abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_943394
Ik verander het later deze post, met meer uitleg. Titel zegt genoeg.
pi_943438
knobbel55!! please come back here!
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_949698
Titel zegt genoeg maar we kunnen nu nergens op reageren. Vreemde actie dus.
Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
  vrijdag 1 juni 2001 @ 18:24:36 #4
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_950688
quote:
Op vrijdag 01 juni 2001 15:40 schreef WouterB het volgende:
Nog vreemder dat hier geen slotje op zit.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_950699
quote:
Op vrijdag 01 juni 2001 15:40 schreef WouterB het volgende:
Sorry had het eerder moeten doen.

Telkens als ik de paus in beeld zie dan snap ik niet waarom mensen hem zo massaal volgen. De katholieke kerke is niets meer dan een hypocriete farce. Rechtlijnige dogma's domineren het katholiek geloof., waarom kunnen mensen niet vboor zichzelf denken? alles wordt voorgekauwd, geen eigen mening maar de indoctrinatie van een bejaarde die maar wat loopt te brabbelen en hopeloos verouderde denkbeelden heeft, geen voorbehoedsmiddelen bijvoorbeeld. Dat kan je toch niet maken?

heeft de paus grootheidswaanzin ( of al zijn adviseurs, want elk woord dat hij zegt is van tevoren vdoorgenomen).

pi_950812
Ik ben blij mij tot lid te mogen rekenen van de Heilige Rooms Katholieke Kerk. De Kerk is een universele kerk (het griekse Katholikos = algemeen, universeel). Dat komt niet alleen in uitdrukking in de naam, maar ook in het verschil tussen ritusen.

Het hoofd van de bisschoppenconferentie, hoofd van Vaticaanstad en de leider van de Kerk, Paus Johannes Paulus II is naar mijn mening een zeer grote paus voor de gehele wereldkerk. Hij verkondigd als 'de Rots' (Matteus 16:18) waarop Christus zijn gemeenschap bouwd het evangelie.

De Kerkelijke leer is door de eeuwen heen ontstaan, en is een leer die ongewijzigd zal blijven, omdat zij gebasseerd is op de H. Schrift. Het wijzigen van de leer zou een verlochening betekenen van Christus.

De Kerk leert, maar of mensen daar altijd gehoor aan geven is een tweede. Natuurlijk kunnen en mogen mensen voor zichzelf denken. Maar de Kerk leert wat Christus leert, ookal is dit niet altijd makkelijk.

pi_950841
quote:
Op vrijdag 01 juni 2001 19:02 schreef PvM het volgende:
Ik ben blij mij tot lid te mogen rekenen van de Heilige Rooms Katholieke Kerk. De Kerk is een universele kerk (het griekse Katholikos = algemeen, universeel). Dat komt niet alleen in uitdrukking in de naam, maar ook in het verschil tussen ritussen.

Het hoofd van de bisschoppenconferentie, hoofd van Vaticaanstad en de leider van de Kerk, Paus Johannes Paulus II is naar mijn mening een zeer grote paus voor de gehele wereldkerk. Hij verkondigd als 'de Rots' (Matteus 16:18) waarop Christus zijn gemeenschap bouwd het evangelie.

De Kerkelijke leer is door de eeuwen heen ontstaan, en is een leer die ongewijzigd zal blijven, omdat zij gebasseerd is op de H. Schrift. Het wijzigen van de leer zou een verloochening betekenen van Christus.

De Kerk leert, maar of mensen daar altijd gehoor aan geven is een tweede. Natuurlijk kunnen en mogen mensen voor zichzelf denken. Maar de Kerk leert wat Christus leert, ookal is dit niet altijd makkelijk.

Paar foutjes.
  vrijdag 1 juni 2001 @ 19:19:53 #8
3542 Gia
User under construction
pi_950888
Ik ben christen en dus een volgelinge van Christus.

Ik ben geen volgeling van de Paus!!

† In Memoriam † vrijdag 1 juni 2001 @ 20:32:26 #9
10849 Hagelslag

pi_951296
Als Oud-Katholiek wijs ik de paus als zodanig af. Maar als primes interpares is het wel ok.
Deze tekst is (c) 2001 en (c) 2002 by Hagelslag.[br]
pi_951366
quote:
Op vrijdag 01 juni 2001 20:32 schreef Hagelslag het volgende:
Als Oud-Katholiek wijs ik de paus als zodanig af. Maar als primes interpares is het wel ok.
Primus interparis.
pi_966177
Koop je de hemel in met een aflaat!

Jezus reed op een ezel..
De Paus rijd in een mercedes..

RK??

nhaa

pi_970122
quote:
Op maandag 04 juni 2001 03:54 schreef k3vil het volgende:
Koop je de hemel in met een aflaat!

Jezus reed op een ezel..
De Paus rijd in een mercedes..

RK??

nhaa

De Paus heeft niet voor niets in het Mea Culpa vergeving gevraagd voor de fouten die de Kerk heeft begaan. Ook de aflaten praktijk valt hier onder.

De vergelijkig tussen Jezus die op een ezel rijdt, en de paus in een mercedus is krom. Allereerst was Jezus ongeveer 30, en de Paus heden te dage 80. Niet echt de leeftijd dus om op een ezel te rijden. Ten tweede is de Pausmobiel aangeboden door Mercedus. Een cadeau dus. Jezus sloeg ook de kruik met dure balsem niet af.....

pi_970210
-dubbel-
pi_970211
quote:
Op maandag 04 juni 2001 20:50 schreef PvM het volgende:

[..]

De Paus heeft niet voor niets in het Mea Culpa vergeving gevraagd voor de fouten die de Kerk heeft begaan. Ook de aflaten praktijk valt hier onder.

Nee dat heeft hij gedaan om het imago van de RK Kerk op te krikken. Ik vind het sowieso een beetje suf dat de kerk zijn excuses 300 jaar na dato aanbiedt. Een beetje mosterd na de maaltijd ,niet?

De rooms-katholieke verliest leden, ze verliezen macht , daarom deze 'extreme' gebaren. als het goed met de Kerk zou gaan hadden ze het nooit gedaan. Het was gewoon een slimme zet om mensen op het verkeerde been te zetten.

pi_970688
quote:
Op maandag 04 juni 2001 21:01 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Nee dat heeft hij gedaan om het imago van de RK Kerk op te krikken. Ik vind het sowieso een beetje suf dat de kerk zijn excuses 300 jaar na dato aanbiedt. Een beetje mosterd na de maaltijd ,niet?

De rooms-katholieke verliest leden, ze verliezen macht , daarom deze 'extreme' gebaren. als het goed met de Kerk zou gaan hadden ze het nooit gedaan. Het was gewoon een slimme zet om mensen op het verkeerde been te zetten.

Allereerst verliest de kerk dus geen leden:
Volgens het Annuario Pontificio groeide het aantal katholieken wereldwijd met 40 miljoen. Het aantal katholieken komt daarmee boven de één miljard uit: 1.045.000.000 oftewel 17,4% van de wereldbevolking. In de westerse wereld woont 49,5% van de katholieken, in Europa 27%. Op het Amerikaanse continent is ruim 63,1% van de bevolking katholiek. Daarmee is het ook het enige continent met een overwegend katholieke bevolking. In Afrika (15,6%), Azië (10,5%) en Oceanië (26,9%) blijven katholieken een minderheid.

Maar okee, de kerk bied dus haar excusses aan, voor fouten in het verleden begaan. Het is altijd achteraf makkelijk oordelen. Maar zoiets kan beter laat dan nooit komen. Maar ik wil er wel op wijzen dat de scheiding tussen kerk en staat in die tijd niet aanwezig was. Dat hield zowel in dat de kerk macht in de staat had als andersom. Het was dan ook niet ongewoon dat er met Pausverkiezingen gefraudeerd werd, en koningen de bisschoppen in hun land benoemden.

De kerk is niet bezig met een PR stunt, maar in eerlijkheid en getrouwheid de leer van Christus dienen, hoe moeilijk dat ook is voor ieder lid van de kerk individueel, en als gemeenscap.

