Bij 287 zat ook een CD-rom maar die werkte helaas niet. Daarnaast ben ik nu ook weer wat ouwere aan het herlezen. Die blijven leuk. Net als Robert en Bertrand, maar die serie is helaas uit de handel genomen (ik hoefde er nog maar een stuk of 3)
Maar oudste verhalen zegt niet zoveel.
Aan de tekenstijl te zien is De zwarte madam 1 van de eerste, maar Lambik komen ze pas tegen in Het Sprietatoom, die weer redelijk modern getekend is.
Schalulleke is het dierbare voddepoppeke van Wiske. Wiske kan niet zonder haar popje en sleept haar dan ook mee in elk avontuur dat ze beleven.
In een aantal verhalen was er zelfs een belangrijke rol weg gelegd voor Schalulleke.
Zo werd zij in Prinses Zagemeel ontvoerd door Sidi-ben-Moka omdat zij uit he zagemeel bestond van een betoverde waaiboom die in werkelijkheid prinses Shehera-Za-Ge-Mell de geliefde van Sidi-ben-Moka was.
Ook in het verhaal Bibbergoud werd zijn ontvoerd. Dit maal door de Indiaan ‘Eenzame Eksteroog' die haar wilde verpletteren onder een grote steen omdat de Flatfeets Indianen hem dat bevolen hadden, maar berouw kreeg toen Wiske hem redde van een slang. Schalulleke werd echter meegenomen door een gier en ze werd later gevonden door een Indiaan. Daarna werd zijn omgetoverd tot een levende pop en tot een gemaskerde boosaardige lijder van de Flatfeet Indianen gemaakt.
In De Ringelingschat red zij het leven van Lambik. Schalulleke werd gebruikt om de enige kwetsbare plek van Lambik te makeren. Lambik werd door een speer getroffen maar deze bleef steken in Schalulleke.
In Het Bevroren vuur wordt de liefde van Wiske voor Schalulleke wel heel erg duidelijk. De liefde die tussen die twee bestaat kan zelfs de Koning doen ontdooien.
In de Dolle Musketiers kon Jerom alleen maar getemd worden door Schalulleke omdat hij helemaal gek op haar was.
etc. etc. etc. etc.
In de Nederlandse uitgaven van Suske en Wiske werd Schalulleke om 'begrijpelijke' reden Schabolleke genoemd. En later werd Schalulleke/Schabolleke definitief schanulleke.
Dit is helaas het begin van vele aanpassingen in 'Suske en Wiske' verhalen, waardoor Suske en Wiske vernerderlandsen.
Opvallend is dat we Schalulleke, naar de betovering van Wiske (door Alwina de heks) in Het Spaanse Spook nergens meer terug kunnen vinden is in de Blauwe Reeks. Het is net of Schalulleke niet past bij het nieuwe volwassener uiterlijk van Wiske.
Inderdaad, de Kaartendans, en de Charmante koffiepot
quote:In de blauwe reeks was ze verdwenen. Nu speelt ze weer een belangrijke rol.
Op dinsdag 21 augustus 2001 16:34 schreef ivetje het volgende:
In de ongeloofelijke Thomas komt schanulleke toch nog voor,dus ze zal er nog niet te oud voor zijn den ik.
Misschien komt er met de nieuwe tekenaar verandering in....
angst op de amsterdam
de parel in de lotusbloem (gouden versie)
tedere tronica
de kaartendans
lilli natal
de tamme tummi
ik mis alleen nog wat nr's (kapot,kwijt)
af en toe ligt er nog een "oude" in de winkel en die neem ik dan meteen mee
quote:Zoals reeds eerder gemeldt... Sinds de ongelovige Thomas is de verhalenlijn een stuk leuker.
Op vrijdag 19 april 2002 13:40 schreef WheeleE het volgende:
De laatste 30-35 albums vindt ik de verhalen (naar mijn mening dan) te veel de "maatschappelijke actualiteit" belichten. Het waren eerst leuke fantasieverhalen, maar de laatste tijd gaat het erg veel over het milieu, armoe, en meer van dat soort actuele thema's. Waar is de tijd van volledige fantasie, vliegende monsters, draken, helden en tijdmachines naar het verleden? Dat waren juist de leuke verhalen...Misschien komt er met de nieuwe tekenaar verandering in....
Samenvatting: In Nederland is de Floriade aan de gang - een groots evenement rond bloemen en planten dat miljoenen bezoekers van over de hele wereld trekt. Lambik, Sidonia en Jerom beslissen ook een graantje mee te pikken. Ondertussen zijn Suske en Wiske op vakantie in Egypte. Door Wiske's nieuwsgierigheid komen ze terecht in een piramide waar Seth, een Egyptische god met een doorslecht karakter, zich schuil houdt. Die loopt al een tijd rond met een boosaardig plan rond om zijn broer Osiris te vermoorden en zelf godkoning te worden. Osiris zit gevangen in een sierheester die na eeuwenlange omzwervingen op de Floriade is terechtgekomen. Via een magische driehoek komen Suske en Wiske met Seth in hun kielzog terecht op de Floriade. Het gevecht tussen Seth en Osiris zou duizenden mensenlevens eisen. Dat willen onze vrienden verhinderen, maar Seth maakt het hen niet gemakkelijk!....
En voor hen die hem gelezen hebben en er een raar einde aan vinden zitten heb ik nog het volgende nieuwtje:
Marc Verhaegen heeft wederom enkele interessante nieuwtjes vrijgegeven. Het leukste nieuwtje is wel dat de komende 3 verhalen een trilogie zullen vormen! Al geruime tijd stond op veel websites dat "De Fleurige Floriade" en "Heilig Bloed" een vervolg op elkaar zouden zijn, maar nu is dus bekend dat ook "In de Ban van de Milt" bij dat rijtje hoort. Het gaat nu dus om de volgende verhalen:
- De Fleurige Floriade, nr. 274
- Heilig Bloed, nr. 275
- In de Ban van de Milt, nr. 276
Het zal ongeveer net zo werken als bij "De Mompelende Mummie" en "De Vogels der Goden": de verhalen zijn apart prima te lezen, maar vormen samen ook weer een geheel verhaal.
De minder leuke zijn de (te) moralistische albums, zowel de oude als de nieuwe.
Ben het trouwens niet eens met de mensen die de nieuwe albms helemaal niets vinden. er zitten misschien wat vaker slechte albums tussen maar toch ook wel een aantal goede. Het verdronken land vond ik bijvoorbeeld erg goed, De fleurige floriade vond ik ook niet slecht. Heb plaatjes gezien uit de volgende twee albums en die zagen er ook goed uit.
Ik spaar ze overigens nog steeds. Heb alle rode albums, en nog een zooi speciale uitgaven en vakantiealbums. Mis nog maar een paar speciale uitgaves maar die zijn me iets te duur.
Ik heb ze thuis allemaal liggen, ik heb een abonnement op die uitgaves waar ze per vier ingebonden zitten. Dikke boekwerken dus.
Mijn pa wou me rond mijn tiende wat strip-cultuur bijbrengen, toen kwamen er om de paar maanden nieuwe boeken met oude verhalen binnen, en aangezien er per jaar maar één zo'n boek meer uitkomt (met de vier nieuwste erin) hebben we het abonnement ook maar niet gestopt.
Af en toe ook leuke verwijzingen naar ouwe strips zoals nu weer naar het mini-mierennest.
Laatste 10 ofzo waren niet meer zo mooi. Veel te veel reclame en al erin. Gelukkig hebben ze zo te zien nu weer het roer omgegooit naar het traditionele suske & wiske .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |