elguapo | zondag 19 oktober 2003 @ 18:44 |
M'n oude Kadett heeft gister de geest gegeven, iig, hij start niet meer. Er is wel een klik van een of ander relais te horen, maar meer gebeurd er niet. Duwen/ startkabels hielpen ook niet. APK loopt tot april, daarna ben ik 'm sowieso kwijt denk ik. Aangezien ik een auto n00b ben, heb ik geen idee wat er kapot zou kunnen zijn, en hoe een garage hier mee om gaat. Op de roest na issie nog prima. Ik heb er in totaal ongeveer 400 euro ingestopt, 50 aanschaf en 350 voor reparaties en apk. Na twee situaties met blonde vrouwen heeftie 600 opgeleverd Iemand een idee wat er kapot kan zijn, en of het zin heeft te repareren? | |
Tjabbo | zondag 19 oktober 2003 @ 18:47 |
quote:OMFG ![]() Misschien stroomverdeler kapot? (bobine ???) | |
ExOdus | zondag 19 oktober 2003 @ 18:48 |
Startmotor, accu? Zo te horen draait hij niet rond, dus moet het een van die 2 zijn. | |
Innisdemon | zondag 19 oktober 2003 @ 18:51 |
Het kan de startmotor zijn die er een tikje naast zit, alhoewel dat met duwen alweer opgelost had moeten zijn. Kan dan ook nog kaduuk zijn Accu nog goed? kun je natuurlijk testen met je koplampen Zekeringen allemaal ff checke (vooral die voor het onstekingsysteem) | |
elguapo | zondag 19 oktober 2003 @ 18:52 |
Kunnen startmotoren van de ene op de andere dag het loodje leggen? Vrijdag nog Groningen-Nieuwegein gereden, zonder enig probleem. Zaterdag gebeurde er niks meer. Wat kost zo'n startmotor eigenlijk? | |
Tjabbo | zondag 19 oktober 2003 @ 18:52 |
quote:Dat moet opgelost zijn na het duwen. er is iets meer/vitaals kapot denk ik. | |
ExOdus | zondag 19 oktober 2003 @ 18:55 |
quote:GOED lezen! Hij draait niet meer rond, kweet nie waar je op school heb gezeten, maare als hij niet ronddraait kan het niet je bobine of verdeler zijn. Aanduwen, heeft hij niets over gezegd of hij dat geprobeerd heeft, dus blijft het tot nu toe bij bovenstaande. startmotor, of relais die blijft hangen, of accu. | |
ExOdus | zondag 19 oktober 2003 @ 18:58 |
quote:ja, jij kan ook van de een op andere dag een hartstilstand krijgen. Heb je nog spanning op je accu?(doet je verlichting het nog goed?) | |
Googolplexian | zondag 19 oktober 2003 @ 18:58 |
quote:Wie moet er nou goed lezen? ![]()
[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 19-10-2003 19:06] | |
ExOdus | zondag 19 oktober 2003 @ 19:00 |
quote: ![]()
Blijft alleen de kwestei startkabels over....... dan heb je wel spanning, maar misschien toen al teveel geprobeerd en verzopen? [Dit bericht is gewijzigd door ExOdus op 19-10-2003 19:07] | |
Googolplexian | zondag 19 oktober 2003 @ 19:13 |
quote:Geen spanning toch starten na duwen als er iets mis is met de accu. Dynamo kan ook niet want dan zou íe wel starten met startkabels. Ontstekingsmodule trouwens ook niet want dan zou íe nog wel ronddraaien, dacht ik. Misschien de min van de verdeelkap los? Oh nee... dan draait íe ook nog rond [Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 19-10-2003 19:20] | |
Tjabbo | zondag 19 oktober 2003 @ 19:17 |
quote:EDIT: en toen ging het mis en nu, ontopic: Daarom gokte ik dat het met de stroom te maken heeft, iets dat googolplex trouwens ook denkt. ik ben misschien geen automonteur, maar met goed lezen en nadenken kom je een heel eind. [Dit bericht is gewijzigd door jacco op 19-10-2003 21:29] | |
ExOdus | zondag 19 oktober 2003 @ 19:22 |