maandag 4 juni 2001 @ 22:39:32 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_970785
quote:
Op vrijdag 01 juni 2001 18:28 schreef zodiakk het volgende:
Telkens als ik de paus in beeld zie dan snap ik niet waarom mensen hem zo massaal volgen. De katholieke kerke is niets meer dan een hypocriete farce. Rechtlijnige dogma's domineren het katholiek geloof., waarom kunnen mensen niet vboor zichzelf denken? alles wordt voorgekauwd, geen eigen mening maar de indoctrinatie van een bejaarde die maar wat loopt te brabbelen en hopeloos verouderde denkbeelden heeft, geen voorbehoedsmiddelen bijvoorbeeld. Dat kan je toch niet maken?
Het is de eeuwenoude oer-drang om bij een sterke kudde te horen. In een individualistische wereld (die er altijd is geweest, is het intelligent zijn eigen), voelen veel mensen zich alleen en worstelen met levensvragen waar niemand ze bij wil helpen. Ze hebben een drang om die te uitten en zien dan allemaal lotgenoten die hetzelfde hebben. Deze mensen gedragen zich erg vreemd, maar doordat iedereen zich erg vreemd gedraagd krijg je een sterk soort wij-gevoel. Zo genereer je een hechte familie die zich overal heeft verspreid, met een duidelijk leider en leef-richtlijnen. Erg handig voor overleving (apen vormen ook altijd sociale groepen), maar ook als zingeving: je voelt je niet vreemd meer.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 5 juni 2001 @ 11:10:52 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_972715
Ik heb Katholieken met apen vergeleken en er is nog steeds niemand over me heen gevallen
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_972984
quote:
Op maandag 04 juni 2001 22:25 schreef PvM het volgende:

[..]

Volgens het Annuario Pontificio groeide het aantal katholieken wereldwijd met 40 miljoen. Het aantal katholieken komt daarmee boven de één miljard uit: 1.045.000.000 oftewel 17,4% van de wereldbevolking. In de westerse wereld woont 49,5% van de katholieken, in Europa 27%. Op het Amerikaanse continent is ruim 63,1% van de bevolking katholiek. Daarmee is het ook het enige continent met een overwegend katholieke bevolking. In Afrika (15,6%), Azië (10,5%) en Oceanië (26,9%) blijven katholieken een minderheid.

I stand corrected. En wil je aan bronvermelding doen, ik wil graag weten waar je alles vandaan haalt .
quote:
Maar okee, de kerk biedt dus haar excusses aan, voor fouten in het verleden begaan. Het is altijd achteraf makkelijk oordelen. Maar zoiets kan beter laat dan nooit komen. Maar ik wil er wel op wijzen dat de scheiding tussen kerk en staat in die tijd niet aanwezig was. Dat hield zowel in dat de kerk macht in de staat had als andersom. Het was dan ook niet ongewoon dat er met Pausverkiezingen gefraudeerd werd, en koningen de bisschoppen in hun land benoemden.
Hier heb je helemaal gelijk in. Toch is de huidige scheiding tussen kerk en staat niet van harte. het liefst zou het Vaticaan de wereld besturen.
quote:
De kerk is niet bezig met een PR stunt, maar in eerlijkheid en getrouwheid de leer van Christus dienen, hoe moeilijk dat ook is voor ieder lid van de kerk individueel, en als gemeenscap.
Wat is dit voor standaardversje wat je opzegt? Dit kan zo in de Katholieke leer. Waarom denk jij dat ze niet bezig zijn met een PR-stunt? DAT wil ik weten, het kan me verder niets schelen hoe moeilijk het is voor een lid is om het geloof belijden, daar heb je zelf voor gekozen.
pi_973957
quote:
Op maandag 04 juni 2001 22:25 schreef PvM het volgende:

[..]

Het is maar de vraag of deze trent zich door zal zetten als de armere gebieden, waar nu nog een buitensporige bevolkingsaanwas is (die niet bepaald geremd wordt door de rk kerk), zich qua welvaart ontwikkelen. In de Westerse wereld was er toch een duidelijke trent te zien dat zodra de bevolking hoger opgeleid werd, de mate van kerkelijkheid (zeker bij de katholieken) sterk terugliep.

Op het moment geldt die sterke toename die je noemt, heel bot gezegd, vooral uit kinderen die geboren worden omdat er geen voorbehoedsmiddelen voorhanden zijn. En aan wie ligt dat....

quote:
Maar okee, de kerk bied dus haar excusses aan, voor fouten in het verleden begaan. Het is altijd achteraf makkelijk oordelen. Maar zoiets kan beter laat dan nooit komen. Maar ik wil er wel op wijzen dat de scheiding tussen kerk en staat in die tijd niet aanwezig was. Dat hield zowel in dat de kerk macht in de staat had als andersom. Het was dan ook niet ongewoon dat er met Pausverkiezingen gefraudeerd werd, en koningen de bisschoppen in hun land benoemden.
Helemaal waar. Toch wist de katholieke kerk vast wel welke van haar daden in strijd waren met het geloof.
quote:
Waar dus meteen mee gezegd is dat ze dat in het verleden kennelijk dus niet gedaan hebben. Waaruit weer de vraag rijst hoe we dan weten dat dit wel de ware leer van Christus is? Dat zeiden ze in het verleden namelijk ook.
pi_973982
quote:
Op vrijdag 01 juni 2001 18:28 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Sorry had het eerder moeten doen.

heeft de paus grootheidswaanzin ( of al zijn adviseurs, want elk woord dat hij zegt is van tevoren vdoorgenomen).

Dit is echt onwijze borrelpraat. Het valt me mee dat er überhaupt nog mensen serieus op in zijn gegaan. Je stelt hier de katholieke kerk als een uniforme beweging neer, wat in werkelijkheid dus helemaal niet zo is. Katholieken in West-Europa denken allang niet meer precies hetzelfde als de paus.
pi_974022
quote:
Op vrijdag 01 juni 2001 19:02 schreef PvM het volgende:
De Kerkelijke leer is door de eeuwen heen ontstaan, en is een leer die ongewijzigd zal blijven, omdat zij gebasseerd is op de H. Schrift. Het wijzigen van de leer zou een verlochening betekenen van Christus.
Ahum!
Zin 1 en zin 2 zijn al in tegenspraak met elkaar. De leer is inderdaad door de eeuwen heen ontstaan dus wie zegt dat zij niet weer zal veranderen?

Verder: dat gebaseerd zijn op het Heilig Schrift is nogal dubieus aangezien er uit de bijbel wel zo'n beetje alles te halen is wat je eruit wil halen.

Leuk voorbeeld hiervan is het vagevuur. In 1 Cor 3:11-15 (uit mijn hoofd, iig die passage waarin gesproken wordt over het bouwen op het fundament van Jezus), wordt iets verteld wat later geïnterpreteerd is als een aanwijzing dat er iets tussen hemel en hel zou zijn. Vervolgens heeft het 1200 jaar geduurd voordat dit in de leer werd toegepast. Dat is, in de R.K. kerk. Het protestantisme heeft het vagevuur verworpen als iets wat niet met de bijbel ondersteund kan worden. Hetzelfde geldt voor de Grieks-Orthodoxe kerk en verschillende secten in de Middeleeuwen.

Kortom: staat het in het H. Schrift? Niet expliciet. Het is een kwestie van interpretatie, die uiterst subjectief is en bovendien door de tijd heen kan veranderen.

pi_974031
quote:
Op dinsdag 05 juni 2001 11:10 schreef speknek het volgende:
Ik heb Katholieken met apen vergeleken en er is nog steeds niemand over me heen gevallen
het is ook te stompzinnig om op te reageren.
pi_974188
quote:
Op dinsdag 05 juni 2001 14:52 schreef WouterB het volgende:
het is ook te stompzinnig om op te reageren.
Ik vind 'm nogal goed. Gelovigen (niet alleen katholieken natuurlijk) zijn namelijk de enigen die niet willen weten/'geloven' dat ze van apen afstammen.

En dat terwijl ze dus wel degelijk dat kuddediergedrag vertonen.

Wittgenstein
pi_974391
quote:
Op dinsdag 05 juni 2001 15:22 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Ik vind 'm nogal goed. Gelovigen (niet alleen katholieken natuurlijk) zijn namelijk de enigen die niet willen weten/'geloven' dat ze van apen afstammen.

En dat terwijl ze dus wel degelijk dat kuddediergedrag vertonen.

Je zal er versteld van staan hoeveel gelovigen wel geloven dat we van de apen afstammen.
pi_977180
quote:
Wat is dit voor standaardversje wat je opzegt? Dit kan zo in de Katholieke leer. Waarom denk jij dat ze niet bezig zijn met een PR-stunt? DAT wil ik weten, het kan me verder niets schelen hoe moeilijk het is voor een lid is om het geloof belijden, daar heb je zelf voor gekozen.
Omdat als het zo simpel was als een PR stunt, niet het halve Kardinalen college geraadpleegd zou zijn. Tevens is de periode tot stand koming van het Mea Culpa zo'n 10 jaar! Het ligt zeer gevoelig, en daar is dus ook zo mee omgegaan binnen de Kerk.
quote:
Het is maar de vraag of deze trent zich door zal zetten als de armere gebieden, waar nu nog een buitensporige bevolkingsaanwas is (die niet bepaald geremd wordt door de rk kerk), zich qua welvaart ontwikkelen. In de Westerse wereld was er toch een duidelijke trent te zien dat zodra de bevolking hoger opgeleid werd, de mate van kerkelijkheid (zeker bij de katholieken) sterk terugliep.
Ook dat zal wel mee vallen, wat het Katholicisme, blijft net zo als alle andere belangrijke godsdiensten procentueel even groot. De groei in absolute cijfers verhoud zich gelijk tot de hele wereldbevolkingsgroei. Wat ik hiermee dus wou aantonen is dat dat het aantal katholieken niet afneemt.

Overigens ben ik er van overtuigd dat er ook vast wel weer een periode komt waarbij niet alleen materealistisch gewin voorop staat. En waarmen zich dus meer op God richt, maar ook op elkaar.

quote:
Waar dus meteen mee gezegd is dat ze dat in het verleden kennelijk dus niet gedaan hebben. Waaruit weer de vraag rijst hoe we dan weten dat dit wel de ware leer van Christus is? Dat zeiden ze in het verleden namelijk ook.
Men zei dat in het verleden ook, en dat was verkeerd. Maar zoals Christus ons zelf leert; vergeef de ander. Laat dat dus ook voor de Kerk gelden.
quote:
Leuk voorbeeld hiervan is het vagevuur. In 1 Cor 3:11-15 (uit mijn hoofd, iig die passage waarin gesproken wordt over het bouwen op het fundament van Jezus), wordt iets verteld wat later geïnterpreteerd is als een aanwijzing dat er iets tussen hemel en hel zou zijn. Vervolgens heeft het 1200 jaar geduurd voordat dit in de leer werd toegepast. Dat is, in de R.K. kerk. Het protestantisme heeft het vagevuur verworpen als iets wat niet met de bijbel ondersteund kan worden. Hetzelfde geldt voor de Grieks-Orthodoxe kerk en verschillende secten in de Middeleeuwen.
Misschien is Matteus 13:24-30 wel de duidelijkste gelijkenis over hemel en hel. De leer was dus echt al bij de eerst Christenen aanwezig. Ook het vagevuur heeft een duidelijk bijbelse basis.
Mal. 3:2-3 Maar wie kan de dag van Zijn komst verdragen; wie houdt het uit, als Hij verschijnt? Want Hij zal zijn als een vuur van de smelter, als het loog van de blekers; Hij zet zich neer, om het zilver te smelten en te louteren!
Het is en historisch bewijs dat de joden offers opdroegen opdat de overledenen van hun zonden bevrijd zouden worden. Zij geloofden dus in een louteringsoord na dit leven. Ook het tegenwoordige Jodendom kent nog steeds het gebed voor de overledenen. Christus, die niet kwam opheffen maar aanvullen, schijnt dezelfde gedachten te huldigen in Matt. 12:32. Andere zonden dan tegen de Heilige Geest schijnen dus wel in het toekomstige leven vergeven te kunnen worden.
Matt. 12:32 En wie iets zegt tegen de Mensenzoon, hem zal het worden vergeven; maar wie iets zegt tegen de Heilige Geest, hem zal het niet vergeven worden, noch in deze wereld noch in de toekomstige
Blijkbaar zijn er ook zonden, die wel in het volgende leven worden vergeven; en hoe kan dat, als er geen vagevuur is?
1 kor. 3:13-15 Eens zal ieders werk bekend worden gemaakt. Immers de Dag zal het aantonen; want in het vuur openbaart Hij zich, en het vuur zal uitwijzen, van welk gehalte het werk van een ieder is. Houdt het werk, dat hij heeft opgebouwd, stand, dan zal hij loon ontvangen. Zo zijn werk verbrandt, dan zal hij schade lijden; hij zal wel behouden worden, maar zó, dat hij eerst door het vuur moet
Openb. 21:27 Niets wat onrein is, zal er binnen gaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')