quote:Bron: http://www.omroep.nl/nos/nieuws/sport/2003/oktober/221003/nicolien.html
Sauerbreij is de verbazing in Landgraaf voorbij
23-10-2003"Ik kreeg gelijk een wintergevoel, alsof je op wintersport bent." Snowboardster Nicolien Sauerbreij verhaalt niet over de sneeuwkwaliteit van een mooi ski-oord in Oostenrijk of Zwitserland, maar over haar eerste impressie van de skihal in Landgraaf. Daar vindt dit weekeinde voor het eerst in de geschiedenis een wereldbekerwedstrijd snowboarden op een overdekte locatie plaats.
"Heel veel Amerikanen weten niet eens waar Nederland ligt en welke taal we spreken. Oostenrijkers, Zwitsers en andere snowboarders die Nederland kennen waren superverbaasd." Sauerbreij fungeerde de afgelopen weken voor haar collega's als gids, ambassadeur en promotor van het snowboardevenement in Limburg.
Ze deed het met verve en nam zelfs foto's mee naar Chili, waar de eerste WB-confrontatie van het jaar was, om het haar collega's te kunnen laten zien. "Het was het gesprek van de dag. Het was voor de meesten mysterieus wat we in Landgraaf gingen doen. Ik kreeg vanaf september al heel veel vragen. Het leeft gigantisch."
Niet alleen in de snowboardwereld, maar ook onder haar vrienden moest Nederlands beste snowboardster veel uitleggen. "Als ik er over praatte, zat ik op het puntje van mijn stoel en ging ik helemaal uit mijn dak. Ze begrepen niet dat ik zo enthousiast was. Mensen kunnen zich maar moeilijk voorstellen dat er een zespersoons-skilift in een hal hangt."
Zo gek is die reactie niet. Wie tot voor kort met een uitgestreken gezicht had beweerd dat binnen de Nederlandse landsgrenzen een heuse wereldbekerwedstrijd zou worden gehouden, zou ongetwijfeld voor gek zijn versleten. Op laagland kun je niet skiën of snowboarden op topniveau. Of beter kón, want met de komst van de hal in Landgraaf met de vijfhonderd meter lange baan met een hellingshoek van 16% behoort dit niet langer tot het onwaarschijnlijke. De piste draagt het officiële World Cup-etiket.
Indrukwekkend
Sauerbreij is er erg blij mee. Niet alleen geeft het haar mogelijkheden om voor eigen publiek haar kunsten te vertonen, ook biedt Snowworld Landgraaf goede trainingsmogelijkheden zonder dat je er heel ver voor hoeft te reizen. Het enthousiasme van de 24-jarige snowboardster kent geen grenzen. "Het is een wonder dat je in Nederland een wedstrijd kunt snowboarden. Ik wist niet wat ik zag. Mijn mond viel open toen ik er voor het eerst was. Het is indrukwekkend. De sneeuw is ook van goede kwaliteit.""Ik voel niet echt druk, maar wel kriebels als ik hier rondloop. Van mij mag het wel beginnen. Als ik op het podium kom, dan wordt het nog mooier. Ik ga er wel voor." Ze kan het goed gebruiken, want de prestaties van Sauerbreij zijn in de eerste twee WB-ontmoetingen nog niet meegevallen. Vorig seizoen was ze nog regelmatig op het podium te vinden. Sauerbreij hoopt in Landgraaf op de ommekeer. "In de training ben ik in goede vorm, alleen in de wedstrijden gaat het nog niet zoals ik zou willen. Misschien lukt het hier wel. Dat het in Nederland is, geeft een extra stimulans."
Buitensport
De gedrevenheid van Sauerbreij is begrijpelijk. Een groot evenement als dit in eigen land is tenslotte uniek. Vraag is echter of de wintersport wel in een hal hoort? Het is kunstmatig en hoort gewoon niet in Nederland. Deze scepsis is echter niet besteed aan de vlaggendraagster van de Olympische Spelen van 2002 en haar concurrenten. "Niemand is er sceptisch over, ik verwacht ook niet dat iemand dat na het weekend is. Misschien maakt dit zelfs ook andere landen wakker."Dus als over een aantal jaren acht van de zestien wereldbekerwedstrijden overdekt worden afgewerkt is dat geen probleem? "Ik kijk naar de wedstrijd in Landgraaf uit. Maar in de buitenlucht is het toch het mooiste. Twee à drie per jaar is mooi, maar niet meer. Het heeft iets onnatuurlijks, hoewel er wel veel plekken zijn waar ze kunstsneeuw gebruiken."
Zag er briljant uit die sneeuwhal daar! Ik ga er zeker dit jaar nog kijken.
Ook een leuk evenement zo in Nederland. Supergoed initiatief!!!
Helaas, ik vrees dat het in januari toch echt te koud is voor zulke contests..
Voor meer foto's (en meer interessants) verwijs ik graag naar de snowboard community site http://www.snowboard.com
XL's plaatje lijkt offline te zijn, hier een back-up link voor de nieuwsgierigen
[Dit bericht is gewijzigd door 360sjors op 27-10-2003 16:32]
quote:hmm kinky
Op maandag 27 oktober 2003 14:00 schreef 360sjors het volgende:
Wat grappig XL, ik meen me te herinneren dat ik die zojuist naar je heb verstuurd![]()
Voor meer foto's (en meer interessants) verwijs ik graag naar de snowboard community site http://www.snowboard.com
XL's plaatje lijkt offline te zijn, hier een back-up link voor de nieuwsgierigen
quote:hmmm lijkt me een erg plezante wedstrijd
Wat grappig XL, ik meen me te herinneren dat ik die zojuist naar je heb verstuurd![]()
quote:Spannend ook
Op maandag 27 oktober 2003 19:14 schreef Komakie het volgende:[..]
hmmm lijkt me een erg plezante wedstrijd
quote:Nogmaals dank daarvoor!
Welkom Sjors!
wilde dit jaar weer eens gaan snowboarden. Vorig jaar helaas overgeslagen. Zit alleen met een probleem. Heb nl last van 1 krakende knie. Zijn er hier misschien meer boarders die last hebben van zwakke knieen? Ik sta regular op mijn board, dus met mijn rechter been (krakende) achter. Is het misschien een idee om dit jaar goofy te gaan, zodat ik mijn rechterknie kan ontzien?
quote:hmm ik heb last van beide knieen maarja moet je voor die 1e week gewoon niet op letten
Op dinsdag 28 oktober 2003 16:50 schreef regular het volgende:
Hallo,wilde dit jaar weer eens gaan snowboarden. Vorig jaar helaas overgeslagen. Zit alleen met een probleem. Heb nl last van 1 krakende knie. Zijn er hier misschien meer boarders die last hebben van zwakke knieen? Ik sta regular op mijn board, dus met mijn rechter been (krakende) achter. Is het misschien een idee om dit jaar goofy te gaan, zodat ik mijn rechterknie kan ontzien?
quote:Ik weet niet wat voor jou beter is.
Hallo,wilde dit jaar weer eens gaan snowboarden. Vorig jaar helaas overgeslagen. Zit alleen met een probleem. Heb nl last van 1 krakende knie. Zijn er hier misschien meer boarders die last hebben van zwakke knieen? Ik sta regular op mijn board, dus met mijn rechter been (krakende) achter. Is het misschien een idee om dit jaar goofy te gaan, zodat ik mijn rechterknie kan ontzien?
Mocht je, een van de weinige, hardboot-boarders zijn, stap dan over op softboots om je knieeen minder te belasten.
Je kunt de situatie met je knie uit leggen aan een dokter, in Nederland zal deze echter weinig verstand van de snowboardsport hebben. Artsen ter plaatse kunnen je dan misschien beter helpen. Je ziet wel eens sporters die hun knie in een 'zeer coole' bandage hebben hangen, misschien kan zoiets jou helpen. Het zou zonde zijn als je niet meer zou kunnen boarden of dat je je knie helemaal om zeep helpt.
quote:Ik weet toch heel zeker dat mijn rechterbeen mijn sterkste been is terwijl ik wel goofy sta ?
Op dinsdag 28 oktober 2003 19:53 schreef XL het volgende:[..]
Normaal gesproken zet je je sterkste been in de achter ste binding,
Het was toch zo dat het been wat je vooruit zet als je onverwacht in je rug wordt geduwd, vooraan op je bord moet ?
quote:Het gaat niet om je sterkste of minder sterke been !!!
Op dinsdag 28 oktober 2003 21:02 schreef Apoc2003 het volgende:[..]
Ik weet toch heel zeker dat mijn rechterbeen mijn sterkste been is terwijl ik wel goofy sta ?
![]()
Het was toch zo dat het been wat je vooruit zet als je onverwacht in je rug wordt geduwd, vooraan op je bord moet ?
Het gaat om de motoriek in je been. Je hebt altijd een been met een fijnere motoriek en een been met een minder fijne motoriek. Vaak is je "fijne" been ook sterker omdat je die vaker gebruikt. Dit hoeft echter niet zo te zijn.
btw dat hele verhaal over je been werkt niet altijd. Vooral als je weet dat je geduwd gaat worden.
Je kunt het ook met een voetbal proberen. Het been waarmee je de bal schopt is je achterste been. Dat is iets betrouwbaarder omdat bijna iedereen wel weet met welke voet hij/zij een bal bij voorkeur schopt.
En of je "fijne" been nou sterker is of niet (dan je andere), je zult altijd de bal met dat been willen schieten.
Het been waarmee je de bal schopt is dus het been met je fijnere motoriek. Dit been moet dus ook je achterste been op je snowboard zijn.
Dat been is dus ook het been waarmee je het meeste stuurt. Omdat dit je meest fijne been is.
quote:Het heeft weinig zin denk ik.
Wanneer je echt last van je knie hebt kun je gewoon beter niet snowboarden. En dan kun je best aan een Visio of een doktor in nederland vragen of het geoorloofd is. De bewegingen en belastingen die je met snowboarden maakt zijn voor een arts tegenwoordig wel bekend. Zeker als je een beetje een goeie visio hebt.
Tegenwoordig komen er zo veel mensen met knieproblemen bij de visio terecht die opgelopen zijn bij skieën of snowboarden.
Maar van stance wisselen heeft geen zin. In de eerste plaats is het niet bevordelijk voor je snowboardvaardigheden en ten tweede is de belasting om je knieën bijna even groot, zoniet even groot.
Als je last van je knieën hebt, kun je gewoon maar beter niet gaan boarden. De kans dat je iets verdraaid oid is redelijk aanwezig als je knieën niet sterk genoeg zijn. En als dat gebeurd dan heb je wel een heel groot probleem.
(of landes natuurlijk
)
ga eerst eens lekker (leren) snowboarden
en kijk of je het van nature al beetje kan, of dat het echt niks is...
quote:2 weken.
Op woensdag 29 oktober 2003 00:16 schreef Frenkie het volgende:
Hey Komakie, vraagje. Hoeveel lessen schat je dat ik nodig heb voordat ik kan beginnen aan mijn anwarter snowboard..??
Ik heb praktisch nog nooit op zo'n ding gestaan, maar wil het wellicht in de zomer wel gaan leren zodat ik behalve anwarter ski ook anwarter snowboard heb straks(of landes natuurlijk
)
Je bent dan echter nog geen goede boarder, lesgeven is, zoals je zult weten, veel meer dan alleen goed kunnen boarden. Het is dan ook van andere kwaliteiten dan puur het snowboarden afhankelijk of je dan een goede leraar gaat zijn.
Overigens is het bij de meeste Oostenrijkse ski en snowboard-scholen zo dat wanneer je 1 anwarther-opleiding hebt afgerond je les mag geven aan alle beginners. Dus als snowboardleraar ook bij skiklassen en als skileraar ook bij snowboardklassen. De snowboardschool stuurt je van te voren vaak eerst met een eigen leraar een (mid)dag of 2 weg.
quote:Met voetbal ben ik juist links, terwijl ik ook met links voorsta.
Op dinsdag 28 oktober 2003 21:45 schreef Komakie het volgende:Het gaat niet om je sterkste of minder sterke been !!!
Dat is iets wat nogal eens verward wordt.Het gaat om de motoriek in je been. Je hebt altijd een been met een fijnere motoriek en een been met een minder fijne motoriek. Vaak is je "fijne" been ook sterker omdat je die vaker gebruikt. Dit hoeft echter niet zo te zijn.
btw dat hele verhaal over je been werkt niet altijd. Vooral als je weet dat je geduwd gaat worden.
Je kunt het ook met een voetbal proberen. Het been waarmee je de bal schopt is je achterste been. Dat is iets betrouwbaarder omdat bijna iedereen wel weet met welke voet hij/zij een bal bij voorkeur schopt.
En of je "fijne" been nou sterker is of niet (dan je andere), je zult altijd de bal met dat been willen schieten.
Het been waarmee je de bal schopt is dus het been met je fijnere motoriek. Dit been moet dus ook je achterste been op je snowboard zijn.Dat been is dus ook het been waarmee je het meeste stuurt. Omdat dit je meest fijne been is.
quote:Nou ik heb niet echt "last" van mijn knie, het doet geen pijn of zo, het enige is dat hij kraakt als ik bv de trap afloopt.
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:12 schreef ddx het volgende:
tja wat versta je onder last van knie
ik zou zeker de stand van je bindingen eens veranderen
als je erg onnatuurlijk staat, krijg je eerder last nml...
quote:Dat 'kraken' komt waarschijnlijk doordat je kraakbeen (
Op woensdag 29 oktober 2003 09:06 schreef regular het volgende:[..]
Nou ik heb niet echt "last" van mijn knie, het doet geen pijn of zo, het enige is dat hij kraakt als ik bv de trap afloopt.
Mijns inziens dus weinig aan de hand. Doch, ik ben geen arts of fysiotherapeut, als je twijfelt zou ik toch een expert (lastig te vinden op Fok!) raadplegen!
[Dit bericht is gewijzigd door 360sjors op 29-10-2003 09:58]
quote:Oke dat is dan een overweging om dat in de zomer te gaan doen. (Dat houdt je van de straat he
Op woensdag 29 oktober 2003 08:41 schreef XL het volgende:
2 weken.
Ze leren je alles daar, als je gevoel voor wintersport hebt moet je na 2 weken les klaar zijn om aan de lessen van anwarther te beginnen.
quote:Ik neem aan dat als je goed voor een groep beginnende skieers kunt staan, dat dat weinig verschil maakt met boarders.
Je bent dan echter nog geen goede boarder, lesgeven is, zoals je zult weten, veel meer dan alleen goed kunnen boarden. Het is dan ook van andere kwaliteiten dan puur het snowboarden afhankelijk of je dan een goede leraar gaat zijn.
quote:Ow eens informeren. Ik wist namelijk wel dat ze er erg dol op zijn als je zowel kan skieen als kan boarden. Ze zoeken echte snowsportinstructeurs. Daarom ben ik wel geinteresseerd :)Maar goed, eerst de winter maar overleven
Overigens is het bij de meeste Oostenrijkse ski en snowboard-scholen zo dat wanneer je 1 anwarther-opleiding hebt afgerond je les mag geven aan alle beginners. Dus als snowboardleraar ook bij skiklassen en als skileraar ook bij snowboardklassen. De snowboardschool stuurt je van te voren vaak eerst met een eigen leraar een (mid)dag of 2 weg.
quote:Een beetje de anton uithangen bij je collega's en ze hebben je in no-time op het niveau wat vereist is om met anwarther te beginnen.
Op woensdag 29 oktober 2003 10:35 schreef Frenkie het volgende:[..]
Ow eens informeren. Ik wist namelijk wel dat ze er erg dol op zijn als je zowel kan skieen als kan boarden. Ze zoeken echte snowsportinstructeurs. Daarom ben ik wel geinteresseerd :)Maar goed, eerst de winter maar overleven
Omdat je al een anwarther hebt, denk ik dat je je beter kunt richten op het echt leren boarden dan op het snowboardanwarther. Die papieren zijn niet meer dan een formaliteit, in ieder geval bij het merendeel van de skischolen. Als blijkt dat jij gevoel hebt voor lesgeven aan beginners mag je die zo lesgeven op basis van je ski-papieren.
Meer dan 1 wintersportdiploma voegt ook niks toe aan een zakelijk Nederlands cv. Staar je niet blind op het halen van diploma's, geniet ook een beetje!
quote:kan je wat info geven over deze gebieden.. kan je daar ook boarden en zijn die bergen wel hoog genoeg?
Op woensdag 29 oktober 2003 16:04 schreef sexy_beast het volgende:
ik zit net ff te kijken voor gebieden in noorwegen... enneh
de eerste gaat volgende week zaterdag al open
en over 3 weken ben ik d'r
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |