abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3852705
quote:
Op dinsdag 16 april 2002 13:30 schreef Febris het volgende:
Ik woon nu voor een aantal maanden in Finland, en het zijn inderdaad hele vriendelijke en leuke mensen.
Ze hebben hier alleen een ander idee van wat beleefd is; ze proberen je je privacy te gunnen door je met rust te laten, dat geld hier als "beleefd".
Maar als jij aangeeft dat je graag met ze wilt praten, zijn ze ontzettend aardig en open.
Ik zou me prima thuis voelen in Finland.

Het is tenminste geen opdringerig volk. Ik hou ook niet zo van bemoeizuchtige en opdringerige mensen. Zweden en Noorwegen zijn ook lekker rustig.

Maar spreken de Finnen over het algemeen goed Engels? Ik ga d'r dus op vakantie komende zomer, en ik spreek geen Fins.

pi_3860602
Finnen spreken over het algemeen heel goed engels. De fout die je NIET moet maken alleen, is om eerst beleefd te vragen of ze engels spreken. De meeste mensen zijn namelijk enorm bescheiden en je zal 99% van de keren "no" te horen krijgen, terwijl ze het eigenlijk best wel een beetje kunnen.

Maar veel plezier in ieder geval, ik weet zeker dat het heel goed za bevallen, Finland is echt heel mooi en de mensen zijn ontzettend relaxed ja.

In space, no one can hear your teddy bear scream!
pi_3862216
quote:
Op woensdag 17 april 2002 09:40 schreef Febris het volgende:
Finnen spreken over het algemeen heel goed engels. De fout die je NIET moet maken alleen, is om eerst beleefd te vragen of ze engels spreken. De meeste mensen zijn namelijk enorm bescheiden en je zal 99% van de keren "no" te horen krijgen, terwijl ze het eigenlijk best wel een beetje kunnen.

Maar veel plezier in ieder geval, ik weet zeker dat het heel goed za bevallen, Finland is echt heel mooi en de mensen zijn ontzettend relaxed ja.

Nou, ik verheug me er enorm op

Maar ik kom alleen maar in het hoge noorden van Finland. Het zou kunnen dat men daar, vanwege het feit dat men daar vooral in de winters erg geisoleerd leeft, misschien wat minder Engels spreekt. Maar dan leer ik wel Fins

pi_5134962
Finland is een supergaaf land. Daar wil ik zeker nog eens vaker heen.

De natuur is er heel mooi, de mensen zijn er heel vriendelijk (veel vriendelijker dan in Noorwegen, vind ik), de campings zijn er goed, het prijspeil is vergeleken bij de andere Scandinavische landen tamelijk laag en je kan er gewoon met de Euro betalen

Nadeel: het stikt er van de muggen.

pi_5144154
quote:
Op dinsdag 16 april 2002 13:30 schreef Febris het volgende:
Ik woon nu voor een aantal maanden in Finland, en het zijn inderdaad hele vriendelijke en leuke mensen.
Ze hebben hier alleen een ander idee van wat beleefd is; ze proberen je je privacy te gunnen door je met rust te laten, dat geld hier als "beleefd".
Maar als jij aangeeft dat je graag met ze wilt praten, zijn ze ontzettend aardig en open.
Ja, de Finnen hebben het spreekwoord "spreken is zilver, zwijgen is goud" inderdaad tot hun lijfspreuk verheven. In het vliegtuig is het daardoor altijd meteen duidelijk wie de Finnen en wie de Nederlanders zijn. Ik vind die 'verlegenheid' van de Finnen best aandoenlijk.

PS Ik zou best ook een tijdje in Finland willen wonen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

pi_5144259
quote:
Op donderdag 25 juli 2002 11:39 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Ja, de Finnen hebben het spreekwoord "spreken is zilver, zwijgen is goud" inderdaad tot hun lijfspreuk verheven. In het vliegtuig is het daardoor altijd meteen duidelijk wie de Finnen en wie de Nederlanders zijn. Ik vind die 'verlegenheid' van de Finnen best aandoenlijk.

PS Ik zou best ook een tijdje in Finland willen wonen. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Ik vond het allemaal erg meevallen met de zwijgzaamheid en vergelegenheid van de Finnen. Okay, ze zijn duidelijk veel stiller dan bv. Nederlanders, maar het is ook weer niet zo dat ze helemaal niks durven te zeggen. Laat ik het er maar op houden dat ze niet meer zeggen dat noodzakelijk is

Maar ik vond het erg vriendelijk mensen. Heel beleefd en behulpzaam, en bijna iedereen sprak er goed Engels. Ik voelde me er goed thuis.

Wel vond ik dat in Finland veel huizen in een nogal slechte staat verkeerden. Bijna alle huizen in kleine dorpjes en provinciestadjes zijn er van hout gebouwd en op veel plaatsen was de verrotting duidelijk zichtbaar. Kwestie van slechte impregnatie, denk ik

pi_12535863
Ik ben 2 jaar geleden in de zomer naar Finland geweest.
We hebben een rondreis gemaakt van Helsinki via Jyvaskyla tot boven de poolgrens en terug via Kuopio naar Helsinki. Ik vond het een prachtige reis. Je moet er vooral voor de natuur heen gaan. Ik herinner me dat er een soort draadjes in de bomen hingen z.g.n. bio indikatoren die alleen overleefden in 99% zuivere lucht. Daar hoef je in Nederland niet voor te komen. Helsinki is een mooie stad maar de overige "stadjes" die wij hebben gezien waren niet echt mooi. Een beetje Amerikaans kwam het op mij over. De nachten in het noorden hebben we doorgebracht in een blokhut met sauna !! Het nadeel van de reis vond ik de lange tocht met de boot 24 uur !! Maar je stelt je er op in. (De rondreis was met eigen auto) Over auto gesproken zorg dat je er niet te hard rijdt de boetes zijn zeer pittig.
pi_12613939
Ik ga dit jaar nog op vakantie, maar ik zit, zoals velen onder ons, al naar volgend jaar te kijken. Een vriend van mij is onlangs naar Scandinavie geweest, dus ik ben benieuwd naar zijn ervaringen. Wel heb ik begrepen dat Finland erg duur is, maar het lijkt me wel innovatief om daar heen te gaan. Met de noorderzon vertrekken

Voor de volledigheid: het klimaat is er beter dan in Nederland, qua zonne-uren. 1742 per jaar, ruim 200 meer dan ons kikkerlandje. Vooral 's zomers komt het zuiden van Finland goed uit de bus. Helsinki haalt in juli vergelijkbare temperaturen als Nederland. Mei, juni en juli lijken mij de mooiste maanden vanwege het lange daglicht.

[Dit bericht is gewijzigd door amr_diab op 21-08-2003 21:24]

pi_21360942
quote:
Mooie natuur: veel bos en een hele hoop meren (ik geloof een stuk of 50.000).
Zullen we er 188.000 van maken?
quote:
Het nadeel van de reis vond ik de lange tocht met de boot 24 uur !!
2 jaar geleden heb ik er nog 36 uur over gedaan Was op een vracht/passagiers-combi met zo'n 120 passagiers. 3x per dag eten, in de prijs inbegrepen *kwijl* en natuurlijk een sauna die vrijwel altijd bijna leeg was omdat er maar 120 mensen op het schip konden..en als je je dan toch nog verveelde: op elke hut een tv met drie canal+ kanalen Nadeel? Ik vind het woord 'geweldig!' beter passen
quote:
Mei, juni en juli lijken mij de mooiste maanden vanwege het lange daglicht.
Een kleine maand geleden in Finland dacht ik 's avonds laat 'kom, laat ik eens gaan roeien'. Ben naar het midden van het meer geroeid, en daar een half uur stil gelegen en naar de zonsondergang gekeken. De volgende avond zaten we te bbqen, en ik zag de zon ondergaan. Even op mn horloge gekeken: 'wtf, kwart voor twaalf? ' ging toen net slapen, maar een halfuurtje later zou dus de zon alweer opkomen..
pi_21367079
Ik ga vanaf halverwege oktober tot eind december stage lopen in Finland. Zo'n 200 km ten Noorden van Helsinki. Iemand nog tips wat ik echt niet mag missen in die omgeving tot aan Helsinki?
pi_21370099
Heb net vakantie gehouden in Finland, 1 week, eigenlijk te weinig. Mooi land.
(ik zat in Ylivieska).

Met V-bird kun je trouwens erg goedkoop vliegen naar Helsinki. Ik was (voor 2 personen, retour) 78 euro kwijt. Veel beenruimte in het vliegtuig en aardig personeel. Kijk anders eens op www.v-bird.com.
  maandag 23 augustus 2004 @ 15:11:47 #37
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_21486651
Ik ben nu twee keer naar Finland geweest, in 2003 een rondreis met de auto vanuit het zuiden en de westkust naar de poolcircel en via het merengebied weer terug. En dit jaar ben ik een weekje in Helsinki geweest.

Ik heb net dit topic even door zitten nemen en ik moet zeggen dat ik de Finnen (en zeker de Finse vrouwtjes) niet als verlegen ervaren heb.

Finland kan ik zeker aanraden als vakantieland, mooie natuur, niet supertoeristisch en de mensen zijn zeer vriendelijk.
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_21550623
Wat heb je allemaal gedaan en bezocht in je weekje Helsinki?
pi_21643653
Ik ga dus niet in de zomer of de winter maar in de herfst.

But who cares???? Ik ga naar Suomiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Haista Vittuuuuuuuuuuuu!!!!!!!! Whehehe...
All good things must come to an end...
pi_21643715
quote:
Op woensdag 24 juli 2002 16:12 schreef Leatherface het volgende:
Nadeel: het stikt er van de muggen.
Dat had ik dus afgelopen weekend in Nowy Dwór Mazowiecki in Polen. Daar stikte het werkelijk van de mosquitos. Maar in de herfst zal het wel meevallen denk ik.
  maandag 6 september 2004 @ 20:19:13 #41
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_21789557
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 08:50 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Wat heb je allemaal gedaan en bezocht in je weekje Helsinki?
ehh... es ff denken, is al een tijdje terug... We zijn veel wezen stappen, en dat is daar echt super! Kajakken is ook een aanrader! Tip, neem een kaart mee en let op de weersvoorspellen, wij hadden nogal de wind tegen op de weg terug. Normaal is dat niet zo erg, maar als de wind harder wordt en er toch aardige golfjes gaan ontstaan (toch in verbinding met zee), dan kan het behoorlijk lastig zijn om terug te komen.
Verder heb ik nog Chiasma bezocht, dat is het museum van de moderne kunsten. En wat ook een aanrader is, is om een boek mee te nemen en op de Esplenadi gaan zitten lezen (op een bankje of in het gras), flesje rosé oid mee, toastje, kaasje, beetje mensen kijken...jaja, goed toeven.

Als je nog nooit in Helsinki bent geweest, dan zou ik je ook aanraden om uitstapjes buiten de stad te regelen, is ook de moeite waard.
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
pi_22119843
Waarom duurt de heenvlucht met KLM naar Helsinki 3 uur en 25 minuten en de retourvlucht ongeveer 90-95 minuten????

Klopt er iets niet ofzo op die site van KLM?
pi_22119940
Stom, laat maar. Ik vergeet natuurlijk het uur tijdsverschil met Finland.
  woensdag 22 september 2004 @ 22:11:49 #44
64019 crew  foton
__--*--__
pi_22139647
{misgeklikt => dubbel-post}
  woensdag 22 september 2004 @ 22:12:46 #45
64019 crew  foton
__--*--__
pi_22139673
[Off-topic]Grappig hoe zo'n oud topic weer nieuw leven in wordt geblazen[/off-topic]
Ik ben een paar jaar geleden in Finland geweest. Er zijn best veel leuke dingen te doen/zien. Ik zou zeker weer kiezen voor de bootreis als ik de tijd zou hebben, heerlijke manier van reizen is dat.
Plaatsen die een bezoek waard zijn: Fiskars, Lahti, een rondje door het merengebied met Punkaharju als leuke culturele stop, en Porvoo.
In Helsinki is o.a. de Russisch orthodoxe kerk een bezoek waard, het eilandje in de baai voor de haven, en Lapse gerechten eten bij restaurant Lappi is ook een aanrader.
Als je dag over hebt, dan kun je met een draagvleugelboot nog een uitstapje maken naar Tallin, ook erg mooi.
Turku en Tampere zijn ook wel OK, maar ik vond andere plaatsen leuker.
pi_22139805
quote:
Op woensdag 22 september 2004 22:12 schreef foton het volgende:
[Off-topic]Grappig hoe zo'n oud topic weer nieuw leven in wordt geblazen[/off-topic]
Ik ben een paar jaar geleden in Finland geweest. Er zijn best veel leuke dingen te doen/zien. Ik zou zeker weer kiezen voor de bootreis als ik de tijd zou hebben, heerlijke manier van reizen is dat.
Plaatsen die een bezoek waard zijn: Fiskars, Lahti, een rondje door het merengebied met Punkaharju als leuke culturele stop, en Porvoo.
In Helsinki is o.a. de Russisch orthodoxe kerk een bezoek waard, het eilandje in de baai voor de haven, en Lapse gerechten eten bij restaurant Lappi is ook een aanrader.
Als je dag over hebt, dan kun je met een draagvleugelboot nog een uitstapje maken naar Tallin, ook erg mooi.
Turku en Tampere zijn ook wel OK, maar ik vond andere plaatsen leuker.
Ik kom in Helsinki aan met het vliegtuig en daarna blijf ik of 1 dag in Turku of ik reis gelijk door met de trein naar Tampere of ik word opgehaald door een vriendin uit Turku en rij met haar samen naar Tampere. Ik heb vriendinnen in Turku en Tampere en ik laat het allemaal aan hun over wat ik daar ga doen.

Overigens is volgens hun Finland het saaiste land ter wereld. En ze zijn notabene Fins!
pi_22150518
Mensen vinden het leuk om veel nieuwe dingen te zien en te ontdekken. In Nederland hoor je toch ook regelmatig mensen die het hier saai vinden, maar dat is omdat je hier woont en al vrij veel hebt gezien van het land, terwijl buitenlanders Nederland een super mooi land vinden. Dus een vrij logische opmerking.
pi_22151484
quote:
Op donderdag 23 september 2004 13:41 schreef Grunner het volgende:
Mensen vinden het leuk om veel nieuwe dingen te zien en te ontdekken. In Nederland hoor je toch ook regelmatig mensen die het hier saai vinden, maar dat is omdat je hier woont en al vrij veel hebt gezien van het land, terwijl buitenlanders Nederland een super mooi land vinden. Dus een vrij logische opmerking.
Zo denk ik er ook over.
pi_22151561
Als je een dag onderweg bent, en je ziet alleen maar bos en af en toe een meer, begint het inderdaad wat saai te worden.

Gelukkig zijn er ook genoeg andere dingen te doen in Finland.
pi_22170805
Ben afgelopen jaar twee dagen in Helsinki geweest en ik vond het eigenlijk een donders-saaie stad. Er was niet veel aan.
...drop it like it's hot...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')