abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13850921
Iemand die me kan vertellen waar ik die contact-spray eigenlijk kan halen? Ik wil namelijk m'n Atari 2600 jr. (Rev. A) gaan opknappen
pi_13850980
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 15:12 schreef Solomon het volgende:
Iemand die me kan vertellen waar ik die contact-spray eigenlijk kan halen? Ik wil namelijk m'n Atari 2600 jr. (Rev. A) gaan opknappen
De lokale electronicaboer. Als je geen lokale electronicaboer hebt, dan moet je je behelpen met Conrad (http://www.conrad.nl).

Conrad levert goede spullen hoor, maar je bent zowat 1.5 keer zo duur uit vanwege de hogere prijs en de verzendkosten die er nog bij komen.

pi_13851066
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 15:07 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ai, gaat meer tijd in zitten dan je denkt, dus . Maar je leert er wel van frezen . Je hebt toch wel een beetje goede apparatuur?

Tis iig redelijk genoeg om wat moois mee te kunnen maken. Een relatief simpel huis tuin en keuken draai/freesding.
quote:
De twee belangrijkste dingen bij het frezen zijn volgens mij:

1. De frees heeft bij verschillende metalen een verschillende optimale draaisnelheid. Ik weet niet welke draaisnelheden, maar bij mij op school zat er een papiertje op de frees geplakt met de rpm per soort metaal.

2. *Goed* smeren en koelen. Metaal wordt zacht als het heet wordt. En dan freest het niet goed meer en op een gegeven moment gaat je frees in het metaal bijten. Koelen met vloeistof is heel belangrijk.

Maar goed, ik heb ooit alleen een stukje messing gefreesd, dus veel ervaring heb ik ook niet .

Ik maak dit uit messing . Koeling is voor zo'n klein dingetje niet echt nodig, en ik heb op advies van de werkplaatsdocent de hoogste snelheid gepakt met een kleine frees.
quote:
Voor het boren van de gaatjes geldt hetzelfde. Als de boor te snel gaat, dan verbrand het metaal zelfs en gaat je boor amper het metaal in. De boor moet het metaal echt snijden, en daarvoor moet het niet te snel draaien. Ook hier goed koelen. Ook niet te hard drukken trouwens, want dan buigt het boortje en zit je gat idd niet meer in het midden.

Frezen en boren is niet voor niets een vak, daar moet je wat voor leren . Respect voor metaalbewerkers hoor!

Mijn boorprobleem is meer een positioneringsprobleem dan een metaalprobleem.

En ja ik heb respect voor de vaklui.

Mijn problemen met frezen vallen eigenlijk onder één noemer: slordigheid en niet nadenken (oeps dat zijn er twee). Ik draai vaak de knop net de verkeerde kant op met het weghalen...

pi_13851096
quote:
Op maandag 13 oktober 2003 15:12 schreef Solomon het volgende:
Mocht dat nou niet lukken, kun jje altijd bij de elektroboer proberen een vervangend model connector te scoren. Lastig maar mogelijk.
pi_13851160
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 14:48 schreef Kiff het volgende:

[..]

Diegene ben ik. Dat ding heb ik getest en die doet het nog ook. Waarschijnlijk zet ik hem binnenkort op ebay.

Ah, ja inderdaad. Ik ben niet zo goed met namen en ik wist dus niet dat jij hier ook postte . Eigenlijk ben ik gewoon niet zo goed met dit soort fora, geef mij maar Internet News (oude stempel hé).

Je kan hem wel op EBay zetten, maar als er geen doos en boekje bij zit, dan denk ik niet dat er meer dan een euro of 5 voor geboden gaat worden. Die Mentor is wel een iets meer gevraagd model (ik zou eigenlijk niet weten waarom, ik heb eigenlijk een hekel aan Pong consoles ), dus misschien zit ik er naast?

Ik zou er in ieder geval geen cent voor geven, maar dat wist je al . Ik heb er op dit moment 3, allemaal gratis verkregen. En ik heb er de afgelopen 2 jaar bij elkaar misschien wel meer dan 10 afgewezen omdat ik er al 3 had.

Edit:

Kijk, er staat er al eentje op EBay. Nog 5 dagen, misschien leuk om eens te zien wat dat ding gaat opleveren.

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 13-10-2003 15:25]

pi_13854791
Support! Protest! Country! Rock & Roll!
pi_13869595
Nou, ik heb gisteren weer even aan de Atari 2600 gewerkt. Ik heb de printplaat wat schoongemaakt (ook hier roest) en de modulator schoongemaakt. Ik was bang dat de insides van de modulator ook waterschade had, maar dat viel reuze mee. Het printplaatje in het blik van de modulator staat op zijn kant, dus er is alleen wat water aan de zijkant van het printje geweest. Het printje zelf zag er prima uit. Nochtans geen beeld na het terugsolderen. Zelfs niet een zwart beeld. Ik weet nog niet of ik wel een zwart beeld (synchronisatie) had moeten krijgen als de TIA of CPU niet loopt, maar het wordt nu hoog tijd om het schema en de scoop er bij te pakken.

Er zit wel wat vochtschade op de hoofdprint, dus misschien moet ik die eerst maar eens schoonmaken. Intussen kan ik de behuizing proberen schoon te maken.

Helaas, als de TIA of CPU kapot is, dan houdt het waarschijnlijk op. Onderdelen krijgen is er niet meer bij en een goed werkende Atari heb je al voor een paar euro's.

Ik had nog even mijn Atari 2600 Junior open geschroefd om te kijken of ik als test de chips over kon zetten, maar dammit, die 2600 Junior is heel wat goedkoper geproduceerd . Alles zit vastgesoldeerd, tot aan het afschermblik om de printplaat heen.

Ik heb ook nog een Coleco Gemini (info). Het zal wel niet, maar misschien zit hier gewoon een kloon van een TIA en 6507 in.

Edit:

Als iemand weet waar ik schema's van de Coleco Gemini kan krijgen...

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 14-10-2003 11:02]

pi_13891111
Zo'n freesmachine lijkt me best handig om gamebits te maken
pi_13891770
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 08:04 schreef Chrizzly het volgende:
Zo'n freesmachine lijkt me best handig om gamebits te maken
Vast wel. Nog geen zin en tijd in gehad.
pi_13893127
Wow Kiff, als ze allemaal serieus zijn neem ik al mijn woorden terug!
pi_13894560
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 10:55 schreef RetepV het volgende:
Nou, ik heb gisteren weer even aan de Atari 2600 gewerkt. Ik heb de printplaat wat schoongemaakt (ook hier roest) en de modulator schoongemaakt. Ik was bang dat de insides van de modulator ook waterschade had, maar dat viel reuze mee. Het printplaatje in het blik van de modulator staat op zijn kant, dus er is alleen wat water aan de zijkant van het printje geweest. Het printje zelf zag er prima uit. Nochtans geen beeld na het terugsolderen. Zelfs niet een zwart beeld. Ik weet nog niet of ik wel een zwart beeld (synchronisatie) had moeten krijgen als de TIA of CPU niet loopt, maar het wordt nu hoog tijd om het schema en de scoop er bij te pakken.

Er zit wel wat vochtschade op de hoofdprint, dus misschien moet ik die eerst maar eens schoonmaken. Intussen kan ik de behuizing proberen schoon te maken.

Helaas, als de TIA of CPU kapot is, dan houdt het waarschijnlijk op. Onderdelen krijgen is er niet meer bij en een goed werkende Atari heb je al voor een paar euro's.

Ik had nog even mijn Atari 2600 Junior open geschroefd om te kijken of ik als test de chips over kon zetten, maar dammit, die 2600 Junior is heel wat goedkoper geproduceerd . Alles zit vastgesoldeerd, tot aan het afschermblik om de printplaat heen.

Ik heb ook nog een Coleco Gemini (info). Het zal wel niet, maar misschien zit hier gewoon een kloon van een TIA en 6507 in.

Edit:

Als iemand weet waar ik schema's van de Coleco Gemini kan krijgen...

Je hebt voor beeld zowel de cpu als de tia nodig, want de cpu doet ALLE beeld en timing routines. Ik zou idd een lelijke 2600 scoren en overbouwen. Mijn junior zat qua HF shields dichtgevouwen (met van die lipjes), maar de parts wel gesoldeerd idd.

Ik heb bij elektuur een Gameboy Digital Sampling Oscilloscope besteld voor 139 euro. Een scoop op een gameboy cartridge. Lekker klein en niet al te belachelijk duur. En volgens mij voorlopig zat om mee te klussen.

pi_13896641
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 11:55 schreef Khadgar het volgende:
Je hebt voor beeld zowel de cpu als de tia nodig, want de cpu doet ALLE beeld en timing routines. Ik zou idd een lelijke 2600 scoren en overbouwen. Mijn junior zat qua HF shields dichtgevouwen (met van die lipjes), maar de parts wel gesoldeerd idd.
Yep. Helaas gisteren niets aan kunnen doen. Mijn broertje (nou ja, hij is 32 ) heeft een klaplong gekregen, dus dat was effe paniek. Maar het gaat goed en het was geen ernstige.
quote:
Ik heb bij elektuur een Gameboy Digital Sampling Oscilloscope besteld voor 139 euro. Een scoop op een gameboy cartridge. Lekker klein en niet al te belachelijk duur. En volgens mij voorlopig zat om mee te klussen.
Pfoe, 139 euro? Ik vind dat wel een hoop geld hoor. Opgegeven bandbreedte is 100KHz (1 miljoen samples per seconde) zie ik. Echt hoog is dat toch niet? De bandbreedte van mijn analoge scoop is 20MHz. En voor 139 euro heb je wel een analoge scoop. Een digitale scoop heeft wel andere voordelen, maar als je kleine signalen wilt bekijken moet je toch al gauw zo'n 100MHz bandbreedte hebben.

Daarbij, je hebt ook al een logic analyser. Ik dacht dat die 50MHz bandbreedte had. Je kunt er wel geen spanningkjes mee meten, maar voor digitale dingen is een logic analyser genoeg.

Al met al was ik enige tijd geleden al tot de conclusie gekomen dat je met een analoge scoop en een logic analyser genoeg hebt om reparaties uit te voeren. Een digitale scoop zou ik alleen gebruiken om spikes en dat soort ellende te kunnen vinden, en juist voor dat soort dingen heb je een superhoge samplerate met een hoge flankstijlheid nodig. En dan zit je aan een onbetaalbare digitale scoop .

Toen ik 10 jaar geleden bij Tulip computers stage liep gebruikten ze daar HP digitale scopen met een bandbreedte van 100MHz. In die tijd werden ze gebruikt om signaalproblemen te vinden in 486 moederborden met een maximale clockrate van 50MHz (486DX-50).

pi_13896714
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 11:55 schreef Khadgar het volgende:
Er zit nog een 40xxx cmos chip in, de kans dat deze overleden is is ook best aanwezig. Dus ik denk dat ik die eerst eens ga vervangen .

Ik neem aan dat als het RAM kapot is, de CPU en TIA toch zullen lopen en er in ieder geval synchronisatie signalen zouden moeten zijn.

Maar goed, laat ik eerst maar eens beginnen met de clock en het /reset signaal. Dat zijn analoge stukjes electronica en er kan wel eens een kapotte condensator ofzo in zitten. Of het kristal is gaar, dat komt ook vaak voor, de pootjes maken dan geen contact meer met het kristal aan de binnenkant.

pi_13897077
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 13:30 schreef RetepV het volgende:

[..]

Er zit nog een 40xxx cmos chip in, de kans dat deze overleden is is ook best aanwezig. Dus ik denk dat ik die eerst eens ga vervangen .

Ik neem aan dat als het RAM kapot is, de CPU en TIA toch zullen lopen en er in ieder geval synchronisatie signalen zouden moeten zijn.

Maar goed, laat ik eerst maar eens beginnen met de clock en het /reset signaal. Dat zijn analoge stukjes electronica en er kan wel eens een kapotte condensator ofzo in zitten. Of het kristal is gaar, dat komt ook vaak voor, de pootjes maken dan geen contact meer met het kristal aan de binnenkant.

Dat ding heeft geloof ik 32 bytes ram (volgens mij zelfs minder), en dat zit in de TIA.
pi_13897287
Voor mensen die een PS2 hebben met laser-problemen, hier is een goede tutorial hoe je de laser kan afstellen en zelfs hoe je hem moet vervangen.

