quote:Ja, dat is een van de albums die ik er nog bij ga zetten.
Op woensdag 15 oktober 2003 17:51 schreef Riert het volgende:
En ik denk dat The Grand Declaration of War van Mayhem ook wel in dit topik hoort.
quote:Inderdaad, hier ben ik het zeker mee eens.
Op woensdag 15 oktober 2003 22:50 schreef OphiOn het volgende:
Er zit veel non-avantgarde metal bij. Cryptopsy is technische death metal. Tidfall is black metal met synths er tussen door (vreselijk trouwens) En Coal Chamber is Nu Metal. En dat noem ik nou niet menteen Avantgarde.
quote:Ja, op Golden Dawn na (het laatste album van die band vond ik echt middelmatig) vind ik dit allemaal erg goede bands. Atrox heeft trouwens weer een nieuwe plaat uit.
Op woensdag 15 oktober 2003 23:26 schreef Crucisalus het volgende:
Wat vinden jullie dan van Ved Buens Ende. Ook niet echt standaard te noemen. Verder Angizia en Rakoth (weinig metal), Limbonic Art, Haggard, laatste Lux Occulta (The Mother And The Enemy), Golden Dawn, Summoning, Peccatum, Red Harvest (luister Absolut Dunkelheit maar eens), Atrox, Candiria, Tartaros....
quote:Hou dit topic in de gaten, die komt er natuurlijk ook bij te staan. Binnenkort zet ik alle 1malige avantgarde albums er ook bij.
Een van de eerste avant-garde metal albums is natuurlijk: Celtic Frost - Into The Pandemonium.
quote:Niet in mijn boekje.
Ennuh, is het nummer At War With Satan van Venom ook avant-garde...?
quote:Black Metal... Satyricon heeft dan wel een typisch, herkenbaar geluid, maar verder weinig toeters en bellen... Nee, dan zou ik nog eerder "Rebel Extravaganza" in de lijst zetten.
Op donderdag 16 oktober 2003 01:01 schreef Jay_Leno het volgende:
en misschien de laatste Satyricon?
quote:veel toeters en bellen doet mij denken aan Bal Sagoth
Op donderdag 16 oktober 2003 01:09 schreef Summoner het volgende:[..]
Black Metal... Satyricon heeft dan wel een typisch, herkenbaar geluid, maar verder weinig toeters en bellen... Nee, dan zou ik nog eerder "Rebel Extravaganza" in de lijst zetten.
quote:Mee eens, maar wel een zeer goede band. Echt twee schitterende albums, ik hoop dat Martin Shirenc snel weer een nieuw album op de markt brengt. En van Kreuzweg Ost, by the way.
Op donderdag 16 oktober 2003 01:16 schreef JamesHetfield het volgende:
Hollenthon was ook redelijk vernieuwend, maar denk niet dat je het avant-garde kan noemen.
quote:Zekers, een erg bonte sound.
Op donderdag 16 oktober 2003 01:18 schreef Jay_Leno het volgende:
veel toeters en bellen doet mij denken aan Bal Sagoth![]()
de eerste 2 cd's dan
Ik kende alleen Arcturus, die vind ik ook tof en apart. Maar ook dat nummer op de laatste cd met de zanger van Emperor, geweldig bombastisch!
Voor de rest ken ik er 0 van
Zal eens wat gaan opzoeken, als m'n pc weer werkt. Tis toch vakantie nu dus tijd zat. Avant Garde metal is dus progmetal zoals het eerst bedoeld was? (nieuwe muziek creeren door samenvoeging van reeds bestaande stijlen) Dan zal ik nog eens zoeken voor wat bands, heb vast wel wat
Hoort Cynic er niet bij trouwens? Dat is meer dan deathmetal.
En cryptopsy vind ik er niet bijhoren, zo experimenteel zijn ze niet. Tis gewoon deathmetal met wat grindcore erdoor.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 16-10-2003 13:34]
quote:Deze band ken ik niet, kun je er wat meer over vertellen?
Op donderdag 16 oktober 2003 12:11 schreef maurice81 het volgende:
yakuza (avantgarde, metal, jazz)
quote:Progressieve death metal, zeer technisch en wel interessant met die vervormde zang, maar niet gek genoeg om bij dit zooitje te horen.
Op donderdag 16 oktober 2003 13:28 schreef Yokozuna het volgende:
Hoort Cynic er niet bij trouwens? Dat is meer dan deathmetal.
Als je Cynic erbij zet, moet je ook Atheist, Pestilence en Coroner vernoemen...
quote:mp3: http://mp3.centurymedia.com/YAKUZA_Chicagotypewriter_wayofthedead.mp3
Op donderdag 16 oktober 2003 16:54 schreef Summoner het volgende:[..]
Deze band ken ik niet, kun je er wat meer over vertellen?
kreeg destijds in de aardschok 85 punten van robert haagsma
een stukje op de website van CM over de laatste cd way of the dead:
Avant metal, jazzcore, post-apocalyptic psychedelia – as plentiful as they are creative, descriptors all fail to do justice as even the best-intentioned fans and writers attack the daunting task of describing Chicago's Yakuza.
Since forming in 1999, members James Staffel, Eric Plonka (who left the band in the summer of 2002 and has since been replaced by former American Heritage guitarist, Andrei Cabanban), Bruce Lamont and Eric Clark have embraced the essence of the music made by some of modern music’s most progressive minds – from the exceptional creativity of jazz (Sun Ra, 60's-era Miles Davis and Archie Shepp), to the devastating power of metal/hardcore (Napalm Death, Neurosis, Deadguy and Meshuggah), to the catchy-yet-forward-thinking songwriting of early ‘90s alt-rock (Faith No More, Tool, Jesus Lizard and Jane’s Addiction), to the atmospheric qualities of post-rock (Tortoise, Radiohead and Hawkwind).
Way Of The Dead (2002) is the beginning of what Yakuza is/was/and will be, including all of the aforementioned elements – from the eastern-flavored "Vergasso,” to the polyrhythmic rage of “TMS,” to the metal/free jazz hybrid "Obscurity" (which features a saxophone duel to the death between Lamont and Chicago jazz mainstay Ken Vandermark), to the cerebral "01100011101," a 40-plus minute instrumental.
Ik heb de cd zelf nog niet maar hij gaat binnenkort zeker aangeschaft worden.
quote:hehe dacht net hetzelfde
Op donderdag 16 oktober 2003 00:53 schreef Summoner het volgende:[..]
Met name Ephel Duath vind ik erg bij jou passen, Zander.
quote:ik heb de cd cum
Op woensdag 15 oktober 2003 08:12 schreef mr_cucumber het volgende:
(wederom) Top SummoVan dat lijstje ken ik alleen Sigh niet zo goed, zal me er eens in verdiepen.
quote:idd candiria moet er zeker bij die gaan ook over alle stylen heen en is toch ook echt metal.
Op donderdag 16 oktober 2003 12:11 schreef maurice81 het volgende:
candiria (was al genoemd)
en yakuza (avantgarde, metal, jazz)
en mr bungle en john zorn naked city?.... aan de ene kant horen ze er wel bij....
quote:Wat moet ik me bij een cd cum voorstellen?
Op donderdag 16 oktober 2003 18:24 schreef _Etter_ het volgende:[..]
ik heb de cd cum
, mag je wel een keer lenen...
quote:Hm, dus Avantgarde is progressief in het kwadraat zegmaar?
Op donderdag 16 oktober 2003 16:56 schreef Summoner het volgende:[..]
Progressieve death metal, zeer technisch en wel interessant met die vervormde zang, maar niet gek genoeg om bij dit zooitje te horen.
Ik vind die laatste The Kovenant SETI trouwens echt bagger. Nexus Polaris vind ik wel geweldig, maargoed offtopic.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 16-10-2003 19:40]
quote:ik bedoelde dus de cd van sigh....
Op donderdag 16 oktober 2003 19:29 schreef mr_cucumber het volgende:[..]
Wat moet ik me bij een cd cum voorstellen?
quote:Coroner is niet echt avant-garde, wel eigenzinnig, is op eind jammer herhalingsoefening.
Op donderdag 16 oktober 2003 16:56 schreef Summoner het volgende:[..]
Progressieve death metal, zeer technisch en wel interessant met die vervormde zang, maar niet gek genoeg om bij dit zooitje te horen.
Moet je Nocturnus eigenlijk ook noemen....
quote:Eerder op black-metal gebasseerde bands die muzikaal verstand krijgen en gaan experimenteren met stijlen, met nadruk op het expirementeren.
Op donderdag 16 oktober 2003 19:36 schreef Yokozuna het volgende:
[..]
Hm, dus Avantgarde is progressief in het kwadraat zegmaar?
Echt progressieve muziek ala dream theater, symphony x etc zijn toch meer gebasseerd op de wat rock en power-metal achtige dingen, maar de drijfveer blijft vaak de eigen muzikale capiciteiten.
Cynic, Atheist (en natuurlijk ook n beetje Death) hebben duidelijk hun roots in de death metal, terwijl bands zoals Mastodon, Candiria, Dillinger Escape Plan, Ion Dissonance etc weer duidelijk uit de hard- en metalcore komen.
Je zou Textures ook Avantgarde-Math-Metal kunnen gaan noemen. ![]()
Ach ja, hokjes hè. who gives a F***
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |