FOK!forum / Muziek / Mike Portnoy
Kosdonderdag 16 oktober 2003 @ 20:21
Sorry, maar mag deze man een eigen topique?

Wat die gast speelt aan het begin van Dance Of Eternity is zooooo vet...

(MP is de drummer van Dream Theater)... Op www.mikeportnoy.com is ook een filmpje te vinden van dit nummer...

GhostMan84donderdag 16 oktober 2003 @ 20:32
yeah the dude can drum!!

Dance Of Eternity is inderdaad errug cool!!

Carndonderdag 16 oktober 2003 @ 20:55
goeie drummer, maar niet mijn smaak.
selvadonderdag 16 oktober 2003 @ 22:14
goeie drummer, sympatieke vent (zo lijkt me). Speelt ook op Neal Morse's laatste plaat "Testimony'", bijzonder goeie plaat trouwens.

Enne, natuurlijk tellen wij de dagen af naar de nieuwe Dream Theater....

Toffe_Ellendevrijdag 17 oktober 2003 @ 00:26
aha.. tja, goede drummer uiteraard. Maar ik heb een opmerking: ben ik de enige die vind dat Portnoy's drumsound na Awake minder goed is? Technisch klopt alles aardig maar het lijkt allemaal een beetje minder strak geproduceerd. Ik bedoel dan met name de bassdrum. Vroeger ratelde dat ding, nu lijkt het allemaal wat afgevlakt.
desintbestaatvrijdag 17 oktober 2003 @ 08:24
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 00:26 schreef Toffe_Ellende het volgende:
aha.. tja, goede drummer uiteraard. Maar ik heb een opmerking: ben ik de enige die vind dat Portnoy's drumsound na Awake minder goed is? Technisch klopt alles aardig maar het lijkt allemaal een beetje minder strak geproduceerd. Ik bedoel dan met name de bassdrum. Vroeger ratelde dat ding, nu lijkt het allemaal wat afgevlakt.
Ik vind uberhaupt dat Portnoy de boel vaak te dicht timmert. Wat dat betreft is het wel aardig om Testimony van Neal Morse solo te vergelijken met Snow van Spock's Beard. Dan hoor je pas echt goed het verschil tussen Portnoy en D'Virgilio. Ik prefereer zelf D'Virgilio. Die is, hoe zeg je dat, meer groove gericht en minder op de techniek.
MrTorturevrijdag 17 oktober 2003 @ 08:29
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 08:24 schreef desintbestaat het volgende:
Ik prefereer zelf D'Virgilio. Die is, hoe zeg je dat, meer groove gericht en minder op de techniek.
k Vind Portnoy ook niet slecht, maar ik vind hem wel zwaar overgewaardeerd.
Plaguebearervrijdag 17 oktober 2003 @ 09:37
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 00:26 schreef Toffe_Ellende het volgende:
aha.. tja, goede drummer uiteraard. Maar ik heb een opmerking: ben ik de enige die vind dat Portnoy's drumsound na Awake minder goed is? Technisch klopt alles aardig maar het lijkt allemaal een beetje minder strak geproduceerd. Ik bedoel dan met name de bassdrum. Vroeger ratelde dat ding, nu lijkt het allemaal wat afgevlakt.
Je haalt me de woorden uit mijn mond DT heeft uberhaupt nooit meer zo'n goede productie gehad als Awake. Alles klopte productietechnisch aan die plaat. Ik gebruik hem ook regelmatig als referentie cd voor goede speakers.
desintbestaatvrijdag 17 oktober 2003 @ 11:33
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 09:37 schreef Plaguebearer het volgende:

[..]

Je haalt me de woorden uit mijn mond DT heeft uberhaupt nooit meer zo'n goede productie gehad als Awake. Alles klopte productietechnisch aan die plaat. Ik gebruik hem ook regelmatig als referentie cd voor goede speakers.


Is het ook niet zo dat ze sindsdien dachten het wel zelf te kunnen....
massiefjevrijdag 17 oktober 2003 @ 12:00
Dachten WAT zelf te kunnen ? Produceren ? Daar gebruiken ze tegenwoordig nog steeds dezelfde voor als voor Images and Words. Dus wat dat betreft klopt het niet............ Nog steeds het beste album vind ik hoor, qua muziekdan. Qua techniek en originiliteit iets minder. Luister maar naar de snaredrum. Die is op elk nummer gelijk op die cd
AFireInsidevrijdag 17 oktober 2003 @ 12:12
Hij kan wel goed drummen...
ik heb bij hem altijd het idee dat hij denkt in techniek en noten, en veel minder op gevoel speelt. Hij mist ook een beetje het vette.
Kijk dan Virgil Donati
desintbestaatvrijdag 17 oktober 2003 @ 12:14
Weet je dat wel zeker? 6DOIT was toch echt geproduceerd door John Petrucci en Mike Portnoy.
krielevrijdag 17 oktober 2003 @ 14:20
I&W was geproduceerd door david prater. Ze gebruiken nog wel steeds dezelfde studio en engineer.
desintbestaatvrijdag 17 oktober 2003 @ 14:26
het heeft natuurlijk allemaal zijn invloeden, maar het begint toch bij de PRODUCER? En de heren Portnoy en Petrucci zijn allebei nogal dominante eigenwijze typejes....
OProgvrijdag 17 oktober 2003 @ 14:30
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 12:12 schreef AFireInside het volgende:

Kijk dan Virgil Donati


Die er op de Live from Oz van Planet X een paar keer gigantish naast zit...
krielevrijdag 17 oktober 2003 @ 14:31
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 14:26 schreef desintbestaat het volgende:
het heeft natuurlijk allemaal zijn invloeden, maar het begint toch bij de PRODUCER? En de heren Portnoy en Petrucci zijn allebei nogal dominante eigenwijze typejes....
Ben ik helemaal met je eens. Ik vind het zo langzamerhand ook twee egotrippers die totaal geen inspraak dulden. Eerder mocht Myung ook nog wel eens een tekst aanleveren, maar dat is al jaren niet meer het geval.
Ik vind Six degrees een matig album, ook matig geproduceerd waarop de bas niet was te horen. De nummers op CD 1 duren veeeeel te lang en er staat teveel gewank op.
OProgvrijdag 17 oktober 2003 @ 14:42
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 12:00 schreef massiefje het volgende:
Dachten WAT zelf te kunnen ? Produceren ? Daar gebruiken ze tegenwoordig nog steeds dezelfde voor als voor Images and Words. Dus wat dat betreft klopt het niet............ Nog steeds het beste album vind ik hoor, qua muziekdan. Qua techniek en originiliteit iets minder. Luister maar naar de snaredrum. Die is op elk nummer gelijk op die cd
De engineer is nog steeds Doug oberkircher. Op Awake was hij er trouwens niet bij, Awake is dacht ik ook niet in de Beartracks Studios opgenomen.

De productie vind ik nog steeds goed. Idd anders maar toch op een zeer professionele manier gedaan. Het is dat je makkelijk de vergelijking kan maken met Awake, die natuurlijk geweldig was. Maar als ik de productie op zich bekijk moet ik toch concluderen dat Portnoy/Petrucci het er zeer goed vanaf brengen.

krielevrijdag 17 oktober 2003 @ 14:48
Het is niet zo verwonderlijk dat awake zo goed klonk, want die was opgenomen in, de indertijd beste studio, nl one on one studios.
desintbestaatvrijdag 17 oktober 2003 @ 15:18
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 14:31 schreef kriele het volgende:

[..]

Ben ik helemaal met je eens. Ik vind het zo langzamerhand ook twee egotrippers die totaal geen inspraak dulden. Eerder mocht Myung ook nog wel eens een tekst aanleveren, maar dat is al jaren niet meer het geval.
Ik vind Six degrees een matig album, ook matig geproduceerd waarop de bas niet was te horen. De nummers op CD 1 duren veeeeel te lang en er staat teveel gewank op.


Tja Kevin Moore bleek uiteindelijk toch een stuk belangrijker te zijn voor DT dan ze zelf dachten.... Die solo CDs van hem zijn erg mooi. Vooral die eerste draaik nog heel vaak.
ProPHeT0vrijdag 17 oktober 2003 @ 15:30
En zonder Kevin Moore en zonder de Awake-productie is wel het hoogtepunt van hun carrière ontstaan. Namelijk Scenes From A Memory. Er is werkelijk geen enkele andere plaat waar zoveel gevoel en zoveel techniek hand in hand gaan gedurende een heel album.
MrTorturevrijdag 17 oktober 2003 @ 15:38
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 14:31 schreef kriele het volgende:
Six degrees een matig album, ook matig geproduceerd waarop de bas niet was te horen.
Godzijdank
OProgvrijdag 17 oktober 2003 @ 16:40
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 15:18 schreef desintbestaat het volgende:

[..]

Tja Kevin Moore bleek uiteindelijk toch een stuk belangrijker te zijn voor DT dan ze zelf dachten.... Die solo CDs van hem zijn erg mooi. Vooral die eerste draaik nog heel vaak.


Die draai ik eigenlijk relatief weinig. Wel geweldig is wat mij betreft OSI Dat zijn echt de goede Moore-elementen op een perfecte manier gebruikt
OProgvrijdag 17 oktober 2003 @ 16:40
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 15:30 schreef ProPHeT0 het volgende:
En zonder Kevin Moore en zonder de Awake-productie is wel het hoogtepunt van hun carrière ontstaan. Namelijk Scenes From A Memory. Er is werkelijk geen enkele andere plaat waar zoveel gevoel en zoveel techniek hand in hand gaan gedurende een heel album.
Yokozunavrijdag 17 oktober 2003 @ 17:02
quote:
Technisch klopt alles aardig maar het lijkt allemaal een beetje minder strak geproduceerd. Ik bedoel dan met name de bassdrum. Vroeger ratelde dat ding
Tegenwoordig ratelt hij ook? Verschilt per nummer, in het ene nummer zit er nog een duidelijk click of attack in. In andere (minder harde nummers) klinkt de bassdrum vaak wat doffer omdat dat er beter bij past.
quote:
Weet je dat wel zeker? 6DOIT was toch echt geproduceerd door John Petrucci en Mike Portnoy.
Dat wil nog niet zeggen dat zij achter het mengpaneel staan en/of engineer zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 17-10-2003 17:14]

Yokozunavrijdag 17 oktober 2003 @ 17:19
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 09:37 schreef Plaguebearer het volgende:

[..]

Je haalt me de woorden uit mijn mond DT heeft uberhaupt nooit meer zo'n goede productie gehad als Awake. Alles klopte productietechnisch aan die plaat. Ik gebruik hem ook regelmatig als referentie cd voor goede speakers.


Met snaretriggers, nou geweldig. Op latere albums heeft Mike geen triggers gebruikt, en ja, zijn NORMALE snaredrum klinkt niet geweldig vind ik ook.

Voor de rest snap ik echt niet what de fuck er slecht aan de productie is van albums als 6 degrees. Het is maar wat je "slechter" vind, de drums klinken wel organischer. Alleen het bassdrum geluid op Awake is wel beter qua geluid zelf. Gewoon stoerder en minder afleidend.

Snap ook niet wat er kwa gitaargeluid is achteruit gegaan, klinkt op nieuwere albums ook perfect.

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 17-10-2003 17:24]

Yokozunavrijdag 17 oktober 2003 @ 17:38
Ik mis alleen de echte pure metalnummers als bijv. "Lie" enzo, dat mag wel weer eens op het aankomende album. Zit tenminste ook echt HOORBARE bassgitaar in.

Hm, misschien is Awake toch wel beter geproduceerd

Toffe_Ellendevrijdag 17 oktober 2003 @ 17:53
Waar ik me ook een beetje aan stoor bij het laatste album is het geluid van de 7-string. Op Awake of Falling into Infinity klinkt dat ook beter, vind ik.
krielezaterdag 18 oktober 2003 @ 12:24
Yep, die 7 string is geen onverdeeld succes. Ik ben erg benieuwd naar het nieuwe album "Train of thought".
Yokozunazaterdag 18 oktober 2003 @ 12:49
Ben ook erg benieuwd, waar is het DT topic ergens ?