PS2 Laser adjustment (PDF file)

Er staan nog een heleboel meer interessante dingen op die site, maar daar mag ik hier niets over zeggen .

pi_13907715
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 13:28 schreef RetepV het volgende:
Pfoe, 139 euro? Ik vind dat wel een hoop geld hoor. Opgegeven bandbreedte is 100KHz (1 miljoen samples per seconde) zie ik. Echt hoog is dat toch niet? De bandbreedte van mijn analoge scoop is 20MHz. En voor 139 euro heb je wel een analoge scoop. Een digitale scoop heeft wel andere voordelen, maar als je kleine signalen wilt bekijken moet je toch al gauw zo'n 100MHz bandbreedte hebben.

Daarbij, je hebt ook al een logic analyser. Ik dacht dat die 50MHz bandbreedte had. Je kunt er wel geen spanningkjes mee meten, maar voor digitale dingen is een logic analyser genoeg.

Al met al was ik enige tijd geleden al tot de conclusie gekomen dat je met een analoge scoop en een logic analyser genoeg hebt om reparaties uit te voeren. Een digitale scoop zou ik alleen gebruiken om spikes en dat soort ellende te kunnen vinden, en juist voor dat soort dingen heb je een superhoge samplerate met een hoge flankstijlheid nodig. En dan zit je aan een onbetaalbare digitale scoop .

Toen ik 10 jaar geleden bij Tulip computers stage liep gebruikten ze daar HP digitale scopen met een bandbreedte van 100MHz. In die tijd werden ze gebruikt om signaalproblemen te vinden in 486 moederborden met een maximale clockrate van 50MHz (486DX-50).

Gelukkig heb ik 8 dagen retourgarantie, dus ik kan hem testen en als het niks is gewoon terugpleuren.

Een scoop voor 139 euro? Doe mij maar!

pi_13914501
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 22:47 schreef Khadgar het volgende:
Een scoop voor 139 euro? Doe mij maar!
2ehands hé .

Mijn scoop heb ik gekocht voor 100 gulden. De Philips scoop bovenop de logic analyser:

Hij zou trouwens wel eens gecalibreerd mogen worden, denk ik .

pi_13929417
nu we het toch over oude consoles hebben.Is een Phillips videopac nog een beetje leuke console en is het nog iets waard.ik heb namelijk de mogelijkheid er 1 te kopen.
Now you're playing with Power!
pi_13929569
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:31 schreef -giovanni- het volgende:
nu we het toch over oude consoles hebben.Is een Phillips videopac nog een beetje leuke console en is het nog iets waard.ik heb namelijk de mogelijkheid er 1 te kopen.
voor een game is 161,00 euro,
hier!
pi_13931183
En hoe zit het met de andere games ze worden op marktplaats wel aangeboden maar als ik dan bij de biedingen kijk word er iets van 3 euro per spel geboden.

Hoe is de speelbaarheid van de spellen?

pi_13931351
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 21:40 schreef -giovanni- het volgende:
En hoe zit het met de andere games ze worden op marktplaats wel aangeboden maar als ik dan bij de biedingen kijk word er iets van 3 euro per spel geboden.

ken de console zelf niet, maar als ik ga zoeken (google) dan vindt ik goed reviews!
pi_13933085
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 21:40 schreef -giovanni- het volgende:

Tja, tis gruwelijk oud. Ik zou er niet teveel van verwachten. Meer een gevoel van 'jeeh ik heb er een en ik heb er maar liefst 1 keer op gespeeld'...
pi_13933746
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 22:54 schreef Khadgar het volgende:

[..]

Tja, tis gruwelijk oud. Ik zou er niet teveel van verwachten. Meer een gevoel van 'jeeh ik heb er een en ik heb er maar liefst 1 keer op gespeeld'...

Dus hij is zeldzaam?
pi_13933912
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 23:22 schreef -giovanni- het volgende:

[..]

Dus hij is zeldzaam?

Oud betekent niet zeldzaam. Een NES is oud en niet zeldzaam. Een Atari 2600 junior is absoluut niet zeldzaam.

De videopac komt van Phillips. Een Nederlands bedrijf. Waar zal hij het meeste zijn, dus? Juist ja, hier in ons eigen kutlandje. Dus hier is ie absoluut NIET zeldzaam.

pi_13935344
Mischien ben ik binnenkort de eigenaar van een Wonderswan !!

HOeveel is zo'n ding los waard?

All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')