quote:EDIT: en toen ging het mis quote:het verschil....... Zie mijn vorige posts, alleen klik, dus geen draaien van de motor= nooit niet starten! Probeer eens een auto zonder/lege accu en defecte dynamo te starten... nope, geen starten....( geen spanning = geen vonk, accu leeg, omdat hij niet opgeladen wordt door dynamo) dus als de motor niet ronddraait, ligt het aan de verdeler...... [Dit bericht is gewijzigd door jacco op 19-10-2003 21:31] | |
Googolplexian | zondag 19 oktober 2003 @ 19:26 |
quote:WEL .. NA .. DUWEN! En een beetje relaxed man! En met een kapotte verdeler draait de motor nog wel rond... Daar hebben we dus weer de startmotor voor. [Dit bericht is gewijzigd door jacco op 19-10-2003 21:33] | |
Googolplexian | zondag 19 oktober 2003 @ 19:32 |
Huishoudelijk mededeling! Hier kan íe 't lezen. Back to ontopic. | |
ExOdus | zondag 19 oktober 2003 @ 19:32 |
quote:N.E.E!!! Geen spanning, door middel van accu of dynamo... waar haal jij je spanning voor je bobine oftewel je vonk vandaan????????? als je dynamo kapoet is, bouw je geen spanning meer op... en dan proberen met je startkabels..... grote kans op verzopen zijn, dus nog nie starten..... | |
HPoi | zondag 19 oktober 2003 @ 19:44 |
quote:Hmm, ik heb dit ook welens bij me kever, draai ik me contactsleutel om hoor ik alleen 'klik'. Meestal zet ik dan het contact aan en wacht even tot de benzinemeter op peil is, etc. Dan draai ik de contactsleutel weer om en dan doet ie meestal wel weer, soms moet ik dit echter een keer of 3 doen wil de startmotor het doen. Ik heb het eens aan de garage gevraagd wat het nou kan zijn, zei zeggen dat het iig aan de startmotor ligt, maar ja ik heb er verder geen problemen mee dus laat ik die ook niet vervangen. | |
Grayburn | zondag 19 oktober 2003 @ 19:47 |
Zijn we klaar hier? Waarschijnlijk zijn je koolborstels in je dynamo kapot, ik heb dit ook al verscheidene keren bij verscheidende kadettilacs gehad. Dan hoor je wel een klik, dat is restspanning in de accu, net genoeg voor het relais. Dynamo losmaken, netjes openschroeven. Nieuwe koolborsteltjes erin en weer op de zelfde manier dichtschroeven, dynamo erop en dan even aanduwen. Denk dat het dan opgelost is. | |
Googolplexian | zondag 19 oktober 2003 @ 19:55 |
Startkabels en duwen zijn geprobeerd. Dus dan kan het de dynamo niet meer zijn. Ook een verzopen motor start als je 3 - 4 keer contact maakt zonder extra gas bij te geven (en zonder choke) met startkabels. Of hij draait dan in elk geval rond... maar dat doet deze dus ook niet meer. dus gaan we elimineren: Accu is het niet want hij doet 't ook niet met startkabels; Ik sluit me aan bij Tjabbo... maar ook ik ben geen monteur, slechts een hobbyist. | |
Metro2005 | zondag 19 oktober 2003 @ 20:52 |
stroomverdeler gok ik. dat was bij mijn colt het geval. de dynamo trok mijn accu leeg en hij kon ook niet meer aangeduwd worden omdat dat ding ook een onderbreking in de ontsteking was ![]() isn't that cute zou maar even naar laten kijken dus | |
ook_gek | zondag 19 oktober 2003 @ 21:13 |
heb ik dat. Ben ik effe weg. Moet ik dit alles missen!!!! Kunnen we gewoon niet even normaal reageren. Door dit soort simpele reactie,s die nergens over gaan word PTA verkracht. Dus of gedraag je. Of tieft op ![]() En met duwen kan het dus wel | |
jacco | zondag 19 oktober 2003 @ 21:36 |
Heb weer een aantal reply's geëdit of verwijderd. En wil het graag daarbij laten. Dus iedereen in het vervolg even goed lezen | |
elguapo | maandag 20 oktober 2003 @ 08:41 |
Hmm, ik heb een heftige discussie losgemaakt zie ik ![]() Heb net ff geprobeerd, en m'n lichten doen het nog gewoon. Accu lijkt me dus nog in orde. Heb vandaag helaas geen tijd om er goed naar te kijken. Die truc met de hamer wil ik zeker even proberen natuurlijk Aan de andere kant, als iemand in Groningen een mannetje weet die dit soort dingen elcheapo op kan knappen, dan hou ik me aanbevolen. Mss handig om te weten: het is een 1.2 E Kadett, de laatste met contactpuntjes. Een elektronische ontsteking zit er niet in, dus daar kan niks kapot aan zijn. | |
Tjabbo | maandag 20 oktober 2003 @ 09:04 |
Maar het aandrukken helpt echt niet? Is het geen automaat toevallig? ![]() De klik die je hoort moet de relais zijn voor je startmotor. Als die het niet doet, dan moet het met aandrukken alsnog gaan. Als er wel stroom in de accu zit, moet je startmotor eigenlijk wel aanslaan. doet hij dat niet, dan is er een kapot/los contact, of de startmotor is defect. Aangezien je met aandrukken niet de auto aan de gang krijgt, lijkt het me toe, dat de startmotor minder relevant is. (misschien krijgt deze gewoon geen stroom.) Het begint er meer op te lijken dat er iets met je motor niet goed is. verzopen misschien, of bougies kapot, of de stroom die naarde bougies toe loopt natuurlijk. Ik heb trouwens eens meegemaakt met een E--kadett, dat het contact welke ervoor zorgt dat je accu wordt opgeladen, vastgemaakt is met hard plastic (af fabriek!). Dit was zo heet geworden dat het smolt, en uiteindelijk ervoor zorgde dat er geen stroom meer door de auto ging. niet naar de accu, niet naar de motor. was binnen een paar minuten opgelost door de anwb trouwens. | |
elguapo | maandag 20 oktober 2003 @ 09:11 |
Het is geen automaat ![]() Ik kan vanmiddag nog wel eens proberen te duwen, maar verzopen lijkt 'ie me nu niet. Ik ben er zaterdagmiddag achter gekomen, toen heb ik geduwd. Verder is er niks mee gedaan, tot een uurtje geleden dan. Probleem met de ANWB is dat ik 'm dan eerst buiten de gemeentegrens moet duwen Stel dat ik 'm aangeduwd krijg, betekend dat dan dat ik elke keer als ik weg wil rijden moet duwen? | |
Tjabbo | maandag 20 oktober 2003 @ 10:36 |
quote:Totdat de verbinding met de accu hersteld is wel. maar de motor haalt zijn stroom van de accu, en waarschijnlijk is die verbinding weg. dus ik denk dat je hem niet aangedrukt krijgt. | |
elguapo | maandag 20 oktober 2003 @ 10:57 |
Dus even richting garage bellen en een nieuwe startmotor regelen? | |
Tjabbo | maandag 20 oktober 2003 @ 10:59 |
quote:Ik weet niet of het je startmotor wel is. zonder startmotor moet hij alsnog starten na aandrukken. ik denk eerder kabelbreuk oid. | |
elguapo | dinsdag 21 oktober 2003 @ 00:54 |
Ik ben er uit: het was toch de accu ![]() Heb een acculader van een vriend van me geleend, klein beetje opladen was al genoeg. Wel raar eigenlijk, de lichten branden nog wel, hoewel ze steeds zwakker werden. Iig bedankt voor de hulp! | |
Googolplexian | dinsdag 21 oktober 2003 @ 01:41 |
Ik zou zeggen: Volg een cursusje aanduwen! Een auto met zelfs een compleet lege accu is aan te duwen. | |
Tjabbo | dinsdag 21 oktober 2003 @ 08:56 |
quote:Inderdaad. Dit was niet erg handig. Anders de auto de volgende keer de berg opduwen, en dan naar beneden freewheelen. Startuuuuhhhhhhh!!!
| |
elguapo | dinsdag 21 oktober 2003 @ 11:52 |
Volgende keer idd zelf starten ipv broertje laten doen ![]() Wel vreemd, elke keer dat ik probeerde te starten kwam er een ander geluid uit. Maargoed, ik ga dus op een berg wonen | |
ExOdus | dinsdag 21 oktober 2003 @ 13:52 |
quote:startmotor vraagt een hoop stroom, dus vandaar alleen de klik.....En geen Kapotte verdeler!!!!!!!! Had ExO toch gelijk, of startmotor of accu of dynamo verder hoef je het ook niet te zoeken, niet ronddraaien kan alleen een van die dingen betekenen. | |
Ventora | donderdag 30 oktober 2003 @ 20:30 |
Kan wel een zijn dat de startmotor vast staat ( had ik met mijn karretje ook wel eens) tikkie met de hamer op de startmotor wil soms wel eens helpen. edit: niet spammen elke keer als je post. [Dit bericht is gewijzigd door GizartFRL op 30-10-2003 20:53] | |
elguapo | woensdag 5 november 2003 @ 02:12 |
Hmm, stond van de week weer met een lege accu... heb de boel een beetje doorgemeten/laten meten, en het blijkt dus mn dynamo te zijn. Ding geeft nog maar 12v, ipv 14. I.c.m. de korte stukjes die ik rijd funest natuurlijk. Ik kan nu twee dingen doen: een dynamo op de sloop halen, of de dynamo uit elkaar halen en kijken of de koolstofborstels versleten zijn. 1e optie: voor zover ik gezien heb kan ik zelf wel een nieuwe dynamo monteren. Wat kost zoiets eigenlijk? 2e optie: ik heb een vraagbaak, waar precies instaat hoe je zo'n ding uit elkaar haalt. Heb alleen geen idee of het echt ingewikkeld gepruts is. Hoe je een versleten koolstofborstel er uit ziet zou ik ook echt niet weten (de tip van een vriend van me: je haalt die borstels er uit, en dan zie je of ze versleten zijn Wat is handig om te doen? | |
AngelWings | woensdag 5 november 2003 @ 02:14 |
ach? | |
Googolplexian | woensdag 5 november 2003 @ 02:15 |
- edit - dit gaat nergens over. Aanduwen luktte niet. Maar het ligt TOCH aan de startmotor? Tijd voor krachttraining, zeg ik.
Als je handig bent: van de sloop (met het risico ééntje te kopen die ook bijna aan vervanging toe is)... Als je n00b bent (en bijv. problemen hebt met het aanduwen van een auto): Garage | |
elguapo | woensdag 5 november 2003 @ 02:22 |
quote:Ik geef meteen toe dat ik auton00b ben ![]() ![]() Een dynamo kopen die bijna kapot is is idd geen goed plan. Wat kosten koolstofborstels en waar koop je zoiets? | |
Googolplexian | woensdag 5 november 2003 @ 02:27 |
quote:Is een kloon geen optie? (Naar een auto-materialen-shop gaan en de dynamo van een andere fabrikant als van jouw auto bestellen... scheelt vaak veel in de kosten). Ik ken hier in de buurt alleen maar 1 klein winkeltje die dat soort dingen (niet-originele onderdelen) levert. Effe Googelen en je weet meer. | |
elguapo | woensdag 5 november 2003 @ 02:32 |
Elke dynamo die past is wat mij betreft een optie. Enige is dat die auto eind maart wsch niet door de apk heen komt, dankzij de blonde vrouw die achterop gezeten heeft ![]() Hoe goedkoper hoe beter dus, het hoeft niet zo lang mee. Ik ben bij een eenmans garage/autostalling bedrijf geweest, die kerel heeft de boel ff goed doorgemeten. Hij raadde me de sloop aan, maar had geen idee wat het zou kosten. Koolstofborstels heb ik niet naar gevraagd. Waar haal ik koolstofborstels, wat kost het, en wat kost een dynamo op de sloop, en wat kost een kloon? | |
Googolplexian | woensdag 5 november 2003 @ 02:44 |
quote:Daarvoor zal je zelf een beetje informatie moeten inwinnen, ben ik bang. Prijzen enzo zijn sterk afhankelijk van waar je wat haalt. Als het niet lang mee hoeft te gaan is een dynamo van de sloop de makkelijkste optie als je de mogelijkheden hebt 'm te moteren (een brug zou erg makkelijk zijn maar hoeft niet persé... reken op sleuteltijd keer 2 als je het zonder brug of verhoging doet). Vergeet niet de snaar goed (dus op de gespecificeerde strakte) aan te spannen d.m.v. de stel-bout op de dynamo-steun. Anders hoor je voortaan bij de piepende (nee... niet banden) optrekkers. | |
elguapo | woensdag 5 november 2003 @ 02:47 |
Hmm, ik dacht dat die snaar gewoon een standaardlengte had. Ik ga wel naar de sloop morgen, erg veel kan zo'n ding niet kosten als ze voor 12 euro op marktplaats.nl aangeboden worden. Thnx! | |
PNG | woensdag 5 november 2003 @ 03:26 |
Gewoon van boven bij Kadett ! En aangezien je nog geen spanners hebt (geef mij maar een schroef overigens) idd zelf stellen. Reken op 125 gulden 2e hands. Overigens bij de meeste auto's geen brug voor nodig. Zelfs alssie achterliggend is, is SFI bak/etc/etc, er ff af schroeven met de inbus, vaak veel sneller. | |
PNG | woensdag 5 november 2003 @ 03:35 |
Trouwens maar raar topic wat iedereen voor conclusies trekt. Startmotor klikt toch, klats laatste restspanning, doet die startmotor het, PUNT. Let maar op, doettie 5 keer, goh klikt al niet meer. Gevonden ! Dus accu plat. Kan 2 dingen idd zijn, accu of dynamo, meet maar, klemmen van ander derop 4 minuten of langer, want ding staat plat, starten gelukt -> Meter derbij, meet 1, meet 2, pats, gevonden. Dynamo geen spanning dit geval, geen 14V dus, klaar. Okay kweet hem. Je accu heb nu trouwens ook opdonder gehad, doe je 5x, vindtie niet leuk, nieuwe bv 55A, 40 euro. Dynamo kan wel 2e hands, ff schroevendraaier mee, check de diodebruggen en borstels, accu altijd nieuwe kopen ivm garantie. Zelfs als je dynamo nog 3x klapt, of weetikveel wat voor lekstroom je ooit krijgt, terugbrengen dat ding "ja doet het niet meer plots". | |
elguapo | vrijdag 7 november 2003 @ 08:52 |
Zo, de boel zit er in. Eventjes naar een garage geweest met m'n sloop dynamo. Roestige bouten zijn niet leuk zonder flex ![]() Anyway, ik ben er verder mooi mee genaaid. Meteen na aansluiten heb ik 'm gemeten, en zonder belasting kwam ik op 12,5 V. Volgens de gasten van die garage was dat goed. In werkelijkheid veel te weinig natuurlijk, iig, ook volgens de wegenwacht die ik na een tijdje nodig had omdat mn verlichting uitviel. Zo maar eens kijken wat een gereviseerde dynamo kost. Of is er iemand in de buurt van Lelystad die er nog 1 heeft liggen? Edit: gereviseerde dynamo's doen het wel goed [Dit bericht is gewijzigd door elguapo op 07-11-2003 13:36] |