quote:Even kwijt hoor.
Op zaterdag 29 december 2001 23:42 schreef raampie1 het volgende:
3 Top acteurs zoals Leonardo di Caprio, Silvester Stalone, Eddy Murphy, Robin Wiliams of een Tom Hanks?
Stallone is meer een ééndimensionale actieheld (ook in serieuze rollen overtuigt ie niet echt, slecht is ook anders maar toch). Eddie Murphy is natuurlijk alleen geschikt voor komedies en Leonardo... tja, daar ben ik nog niet helemaal over uit... Beetje net zo'n geval als Kevin Kostner.
Maar nu ga ik wel offtopic
Over Memento. Leuke film, maar een 8,9 (op imdb.com) vind ik zwaaaaar overdreven. Het script zit natuurlijk erg goed inelkaar, en je kunt er eindeloos over discussieren maar verder heb je niet veel aan de film. Weinig emotie, weinig betrokkenheid bij de karakters, 't is gewoon een verhaaltje en niets meer dan dat. Als je de film in normaal chronologische volgorde zou afspelen dan heb je een onderhoudend filmpje maar dan zou ie echt niet passen tussen the Godfather en Schindler's List etc.
(de verhaaltechniek is overigens ook eerder gebruikt in de film Betrayal van Harold Pinter, die dan weer een wat mager 6,9'tje heeft )
[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 02-01-2002 12:57]
quote:*trots kijkt*
Op woensdag 02 januari 2002 12:06 schreef Betse het volgende:
heb je hem 1 keer gezien?
Dan heb je goed opgelet zegTwas alleen dat lenny tegen de spiegel aanklapte ipv de grond maar das een detail
Moet wel bekennen dat ik de film met 2 andere mensen keek die hem wel een keer gezien hadden, maar dat staat los van de bevindingen, want die had ik zelf ook ontdekt.
quote:ja waarom denk je dat ie zo goed is? Omdat ie niet in chronologische volgorde zit... duh.
Op woensdag 02 januari 2002 12:49 schreef Theeboon het volgende:
[..]
Als je de film in normaal chronologische volgorde zou afspelen dan heb je een onderhoudend filmpje maar dan zou ie echt niet passen tussen the Godfather en Schindler's List etc.
[..]
quote:Dat achronologische verloop is natuurlijk een leuk trucje, maar op zichzelf vrij gekunsteld. Net alsof je een roman schrijft die een grote palindroom is: geniaal, maar daarmee nog geen goede roman. Het ligt er natuurlijk wel aan welke criteria je gebruikt om een film te beoordelen (ik kan me dus wel in die van Theeboon vinden). Deze film kun je goed noemen 'in its own right', maar niet op de manier waarop bijvoorbeeld Apocalypse Now of Fight Club goed is.
Op woensdag 02 januari 2002 16:28 schreef Betse het volgende:[..]
ja waarom denk je dat ie zo goed is? Omdat ie niet in chronologische volgorde zit... duh.
En zo geniaal is het niet dat de film met het einde begint, ook dat het van achter naar voor loopt is nieuw. Maar pulp fiction loopt helemaal door elkaar begint ook bij het einde en carlito's way begint bijvoorbeeld ook bij het einde.
Ik vond memento dan ook niet geweldig en ik keek hem nog wel op lowlands.
quote:Ja die beginnen wel met het end, maar daarna zijn het gewoon flashbacks.
Op vrijdag 04 januari 2002 16:41 schreef Tweek het volgende:
Zo moeilijk is die film toch niet. Als je gewoon normaal kijkt dan is alles duidelijk. Zolang je niet in slaap valt wordt alles vanzelf duidelijk.En zo geniaal is het niet dat de film met het einde begint, ook dat het van achter naar voor loopt is nieuw. Maar pulp fiction loopt helemaal door elkaar begint ook bij het einde en carlito's way begint bijvoorbeeld ook bij het einde.
Ik vond memento dan ook niet geweldig en ik keek hem nog wel op lowlands.
quote:Omdat hij aantekeningen kwijt kan raken! De tatoes heeft hij ook altijd bij zich, dus ook als hij wakker wordt of onder de douche staat. De effecten ervan zijn ook allemaal uitgewerkt in het scenario.
Op donderdag 03 januari 2002 11:55 schreef kamagurka het volgende:
Waarom moet die vent zich eigenlijk helemaal ondertatoeëren? Kost nogal veel moeite lijkt me, en de aanwijzingen zijn minimaal ("don't trust ..." ja, waarom niet en hoe en wat..?) op die manier. Misschien had ie beter een pc kunnen gebruiken, waarin ie van dag tot dag zijn aanwijzingen bijspijkert. Of is dat te modern?
Hij heeft ook niet voor alles tatoes, omdat sommige objecten intrinsieke informatie bevatten. Bijvoorbeeld een opmerking op de telefoon ("Don't answer the phone"). Of een briefje en foto's op de hoteldeur met instructies.
Zijn auto vond Lenny iedere keer door de autosleutels die hij op zak heeft en de foto van de auto. Het interessante van zijn conditie (en zijn conditionering) is dat hij zijn auto niet zou kunnen vinden zonder de combinatie van de autosleutel en foto terwijl die auto wel gewoon buiten geparkeerd zou staan.
quote:Precies. Het niet chronologische karakter van de film is niet gedaan om de kijker op het verkeerde been te zetten. Het doel ervan is om niet alleen door de ogen van Lenny zijn werkelijkheid te zien, maar om zijn werkelijkheid ook te voelen en daardoor totaal te beleven.
Op vrijdag 04 januari 2002 17:52 schreef Betse het volgende:[..]
Ja die beginnen wel met het end, maar daarna zijn het gewoon flashbacks.
In deze film is het allemaal chronologisch omgekeerd. En dan niet door elkaar enzo...
Ikzelf heb de film 4 maanden geleden als DIVX gedownload en het gevoel van Lenny of een wiilekeurig iemand met "short time memory loss" kan ik mij zo weer voor de geest halen. De auteur moet hier ook een degelijke studie van gemaakt hebben. Er zijn niet zo veel mensen in de wereld die deze conditie en deze specifieke herzenbeschadiging hebben.
Een paar jaar geleden was er een BBC documentaire over het fenomeen "short time memory loss". Wat daarbij vooral naar voren kwam is de constante verbazing bij het zien van bekenden. Je vergeet met die conditie namelijk dat je vrouw even naar de keuken is gegaan om koffie te zetten en plotseling staat ze [weer] voor je, terwijl jezelf het gevoel hebt dat je haar jaren niet gezien hebt. Namelijk de periode vanaf de hersenbeschadiging totaan het heden.
Zonder kortetermijngeheugen kun je namelijk geen nieuwe feiten aan je langetermijngeheugen toevoegen. Dat leverde in die documentaire dan ook zeer emotionele beelden op, die niet één maal maar vele malen op een dag optreden.
In de film worden duidelijk hints gegeven naar alle praktische beperkingen voor iemand met die geheugenconditie, maar ook hints t.a.v. de emotionele impact. Daar is door de auteur ook nog psychologische conditionering aantoe gevoegd, die het voor Lenny mogelijk maakt om zelfstandig te opereren.
[Dit bericht is gewijzigd door Patty_Drab op 04-01-2002 19:02]
[Dit bericht is gewijzigd door Patty_Drab op 04-01-2002 19:01]
quote:Het was haar eigen quote. Jeweetwel, verkeerde knopje gedrukt. Zeur.
Op vrijdag 04 januari 2002 18:59 schreef SunChaser het volgende:
Zeg Patty Drab, heb je zelf ook nog iets toe te voegen aan die quote?
quote:Ow. Zag het niet. Sorry hoor mijnheer Mulisch.
Op vrijdag 04 januari 2002 19:02 schreef Koekepan het volgende:[..]
Het was haar eigen quote. Jeweetwel, verkeerde knopje gedrukt. Zeur.
quote:Precies, je zag het niet, waarschijnlijk heb je het niet eens gelezen, maar je wilde er wel even over zeiken.
Op vrijdag 04 januari 2002 19:02 schreef SunChaser het volgende:[..]
Ow. Zag het niet.
quote:Heb het wel gelezen. En ja, ik wilde ook even zeiken. Mag ik ook een keer
Op vrijdag 04 januari 2002 19:05 schreef Koekepan het volgende:[..]
Precies, je zag het niet, waarschijnlijk heb je het niet eens gelezen, maar je wilde er wel even over zeiken.
Of er gaten in het verhaal zitten boeit me niet zo. Beetje wel, maar ik kreeg de eerste keer echt een waanzinnig gevoel over me toen ik de film zag. En dat is waar het in eerste instantie toch om draait.
Was net zo'n beleving als de ontknoping van Seven.
Wanneer is de tatoo "I did it" gezet (en dus vervolgens weer weggehaald en is het wel zijn vrouw die dan naast hem ligt?
quote:Dat is volgens mij maar een "droomherinnering"
Op zaterdag 05 januari 2002 00:03 schreef Re het volgende:
even wat vraagjesWanneer is de tatoo "I did it" gezet (en dus vervolgens weer weggehaald en is het wel zijn vrouw die dan naast hem ligt?
quote:daar ben ik het mee eens. was het alweer vergeten, amar nu je het zegt: die scene was heel SPOOKY(*Op Jim Carrey-achtige wijze uitgesproken*)
Op vrijdag 04 januari 2002 22:41 schreef Theeboon het volgende:
Ik moet even toevoegen dat die beginscene is, een hand die een foto wappert, erg mooi is. Waarom weet ik niet, maar ik vind 't gewoon erg mooi in beeld gebracht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |