En kan het nog meer kwaad ?
quote:ok mooi, want er komt weer glibberig weer aan
Op zaterdag 18 oktober 2003 18:12 schreef Herr.Flick het volgende:
Gauw eronder leggen en lekker verder rijden,die bandjes passen eronder.
quote:Hoezo in percentage, tja smaller mag wel.
Op zaterdag 18 oktober 2003 18:02 schreef joosd het volgende:
hoogte, je moet het in percentages van elkaar bekijken, het is een erg klein verschil dus misschien loopt je auto nu precies goed (volgens teller)
ten opzichte van de huidige bandjes deze zijn dus wel smaller!
Hij loopt nu goed qua teller.
quote:dus ff samenvatten 165 en 65% is voor de wangen is dus 101.4
Op zaterdag 18 oktober 2003 18:43 schreef Dr.Demento het volgende:
155 mm breed en 70% van die 155 mm is de hoogte van de wangen.
dat is dus een verschil van 7.1 mm het verschil wordt dan alleen maar groter
oh nee toch niet want het is dan weer verdeeld over 2 wangen en dan is het 3.55 mm verschil ... toch alweer 1.45 mm ten opzicht van de vijf die ik eerder bedacht had
maar nu wat maakt het eigenlijk uit ?
155/70 is gewoon 70 mm hoog, 50=50 mm, 45=45mm. Wanghoogte en breedte van de band zijn heus niet recht evenredig aan elkaar.
quote:vond ik ook al vreemd
Op zaterdag 18 oktober 2003 21:00 schreef DaMaster het volgende:
HE?? Das helemaal geen percentage!155/70 is gewoon 70 mm hoog, 50=50 mm, 45=45mm. Wanghoogte en breedte van de band zijn heus niet recht evenredig aan elkaar.
maar is het nou erg of niet ??
quote:Dacht het even niet.
Op zaterdag 18 oktober 2003 21:00 schreef DaMaster het volgende:
HE?? Das helemaal geen percentage!155/70 is gewoon 70 mm hoog, 50=50 mm, 45=45mm. Wanghoogte en breedte van de band zijn heus niet recht evenredig aan elkaar.
quote:Ok wel percentage dus
Op zaterdag 18 oktober 2003 21:50 schreef Eul het volgende:[..]
Dacht het even niet.
Die /70 is WEL het percentage van de breedte. Ga jij maar eens bij een vrachtwagen met 300/80 R22 meten of de hoote van de wang 80mm is.
Maar is het erg !!!!!!
quote:en probeer die dingen maar eens in een vrachtwagen te laden
Op zaterdag 18 oktober 2003 21:50 schreef Eul het volgende:[..]
Dacht het even niet.
Die /70 is WEL het percentage van de breedte. Ga jij maar eens bij een vrachtwagen met 300/80 R22 meten of de hoote van de wang 80mm is.
8 mm verschil in omtrek lijkt me niet zoveel uitmaken op je teller.
Nee dus
Gewoon die banden eronder en gassen!
quote:ok dan * Bosbeetle gaat volgende week zaterdag 'nieuwe' bandjes eronder proppen
Op zaterdag 18 oktober 2003 23:29 schreef Herr.Flick het volgende:
Nee maakt niet of te weing uit.
Je bandenprofiel is al 8 mm diep,dus dan zou het met slijtage ook veel uitmaken..Nee dus
Gewoon die banden eronder en gassen!
en dan kan ik weer blij rondrijden in mijn 'zeikdaf'
quote:Nou dat is dus wel zo... Een deel van het band zit in de velg... en je hebt te maken met 2x... de de hoogte zou neerkomen op ong. 5cm... Hey dat klopt!
Op zondag 19 oktober 2003 15:36 schreef DaMaster het volgende:
Dus als jij de volgende bandenmaat hebt:
185/55/15
Dan is de breedte 185 mm en de hoogte 0.55x185=101.75mm ofwel 10 cm. No fuckin way.
Een vriend van me heeft 215/45/16 en dus hoogte 0.45x215=96,75mm dus bijna 10cm.
