Aanneembaarheidsgodsdiensten:
Godsdiensten die gebaseerd zijn op iets wat de betreffende gelovigen aanneembaar vinden. Bijvoorbeeld "God straft geen ongelovigen". Dat is iets wat voor mij aanneembaar is. Ik baseer die wijsheid immers niet op iemand die zegt dat hij dat van God geopenbaard heeft gekregen.
Zgn. "openbarings"godsdiesten:
Godsdiensten die gebaseerd zijn op openbaringen die een bepaald persoon zegt van God te hebben gekregen. Voorbeelden hiervan zijn het Jodendom, het Christendom, de Islam, het Hindoeisme enz enz.
(Het is als niet gelovige in zo'n openbaringsgodsdienst natuurlijk van belang om te spreken over zogenaamde openbaringsgodsdiensten. Want gelovigen in die zogenaamde openbarings godsdiensten gaan er immers vanuit dat iedereen toch in die "profeten" geloven. Waarom zouden volgens die doctrines immers anders "ongelovigen" gestraft moeten worden.)
Of was er al een ander woord voor aanneembaarheidsgodsdienst ?
quote:Ik kan er niets aan doen dat ik geloof. Het is immers of wel een hersen afwijking of ik heb iets toevalligs meegemaakt waarvan ik zei "hé, er bestaat iets". Ik zou niet weten wat ik een medemens verkeerd doe om te geloven in een God die geen ongelovigen straft en in een God die het totaal niet interesseert ofdat zijn schepsels wel of niet in hem geloven.
Op zondag 19 oktober 2003 22:55 schreef LowJoe het volgende:
Allebei zijn ze verkeerd!
quote:Of het is een soort van zekerheid, net als een spaarrekening op de bank
Op zondag 19 oktober 2003 23:05 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Ik kan er niets aan doen dat ik geloof. Het is immers of wel een hersen afwijking of ik heb iets toevalligs meegemaakt waarvan ik zei "hé, er bestaat iets". Ik zou niet weten wat ik een medemens verkeerd doe om te geloven in een God die geen ongelovigen straft en in een God die het totaal niet interesseert ofdat zijn schepsels wel of niet in hem geloven.
Dit topic gaat op slot, want ik zie geen enkele discussieaanzet, en zeker niets wat je niet eerder hebt gezegd.
Of leg me eens uit wat je precies met dit topic wil, en waarom dat niet in een bestaand topic kan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |