennisonderwijs.
JeroenHwoensdag 22 oktober 2003 @ 20:25
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 19:53 schreef Dr_Crouton het volgende:
Jaaa, fantastisch! Vooral het verslaan van een gevestigde naam op technologische onderwijs als de MIT is geweldig voor zo'n klein landje.
Absoluut waar. Ik kan het niet goed terugvinden, maar volgens mij hadden de nummers 2 en 3 flink grotere budgetten dan team Alpha Centauri.
quote:
Ik hoop dat de regering nu inziet dat er goed geïnvesteerd moet worden in de kennisonderwijs.
Ik hoop het met je, maar ik zie het niet gebeuren... terwijl het zo belangrijk is.
Dr_Croutonwoensdag 22 oktober 2003 @ 20:38
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 20:25 schreef JeroenH het volgende:

[..]

Ik hoop het met je, maar ik zie het niet gebeuren... terwijl het zo belangrijk is.


Ja, vooral omdat ik de lidwoorden 'de' en 'het' vaak verkeerd gebruik.

Het kennisonderwijs.

JeroenHdonderdag 23 oktober 2003 @ 11:50
Iemand gisteravond op SBS6 dat korte programma gezien over de WSC? Geweldig hoe uitgelaten die gasten waren. Die zijn terecht erg blij met zichzelf denk ik.

Weet iemand trouwens wat er met de Nuna II gebeurt? Als hij (zij?) tentoongesteld wordt en het is niet al te ver weg wil ik 'm wel eens zien. Volgens mij is dat ding groter dan je denkt.

heijxdonderdag 23 oktober 2003 @ 12:29
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 11:50 schreef JeroenH het volgende:

Weet iemand trouwens wat er met de Nuna II gebeurt? Als hij (zij?) tentoongesteld wordt en het is niet al te ver weg wil ik 'm wel eens zien. Volgens mij is dat ding groter dan je denkt.


Ik denk dat hij 5 meter bij 1,80 is. Audi A8 formaat dus.
Alleen slechts 80 cm hoog.
Jaydeemdonderdag 23 oktober 2003 @ 13:52
1 van de winnaars woont bij mijn ouders in de straat, de vlag hing buiten haha
nik2043donderdag 23 oktober 2003 @ 14:34
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 11:50 schreef JeroenH het volgende:
Iemand gisteravond op SBS6 dat korte programma gezien over de WSC? Geweldig hoe uitgelaten die gasten waren. Die zijn terecht erg blij met zichzelf denk ik.

Weet iemand trouwens wat er met de Nuna II gebeurt? Als hij (zij?) tentoongesteld wordt en het is niet al te ver weg wil ik 'm wel eens zien. Volgens mij is dat ding groter dan je denkt.


misschien komt ie bij ons op de faculteit
Dr_Croutondonderdag 23 oktober 2003 @ 23:17
Nu op SBS6 het verslag van de WSC! (na HvN)
JeroenHdonderdag 23 oktober 2003 @ 23:33
OK, ik heb het gezien! Het is afgelopen voor dit jaar. Hopelijk over 2 jaar de Nuna III, of misschien levert deze overwinning wel zoveel inspiratie op dat er een tweede NL team meedoet? Wie weet...
TR08vrijdag 31 oktober 2003 @ 07:47
We gaan in Griekenland weer racen in het komende voorjaar en voor de volgende race in Australie in 2005 komt waarschijnlijk een compleet nieuwe wagen! Misschien een tweezitter, misschien weer een eenzitter. Afhankelijk van wat het nieuwe team tegen die tijd zal willen.

In NL zullen waarschijnlijk een paar scholen bezocht worden, misschien ook in de rest van Europa. Als je de Nuna II een keer wil zien moet je over een paar weken maar eens contact opnemen met een van de teamleden. Nuna I is dan waarschijnlijk ook wel in de buurt.

Teamsite: www.nuonsolarteam.com
Race site: http://www.phaethon2004.org/