quote:Mmjah, zo'n tegenargument was te verwachten natuurlijk.
Op dinsdag 03 juli 2001 22:44 schreef paladin het volgende:[..]
Maar vindt je dit geen fatalisme dan?
De mens kan zich namelijk achter de wil van zijn god verstoppen. Ik heb het gevoel dat je geen verantwoordelijkheid voor je daden neemt op deze manier omdat je dan volgens het 'befehl ist befehl' bezig bent.
Naar mijn idee is de wil van God niet altijd even duidelijk vastgelegd. Natuurlijk zijn er wel een aantal geboden en regels in godsdiensten vastgelegd en in de Bijbel en de Koran (om deze twee belangrijkste monotheïstische geloven maar aan te houden), maar heel veel zaken liggen niet dadelijk vast. Je kunt dus moeilijk praten over De wil van God, als er tegelijkertijd zoveel discussie gaande is over wat God nu precies wil van de mensen in het algemeen, en in het bijzonder van 1 bepaald individu. Dat is nu juist hetgeen wat de gelovige zelf moet uitzoeken, door bijvoorbeeld veel te bidden/te spreken met God.
Het zal dan ook heel moeilijk zijn om je echt te verbergen achter het Befehl ist Befehl-principe. Sommige christenen dachten ook de kruistochten te kunnen rechtvaardigen op basis van bepaalde bijbelteksten, toch waren en zijn er veel christenen die deze teksten heel anders interpreteren. Hoe je zo'n tekst interpreteert en wat je daar vervolgens mee doet, is dus de verantwoordelijkheid van de gelovige zelf!
-edit : niet goed opgelet-
quote:Polytheïsme heeft ook iets opportunistisch, vind ik. Je vraagt hulp van de God die je op dat moment nodig hebt, dan breng je wat offers aan die God en dan zit het wel weer goed
Op dinsdag 03 juli 2001 23:10 schreef speknek het volgende:[..]
Eh ik ben moe ja
Het gaat erom, dat afgezien van het feit dat het ook erg onwaarschijnlijk is vanwege het dualistische c.q. chaotische karakter en het feit dat meerdere goden elkaar al lang uitgemoord zouden hebben, zo'n polytheistische godsdienst wel een zekere vorm van tolerantie en democratie toelaat.
Je zag het bij de Grieken, vaak wel gezien als de uitvinders van de democratie, en bij de Romeinen. Twee mijlpalen in de civilisatie. Daarna is het toch hard achteruit gegaan. Pas tijdens en na de renaissance (en de voorzichtige losmaking van het monotheisme) hadden we weer een grote bloei periode.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |