quote:Wel wat overdreven dunkt me/
Opname 1e single Elvis
heeft wereld veranderd
LONDEN - De opnamesessie in de studio van Sun Records die resulteerde in de eerste single van Elvis Presley, is het rockmoment bij uitstek dat het aangezicht van de wereld heeft veranderd. De lezers van het muziektijdschrift Mojo hebben dat bepaald. Presley werd op 5 juli 1954 naar de studio gehaald om onder meer het nummer That's All Right op te nemen. Een jaar eerder had de latere King al eens in dezelfde studio een plaatje voor zijn moeders verjaardag opgenomen.
Op de tweede plaats in de top-10 van ultieme rock-momenten die de wereld hebben veranderd, staat het eerste elektrisch versterkte optreden van Bob Dylan in 1965 op het Newport Folk Festival. Dylan verspeelde er veel fans mee, maar de wereld zou nooit meer hetzelfde zijn, vinden veel Mojo-lezers. De release van White Riot, politieke punk van The Clash, in 1977 staat op plaats 3, nog voor het eerste optreden van de Beatles in de Amerikaanse Ed Sullivan-show in 1964. Dankzij dat optreden kregen de Beatles wereldwijde bekendheid.Verder in de top-10: de Rolling Stones brengen in 1968 Jumpin' Jack Flash uit na een mislukte flirt (Their Satanic Majesties Request) met psychedelica; Jimi Hendrix in 1967 live op het Monterey Pop Festival; Neil Young brengt in 1973 met Time Fades Away het eerste van drie ongewoon sombere albums uit; John Lennon brengt Imagine uit in 1971; de opkomst van Nirvana als liveband in 1990; en het lp-debuut van Led Zeppelin in 1969.
Ik vind sommige andere keuzes wat merkwaardiger. Bijvoorbeeld Neil Young die "Time Fades Away" opneemt: een mooie plaat maar het algemeen belang daarvan ontgaat mij.
Natuurlijk wordt mijn mening ook gekleurd door het feit dat ik een fan ben, maar de invloed die de Beatles hebben gehad op de manier waarop popmuziek gemaakt wordt is ook gewoon enorm groot:
- Een van de eerste popbands die hun eigen nummers schreven
- Een album werd iets speciaals, een geheel in plaats van een verzameling hitsingles en opvullertjes
- Verantwoordelijk voor de toepassing van allerlei nieuwe studiotechnieken
- etc. etc.
Het is alleen lastig om dit alles aan een enkele hitsingle te koppelen.
quote:Uit een ander topic. Ik vraag me af of mensen een vrije keuze konden maken uit een aantal gebeurtenissen of dat mensen uit een geselecteerde lijst konden kiezen. Dan ben ik ook benieuwd hoe die selectie is gemaakt.
Op maandag 13 oktober 2003 12:12 schreef cigarman het volgende:
Volgens de De Telegraaf en het wereldberoemde muziekblad Mojo is "King" Elvis's "That's all right Mama" opname het belangrijkste moment geweest waardoor de gehele muziekwereld veranderde.Dit is de Top 10 van de meeste invloedrijke momenten ooit:
1. Elvis Presleys record sessions at Sun studios
2. Bob Dylan goes electric at the Newport Folk Festival, 1965.
3. The Clash release White Riot, 1977.
4. The Beatles appear on US TVs The Ed Sullivan Show, 1964.
5. The Rolling Stones release Jumpin Jack Flash, 1968.
6. Jimi Hendrix plays the Monterey Pop Festival, 1967.
7. Neil Young releases Times Fades Away, the first of a trio of uncompromisingly dark albums, 1973.
8. John Lennon releases the Imagine album, 1971.
9. Nirvana emerge as one of the worlds must-see live acts 1990.
10. Led Zeppelin release their first LP, 1969.
![]()
![]()
Met die Elvis single op 1 ben ik het overigens wel eens, maar dat Chuck Berry reeds in '55 wat country- en bluesinvloeden door elkaar hutselde, en daarmee en passant het begrip rock n roll creërde (Maybellene) is kennelijk onbelangrijker voor de geschiedenis van de popmuziek dan zo'n tweederangs Pixies-kloon als Nirvana...ja daaag. De Beatles? Okay, maar zet dan het verschijnen van Sgt. Pepper op 2, dat was nogeens een baanbrekend, grensverleggend, en inspirerend werkje.
Kortom: flutlijst
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |