abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45954632
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 19:47 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Verwacht geen spectaculaire afdalingen, Finland heeft geen bergen... alleen maar heuvels. Het is erg koud, maar wel een van de meest sneeuwzekere gebieden! (en de omgeving is supermooi)
Klopt.

In Lapland heb je dan wel Levi, waar ook regelmatig slaloms om de wereldbeker worden gehouden.

Dat schijnt een redelijk omvangrijk gebied met veel pistes te zijn, alhoewel het grootste hoogteverschil daar ook niet meer dan pakweg 300 á 400 meter zal zijn.

Groot genoeg om je er niet te hoeven vervelen. Alhoewel je je kunt afvragen of het wel de moeite waard is om helemaal naar het noorden te gaan, voor degenen die in het zuiden van Finland wonen.
pi_45955138
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 12:15 schreef Natalie het volgende:

[..]

Finland is zo mooi. Kan me voorstellen dat je Nederland in dat opzicht totaal niet mist
Heb je de taal intussen wat onder de knie?
Euhms wel cursus gevolgd 3 delen, maar mijn vriendin spreekt veels te goed engels. Schiet niet echt op. Versta wel steeds meer en meer, spreken nog steeds niet echt.
  zaterdag 3 februari 2007 @ 22:26:00 #128
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_45956316
Op een gegeven moment dan herken je in een zin een aantal worden en daaruit kun je de rest opmaken, hè? Het is echt een moeilijke taal voor ons Nederlanders.

Wel super dat je vriendin zo goed Engels spreekt. Top. (Meeste Finnen spreken 't goed, geloof ik)
(Un)masking for the greater good.
  zondag 4 februari 2007 @ 00:40:17 #129
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_45959638
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 21:46 schreef Positive_Thinking het volgende:

[..]

Euhms wel cursus gevolgd 3 delen, maar mijn vriendin spreekt veels te goed engels. Schiet niet echt op. Versta wel steeds meer en meer, spreken nog steeds niet echt.
Dat komt bekend voor... een vriend van mij die woont en werkt dus in Helsinki. Hij heeft ook meerdere pogingen gedaan om het Fins te leren, maar zijn vriendin spreekt ook goed engels (en zweeds natuurlijk, de meeste Finnen hebben nl Zweeds bloed). Hun dochtertje wordt nu opgevoed met vier (!) talen. Moeders spreekt Zweeds met haar dochter, pappie Nederlands, pappie en mammie spreken engels met ellkaar en op school Fins
Toppunt van multiculit!!!

Wat ik trouwens wel opvallend vond tijdens mij tripjes naar Finland, is dat alle vrouwen behoorlijk goed Engels spreken, maar de mannen totaal niet!
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_45964622
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 22:26 schreef Natalie het volgende:
Op een gegeven moment dan herken je in een zin een aantal worden en daaruit kun je de rest opmaken, hè? Het is echt een moeilijke taal voor ons Nederlanders.

Wel super dat je vriendin zo goed Engels spreekt. Top. (Meeste Finnen spreken 't goed, geloof ik)
De spreek taal herkennen daar ligt het probleem. Het correcte fins wat je op scholen leert hoor je bijna niet terug op straat.

even een simpel voorbeeldje:

Waar ben je?

Op school hier leer je grammaticaal correct fins en dan leer je:
Missä sinä olet?

Nu komt het als je naar de mensen hier (omhg Helsinki) luisterd en wat ze gebruiken in hun dagelijkse communicatie wordt het
Missä sä ot?

Je brgijpt dat je dan al vrij snel de weg kwijt raakt als je er naar luisterd.

Hier in omgeving Helsinki kan je als het moet vrij goed met engels redden. Mij is niet het verschil opgevallen tussen mannen en vrouwen en de Engelse taal, misschien ook omdat ik daar nooit op gelet heb.
  donderdag 8 februari 2007 @ 21:42:37 #131
78089 PhatBastard
-----------Rock 'n Roll--
pi_46120986
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 10:34 schreef Mitä_kuuluu het volgende:

[..]

2,5 jaar daar wonen en nog steeds geen midzomersnachtfeest in Lapland gehad
tuurlijk niet... die steeks elke midzomernacht een vlot in de hens bij het zomer huisje van de schoonouders...
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 19:47 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Verwacht geen spectaculaire afdalingen, Finland heeft geen bergen... alleen maar heuvels. Het is erg koud, maar wel een van de meest sneeuwzekere gebieden! (en de omgeving is supermooi)
ja sekers! lekker snowboarden met -30 graden in lapland.. super sneeuw daar!
quote:
Op zondag 4 februari 2007 00:40 schreef Mitä_kuuluu het volgende:

[..]
(en zweeds natuurlijk, de meeste Finnen hebben nl Zweeds bloed).
oei oei oei, laat een fin dat niet horen. De zweden zijn toch wel de grootste mietjes ter wereld
the deadly yellow snow cristals deprived him from his sight.... and he cant see... temporarily....
pi_46492342
Wij gaan van de zomer drie weken naar Noord-Scandinavie.
De eerste week kunnen we nog vrij besteden in Fins-Lapland.
Welke plaatsen zijn het mooist? (Vooral natuur !)
Ik heb tot nu toe:
- Muonio
- Saariselka
- Luosto
- Kuusamo
  dinsdag 20 februari 2007 @ 16:34:11 #133
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_46494049
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 15:51 schreef dik_voormekaar het volgende:
Ik heb tot nu toe:
- Muonio
Hotel Harriniva is erg leuk. Zit een huskey-farm bij en je kunt er raft excursies doen. Wij zaten daar omdat de dochter van de eigenaar bij ons in de klas zat (leuk hoor die sauna's en de hottub's op de rivierbank; je kijkt dus op Zweden uit)
Wij zijn daar gaan hiken, tegen de berg op. Volgens mij heet het Kilpisjärvi, daarboven zat een hut op de berg en daar lekker wezen overnachten! TOP!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_46519312
tvp, ik woon sinds 30 januari in Helsinki om te studeren (de opleidingen hier zijn veel beter). Op studeren en veel uitgaan nog niet veel gedaan. Maar in April gaan we met een grote groep naar Lapland een weekje, daar hebben de ouders van een vriend een hut en we nemen dan een (winter)caravan erbij mee.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  Moderator woensdag 21 februari 2007 @ 11:12:22 #135
45833 crew  Fogel
pi_46520000
quote:
Op woensdag 21 februari 2007 10:42 schreef PeuRac het volgende:
tvp, ik woon sinds 30 januari in Helsinki om te studeren (de opleidingen hier zijn veel beter). Op studeren en veel uitgaan nog niet veel gedaan. Maar in April gaan we met een grote groep naar Lapland een weekje, daar hebben de ouders van een vriend een hut en we nemen dan een (winter)caravan erbij mee.
Uitgaan in Helsinki: met een fles drank (of het nou wijn, bier of wat sterkers is) in het park gaan zitten, net als de rest. De dag van de week maakt daarbij niet uit... dat was in ieder geval mijn indruk.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  donderdag 22 februari 2007 @ 00:14:20 #136
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_46546038
Ik wil ook. Ben erg benieuwd naar dit land. Denk dat ik vanuit Helsinki maar eens ga opereren, ooit .
[i]deze ruimte is te huur[/i]
pi_46546974
Het alcohol gebruik (misbruik) is erg hoog hier inderdaad. Soms lijkt het tijdens het uitgaan er ook op dat je avond niet goed is geweest als je niet hebt gekotst

Maar ook daar wen je aan tijdens t uitgaan gewoon flink voordrinken, t laatste bier in de trein/bus opdrinken en proberen nuchter te lijken als je de kroeg/club binnen wilt Overigens valt het wel op dat je overal verplichte garderobe hebt (kost vrijwel overal 2 euro) en dat je echt overal je ID moet laten zien na ~21u.
  donderdag 22 februari 2007 @ 08:52:09 #138
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_46549991
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:43 schreef PeuRac het volgende:
Het alcohol gebruik (misbruik) is erg hoog hier inderdaad. Soms lijkt het tijdens het uitgaan er ook op dat je avond niet goed is geweest als je niet hebt gekotst

Maar ook daar wen je aan tijdens t uitgaan gewoon flink voordrinken, t laatste bier in de trein/bus opdrinken en proberen nuchter te lijken als je de kroeg/club binnen wilt Overigens valt het wel op dat je overal verplichte garderobe hebt (kost vrijwel overal 2 euro) en dat je echt overal je ID moet laten zien na ~21u.
Heb ik persoonlijk nog nooit iets van gemerkt.
Wat ik wel in het begin errug bizar vond: Ben je op stap met een groepje Finnen, gaat iedereen één voor één wat te drinken voor zichzelf halen Rondjes geven kennen ze daar niet... en ze betalen alles in de kroeg met de creditcard, ook al het maar één drankje is
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  donderdag 22 februari 2007 @ 08:55:19 #139
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_46550034
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 08:52 schreef Mitä_kuuluu het volgende:

[..]
Rondjes geven kennen ze daar niet... en ze betalen alles in de kroeg met de creditcard, ook al het maar één drankje is
Nogal logisch, heb je de prijzen wel eens gezien?! En alles met CC betalen is heel gewoon, in andere landen gebeurt dat ook wel. (UK bijv.)
NL loopt gewoon zwaar achter qua CC geschiktheid.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_46550062
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 00:14 schreef Boeman het volgende:
Ik wil ook. Ben erg benieuwd naar dit land. Denk dat ik vanuit Helsinki maar eens ga opereren, ooit .
Je kunt trouwens al vanaf 340,= naar Rovaniemi met finnair
  donderdag 22 februari 2007 @ 09:01:06 #141
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_46550087
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 08:55 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Nogal logisch, heb je de prijzen wel eens gezien?! En alles met CC betalen is heel gewoon, in andere landen gebeurt dat ook wel. (UK bijv.)
Ik heb zeker de prijzen gezien en ze zijn hetzelfde als in a'dam... ¤ 5,- voor een pint. Ok, ok, voor de mojitos betaalde ik wel iets meer, maar dat was dan ook in de meest trendy lounge bar van Helsinki
  donderdag 22 februari 2007 @ 09:01:57 #142
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_46550095
Zo, ik heb net m'n reisje helsinki voor in augustus geboekt
  Moderator donderdag 22 februari 2007 @ 20:06:18 #143
45833 crew  Fogel
pi_46570050
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 08:55 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Ik vond de prijzen in Helsinki bijzonder laag, veel lager dan verwacht! En dat zelfs nog terwijl ik voor een groot deel in hotelbars alcoholische dranken genuttigd heb.
Met CC betalen is niks raars aan, hier in Noorwegen laat ik de visa gewoon achter de bar leggen, scheelt me steeds een handtekening zetten, eentje op het eind is voldoende.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  donderdag 22 februari 2007 @ 23:19:56 #144
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_46579514
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 15:51 schreef dik_voormekaar het volgende:
Ik heb tot nu toe:
- Muonio
- Saariselka
- Luosto
- Kuusamo
Kuusamo is idd erg gaaf! In de buurt daarvan zit een natuurpark. Oulanka nogwattes ofzo. Erg mooi daar!
Stadje zelf was niet al te boeiend trouwens.
Ik heb geskied in een dorpje in de buurt van Luosto (Pyhä) was ook wel gaaf daar. Hebben een 'snhowshoe walk' gedaan door de Lapse natuur. Was echt super mooi!
Misschien kun je ook nog de richting van Rovaniemi op gaan. Santa Clause village is ook wel tof om es een keer te zien
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 15:51 schreef PeuRac
het volgende:

tvp, ik woon sinds 30 januari in Helsinki om te studeren (de opleidingen hier zijn veel beter). Op studeren en veel uitgaan nog niet veel gedaan.
Oh cool! Waar zit je op school? En waar woon je ergens?
Baari Karpinen (sp?), internationaal ook bekend als Bar Fly, zit tegen over het station (in de richting van de Kaisaniemikatu aan het eind van het plein), die hebben op dinsdag happy hour, bier en cider voor 1 euro tot 11 uur ofzo.
Ennuh, heb je het al lekker fris in het hoge noorden? Hoorde van een vriendin van me dat het in Nokia (+/- 200 km boven HKI) -38 graden was 's nachts!
In de eerste week dat ik in Finland was, was het -25 graden. En enkele maanden later + 25 graden. Da's wel bizar eigenlijk
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
pi_46584793
Euhms niet alles is zomaar creditcard hier in Finland. Betalingssysteem is beetje anders dan in Nedeland. Ik ga naar de winkel en geef gewoon mijn bankkaart of het u voor 1 melk is of een kar met boodschappen. Bonnetje handtekening zetten en weer er vandoor. (nee pincode wordt in de winkels niet gebruikt). Legitimeren verplicht zodra je 50 euro of meer besteed.
  zondag 25 februari 2007 @ 18:20:56 #146
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_46664515
Ik was in november voor een dagje in Helsinki, avondje stappen. Vond het toch wel prijzig!
Was ik club51 volgens mij, wel echt een enorm gave tent zeg.

Wat een vrouwennnnnn...
Ik moet nu de kwijl weer van m'n toetsenbord vegen nu ik eraan terug denk.
Gourmetten of steengrillen?
pi_46673192
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 23:19 schreef Relin het volgende:

[..]

Kuusamo is idd erg gaaf! In de buurt daarvan zit een natuurpark. Oulanka nogwattes ofzo. Erg mooi daar!
Stadje zelf was niet al te boeiend trouwens.
Ik heb geskied in een dorpje in de buurt van Luosto (Pyhä) was ook wel gaaf daar. Hebben een 'snhowshoe walk' gedaan door de Lapse natuur. Was echt super mooi!
Misschien kun je ook nog de richting van Rovaniemi op gaan. Santa Clause village is ook wel tof om es een keer te zien
[..]

Oh cool! Waar zit je op school? En waar woon je ergens?
Baari Karpinen (sp?), internationaal ook bekend als Bar Fly, zit tegen over het station (in de richting van de Kaisaniemikatu aan het eind van het plein), die hebben op dinsdag happy hour, bier en cider voor 1 euro tot 11 uur ofzo.
Ennuh, heb je het al lekker fris in het hoge noorden? Hoorde van een vriendin van me dat het in Nokia (+/- 200 km boven HKI) -38 graden was 's nachts!
In de eerste week dat ik in Finland was, was het -25 graden. En enkele maanden later + 25 graden. Da's wel bizar eigenlijk
Wij zijn vrijwel elke dinsdag avond in Bar Fly te vinden tot iets voor 12u, want dan gaat de laatste trein Ik woon in Kannermaki en studeer in Myyrmaki (Vantaa) aan de Evtek. Het was vandaag +3 graden, gisteren -10 en deze week is t ongeveer -20 geweest een paar dagen (maandag-woensdag).

Ik vind te de temperatuur eigenlijk nouwelijks storend, je kan je er redelijk makkelijk tegen kleden. Ik vind het overmatige openbare drankgebruik hier veel storender. En dat je voor een taxi in de rij moet staan, ipv zoals in A'dam dat er een rij taxi's klaar staan voor jou
pi_46673261
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:20 schreef Silenus het volgende:
Ik was in november voor een dagje in Helsinki, avondje stappen. Vond het toch wel prijzig!

Wat een vrouwennnnnn...
Studio51 dat is zeker een mooie club, de entree is voor helsinki vrij hoog (6 euro + 2 voor de jas), maar de muziek goed, aankleding leuk en de vrouwen mooi T bier is er zoals bijna overal 5 euro ;
  maandag 26 februari 2007 @ 08:47:15 #149
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_46685754
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:20 schreef Silenus het volgende:

Wat een vrouwennnnnn...
Tja de vrouwen... regel één: vraag nooit naar een leeftijd
En is het jullie ook opgevallen dat ze bijna altijd een klein buikje hebben??
pi_46692992
quote:
Op maandag 26 februari 2007 08:47 schreef Mitä_kuuluu het volgende:

[..]

Tja de vrouwen... regel één: vraag nooit naar een leeftijd
En is het jullie ook opgevallen dat ze bijna altijd een klein buikje hebben??
Als je kijkt hoeveel ze hier drinken, dan is t niet zo gek dat ze een buikje hebben en ik vind t nogal meevallen eigenlijk.

Hoe vragen? Praten doe je hier niet, je gaat gewoon op eentje af (hoewel de kans heel groot is dat ze op jouw afkomen), zoent en gaat evt met haar mee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')