abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 oktober 2003 @ 12:38:21 #1
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_13941724
past er niet eens in

Derek & the Dominos - Layla and Other Assorted Love Songs

In 1969 (nog in hetzelfde jaar waarin de band was opgericht) werd Blind Faith alweer ontbonden, omdat de groep tijdens de Amerikaanse tour teveel teerde op oude successen, volgens toetsenist Steve Winwood en Eric Clapton. Clapton ging hierna op tournee met het duo Delaney & Bonnie, om vervolgens in 1970 met een deel van die band als Derek & the Dominos in Engeland te spelen. De naam werd gekozen om zo anoniem mogelijk te touren, niemand zou weten dat Clapton in de band zat. Dankzij o.a. buttons als 'Derek is Eric' was dat echter al snel afgelopen.
Samen met Duane Allman nam de groep in Miami het album Layla and other assorted Lovesongs op. De heren woonden bij elkaar in een huis en drank en drugs werden flink gebruikt. Het beroemdste nummer van de plaat werd Layla, over de ontembare liefde van Clapton voor Patti Harrison (de vrouw van George), tevens het enige nummer wat Clapton onder invloed van drugs opnam. De hele plaat kan trouwens gezien worden als ode aan Patti. De titel was afkomstig uit een Perzisch boek: Het verhaal van Layla en Majnun, een liefdesverhaal wat Clapton in die tijd las. Na dit album viel de band uit elkaar en raakte Clapton verslaafd aan heroïne waar hij pas 3 jaar later vanaf kwam. Overigens is hij later wel getrouwd met Patti (en weer gescheiden).

Tracklist:
1.I Looked Away
2.Bell Bottom Blues
3.Keep On Growing
4.Nobody Knows You When You're Down And Out
5.I Am Yours
6.Anyday
7.Key To The Highway
8.Tell The Truth
9.Why Does Love Got To Be So Sad?
10.Have You Ever Loved A Woman
11.Little Wing
12.It's Too Late
13.Layla
14.Thorn Tree In The Garden

Ik zelf vind het een geweldige plaat met hele fijne gitaarpartijen, niet alleen Layla maar eigenlijk alle nummers zijn goed. Als je wilt weten waarom Clapton zo goed werd gevonden koop dan deze cd (deze versie van Layla is natuurlijk ook veel beter dan de unplugged-versie). Meer liefhebbers?

De Narcis van Gabon
pi_13941862
Super muziek...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_13942123
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 12:38 schreef PogueMahone het volgende:
(deze versie van Layla is natuurlijk ook veel beter dan de unplugged-versie).
Ik zal wel de enige persoon zijn die de Unplugged-versie stiekem mooier vindt. Geen 'correcte' mening, maar toch..

Verder is die Layla-cd inderdaad wel goed genietbaar. Eigenlijk heeft Clapton dit niveau daarna ook maar zelden gehaald.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 17 oktober 2003 @ 17:43:17 #4
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_13949428
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 12:55 schreef Zander het volgende:

[..]

Ik zal wel de enige persoon zijn die de Unplugged-versie stiekem mooier vindt. Geen 'correcte' mening, maar toch..

Verder is die Layla-cd inderdaad wel goed genietbaar. Eigenlijk heeft Clapton dit niveau daarna ook maar zelden gehaald.

jij hebt hem natuurlijk op dubbel-lp
De Narcis van Gabon
pi_13950513
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 17:43 schreef PogueMahone het volgende:
jij hebt hem natuurlijk op dubbel-lp
Ik ben voorspelbaar..

Er bestaat trouwens ook nog een 'deluxe'-uitgave: een 3cd-box met veel sessie-outtakes en dergelijken. Misschien voor de gemiddelde luisteraar iets teveel van het goede, maar voor de fanaticus wel de moeite waard.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 18 oktober 2003 @ 01:41:09 #6
64312 Dododo
Nu met gratis datumlimiet
pi_13958980
Thorn Tree In The Garden: nog steeds kippenvel Eén van de mooiste liefdesliedjes

There's a thorn tree in the garden
if you know just what I mean.
And I hate to hurt your feelings
but it's not the way it seems.
'Cause I miss her

"The secret to creativity is knowing how to hide your sources."
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
  zondag 19 oktober 2003 @ 19:16:58 #7
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_13989762
Dit is volgens mij een van de eerste albums die ik in z'n geheel op bandje had toen ik een jaar of 12 was en ik luister 'm nog regelmatig.

Nummers als Layla, met een prachtige piano outro, Why does Love got to be so sad (nog steeds vind ik dit een van de beste gitaarsolo's allertijden *kippevel) en Thorn Tree in the Garden maken dit tot een van m'n favoriete albums.
Een minpuntje vind ik sommige bluesnummers die misschien wat te stroef en 'wit' klinken. Have you ever loved a Woman bijvoorbeeld.

De unplugged versies van sommige nummers op dit album vind ik trouwens niet te pruimen, vooral die van Layla uiteraard niet. De 2 mooiste dingen van het nummer. De intro en de piano partij zijn weggelaten. Bah.

Clapton en de rest van de band waren ten tijde van de opnames trouwens al heel flink aan de heroine en zoals hij later zelf heeft toegegeven waren de sessies ondergesneeuwd met heroine.

Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')