Bovendien kun je bij dezelfde breedtes (185, 195, enz) dezelfde hoogte (bijv 55) krijgen. Maar dat kan in jouw ogen niet want als de breedte verandert moet ook het percentage veranderen.
En als een band een centimeter breder wordt is dat heus niet een stapje van 5%, want er komen alleen maar stapjes van 5 voor in hoogte (45/50/55 enz) en banden worden alleen maar centimeters breder (185/195/205). Heb nog nooit een band gezien met 188/58/16 erop
Een blanke cm telt voor twee? 10 cm is al niet zoveel hoor. En met 45 serie kan dat echt wel kloppen. Het is namelijk wel een percentage. Makkelijk te controleren: meet de hoogte van een 195/40/16 en van een 225/40/16. Volgens mij zit daar wel degelijk verschil in. Maar effe zoeken op het internet en je hoeft de deur niet meer uit:
quote:bron: http://www.sicherbestellen.de/autobanden/Reifenbezeichnung.html
Bandmarkering
Merk
Profielaanduiding / Bandtype
Breedte van de band in mm
Verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in %
Radiaalbanden
Doorsnee van de velg in inches
Kenmerk voor de draagkracht van de band
Snelheidscategorie
Tubeless (Banden zonder binnenband)
Productiedatum (XX = Week, X = Jaar, < = 9. Decade)
Slijtage index (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)
Toegevoegd aan banden met een verhoogde draagkracht (Re-inforced)
Aanwijzing over toepasbaarheid in de winter (op winter- en all-year banden)
Bronu: Reifenfibel, 1.Auflage 1999, Schweiz
Copyright by Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli
...
Hoogte/breedte verhouding/Serie ....../50, /60, /70, /80 (4)
Het betreft hier de verhouding tussen de hoogte en de breedte van de banddoorsnee in procenten. Een /50 betekent,, dat de bandhoogte half zo groot is als de bandbreedte. Hoe kleiner het verhoudingsgetal, hoe kleiner de zijkant van de band en hoe sportiever hij lijkt. Uitzondering: Bij banden van de /80- en /82 serie was vroeger de ".../80" in de markering niet duidelijk - Het kan voorkomen dat in een instructeiboekje van een oudere auto alleen "155 R 13" staat. Het betreft hier eigenlijk "155/80 R 13". Dit nummer dient u dan ook bij de aanschaf van nieuwe banden te vermelden.
quote:Wat is nou 10 cm? Er zit misschien 2 - 3 cm in de velg. Dus 7 - 8 cm ... da's echt niet zoveel.
Op zondag 19 oktober 2003 19:17 schreef DaMaster het volgende:
Hmm, ja ik zie het. Maar zit dan een groter deel van de band in de velg? Want je hebt vaak brede banden met grote velgen waar nog maar een plat bandje op zit van een paar cm. Zit de rest dan ahw in de velg? Want 215/45 banden zijn echt geen 10cm hoog vanaf de velgrand gezien dan...
quote:en dan ook nog delen door 2 natuurlijk dat is dus 5cm min een cm dan komje op 4 en dat is vrij plat, toch
Op zondag 19 oktober 2003 19:17 schreef DaMaster het volgende:
Hmm, ja ik zie het. Maar zit dan een groter deel van de band in de velg? Want je hebt vaak brede banden met grote velgen waar nog maar een plat bandje op zit van een paar cm. Zit de rest dan ahw in de velg? Want 215/45 banden zijn echt geen 10cm hoog vanaf de velgrand gezien dan...
quote:Waarom dan delen door 2?
Op zondag 19 oktober 2003 21:24 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
en dan ook nog delen door 2 natuurlijk dat is dus 5cm min een cm dan komje op 4 en dat is vrij plat, toch
quote:nou zoveel procent van de totale breedte is voor de wangen, en je hebt twee wangen !
Op zondag 19 oktober 2003 21:33 schreef Googolplexian het volgende:[..]
Waarom dan delen door 2?
of niet ?
quote:Nope ...
Op zondag 19 oktober 2003 22:20 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
nou zoveel procent van de totale breedte is voor de wangen, en je hebt twee wangen !
of niet ?
Kijk naar het plaatje:
De bandhoogte is de afstand van binnenrand band tot loopvlak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |